המרצה ממפה את תכני הלמידה ומבחין בין תכנים הרצאתיים ומע"מיים (למידה פאסיבית - מורה עומד מדבר) לדבורנות (למידה פעילה, מעורבת ויוצרת) כגון תרגול, מענה על שאלות, דיונים, ביצוע משימות וכד'.
החלקים המע"מיים עוברים לסרטוני וידאו בהם המרצה מצולם מעביר מעמ ממוקד ומזוקק, או לקריאת מאמר מבוא והתייחסות טכנית קצרה של הלומדים בסופה (בוחן מודל) לשם וידוא ביצוע והבנה בסיסית.
הלומדים לומדים את התוכן המע"מי בזמן שלהם, באופן א-סינכרוני, לפני המפגש הכיתתי.
המפגש הכיתתי (פיזי או בזום) הוא דבורני ומזמן פעילות, דיון, ניתוח והעמקה - בפורום כיתתי, ביחידים או בקבוצות, על בסיס הנלמד בבית.
הלומדים יושבים בקבוצות במרחב הפיזי, בתוך הכיתה או בסביבתה, מול תכנים דיגיטליים - טלפון, טאבלט, מחשב - מעיינים בתכנים, דנים, משיבים על שאלות חשיבה. המרצה "מרחף" בין הקבוצות ותומך בהן לימודית ורגשית.
הלמידה העצמית יכולה להיות במגוון דרכים: קריאה עצמית, עבודה על משימות לבד או בצוות, קטעי וידאו, משימה מתגלגלת. המרת מע"מ (למידה פאסיבית - מורה עומד מדבר) לדבורנות (למידה פעילה, מעורבת ויוצרת) בכיתה באמצעות הדיגיטל. המע"מ מתקיים בסוף המפגש- המרצה אורז את הפעילות, ממשב את הלמידה, ממקד את הלומדים ומגבש את התכנים.
-
station rotation -למידה HUB
המרחב הפיזי או הדיגיטלי בנויים בפיזור של תחנות למידה. המשתתפים בוחרים לעצמם את דרך הלמידה שלהם.
למשל - בתחנה אחת יש משחק לוח עם שאלות טריוויה על החומר, בתחנה אחרת דוכן שבו הלומדים מקליטים את עצמם מספרים סיפורים אישיים על איפה החומר הלימודי פוגש אותם, בתחנה שלישית אפשר לקרוא טקסט ולעבד אותו באמצעות משימות מוגדרות.
בתחנות השונות יש אפשרויות לעבודה קבוצתית או אישית, תחרותית או שיתופית. חלק מהתחנות עוסקות בפתרון בעיות, אחרות מעודדות רפלקציה על החומר. בחלק מהתחנות יש דגש על הצד הויזואלי של התוכן, באחרות מסרים כתובים- והכל מול מחשב, טלפון או ללא טכנולוגיה בכלל.
המע"מ (למידה פאסיבית - מורה עומד מדבר) מתקיים בסוף המפגש- אורז את הפעילות, ממשב את הלמידה, ממקד את הלומדים ומגבש את התכנים. ניתן לקיים זאת גם בחיבור קורסים ושילוב בין מרצים, כשלכל מרצה "תחנת מומחיות" משלו, והלומדים מתנסים בלמידה לאו דוקא עם המרצה הקבוע שלהם.
קצת על הדגם קראו
בקישור זה וגם
בקישור זה
הסילבוס עובר זיקוק ו"פירוק והרכבה". המרצה מזהה (ניתן בסיוע פדגוגי של המרכז לקידום הוראה) חלקים מתהליך הלמידה שיכולים לצאת מהכיתה הפרונטלית ולהילמד בלמידה עצמאית בין המפגשים.
נתח מהמפגשים הפרונטלים מתבטל בהתאם.
פינוי זמני הלמידה נועד להעלות דבורנות (למידה פעילה, מעורבת ויוצרת) ולהפחית את המע"מ (למידה פאסיבית - מורה עומד מדבר) הכולל בתהליך הלמידה, תוך העברת אחריות רבה יותר ללומדים.
הלמידה העצמית יכולה להיות במגוון דרכים: קריאה עצמית, עבודה על משימות (לבד או בצוות), קטעי וידאו ועוד.
בדומה לסעיף הקודם, אך תוך התייחסות להקצאת זמן ללמידה בקבוצות קטנות (4-7 לומדים), המחליפה חלק מהלמידה המע"מית.
למידה סינכרונית בזום, הכוללת מע"מ (למידה פאסיבית - מורה עומד מדבר) קצר בהתחלה ובסוף, ופעילות אינטראקטיבית, קבוצתית ודבורנית (למידה פעילה, מעורבת ויוצרת) בלב המפגש.
לדוגמה-פתיחה ע"י המרצה המציג את נושא השיעור, עונה על שאלות משיעור קודם, בודק בקיאות ומגדיר משימות להמשך השיעור.
בחלק המרכזי הסטודנטים עובדים על המשימות באופן עצמאי או בחלוקה לקבוצות. הלמידה הקבוצתית יכולה להיות במגוון דרכים: קריאה, צפייה בוידאו, ניתוח סוגייה או דילמה וכד'. חברי הקבוצה מעלים התייחסות למשימות תוך שימוש בכלים דיגיטליים שיתופיים ויכולים להיעזר במרצה הנמצא ב"חדר" הזום הראשי. המרצה יכול לעבור באופן יזום בין החדרים, להקשיב, לצפות בעבודת הסטודנטים, להעלות נקודות להתייחסות וכד'.
בחלק האחרון - הסטודנטים משתפים את עמיתיהם מהקבוצות האחרות במה שלמדו, מקבלים התייחסויות ומשוב המסייע להם לשפר. המרצה אוסף, ממשיג, מתקן טעויות ומדייק את הלמידה של כלל הכיתה.
המע"מ עובר המרה לזום דבורני.
רעיונות לגיבוש חברתי גם בזום קראו בקישור זה.