התערוכה שלפנינו מסכמת שנתיים של מחקר-מבוסס-יצירה Art Based Research) ABR,). השיטה הזו מבקשת לייצר ידע חדש באמצעות תהליך מתמשך וספירלי של שאילת שאלות מחקר שהתשובות עליהן מתגלמות ביצירה האומנותית עצמה. למידת התאוריה והפרקטיקה האומנותית שזורות זו בזו, כך שאי אפשר להפריד ביניהן.
שיטת המחקר-מבוסס-יצירה מעניקה משמעות רבה לזהויות של האומן.ית/מורה/יוצר.ת ומבקשת לתת מקום למצרף הזה, כמו גם לזהויות הנוספות של האדם. ההנחה היא שמכלול הזהויות משפיע על נושאי המחקר כמו גם על אופני המחקר. בכל אחד מהפרויקטים המוצגים נבחרו נושא המחקר, החומרים, הטכניקה וסגנון היצירה והתצוגה על ידי הסטודנט.ית, בתהליך של הקשבה עמוקה ומדויקת לתחומי העניין ולנטיות הלב אשר התוו הן את ה"מה" הן את ה"איך".
כל אחד מהפרויקטים מלווה במסמך מילולי המתאר את התהליך הייחודי שאִפשר לאותו פרויקט להיווצר. במסמך הזה אפשר לעקוב אחר ההתלבטויות והתעיות אשר מצאו ביטוי ביצירה האומנותית לאורך השנים. המסמך נותן תוקף אקדמי לדרך הזו על יסוד ההנחה שתהליך התגבשות הידע הוא בעל חשיבות מכרעת ביצירת הידע.
מסלול אומן.ית/מורה/יוצר.ת מבקש לבנות מרחב בעל משמעות עבור שילוש הזהויות של הסטודנט.ית כדי להעצים את יכולת הבחינה והחקר מתוך פיתוח מודעות ורגישות לגבולות הנזילים בין הזהויות האלה. דווקא במרחבים האלה, המאופיינים בגמישות מחשבתית ורגשית, שבהם עשויים להיבנות גשרים בין תאוריה לבין פרקטיקה, תהיה הפעולה החינוכית בעלת פוטנציאל גדול לשינוי.
ד"ר שחר מרנין-דיסטלפלד
מנחת עבודות הגמר במסלול אומן.ית/מורה/יוצר.ת ואוצרת התערוכה