טופס נייח

קורסים בתוכנית

תקצירי הקורסים תשפ"ד (2023-2024)
שנה א' - קורסי חובה

סוהא רואשדה, ד"ר אילה צור 

הקורס מתמקד בעקרונות מתקדמים ללמידה והוראה ומציע כלים המאפשרים לתכנן, ליישם ולהעריך תהליכי הוראה/למידה בכיתה שבמרכזם הלומד הפעיל והמעורב. הקורס מתקיים בבתי ספר, ומלווה את ההתנסות המעשית של הסטודנטים בשנה א'. הוא מיישם מודל של קהילות למידה ומקדם שיח עמיתים לצורך עיבוד ההתנסות.​

 ד"ר נורית קפלן-תורן, ד"ר רותי סגל, ד"ר רימא בראנסה

קורס זה יעסוק במחקר מסגרות חינוכיות  ויינתנו בו כלים לחקור את הנלמד ואת הנראה בהתנסות המעשית בבתי הספר. במסגרת הקורס, הסטודנטים יבינו את חשיבות המודל התיאורטי כבסיס למחקר אקדמי, ירכשו כלים למחקר בשדה החינוך ויכתבו עבודה סמינריונית המבוססת על איסוף נתונים בבתי הספר בהם הם מתנסים.​

גב' סוהא רואשדה, אחראית אקדמית פרופ' נורית גור-יעיש 

ההתנסות המעשית מהווה את ליבת ההכשרה להוראה בשנה א' בתוכנית המוסמך בהוראה. במסגרת ההתנסות הסטודנטים מתנסים בתכנון, יישום והערכה של תהליכי הוראה-למידה, ובהובלה של תהליכים אישיים, חברתיים ומוטיבציוניים בכיתה תוך שהוא מגבשים את זהותם האישית והמקצועית. 
על כל סטודנט/ית לבקר בבית הספר 25 פעמים לאורך השנה ולבצע משימות מגוונות: צפייה במורה מאמן ובמורים נוספים מצוות בית הספר;  הוראה של שבעה שיעורים בצפיית מורה מאמן ומורה מלווה מטעם המכללה; תצפיות בבית הספר במסגרת כתיבת עבודה סמינריונית ועוד..

פרופ' נורית גור-יעיש 

המחקר הכמותי במדעי החברה מבוסס על עקרונות ופרוצדורות המתווים דרכי חשיבה ופעולה.  מטרת הקורס היא לפתח אוריינות להתמצאות במאמרים המבוססים על מחקר כמותי – להנחיל את עקרונותיו ואת דרכי החשיבה האופייניים לו.
במסגרת הקורס נלמד ונתרגל מיומנויות לקריאה ולניתוח של מאמרים מחקריים בחינוך. יושם דגש על המונח "תוקף" כבסיס לפיתוח חשיבה ביקורתית ויתורגלו מדדי מרכז ופיזור ומבחנים סטטיסטיים בסיסיים. 

ד"ר לורה סיגד

המחקר האיכותני הוא חקר תופעה מתוך נקודת המבט הסובייקטיבית של אלו החווים אותה. הוא מבקש לגלות את האמת; לא אמת אחת אולטימטיבית, אלא כפי שהיא נתפסת, מורגשת ונחווית אצל מושאי מחקר. לפיכך, מחקר איכותני הוא דרך לבחינה לעומק של תהליכי הוראה וחינוך. מטרת הקורס היא להקנות יכולת לביצוע מחקר איכותני, באמצעות:
1. הכרת פרדיגמת המחקר האיכותני ומאפייניה;
2. התנסות בביצוע מהלכים מרכזיים של מחקר איכותני.
בקורס נעסוק בהיסטוריה של המחקר האיכותני, בהתפתחות המחקר האמפירי והמחקר האיכותני באופן ספציפי ונבחן את ההבדלים בהנחות ובמאפיינים שלהם.
לומדי הקורס יתנסו בעריכת השלבים השונים של מחקר איכותני:  מניסוח שאלת מחקר, דרך בחירה ואיתור אוכלוסיית מחקר, בניית כלי מחקר, עריכת ראיונות ותצפיות, קידוד ותהליכי ניתוח נתונים, שמירה על כללים אתיים , והקפדה על אמינות. יערך דיון בתהליכים אלה תוך התייחסות להקשר הכללי של מחקר איכותני.

ד"ר מירה טנצר​
 
הכתיבה האקדמית היא חלק מרכזי באוריינות האקדמית הנדרשת במהלך לימודי התואר השני, היא כוללת הכרת מאפייני הטקסט המדעי ותהליך הכתיבה ומבנה העבודה האקדמית.
במהלך הקורס נתרגל מיומנויות של כתיבה אקדמית תוך פיתוח חשיבה עצמאית וביקורתית. נלמד מיזוג בין מקורות מידע, הבחנה בין סוגים של מקורות אקדמיים דרכי איתור ושימוש בהם, וכללי הרישום והציטוט של המקורות. הקורס הינו מקוון וכולל שלושה מפגשי זום. 


שנה ב' - קורסי חובה

ד"ר שירלי מידיז'נסקי 

הקורס יסייע בפיתוח גישה ביקורתית ורפלקטיבית כלפי תרבות הערכה. יובהרו ההבדלים בין הפרדיגמה הפסיכומטרית לפרדיגמה הקונטקסטואלית. יידון המושג הערכה בשירות הלמידה, כחלק מתרבות בית ספרית כוללת והן כחלק מהוראה ולמידה באופן מקוון, אם סינכרוני, אסינכרוני או היברידי.
בקורס נעסוק בפיתוח תרבות הערכה, במסגרת קביעת נורמת הערכה בית ספרית, כחלק משגרת ההתנהלות הפדגוגית. יידונו מגוון מושאי הערכה, בראיית-על מערכתית בעיקר, אחריותיות ושקיפות; ייבחנו מתודות הערכה בהלימה למדיניות ההערכה הבית ספרית – גישת הל"ה (הוראה-למידה-הערכה) והערכה תהליכית מעצבת לעומת מסכמת. יידונו נושאים באתיקה מקצועית בהערכה, בשילוב של כלים טכנולוגיים שונים בהערכה ותתקיים חשיפה מעמיקה למרכיבי הערכה מגוונים. 

ד"ר מירה טנצר

הקורס עוסק בתכנון לימודים בסביבה מתוקשבת, מתוך מודעות לגישות פדגוגיות ולנושאים הנמצאים בחזית ההוראה כיום: פיתוח מיומנויות עתידיות, הוראה בגישה אינטגרטיבית, אינטראקטיביות של הלומד, משחוק בהוראה, למידה עצמאית ולמידה שיתופית.
הקורס מבוסס על עיקרי תכנית התקשוב הלאומית, פירוט המיומנויות הפדגוגיות-הדיגיטליות הנדרשות מלומד בבית הספר וכן יישום תובנות לגבי הוראה מתוקשבת בעקבות משבר הקורונה.
במסגרת הקורס יפתחו הלומדים יחידות לימוד/פעילויות דיגיטליות:  שיעור מקוון, מטלה שיתופית, מצגת-הרצאה, משחק דיגיטלי ומיני-אתר בנושא אינטגרטיבי מוגדר.
הקורס ניתן כקורס משולב תקשוב: מפגשים פנים מול פנים עם הלומדים משולבים בעבודה סדנאית מקוונת. תהליך הלמידה מחולק לשלבים על פי המטלות והרקע התאורטי הרלוונטי, וכולל התנסות בכלים ובסביבות הלימוד, עבודה עצמאית ולמידה שיתופית. אתר הקורס עוצב על מנת לאפשר תהליכי למידה והערכה השלובים זה בזה ואינטראקציה בין הלומדים.

פרופ' נורית גור-יעיש, ד"ר נורית קפלן-תורן​

הקורס מציע מסגרת להרחבת הידע על המאפיינים הייחודיים של תקופת ההתבגרות וביטוייהם בכיתה. ידע זה יסייע לסטודנטים כמורים בהווה ובעתיד לקיים קשר אמפתי עם תלמידים והוריהם, ולהתנהל מול המערכת הבית ספרית באופן שיקדם רווחה נפשית ואקלים כיתתי מיטבי.
במהלך הקורס נבחן תהליכים רגשיים, פיזיולוגיים וקוגניטיביים המתרחשים בתקופת ההתבגרות, ונעסוק בתופעות אופייניות כגון: התפתחות פיזיולוגית והתפתחות נוירופיזיולוגית, התפתחות יכולת החשיבה ותהליכי עיבוד המידע; שינויים בזהות ובדימוי עצמי; יחסי מתבגרים עם הוריהם, חבריהם ומוריהם; מוטיבציה ללמידה; נטילת סיכונים ובעיות הסתגלות.

ד"ר דני גליק​

קורס זה מקנה ידע עיוני-מעשי אודות שילוב מושכל של טכנולוגיות למידה במערכת החינוך ובארגונים, וחושף את הסטודנטים למודלים ולעקרונות מבוססי מחקר בתהליכי בחירה והטמעה של טכנולוגיות למידה. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים מודלים שונים לבחירה, ליישום, ולהערכה של פתרונות למידה מבוססי טכנולוגיה. כחלק מהתהליך, יתנסו הסטודנטים באיתור קושי או "כאב" פדגוגי-לימודי איתו מתמודדים בעלי העניין השונים (רכזים, מורים, תלמידים), ויתנסו בפיתוח מודל הטמעה של פתרון-טכנו-פדגוגי, כזה הנותן מענה לאותו קושי. בחלקו השני של הקורס יציגו הסטודנטים את המודל לבעלי העניין השונים (מנהלים, רכזים, מורים) לצורך קבלת משוב, ועדכון המודל.

בסופו של הקורס, הסטודנטים יפיקו פוסטר בו הם יסכמו את התהליך שעברו, הכולל התייחסות לכאב הפדגוגי-לימודי, פתרון טכנו-פדגוגי אפשרי לבעיה, אתגרים אפשריים בהטמעת הפתרון לאור המשובים שעלו מהשטח, ופתרונות אפשריים לאותם אתגרים. הקורס הינו קורס מקוון א-סינכרוני, הכולל שלושה מפגשי זום סינכרוניים בתחילת, באמצע ובסוף הקורס.

מטרת הקורס היא להקנות ידע ומיומנויות מתקדמות לביצוע מחקר כמותי או איכותני כתשתית חיונית לביצוע מחקר במסלול מחקרי (תזה). במסגרת הקורס נלמד כיצד לגזור שאלות מחקר מבעיה בחיי היומיום, וכיצד להתאים לשאלה את סוגת המחקר המתאימה. בנוסף, הקורס יקנה מיומנויות מתקדמות לאיסוף נתונים וניתוחם: בחירת משתתפי מחקר, פיתוח כלי מחקר ועיבוד נתונים (סטטיסטי ואיכותני). הקורס ילווה בפגישות כלליות של המשתתפים והמשתתפות ובהדרכה אישית לצורך הכנת הצעת המחקר.
סמינריונים שנה ב (בחירה באחד מבין השניים המוצעים)

 ד"ר דני גליק​   

קורס זה מקנה ידע עיוני-מעשי אודות המפגש בין טכנולוגיות דיגיטליות, למידה והוראה, וחושף את הסטודנטים לכלים ולעקרונות מבוססי מחקר בבחירה ובהטמעה של טכנולוגיות למידה. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים סטנדרטים מקובלים לבחירה, ליישום, ולהערכה של טכנולוגיות למידה, וייחשפו למגוון רחב של טכנולוגיות למידה אותן יעריכו הסטודנטים באופן ביקורתי על-בסיס אותם סטנדרטים.
בחלקו השני של הקורס ייתנסו הסטודנטים בפיתוח יחידת תוכן מבוססת טכנולוגיה, שתתבסס על הסטנדרטים אליהם ייחשפו הסטודנטים בחלקו הראשון של הקורס. לקראת סופו של הקורס, הסטודנטים יציגו את יחידות התוכן שפיתחו לצורך קבלת קבלת ומתן משוב. הקורס הינו קורס מקוון א-סינכרוני, הכולל שלושה מפגשי זום סינכרוניים בתחילת, באמצע ובסוף הקורס.

ד"ר אתי גורדון גינזבורג​

הקורס יעסוק בגישות ובדרכים להוראת מדעי הרוח והחברה בגישה רב-תחומית ורב-מודלית תוך שילוב אמצעים דיגיטליים רלבנטיים. כמו כן, יפגיש הקורס את הלומדים עם הוראת תחום הדעת כתחום מחקר אקדמי.
​​

ד"ר הלל וורמן

הקורס יעמיק את ההתבוננות בהוראת מדעי הרוח והחברה בגישה רב תחומית ורב מודלית. הסטודנטים יתנסו בהוראה רב תחומית ורב מודלית.


סמינריונים שנה ב'
(בחירה בסמינריון אחד מבין השלושה)

ד"ר שירלי מידז'נסקי, ד"ר דני גליק

​בשנים האחרונות טכנולוגיות מתפתחות ומשתנות באופן תדיר. טכנולוגיות אלו כוללות למשל, מכשירי מציאות מדומה אשר מאפשרים לפרט לחוות התנסויות באופן מלא או חלקי כחלק אינטגרלי מאותה מציאות אלטרנטיבית; בינה מלאכותית אשר מבוססת על טכנולוגיית למידת מכונה, תוכנה, אוטומציה ואלגוריתמים ומאפשרת ביצוע משימות ויצירת כללים ו/או תחזיות על סמך מערכי נתונים והוראות קיימים; וידאו-בוטים מבוססי בינה מלאכותית ויכולת זיהוי דיבור הנותנים מענה, בין היתר, לצרכים חברתיים, רגשיים ולימודיים של הלומדים. בקורס נחשף לידע תיאורטי ויישומי הקיים בתחום בדגש על שימוש של טכנולוגיות אלו בעולם החינוך. סטודנטים ייחשפו ליישומונים ייעודיים לתחום החינוך ולשימוש של בינה מלאכותית לצרכי הוראה, למידה והערכה. במהלך הסמינריון סטודנטים יבצעו עבודה שתתמקד באפיון ופיתוח פעילויות מבוססות כלים טכנולוגיים ו/או מחקר יישומי או תיאורטי במסגרתו יוכלו לבחון גם היבטים אתיים, פילוסופיים וערכיים הנוגעים לשימוש בטכנולוגיות החדשניות בתחום החינוך. עבודה זו תוכל לכלול התייחסות למסגרת החינוך הפורמלי או הבלתי פורמלי וניתן יהיה לגזור ממנה הצעות והמלצות יישומיות לקובעי מדיניות, בעלי תפקידים בבית הספר ואנשי פיתוח של טכנולוגיות חדשניות בתחום החינוך.

פרופ' נורית גור-יעיש

אנשי החינוך הם סוכנים חברתיים מרכזים ומשמעותיים בקידום ההתפתחות הלימודית והרגשית המיטבית של בני הנוער בכלל, בהבניית חוסן בקרב בני נוער בסיכון בפרט. במציאות העכשווית, עם הרצון הטוב והצודק לשים דגש על הרווחה של בני הנוער, הרווחה של אנשי החינוך עצמם נשכחת בצד - הן ברמה הפרקטית החינוכית והן התאורטית. כיצד חווים אנשי חינוך את ההתמודדות עם מצבי הסיכון של תלמיהם? סיכונים הכוללים התמכרויות, התנהגות אובדנית, אלימות בית ספרית, משפחתית ומינית, עוני ועוד. אנשי החינוך זקוקים להקשבה ותמיכה להבניית החוסן – בדומה לתלמידיהם.  חוסן אינו תכונת אופי שנולדים איתה, אלא תהליך דינמי מורכב - לא רק של התאוששות ממצב סיכון העלול לפגוע בהתפתחות מיטבית, אלא גם של צמיחה בעקבותיו.
מטרת הקורס היא כפולה:
1. למידת הנתיבים המאפשרים מעבר מסיכון לחוסן באמצעות למידה חווייתית המגשרת בין תיאוריות הבניית החוסן לבין פרקטיקה חינוכית ;
2. חקר החוויה ותגובתם של אנשי החינוך עצמם להתמודדויות עם ספקטרום רחב של מצבי סיכון, במטרה לפיתוח התערבויות לפיתוח חוסן עבורם ועבור תלמידיהם. כמו כן לאפשר רכישת אמצעי התערבות ואסטרטגיות יעילות המכוונות לקידום החוסן בסביבות החינוכיות. ההתמקדות לאורך הקורס תהיה הן בקווים הדומים והן במאפיינים הייחודיים הקיימים בתגובות לסיכון אצל בני נוער ואנשי חינוך כאחד.
בקורס יעשה שימוש במתודולוגיה אינטראקטיבית, המבוססת על החוויות האישיות והמקצועיות הרלוונטיות של משתתפי הקורס, לאור המחקר האמפירי והתיאוריה. אל הלמידה התיאורטית תתווסף הלמידה החווייתית, דרך אירוח של מומחים מהשדה וחוקרים בנושא התמודדות עם סיכון והבניית חוסן בהקשרים מגוונים. בנוסף, נצא לביקורי שדה בארגונים ומוסדות הנאבקים מול מצבי סיכון (כגון: קידום נוער, מרכזי הגנה, בית לין, פנימיות, כפרי נוער). הקורס ילווה על-ידי כתיבה של עבודת מחקר סמינריונית יישומית המתקשרת לפיתוח חוסן במצבי סיכון עבור אנשי חינוך ותלמידיהם, הנוגע לצרכים של השדה החינוכי בו הם פועלים. ​

ד"ר רחל רביד

קורס סמינריון זה יעסוק בחיבור שבין לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז למאפייני גיל ההתבגרות. במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים למאפיינים של תופעות אלו במגוון תחומי ההתפתחות מנקודת מבט ערכית המבוססת על עקרונות דמוקרטיים-הומניסטיים.
במסגרת הקורס הסטודנטים יחקרו לעומקה את חווית ההתמודדות עם הלקויות ואת התפיסות השונות הצומחות מפרספקטיבות של הסוכנים החברתיים המעורבים בתופעה. במהלך הקורס, יתנסו הסטודנטים במגוון אסטרטגיות להעצמת קבוצת תלמידים זו בכיתה, בבית ובקהילה.


קורסי בחירה -
(לשנים א' ו- ב')

ד"ר טל יער

רוצים להנות מהלמידה? לרכוש מיומנויות להוראה שתגרום לתלמידים שלכם לשמוח שאתם המורים שלהם? – זה הקורס עבורכם!
קורס המבוסס על חשיבה מרעננת ושיטות הוראה מתקדמות, בקורס זה הסטודנט ייחשף למטרות ולאתגרים של הוראה כיום, יוצגו מגוון דרכי הוראה תוך בירור שיקול הדעת בבחירת שיטות הוראה השונות. יצירת עניין כאתגר של המורה. הקורס יאפשר חשיפה להוראה יצירתית, תוך עידוד חשיבה מסדר גבוה.
השיעורים מבוססים על למידה פעילה, וגורמים להנאה. הסטודנט לוקח אתו תובנות ושיטות להוראה אחרת ומצליח ליצור עניין לתלמידיו. בוגרי הקורס מעידים, שהם נעזרים בנלמד בקורס בעבודתם בהוראה.​

ד"ר עופר קצ'רגין​

מידע יפורסם בהמשך

ד"ר קובי אסולין

פרקטיקה מרכזית של המעשה החינוכי היא העברת מסר בע"פ אל התלמיד (רעיון, ערך, תובנה, טיעון). לעיתים רבות הכישלון או ההצלחה שלנו כמורים/ות לא תלוי באיכות המסר עצמו אלא ביכולת שלנו לשדר אותו, להעביר אותו. הקורס "אומנות הרטוריקה בכיתה" מעונין לפתח ולהעצים יכולת חשובה זו. הנחת העבודה של הקורס היא שלדעת להציג רעיונות אינה רק ענין של כישרון טבעי אלא יכולת שניתן ללמד, לפתח, לשכלל, להעמיק. - הקורס יציג מחד את עיקרי הרטוריקה הטובה כפי שאלו פותחו היסטורית, פדגוגית וקוגניטיבית, ולא פחות חשוב מזה - וזה עיקרו - יציע לסטודנטים להתנסות ולהתפתח בתרגילים שונים ("דיבייטים") בכך. מכאן, עיקרו של הקורס הוא התנסות מעשית בכיתה. - על הסטודנטים/יות להיות מוכנים להציג את הדיבייטים בפני הכיתה (לרוב דיבייטים זוגיים), להתנסות בדיבייט מצולם, להתמודד עם משוב עמיתים. כל זה כמובן, מתוך כבוד הדדי ורצון בלמידה חווייתית. ראו הוזהרתם, מדובר בקורס חווייתי.

ד"ר טל יער

אחת מהאמרות המשמעותיות ביותר בתחום התקשורת היא 'המדיום היא המסר'. משמע, איכותו ואופן השפעתו של המסר תלויה במדיום שמתווך אותו (דיבור, כתב, טלוויזיה, מייל,  פאוור-פוינט, יו-טיוב, מנועי חיפוש, אינסטגרם, טוויטר, AI) אף יותר מעצם המשמעות שכלולה במסר עצמו! ובאופן ברור יותר: למדיום יש כוח השפעה משלו שבכוחו לעצב את המסר שיש בתוכן התקשורתי.
שאלה זו תמיד התקיימה היסטורית אבל קיבלה מפנה דרמטי לנוכח התפתחותם ועוצמתם של המדיומים במאה ה-20 וה-21, ובעיקר לאור המעבר לעידן האינטרנטי. מעבר זה מציב שאלות חברתיות, פוליטיות, מוסריות, ואף פדגוגיות ביחס לאופן בו יש להתמודד עם שאלות אלו. לצד האופקים החיוביים הפוטנציאלים שמדיומים חדשניים מציעים הם כרוכים גם בסכנות שונות שמהוות עד כדי איום על העליונות התבונית של האדם על המכונה.
גם כמורים מתעצמת ההכרה שלא ניתן להימנע ממגע פדגוגי עם כלים אלו והדבר מחייב אותנו לחשיבה כיצד להתמודד עם סוגיות כמו: התפוצצות המידע, היחס בין ידע למידע,  פייק ניוז, AI, חשיבה ביקורתית ואוטונומית, מקומה של למידה בעידן כזה, מה משמעות המושג להיות-תלמיד בעידן כזה, מה משמעות המושג 'להיות-מורה' בעידן כזה, והאם נותר מקום - ואיזה סוג של מקום - לחינוך כמרחב ידע.​

ד"ר רבאח חלבי

בימינו,  בעולם בו יש התפוצצות ידע ומידע, תפקיד ההוראה הוא להכשיר את התלמיד לפיענוח הידע וניתוחו יותר מאשר לרכישת ידע. הקורס "הוראה דיאלוגית" יתמקד בהכשרת המורה להיות מורה דיאלוגי, מורה המחנך תלמידים להיות מעורבים בתהליך הלמידה, מאפשר להם להביע את עצמם ולשאול שאלות. מורה שמאמין בתלמידים שלו וביכולת הלמידה שלהם ורואה בהם שותפים לחוויה לימודית ואזרחים ביקורתיים ופעילים.

ד"ר הלל ורמן


הקורס מציג התלבטויות ושיקולי דעת בשלב תכנון תהליכי הלמידה וההוראה. נציג כיצד מורים ומחנכים נחשפים לתכנון המתקיים על ידי המערכת ברמת המטה של משרד החינוך וברמת בית הספר, ואת שיקוליהם האישיים והמקצועיים בהקשר הבית ספרי, בהקשר הכיתתי ובהקשר של התלמיד הבודד.
נבחן כיצד תכנון לימודים נשען על תשתית אידיאולוגית חינוכית שמרנית ופרוגרסיבית; נדון ביתרונות ובחסרונות של תשתית זו; ונזהה שלל פתרונות מעשיים לשיפור תהליכי תכנון לימודים.
הסטודנטים יתבקשו להתמצא בתוכנית לימודים רשמית אחת של משרד החינוך לבחירתם, ולנתחה לנוכח תיאוריות. כן הם יתבקשו לבחון מה קיים ומה חסר בתוכנית, ולהציע דרכים לפיתוחה ולהערכתה. בדרך זו נדגים כיצד תכנ
ון 'חכם' משפר תהליכים חינוכיים והנו מרכיב יסוד למחנכים בשדה.

ד"ר שירלי מידיז'נסקי 

התיאוריה והמחקר בתחום חינוך מחוננים ומצטיינים מצביעים על צרכים ומאפיינים מיוחדים של תלמידים אלו ועל מכלול של גורמים שיש לקחת בחשבון בתכנון תכניות לימודיות וביישומן. נושאי הקורס יתמקדו בהתפתחות היסטורית של המושג "מחוננות", אינטליגנציה, סביבות למידה עבור תלמידים מחוננים, המחוננים בכיתה הרגילה, בנות מחוננות, תוכניות לימודים ופעילויות ייעודיות למחוננים, מחוננים בגיל ההתבגרות וחידושים בחקר המוח ומחוננות.

ד"ר שירלי מידיז'נסקי

הקורס מאפשר חשיפה לתחום החשיבה המטה-קוגניטיבית ודרכים לטיפוחה. בחינת מסגרות תיאורטיות מבוססות לגבי תהליכים המביאים לכדי למידה משמעותית. נאפיין כיצד אנשים מעריכים מהו הידע שברשותם ומהן הפעולות שננקטות על ידי הפרט ליישום אסטרטגיות חשיבה. בקורס נעסוק במטה-קוגניציה , סגנונות חשיבה וחשיבה ביקורתית. תיערך חשיפה לידע מטה-קוגניטיבי ולאסטרטגיות מטה-קוגניטיביות ויבחנו פעילויות בהתאמה לתחומי ידע מגוונים. כל זאת, תוך התייחסות למחקרים שנעשו בעשור האחרון בתחום הנוירוביולוגי ובתחום החינוך.
ביתר פירוט, נעסוק בחשיבה על חשיבה בכלל ובגיל ההתבגרות בפרט, בתנאים הנדרשים לתפקוד מטה-קוגניטיבי, בגמישות המוחית שלנו בעת חשיבה על חשיבה החל מגיל הרך ועד חיינו הבוגרים, בחקר ולמידה מבוססת פרויקטים ופתרון בעיות ככלי לפיתוח החשיבה והשפעותיהן על יכולות הזיכרון שלנו, ובחשיבותם של משחקים בפיתוח חשיבה מטה-קוגניטיבית.

​​​​​​​​​​​

ד"ר טל יער

מצבי חירום הומניטריים יכולים להתרחש כתוצאה מפגעי טבע כמו רעידות אדמה או שיטפונות. מצב חירום יכול להיות גם תוצאה של מעשה ידי אדם כמו מלחמות או פגיעה בזכויות אדם. עזרה הומניטרית ניתנת לקבוצות או ליחידים שבמצוקה, על ידי אנשים, ארגונים או מדינות. ישנם הבדלים גדולים בסוג ובהיקף הסיוע ההומניטרי הניתן לאוכלוסיות שנפגעות, לרוב בשל גורמים גיאופוליטיים: כך למשל, סיוע יכול להיות מקומי או סיוע כלל עולמי, בתחומי בריאות או כלכלה, תיתכן עזרה באזור גיאוגרפי קטן או באזור נרחב. לעתים יש צורך בסיוע מידי ולעתים בתמיכה ארוכת טווח. פעולות הומניטריות התקיימו בעבר והן נחוצות גם היום. קורס זה ידון גם בסיוע הומניטרי עתידי.
בקורס יידונו השאלות מהו תפקידנו כבני אדם, כחברה וכמדינה בסוגיות של סיוע הומניטרי. על הקורס: הקורס יתקיים בשיתוף פעולה עם מכללה להכשרת מורים בעיר וינה, אוסטריה. המפגשים יתקיימו באופן מקוון באמצעות ה"זום", שיתוף הפעולה יהיה באנגלית. מתוכננים 6 מפגשים משותפים בנושאים מגוונים.
​​​​​​​​​​​​

ד"ר ענבל קלושי-מינסקר​

בכל כיתה ניתן למצוא תלמידים עם הפרעות למידה ספציפיות ברמות שונות. על מנת לשפר את חוויית הלמידה והוראה שלהם, חשוב להבין את האתגרים עמם הם מתמודדים ולסייע להם לרכוש כלים ומיומנויות שיקדמו אותם בתהליך הלמידה. קורס זה מקנה רקע תיאורטי על הפרעות למידה ספציפיות, כגון: דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה. נכיר את ההגדרות והסוגים השונים של הפרעות למידה, נלמד על מבנה האבחון הדידקטי, ההמלצות וההתאמות בדרכי ההוראה וההיבחנות, וכן נלמד על חוקים, מדיניות ואסטרטגיות תמיכה רלוונטיות בארץ ובעולם. בנוסף, נחשף למודל ההתערבות RTI ונבחן את ההשלכות הרגשיות והחברתיות של הפרעות למידה ספציפיות. לאחר למידת הידע התיאורטי, הלומדים יתנסו בכתיבת שאלון לתלמיד ושאלון להורה/למורה, בבניית פרופיל תלמיד בהתאם לראיונות ובכתיבת המלצות אופרטיביות לתוכנית הוראה מותאמת עם התלמיד/ה, תוך התבססות על מקורות מידע מקצועיים ועדכניים​​​​​​​​​​​​

ד"ר רבאח חלבי​

מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנטים להיסטוריה של המפגשים המתוכננים בין תלמידים יהודים לבין תלמידים ערבים בישראל, וזאת לאור תיאוריות על הקונפליקט וכן מופעים שונים של מפגש בין קבוצות שנמצאות בקונפליקט בעולם. כמו כן לערוך דיון בתפקידם של אנשי חינוך בליבון הקונפליקט היהודי-ערבי במסגרת בית הספר.
​​​​​​​​​​​​

ד"ר עופר קצ'רגין​

רב תרבותיות הוא מונח שגור ומרכזי בשיח תרבותי בן זמננו. בקורס נכיר הגדרות שונות של רב תרבותיות, ונלמד כיצד תיאוריות שונות מתייחסות למונח. דגש מיוחד יינתן לביטוייה השונים של רב תרבותיות בחברה הישראלית: הן ביחס לממדים שונים שלה (דמוגרפי, אידיאולוגי ומבני), והן ביחס לצירים שונים בהם היא באה לידי ביטוי (לאומי, דתי, מגדרי ואתני). בקורס גם נתאר מתחים, סתירות ופרדוקסים הכרוכים במונח זה ונגזרים ממנו. הדיון בנושאים השונים הקשורים ברב תרבותיות יתקיים מתוך התייחסות להקשרים היסטוריים, חברתיים ופוליטיים רחבים (גלוקליזציה, פוסטמודרניזציה, פוליטיקת הזהויות, חילון והדתה). במסגרת זו נעלה ונתמודד עם שאלות סוציולוגיות, חינוכיות, אזרחותיות ותרבותיות שונות שאליהן נדרשים כיום אנשי חינוך ככלל, ומורים לאזרחות, למדעי החברה, ללשון, לספרות, להיסטוריה, לביולוגיה ולתנ"ך בפרט. ​​​​​​​​​​​​​​​​

ד"ר עופר קצ'רגין​

מורות ומורים מורגלים לחשוב על המעשה החינוכי ועל עבודת ההוראה באמצעות דימויים מרוממים מעולמות הדת, הטבע והמשפחה כדוגמת "עבודת קודש", "שליחות", "הורות" ו"גינון". השיח החינוכי דוחק לשוליים את העובדה שמעבר לדימויים אלה ומעבר לחשיבות הרבה שאכן יש למעשה החינוכי, ישנם גם הקשרים היסטוריים, פוליטיים, תרבותיים וכלכליים שבמסגרתם מתעצבים אנשי החינוך בימינו. בפרט, מורות ומורים הם עובדים שכירים, הזקוקים לפרנסה, והקשורים בחוזים אל מול מעסיקיהם (המדינה, על פי רוב).
בקורס נאיר עובדה זו, נדון בהקשרים אלה, ונראה כיצד הם משליכים על "מעמד המורה" דהיום, על הדימוי העצמי של מורות ומורים, על סביבת העבודה שלהם ועל אפשרויותיהם לפעול בתוכה מבלי שיתעמרו בהם/בהן. נעסוק גם במושג הפופולרי "זכויות מורים", ונבחן את חלקן באופן ראשוני, הן מבחינה משפטית (חקיקה, פסיקה) והן מבחינה סוציולוגית, היסטורית ופוליטית, בהקשר לסוגיות נבחרות (יחסי עבודה, קביעות ותקנים, אלימות תלמידים, אפליה במקום העבודה, העסקה ישירה, פיטורין וכו'). הקורס נשען על תיאוריות מתחום הסוציולוגיה, חקר השיח והמשפט.

Footer Mobile