ד"ר עופר קצ'רגין
מורות ומורים מורגלים לחשוב על המעשה החינוכי ועל עבודת ההוראה באמצעות דימויים מרוממים מעולמות הדת, הטבע והמשפחה כדוגמת "עבודת קודש", "שליחות", "הורות" ו"גינון". השיח החינוכי דוחק לשוליים את העובדה שמעבר לדימויים אלה ומעבר לחשיבות הרבה שאכן יש למעשה החינוכי, ישנם גם הקשרים היסטוריים, פוליטיים, תרבותיים וכלכליים שבמסגרתם מתעצבים אנשי החינוך בימינו. בפרט, מורות ומורים הם עובדים שכירים, הזקוקים לפרנסה, והקשורים בחוזים אל מול מעסיקיהם (המדינה, על פי רוב).
בקורס נאיר עובדה זו, נדון בהקשרים אלה, ונראה כיצד הם משליכים על "מעמד המורה" דהיום, על הדימוי העצמי של מורות ומורים, על סביבת העבודה שלהם ועל אפשרויותיהם לפעול בתוכה מבלי שיתעמרו בהם/בהן. נעסוק גם במושג הפופולרי "זכויות מורים", ונבחן את חלקן באופן ראשוני, הן מבחינה משפטית (חקיקה, פסיקה) והן מבחינה סוציולוגית, היסטורית ופוליטית, בהקשר לסוגיות נבחרות (יחסי עבודה, קביעות ותקנים, אלימות תלמידים, אפליה במקום העבודה, העסקה ישירה, פיטורין וכו'). הקורס נשען על תיאוריות מתחום הסוציולוגיה, חקר השיח והמשפט.