על התכנית
התוכנית להכשרת פסיכותרפיסטים בגישה האינטגרטיבית בת זמננו נבנתה מתוך תפיסת עולם הגורסת, שמטפל איכותי הוא כזה שזכה לצמוח במסגרת מגדלת ומפתחת אשר מחוברת לפרקטיקות טיפוליות בשטח. כמו כן התכנית להכשרת מטפלים מציעה שילוב בין גישות דינמיות לגישות ישומיות הכוללת ידע בסיסי בתאוריות קוגנטיביות התנהגותיות ועוד.
התכנית נבנתה בין היתר על בסיס גישתה של ד"ר ניצה ירום על חשיבות הטיפול להיות קשוב לזמננו אנו – מומלץ לקרוא את סיפרה האחרון: 'מצפן לטיפול בזמננו'. בספר ירום כותבת הגדרה חשובה ומקיפה על מיהו המטפל:
"המטפל הוא שותף בצמד הטיפולי, אבל בראש ובראשונה — הוא איש מקצוע, שכבר התנסה בתהליך בחינה עצמית מבוקרת, תהליך שהוא כלי חשוב להבנת נבכי נפש האדם. הוא סקרן להציץ אל הלא־מודע, מתעניין במה שגופו מספר לו ואינו חושש להכיל חוויות וחלקים בעצמו, גם אם הם ממלאים אותו בחשש מכאב, מהצפה או מבושה. הוא אינו סבור שהוא מושלם, ודווקא בגלל זה הוא עשוי להיות פרטנר בתהליך הטיפולי. הוא כבר ביקר במקומות כואבים. הוא למד כיצד לשפר הרגשה, להשתתף בכאב ולהתבונן במה שניתן לראות בו כישלון. יש לו הבנה מסוימת במה שפוגע בבריאות הנפשית ובמה שמחזק אותה, ביחסים קרובים ובהסתגלות סביבתית. מומלץ לשותף המטפל לא לדבוק בדמות אידיאלית של מטפל, מתוך הבנה שהיא אינה בת השגה ושדווקא הצד האנושי שבו הוא הצד התורם למסע הטיפולי. כישורים, רצון טוב ונכונות להקשיב ולקיים שיח הם כל מה שמטפל טוב יכול וצריך לתת".
צוות המרצים בתוכנית הינו בעל ניסיון טיפולי עשיר ונכון לעבור עם התלמידים תהליך משמעותי, מעמיק ומגדל. התוכנית מעמיקה ומקיפה ומיועדת לאנשי מקצוע שמחפשים התפתחות אישית ומקצועית ומעוניינים לקבל הכשרה מקיפה כדי להיות ראויים לטפל בנפש האדם.
התוכנית לפסיכותרפיה אינטגרטיבית בת זמננו כוללת שתי קבוצות לימוד האחת הינה קבוצת הסבה ללימודי הכשרה לפסיכותרפיה ממקצועות סמי טיפוליים והשנייה עבור מטפלים בעלי ניסיון טיפולי ובעלי תואר שני טיפולי בלבד.
הלימודים מוכרים ע"י איגוד לפסיכותרפיה רב תחומית
רציונל האיגוד (כפי שמופיע באתר האיגוד) - בשנת 2007 התכנסו כעשרים אנשי טיפול, במטרה לנסות ולבחון את מעמד תחום הפסיכותרפיה בארץ. המסקנה אליה הגיעו הייתה ברורה לכולם: ישנו צורך באיגוד-גג שיהווה בית מקצועי לעוסקים בפסיכותרפיה כדיסציפלינה נפרדת, איגוד בו יתקיים דיאלוג פתוח בין מקצועות שונים בתוך העולם הטיפולי. מתוך כך התגבשה קבוצה בת שישה אנשי מקצוע משדות שונים בתחום הפסיכותרפיה, שלקחה על עצמה להקים, לראשונה בישראל, איגוד רב-תחומי לפסיכותרפיה. הקבוצה העמידה לנגד עיניה את כינונה ומיסודה של הפסיכותרפיה כדיסציפלינה טיפולית עצמאית, שאינה נגזרת של דיסציפלינות ספציפיות אחרות (כגון פסיכולוגיה קלינית, עבודה סוציאלית, טיפול באמנויות ועוד). בתהליך דיאלוגי מורכב וארוך מוצו מתוך ההכשרות הפסיכותרפויטיות השונות עקרונות יסוד לעיסוק בפסיכותרפיה. תהליך העבודה הממושך והדיאלוג בין אנשי מקצוע ממגוון הכשרות המחיש את הקשיים, האתגרים ויותר מכל - את הפוטנציאל המעשיר - של דיאלוג מיטיב שתכליתו מיצוי העיקרים שהם מעבר לגישה תרפויטית כזו או אחרת.
לאחר כשנתיים של עבודה התרחב התהליך כך שכלל בתוכו מפגשים עם ראשי ונציגי הכשרות רבות. מפגשים אלו, ובתוכם צוותי חשיבה ייעודיים בועדות שונות, הניבו חשיבה מחדש שהבשילה במשך הזמן. בין היתר התמודדנו בתקופה זאת עם שאלות לגבי מקומן היחסי של הכשרה אקדמית לעומת מקצועית בתהליך ההכשרה, מהותם של לימודי ליבה משותפים להכשרות השונות ועוד.
חשיבה זאת היא שהניבה בסופו של דבר את ייסודו של ארגון הגג ששמו, “איגוד ישראלי רב-תחומי לפסיכותרפיה”. אנו מצרפים מספר קוי-מתאר שיעזרו להבהיר את הרציונל שעמד מאחורי תהליך הקמת האיגוד.
יתרונות התוכנית
- דרכי הלימוד כוללים היבטים תאורטיים ויישומיים
- ישנו דגש בתכנית על ההבנה הדינמית והחלק היישומי הוא תוספת לצד ראיה זו
- מקומות הפרקטיקום הינם מגוונים
- התכנית ממוקדת בגישות המתייחסות לעבודה עם מתבגרים ומבוגרים
- התכנית כוללת קורסים מרחיבי דעת כמו: עבודה עם חלומות, מבוא לטיפול מודע הקשר
* בשנת תשפ"ה יתקיים פיילוט להפעלת קליניקה קהילתית שיוכל לספק מרחב להתמחות ואופק תעסוקתי לבוגרי התכנית. ככל שהפיילוט יצלח, הקליניקה לא מבטיחה התקבלות לעבודה בה לא בתקופת ההתמחות ולא בסיום הלימודים.
קהל יעד
בעלי תואר ראשון ומעלה בתחומים סמי-טיפוליים, כגון: קרימינולוגיה, הנחיית קבוצות, ייעוץ חינוכי, טיפול בלקויות למידה ובהפרעות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, תרפיה וחינוך בלתי פורמלי אשר מעוניינים לקבל הכשרה כמטפלים ולהרחיב את הבנתם בתחום של תהליכים רגשיים .
*במקרים חריגים תישקל מועמדותם של מועמדים שאינם עומדים בתנאים המצוינים לעיל, בכפוף לשיקול דעתה של ועדת הקבלה (תואר ראשון חובה).
נושאי הלימוד
- פותחים שער – הברית הטיפולית
- מבוא לגישות פסיכודינמיות
- גישות פסיכודינמיות הלכה למעשה
- בין האישי למקצועי – הרחבת תהליכי אינטרטספקציה
- קוהוט ואז ועד היום
- ויניקוט מאז ועד היום
- פסיכותרפיה במתבגרים
- היבטים שיקומיים ומערכתיים בשדה הטיפולי
- יסודות הcbt
- מבוא לטיפול מודע הקשר
- עבודה עם חלומות בפסיכותרפיה
- גישות אינטרסובייקטיביות
- בחדר הטיפול עם הפרעות מורכבות באישיות
- מבוא להתבוננות אינטגרטיבית
- מבוא לעבודה עם טראומה
*עשויים להיות שינויים קלים בקורסים
תאריך תחילת הלימודים: 7.11.24
תנאי קבלה
אנו שואפים לקבל מועמדים שיוכלו לעבור תהליך משמעותי מבחינה אישית ומקצועית מתוך הבנה שהלימודים נעשים בסטינג קבוצתי ולקבוצה יש משמעות גדולה בתהליך הלמידה. בשל כך איתור המועמדים המתאימים לוקח בחשבון גם את הפן הקבוצתי. כמו כן דרישות הסף הינם:
- תואר ראשון רלוונטי ממוסד אקדמי מוכר בממוצע 80 ומעלה (תואר שני מהווה יתרון)
- ניסיון של שנתיים בעבודה עם מבוגרים, בני נוער או ילדים (התנסות מודרכת בשדה בזמן לימודי התואר נחשבת כניסיון)
- גיל 24 ומעלה
- ראיון אישי
- *השתתפות (בעבר או בהווה) בטיפול רגשי מהווה יתרון בקבלה לתוכנית
חובות הסטודנט
השלמת קורסי יסוד בפסיכולוגיה:
- מבוא לפסיכולוגיה
- פסיכופתלוגיה
- תאוריות אישיות
- פסיכולוגיה התפתחותית לגיל ילדות
- פסיכולוגיה התפתחותית לגיל בגרות
- תהליכים קבוצתיים
במידה והסטודנט\ית למדו קורס אחר או יותר מהרשימה במסגרת לימודים אקדמיים מוכרים יש לשלוח גיליון ציונים לוועדת הקבלה ובמידה והקורס עובר את תנאי הסף המתבקשים הסטודנט לא התבקש ללמוד שוב את הקורס המדובר. במידה ויש צורך בהשלמת קורסי יסוד הסטודנט מתבקש להשלים את הקורסים עד תחילת שנה ב לכל המאוחר.
במסגרת לימודי קמה באורנים ישנם קורסי השלמה רלוונטיים לפרטים נוספים.
בנוסף במסגרת הלימודים הסטודנטים מתבקשים:
- נוכחות בשיעורים ובימי הלמידה המרוכזים
- קריאה של מאמרים והשתתפות בדיונים בכיתה
- הגשה של עבודת גמר בתום בלימודים
- השלמת שעות פרקטיקום והדרכה לפי הדרישה המפורסמת מעלה
אירועים וכנסים
כל שנה יש שני ימי עיון – יום עיון פנימי בין סמסטר א לסמסטר ב ויום עיון גדול המיועד גם למשתתפים מחוץ לתכנית. תאריכים יפורסמו בהמשך.
גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה 45 יום מראש למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.
הנחיות בנושא קורסים המאושרים לעו"ה במסלול אישי - לחצו לצפייה