על התוכנית
מסע מעמיק ומרתק אל תוך אמנות הסיפור, המשלב תאוריה עם פרקטיקה, ומאפשר לכם להפוך כל סיפור לחוויה סוחפת המותירה רושם מתמשך.
במהלך התוכנית תתוודעו לכוחן ולסודן של סוגות סיפוריות מגוונות ולמסורות נרטיביות ביהדות וברחבי תבל, תכירו את מאפייני 'הסיפור הטוב' ותדעו כיצד לבנות סיפור המרגש את קהל המאזינים ומשכנע אותו. תפתחו את הקול האישי שלכם ותלמדו להפוך חוויות יום-יומיות לסיפורים בעלי משמעות. בנוסף, תרכשו מיומנויות של עמידה מול קהלים שונים, תבנו ביטחון בהגשת סיפור ותתרגלו את כל אלה באמצעות יצירת סיפורים אישיים ואחרים, עיבודם וסיפורם בצורה קולחת ומרגשת.
הצטרפו אלינו, גלו את הקסם ותנו למסע הסיפורי שלכם להתחיל.
יתרונות התוכנית
- התוכנית סדנאית–חווייתית ומשלבת בין הקניית ידע תיאורטי מעמיק ובין תרגול מעשי של סיפור סיפורים והופעה מול קהל.
- התוכנית היא היחידה מסוגה בישראל המציעה הכשרה אקדמית מלאה באמנות הסיפור, בשיתוף עמותת מספרי הסיפורים בישראל.
- התוכנית מועברת על ידי צוות מרצים ייחודי הכולל חוקרים מובילים בתחום הפולקלור והסיפור העממי ומספרי סיפורים מקצועיים, כולם בעלי ניסיון עשיר בהוראת אומנות הסיפור ובהכשרת מספרים. השילוב בין ידע אקדמי רחב לניסיון מעשי יוצר מבט מקיף ומעמיק על עולם הסיפור ועל וביצוע סיפורים לפני קהל.
- התוכנית מעניקה לסטודנטים תעודה רשמית כמספרי סיפורים מטעם עמותת מספרי הסיפורים בישראל ו'אורנים', ופותחת דלתות להדרכה, הופעה, הוראה ויצירה.
- במהלך הלימודים בתוכנית מתמקדים בפיתוח הסיפור האישי ובמציאת קול נרטיבי ייחודי ורוכשים כלים מעשיים לעמידה בפני קהל ולהתאמת הסיפורים לקהלים מגוונים.
- התוכנית נערכת בקמפוס אורנים המיוחד, המשלב את הטבע והגן הבוטני כמרחב לימודי פעיל, המוסיף רובד חווייתי ללימודים.
- למורים - התוכנית מוכרת על-ידי משרד החינוך ומקנה בכל סמסטר 3 גמולי השתלמות עם ציון. (6 גמולים למסיימים תוכנית שנתית)
קהל יעד
- מורים ומרצים במוסדות חינוך ואקדמיה המעוניינים לרתק את התלמידים או הסטודנטים באמצעות סיפור במקום הרצאה פורמלית.
- הורים ופנסיונרים הרוצים לחלוק סיפורים אישיים, חוויות וזיכרונות עם ילדיהם, נכדיהם או קהלים נוספים בצורה מרגשת, וכן לספר בעל-פה ולא להקריא מן הכתב.
- אנשים השואפים להעביר "שעת סיפור" לילדים בספריות או בבתי ספר, להעלות מופע סיפורים אישי או לפתח את יכולות ההופעה וההגשה שלהם בכלל.
- אנשי תקשורת המבקשים לשפר את הראיונות, תוכניות התקשורת או ההופעות שלהם דרך שימוש באמנות הסיפור.
- מורי דרך ואנשי עסקים הרוצים לשלב סיפורים בהדרכה או בישיבות, להעביר מסרים בצורה יצירתית וליצור חיבור אישי עם קהל או לקוחות.
נושאי הלימוד
הסיפור
תיחום גבולותיה של אומנות הסיפור. ההבדלים בין אומנות הסיפור לאומנויות במה אחרות. ההבדלים בין סיפור כתוב לסיפור מסופר. מבנה הסיפור וחלקיו. הקשר בין תוכן לצורה. סמלים וחשיבותם. רבדים שונים של לשון בסיפור המסופר ושליטה בהם.
סוגי סיפורים
היכרות עם סיפור העם העברי לדורותיו ועם סיפורים במרחבי תרבות שונים. אסכולות מחקריות. הכרת ז'אנרים שונים בסיפור העממי על המאפיין אותם (כגון: מיתוסים, אפוסים, אגדות, מעשיות, רומנסות ושירה עממית, סיפורי ילדים וסיפורי מקום). איתור מקורות לסיפורים.
טכניקות ומרכיבים יישומיים בעריכת סיפורים ועיבודם
אופן בחירת סיפור ועיבודו לנסיבות ולקהל. התאמת חומרים כתובים להשמעה בע"פ, לקהל מודרני ולגילאים שונים. אלתור סיפורים ויצירתם מתוך מאגר סיפורי החיים האישי. יצירת אמינות, חיבור והזדהות דרך שילוב אלמנטים אישיים ואותנטיים. יצירת מתח.
תפקידי הסיפור בחברה
משמעות סיפורי עם ותפקידם בחברה המודרנית. עיון בצדדים השווים והשונים שבין אומנות הסיפור המסורתית ואומנות הסיפור המודרנית. היכרות עם הכוח הטיפולי של סיפורים והכרת משמעותם בטקסי מעבר וריפוי – אז והיום. הבנת חשיבותה ומעמדה המגדרי של האישה כמספרת סיפורים בתרבויות עולם.
אמנות הסיפור מול קהל
עמידה מול קהל, שימוש בגוף ובקול. יצירת קשר אישי עם המאזינים. הפעלת קהל ושיתופו. כניסה ויציאה. תחבולות סיפוריות. שימוש בחזרות. שימוש בזמן. הדגשות. קצב. מעברים. יצירת דמויות. אלתור והמצאה. סגנונות הגשה. שילוב שירים. שימוש באביזרים. עיצוב במה. שימוש במיקרופון. מופעים בשטח פתוח. התמודדות עם חוסר קשב.
מועד הלימודים
תאריך תחילת הלימודים: 10.3.25
תנאי קבלה
ראיון קבלה
חובות הסטודנט
- נוכחות של 80% במפגשים
- השתתפות פעילה בתרגילים במהלך הסדנאות
- תרגילי כתיבה
- הגשת עבודת סיכום תוכנית לד"ר יואל פרץ
- השתתפות במופע הסיום (חובה רק ללומדים בסמסטר ב')
גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה 45 יום מראש למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.
הנחיות בנושא קורסים המאושרים לעו"ה במסלול אישי -
לחצו לצפייה
על המרצים בתוכנית
ד"ר אילת אטינגר - מרצה וחוקרת ספרות עברית והשוואתית
בעלת תואר שלישי בהצטיינות יתירה מאוניברסיטת חיפה.
ראשת החוג לספרות, לדרמה ולמבע יצירתי באורנים; מנהלת התוכנית להכשרת מספרי סיפורים.
מרצה באקדמיה בנושאים של פולקלור, ספרות המדרש והאגדה וספרות ימי-הביניים.
בת למשפחה שתמיד סופרו בה סיפורים, וממשיכה מסורת זו.
ד"ר צילה זן-בר צור - חוקרת פולקלור של יהודי אפגניסטן, מספרת סיפורים, מנחה טקסי מעבר לנשים וכותבת שירה.
בעלת תואר שלישי בחוג לפולקלור מטעם האוניברסיטה העברית.
מרצה באקדמיה בתחום של מגדר, אנתרופולוגיה, אמנות וחברה וכתיבה יצירתית.
מקימת 'בת-שבט' לשימור מסורות רוחניות של קהילות נשים במרכז אסיה ומנחה טקסי מעבר לנשים בהשראת מסורות אלו.
מחברת חמישה ספרי שירה ופרוזה. על ספר שירתה 'אנאר באלח'י - שירה סופית', זכתה בפרס אביב לשירה בפסטיבל השירה במטולה בשנת 2019.
ד"ר יואל פרץ - פולקלוריסט, מספר סיפורים, סופר ומתרגם.
בעל תואר ראשון ושני בביולוגיה, תואר ד"ר מאוניברסיטת בן גוריון 2006 בנושא מספרי סיפורים מקצועיים בישראל.
לימד 12 שנים באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית אחווה פולקלור, מדרש וסיפור עממי.
יזם קורס אקדמי למספרי סיפורים שהתקיים במשך שנתיים באוניברסיטת בן גוריון.
בסוף המאה הקודמת ניהל ולימד בסדנה להכשרת מספרים שהתקיימה במרכז ההנצחה בקרית טבעון במשך שבע שנים.
חבר הועד המנהל של עמותת מספרי הסיפורים בישראל.
עומר ראובני - מספר סיפורים ומורה לאומנות הסיפור.
בוגר המרכז למוסיקה מן המזרח בהתמחות למוסיקה פרסית ובעל תואר M.A בפולקלור ותרבות עממית של האוניברסיטה העברית.
שימש כיו"ר העמותה לקידום אומנות מספרי הסיפורים בישראל.
ניהל פרויקטים לקידום אומנות הסיפור, ביניהם: פסטיבל סיפורים בתל ערד ושלוחת School Of Storytelling, Emerson College בישראל.