לפורום מחקר לרגל פרסום ספרם של פרופ' עמית שכטר וקבוצת המחקר

הפקולטה ללימודים מתקדמים בשיתוף עם הרשות למחקר באורנים, מזמינים אתכם.ן לפורום מחקר 
לרגל פרסום ספרם של פרופ' עמית שכטר וקבוצת המחקר LINKS 
 Digital Capabilities: ICT Adoption in Marginalized Communities in Israel and the West Bank

ביום שני 15.5.23
בין השעות 15:30-14:00
בחדר הישיבות ברשות למחקר (בית 42 כניסה 1)  

לחצו להרשמה ​​​​​​​​​


קבוצת המחקר BGU-LINKS פעלה במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב במסגרת מרכז המצויינות במחקר ״LINKS חינוך בחברת המידע״ המשותף לאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הטכניון והמרכז הבינתחומי (כשמו אז) שהוקם על ידי תכנית ה ICORE של הות״ת והקרן הלאומית המדע.
הקבוצה, בראשותו של פרופ׳ עמית שכטר, התמקדה בחקר השימוש שעושות קבוצות מודרות ומוחלשות באוכלוסייה בטכנולוגיות מחקר ותקשורת. עשרת המחקרים שנערכו במסגרת הקבוצה בקרב האוכלוסיה הערבית בישראל, החברה הבדואית, קהילת עולי אתיופיה, נשים חרדיות, קהילת ״בני המנשה״ ומבקשי  מקלט מאפריקה שימשו כבסיס ל-6 עבודות דוקטורט ו-3 תיזות לתואר שני שהוענקו במחלקה.
המחקרים עשו שימוש בשיטות מחקר מגוונות ובהן מחקרי פעולה, ראיונות, תצפיות ותצפיות משתתפות, וניתוחים סטטיסטיים.

 
פרופ' עמית שכטר - "על יכולות דיגיטליות" 
הספר הזה, פרי פרויקט מחקר שנמשך כשמונה שנים, חושף את התפקיד החיוני שטכנולוגיות מידע ותקשורת יכולות למלא בשירות חירויות וביצירת הזדמנויות בקרב קהילות מוחלשות ומודרות שונות בחברה הדיגיטלית והמתווכת העכשווית. הדרך שבה יישמנו והתאמנו את גישת היכולות כדי לחקור את הקשר בין שימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת לבין קהילות אלה מאפשר להציג גישה חדשה למדיניות תקשורת המתמקדת ביישום הזכות לתקשורת.
מצגת הסיכום מציגה מבט מקיף על עשרת המחקרים האמפיריים בספר המדגימים כיצד מגוון קהילות מודרות בישראל ובגדה המערבית חולקות את תקוותיהן, חוויותיהן ותלאותיהן בניסיונן היומיומי להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת לצורך מימוש יכולותיהן לתקשר, לקבל מידע, לפתח זהויות אינדיבידואליות וקהילתיות, ולהביע את חששותיהם. זהו, ככל הידוע לנו, יישום ראשון מסוגו של גישת היכולות לאתגרים האישיים של חברות וחברים בקהילות מוחלשות ומודרות.

תכנית המפגש:
14:00-14:10
דברי פתיחה: פרופ' לילך לב ארי, דיקנית הפקולטה ללימודים מתקדמים
פרופ׳ מילה שוורץ, סגנית הרקטור למחקר וראשת רשות המחקר

14:10:14:30
הרצאת מפתח: ״על חינוך בחברת המידע״ -פרופ׳ יעל קלי, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה

14:30-14:50
מחקר מתוך הספר: ״מורים ערבים-ישראלים ומשחקי תפקידים דיגיטליים בראי גישת היכולות״ - ד״ר יונתן מנדלס, מכון מופ״ת 

14:50-15:10
דברי סיכום:  ״על יכולות דיגיטליות״ - פרופ׳ עמית שכטר

15:10-15:30
שאלות ותגובות.

פרופ יעל קלי  
פרופ' יעל קלי 

יעל קלי היא פרופסור לטכנולוגיות בחינוך בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, ועמיתה באגודה הבינלאומית למדעי הלמידה.
הקימה, ועומדת בראש מרכזי המצוינות המחקרית "למידה בחברת המידע" (LINKS) ו"מדע אזרחי בבית הספר" (TCSS).
עורכת את מחקריה לגבי למידה והוראה מוגברות טכנולוגיה במגוון הקשרים וגילאים, בדגש על הלמידה ההדדית המתרחשת ברשתות של שיתופי פעולה בין אקדמיה ובתי ספר, ועורכת משנה של כתב העת הבינלאומי Instructional Science.


יונתן מנדלס  
ד"ר יונתן מנדלס 

חוקר תקשורת וחינוך המשמש כמנהל הידע במו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופ"ת וכמרצה במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
תחומי המחקר שלו כוללים בין היתר פדגוגיה דיאלוגית, למידה מקצועית של מורים ושילוב של משחקים דיגיטליים בהוראה ולמידה.
בעל ניסיון רב בהנחיה פדגוגית ובליווי בתי ספר ומורים בתהליכי שינוי ובשילוב דרכי הוראה חדשניות.


פרופ' עמית שכטר  
פרופ' עמית שכטר

 נשיא המכללה האקדמית אורנים.
בעבר כיהן כראש המחלקה לתקשורת וכדיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בנוסף, הוא משמש כפרופסור אורח ומנהל-שותף של המכון למדיניות מידע באוניברסיטת פן סטייט בארה״ב בה כיהן כחבר סגל כעשור.
מחברם או עורכם של 8 ספרים וכ -80 מאמרים בכתבי עת וספרים אקדמיים שפורסמו בחמש שפות והעורך המייסד-השותף של כתב העת Journal of Information Policy. מחקריו מתמקדים בקשר שבין אמצעי התקשורת וצדק. 


פרופסור לילך לב ארי  
פרופ' לילך לב ארי

דיקנית הפקולטה ללימודים מתקדמים

לילך לב ארי היא פרופסורית, דיקנית הפקולטה ללימודים מתקדמים ומרצה במספר חוגים ותכניות במכללת אורנים. תחומי המחקר שלה כוללים הגירה אנושית, יהדות זמננו, זהות אתנית ומפגשים בין-תרבותיים, מיעוטים אתניים ושילובם, תירבות ורב-תרבותיות. לב ארי פרסמה את הספרים הבאים:

The American Dream –For Men Only? Gender, Immigration and the Assimilation of Israelis in the United States (2008); American Israelis, Migration, Transnationalism, and Diasporic Identity (2010 with Uzi Rebhun), Contemporary Jewish Communities in Three European Cities: Challenges of
Integration, Acculturation and Ethnic identity (2022).

בנוסף, פרסמה לילך עשרות מאמרים בכתבי עת מדעיים בעברית, כמו מגמות וסוציולוגיה ישראלית ובאנגלית כמו: 

 Contemporary Jewry, The Journal of Heritage Tourism, Higher Education, Tourism Recreation Research, Journal of Multilingual and Multicultural Development


מילה שוורץ  
פרופ' מילה שוורץ

סגנית הרקטור למחקר וראשת רשות המחקר 

Mila Schwartz is Professor in Language and Education and a Vice-rector for Research in Oranim Academic College of Education (Israel). Her research interests include studying language policy and models of early bilingual education; linguistic, cognitive, and socio-cultural development of early sequential bilinguals/multilinguals; family language policy; and bilingual teachers' language-conducive strategies and pedagogical development. In this research her focus is on two unique populations: second generation Russian-Hebrew speaking immigrants from the former Soviet Union and Arabic and Hebrew-speaking children enrolled in bilingual bi-national education in Israel.

Prof. Schwartz is an Academic Adviser of the Hand in Hand: Center for Jewish-Arab Education and the Russian-Hebrew-speaking bilingual preschools in Israel. She has published widely in the field of applied linguistics. Her recent books include: 21st Century Preschool Bilingual Education; Preschool Bilingual Education: Agency in Interactions between Children, Teachers, and Parents. Her other publications have appeared in leading academic journals, such as International Journal of Bilingualism and Bilingual Education; Journal of Multilingual and Multicultural Development; Linguistics and Education; Language, Culture and Curriculum, Teaching and Teacher Education, Applied Linguistic Review etc.

Footer Mobile