טופס נייח

התמחות במנהיגות חינוכית-סביבתית (Eco-Leader)

​​​​
רציונל
העולם המודרני מתמודד עם אתגרים רבים ומורכבים, ביניהם אתגרים סביבתיים, חינוכיים, חברתיים וכלכליים. גישת הפיתוח המקיים (Sustainable Development) מצביעה על השילוב בין התחומים והתלות ביניהם, ולא ניתן להתמודד עם תחום אחד ללא התייחסות לתחומים האחרים. מערכות היחסים בין האדם לעצמו, בין אדם לחברו ובין אדם לסביבתו הן מורכבות, לכן יש חשיבות לטיפוח אנשי ונשות מקצוע שיידעו לנהל ולהוביל אותן. אלה יהיו דמויות מנהיגותיות בעלות חזון וידע רחב בתחומי סביבה, מנהיגות וחינוך, אשר תהינה מסוגלות להוביל שינוי חיובי בישראל.

תכנית הלימודים לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך, בהתמחות במנהיגות חינוכית-סביבתית, נועדה להכשיר אנשי ונשות חינוך וסביבה לקידום חברה בת-קיימא בזירות חינוכיות, חברתיות וארגוניות. זאת, באמצעות שימוש בכלים מעולמות האקטיביזם, החינוך, הקהילה, הניהול והמחקר. בוגרי.ות התכנית יקבלו כלים לנהול ולהובלת מערכות חינוכיות בארגוני סביבה, מסגרות חינוך ומערכות ציבוריות הפועלות לשינוי משמעותי במרחב.  

קהל יעד
התכנית מיועדת לא.נשים בעלי.ות תואר ראשון ועם ניסיון של שנתיים לפחות בניהול או בהובלה (של פרויקטים/צוותים/תהליכים) בארגון חינוכי, סביבתי או קהילתי, מתחומים שונים:
  • אנשי ונשות חינוך המעוניינים להרחיב את הידע על טבע וסביבה
  • אנשי ונשות סביבה הרוצים לרכוש מיומנויות עבודה והנעה של ציבור וקהילה
  • פעילים ופעילות בתחום הסביבה או החינוך המבקשים.ות להרחיב את מעגלי ההשפעה ואת סל הכלים להובלת שינוי

מטרת התמחות מנהיגות חינוכית-סביבתית
  • להקנות את הכלים הדרושים כדי להוביל שינוי סביבתי, חברתי וחינוכי
  • להכשיר אנשים ונשים לחשיבה ביקורתית, מערכתית וארוכת טווח
  • לחזק את הקשר בין תחומי החינוך, הסביבה, החברה והכלכלה 
  • ​לקדם שיתופי פעולה בין ארגונים וקהילות בתחומי חברה וסביבה בישראל

יתרונות התכנית
  • תכנית לימודים ייחודית: תכנית הלימודים משלבת בין תחומי החינוך, החברה והסביבה ייחודית מסוגה, ומציעה לסטודנטים הזדמנות לשלב בין התיאוריה להכרת השטח בצורה מעמיקה ומקיפה.
  • סגל מומחים: התכנית נלמדת על ידי סגל מומחים בתחומי החינוך, הסביבה והקהילה, בעלי ניסיון רב בהוראה ובמחקר.
  • מבנה לימודים המתאים לאנשים עובדים: יום למידה אחד בשבוע 
  • למידה מגוונת: שילוב של קורסים עיוניים, סיורים, קמפוסים (קורסים מרוכזים), מפגשים עם אנשים וארגונים, חקר, ולמידה מקוונת (א-סינכרונית)
  • ​יחס אישי: ליווי והנחיה אישית לכל סטודנט על ידי סגל התכנית

מבנה הלימודים
יום לימודים: חמישי (למעט חלק מהקורסים המרוכזים בסמסטר קיץ ולמידה א-סינכרונית)
  • סמסטר ראשון (נובמבר 2024 עד פברואר 2025): יום מלא במכללת אורנים
  • סמסטר שני (מרץ 2025 עד יוני 2025):  קמפוסים (קורסים מרוכזים), למידה מרחוק וסיורים מחוץ לאורנים. 
  • סמסטר שלישי (יולי 2025): קמפוסים (קורסים מרוכזים), למידה מרחוק
  • ​סמסטר רביעי (אוקטובר 2026 עד ינואר 2026): הנחיה אישית ועבודה עצמית על עבודות גמר

שנה א'
סמסטר אש"שסמסטר ב (מרחוק/קמפוסים)ש"שסמסטר ג/קיץ (קמפוסים)ש"ש
מחקר כמותי 1קורס סיורים0.5

הנחיית קבוצות

 

1

קורס סיורים

שנתון א'

0.5

סדנה לפיתוח מנהיגות אישית בתפקיד

 

1

סמינריון צומח/ זהות, קהילה, מקום:

 יזמות חברתית  ובניית שותפויות בקהילות רב תרבותיות

2
מדיניות בחינוך1מדיניות סביבתית: מתכנון לביצוע1אקטיביזם סביבתי - מהמקומי אל הגלובאלי 1
סדנה לפיתוח מנהיגות אישית בתפקיד1סמינריון/ ניהול משאבי טבע וסביבה בראיה חברתית1  
פיתוח והנעה של הון אנושי במערכת החינוך1כשהים ואני נפגשים: הוראה מבוססת מקום בראי מודל ה SEL 1  
תרגול שיטות מחקר0.5  
סמינריון/ ניהול משאבי טבע וסביבה בראיה חברתית1  

שנה א (א-סינכרוניים)
שם הקורסש"ש
מחקר איכותני  ד"ר לורה סיגד1.5
תיאוריות במנהיגות ד"ר נירית קורן לורנץ1

שנה ב'​
סמסטר אש"ש

עבודת גמר (כתיבת עבודת גמר)/

סוגיות ניהוליות וחברתיות בשימור ופיתוח משאבי טבע וסביבה

2

*פתיחת ההתמחות מותנית במספר הנרשמים
**ט.ל.ח תכנית הלימודים עשויה להשתנות
רשימת הקורסים פי מרצים ופירוט התכנים
קורסים ייעודיים להתמחות Eco-Leaders
קורסים לכלל התכנית 

ד"ר נירית קורן-לורנס
קורסים יעודיים להתמחות

הקורס יעסוק בהכרות עם מגוון משאבי הטבע והסביבה הקיימים (טבע, מורשת, נוף, אדם); מה נדרש כדי לנהל אותם; נפגוש גישות חדשניות לניהול של  שטחים פתוחים, סביבה ומורשת; נעסוק בזיקה של תהליכי ניהול אלה עם קהילות, רשויות מקומיות, תיירים ועוד. הקורס ישלב הרצאות של אנשי מקצוע מהשטח, הכרות עם מודלים מהארץ ומהעולם בניהול משאבי טבע ומורשת

ד"ר יואב פרלמן
קמפוס (קורס מרוכז)

החברה להגנת הטבע פועלת בחזיתות שונות על מנת לקדם שמירת טבע בישראל. 
נכיר בשטח את האנשים והחזיתות השונות: מדיניות ומקבלי החלטות ברמה הארצית, כולל ביקור בכנסת. אסטרטגיה של תכנון והשפעה על וועדות ותוכניות פיתוח. וגם... איך מגדלים טבע?  פרוייקט ההתפראות שהחברה להגנת הטבע מקדמת כתפיסה חדשה. מעבר מהגנה "להתקפה".

ד"ר מתן בן ארי
קמפוס (קורס מרוכז)

המשבר הסביבתי הרב מימדי עימו מתמודדת האנושות משנה את פני העולם מבחינה אקולוגית, חברתית, כלכלית וגיאו-פוליטית. בקורס נדבר על הקשר בין השינויים הסביבתיים למערכת החברתית כלכלית ונבחן דרכים בהן פעילים, ארגונים ואנשי חינוך יכולים להשפיע ולשנות את העולם. נחקור דוגמאות מהרמה הפרטית והבית ספרית ונגיע ליוזמות חובקות עולם שמנסות להציל את הבית בו כולנו חיים.​

ד"ר עידית אלחסיד ומרצה בכיר נוסף (להנחיית עבודת גמר)
סמינריון (עבודת גמר)

הסמנריון יעסוק בהיכרות עם יזמות  חברתית ומשמעותה בהובלת שינוי. נכיר עקרונות ביזמות חברתית ואימפקט זאת בהקשר להבנת דינמיקות יחסים בין פרט למרחב החברתי . מדוע אנשים רוצים לפעול או לא? הצורך בבידול, ייחוד והגדרה עצמית כחלק מהבניית זהות.
זאת לצד הבנת עולם שחקנים במרחב החברתי רב תרבותי : מהי הדינמיקה ביניהם ומדוע לכולם יש משמעות בהנעה לשינוי ופעולה.  הקורס יתווה כלים בחשיבה ולמידה בצורך בשותפות ומשמעותה בסביבה מורכבת מרובת שחקנים.
הסימנריון יציג מקרי בוחן מגוונים להשראה וללמידה.

ד"ר שי שפיר
קמפוס (קורס מרוכז)

למידה רגשית חברתית (SEL) מעצימה את הלומד ואת המלמד בכל גיל. אחת הדרכים להנגיש ולחבר למידה רגשית חברתית היא דרך הוראה חוץ כיתתית, במקום שמחובר למלמד, לקהילה ומהווה יהלום תרבותי בסביבה זו. מרבית האוכלוסייה בישראל חיה במישור החוף צמוד לחוף הים. יהלום תרבותי יקר ערך אשר מצריך התבוננות וגישה קצת אחרת אך מאפשר הוראה מבוססת מקום מיטבית. בקורס נשלב בין הבנת התאוריות לבין הכרת השטח. נרחיב בעיקר אך לא רק על הסביבה החופית העשירה של ארץ ישראל. נחבר הוראה מבוססת מקום זו לכל גיל, לכל חברת למידה על מנת ליצור למידה רגשית חברתית מעצימה.​

ד"ר נירית קורן-לורנס
קורסים משותפים לכלל הלומדים בתכנית

ההכרה בחשיבותה וחיוניותה של המנהיגות להצלחתו של כל ארגון/קהילה ובית הספר והשפעתה על ההצלחה והאיכות של תהליכים חינוכיים, הולכת וגדלה.  מטרת הקורס היא להקנות ללומדים בסיס תיאורטי להבנת תופעת המנהיגות בכלל ומנהיגות חינוכית וסביבתית – בפרט. לבחון את ההבדלים בין מנהיגות לניהול, ואת יחסי הגומלין בין המנהיגים למונהגים בהקשר ארגוני. הקורס יבחן את תופעת המנהיגות באמצעות למידה של תיאוריות ומודלים מובילים, בחינת סגנונות מנהיגות שונים וביטוייהם בעבודה החינוכית.

ד"ר ניר מיכאלי
עיוני פרונטלי

הקורס עוסק בחינוך בישראל דרך הסוגיות האידיאולוגיות המרכיבות אותו. מוצגות שאלות המעסיקות את קברניטי המערכת, את הפוליטיקאים ואת השחקנים הראשיים – מורים, הורים ותלמידים. במהלך הקורס יוצגו נקודות מפתח בהיסטוריה של החינוך בישראל וייבחנו  הרעיונות שהשפיעו על עיצוב השלבים השונים. זהו קורס מקוון, הכולל שמונה יחידות לימוד. כל יחידה נלמדת באמצעות טקסט מרכזי. בנוסף למטלת החובה הבוחנת בקיאות בטקסט שנלמד, הלומדים מוזמנים להרהור עצמאי נוסף המשלב את ניסיונם והשקפתם על הסוגיות השונות, באמצעות שלוש מטלות פתוחות, לבחירה מתוך שמונה המטלות המופיעות ביחידות​ ​​​​​​​​​​​​​

ד"ר יפעת אושרת וד"ר סאוסן עוואד-תבארי
עיוני סדנאי

מנהיג טוב חייב להעמיק את ההיכרות האישית שלו עם עצמו בתור בן-אדם ומנהיג כאחד בכדי לחזק את הזהות המקצועית שלו ולתכנן תהליך התפתחותו האישית ופיתוח מנהיגותו בתוך הקהילה.
הקורס מתמקד בארבעה היבטים עיקריים של נושא הקורס: פיתוח, מנהיגות, מנהיגות אישית, מנהיגות בתפקיד חינוכי בקהילה. הקורס יסייע בידי המשתתפים להעמיק ולחדד את המודעות העצמית לסגנון המנהיגות האישי שלהם, לערוך חשיבה רפלקטיבית וביקורתית על הזהות המקצועית ותהליך ההתפתחות האישית והמקצועית שלהם ולהצביע על הערכים והאני מאמין האישי שלהם.
הקורס ילווה את המשתתפים בתכנון כיוון ההתפתחות העתידית שלהם בהתאם לערכים אלו ולפוטנציאל הטמון בהם.

ד"ר גילת כהן
עיוני פרונטלי

הקורס יתמקד בסוגיות מרכזיות הנוגעות לפיתוח ולהנעה של ההון האנושי- בעלי התפקידים במערכות הארגוניות. במסגרת הקורס ילמדו תיאוריות מושגים ומחקרים אודות: מוטיבציה, תהליכי הערכה אפקטיביים, מודעות עצמית והתפתחות אישית, אימון וחניכה. עבודת צוות: בניית צוות, התפתחות צוות, תפקידים בצוות, ניהול קונפליקטים, העצמה אמון ומחויבות עובדים, כח והשפעה​

ד"ר סאוסן עוואד-תבארי
עיוני סדנאי

מטרת הקורס הסדנאי לאפשר למשתתפים לחוות תהליכים קבוצתיים משמעותיים כבסיס ללמידה של בנייה ופיתוח של קבוצות וצוותים. עבודת הקבוצה הלומדת תתבסס בחלקים מרכזיים על עבודותיהם של תיאורטיקנים וחוקרים ותשלב חשיבה פסיכואנליטית עם תפיסת "תיאורית המערכות" הרואה את הארגון כמערכת פתוחה. כלומר – לארגון/קבוצה יש תכונות כשל אורגניזם חי, והוא מתקיים כל עוד נשמרים יחסי הגומלין שלו עם הסביבה. בתוך הארגון/קבוצה מתקיים מבנה של תפקידים ומטלות הקשורים בהתמודדות עם הסביבה החיצונית. בסדנה יתקיימו תהליכי עיבוד ויישום של תיאוריות אלה למערכת החינוכית והארגונית, תוך שימוש בתהליכים של רפלקציה ומשוב.​

שנה א' ד"ר נירית קורן-לורנס 
שנה ב' ד"ר שרה שדמי-וורטמן
סיור

במהלך התכנית יתקיימו 4 (שניים לכל שנתון) סיורים לכלל הסטודנטים, למרחבים ויוזמות חינוכיים הנוגעים לתכני הקורסים.​


ד"ר נורית תורן-קפלן
עיוני פרונטלי + תרגול

המחקר הכמותי במדעי החברה מבוסס על עקרונות ותהליכים המתווים דרכי חשיבה ופעולה.  מטרת הקורס היא לפתח אוריינות להתמצאות במאמרים המבוססים על מחקר כמותי – להנחיל את עקרונותיו ואת דרכי החשיבה האופייניים לו. במסגרת הקורס נלמד ונתרגל מיומנויות לקריאה ולניתוח של מאמרים מחקריים בחינוך. יושם דגש את המונח "תוקף" כבסיס לפיתוח חשיבה ביקורתית ויתורגלו מדדי מרכז ופיזור ומבחנים סטטיסטיים בסיסיים.​

ד"ר לורה סיגד
א-סינכרוני + תרגול

הקורס יעסוק בהכרת מאפייני המחקר האיכותני תוך כדי בחינת מחקרים איכותניים בתחום מדיניות החינוך וארגונו. יעשה לימוד ושימוש מושכל בכלי המחקר האיכותני (תצפית, ראיון וניתוח מסמכים). בקורס יוצגו שיטות לעיבוד נתונים על מנת שהסטודנט יוכל להתנסות באיסוף נתונים מהשדה וניתוחם. בקורס ילמדו דרכי תכנון מחקר איכותני, סוגיות אתיות הנובעות מהמחקר, שלבים בהגשת הצעת מחקר (הצעה מקדמית, בניית תכנית המחקר, כתיבה המחקרית).​

Footer Mobile