רציונלהעולם המודרני מתמודד עם אתגרים רבים ומורכבים, ביניהם אתגרים סביבתיים, חינוכיים, חברתיים וכלכליים. גישת הפיתוח המקיים (Sustainable Development) מצביעה על השילוב בין התחומים והתלות ביניהם, ולא ניתן להתמודד עם תחום אחד ללא התייחסות לתחומים האחרים. מערכות היחסים בין האדם לעצמו, בין אדם לחברו ובין אדם לסביבתו הן מורכבות, לכן יש חשיבות לטיפוח אנשי ונשות מקצוע שיידעו לנהל ולהוביל אותן. אלה יהיו דמויות מנהיגותיות בעלות חזון וידע רחב בתחומי סביבה, מנהיגות וחינוך, אשר תהינה מסוגלות להוביל שינוי חיובי בישראל.
תכנית הלימודים לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך, בהתמחות במנהיגות חינוכית-סביבתית, נועדה להכשיר אנשי ונשות חינוך וסביבה לקידום חברה בת-קיימא בזירות חינוכיות, חברתיות וארגוניות. זאת, באמצעות שימוש בכלים מעולמות האקטיביזם, החינוך, הקהילה, הניהול והמחקר. בוגרי.ות התכנית יקבלו כלים לנהול ולהובלת מערכות חינוכיות בארגוני סביבה, מסגרות חינוך ומערכות ציבוריות הפועלות לשינוי משמעותי במרחב.
קהל יעד
התכנית מיועדת לא.נשים בעלי.ות תואר ראשון ועם ניסיון של שנתיים לפחות בניהול או בהובלה (של פרויקטים/צוותים/תהליכים) בארגון חינוכי, סביבתי או קהילתי, מתחומים שונים:
- אנשי ונשות חינוך המעוניינים להרחיב את הידע על טבע וסביבה
- אנשי ונשות סביבה הרוצים לרכוש מיומנויות עבודה והנעה של ציבור וקהילה
- פעילים ופעילות בתחום הסביבה או החינוך המבקשים.ות להרחיב את מעגלי ההשפעה ואת סל הכלים להובלת שינוי
מטרת התמחות מנהיגות חינוכית-סביבתית
- להקנות את הכלים הדרושים כדי להוביל שינוי סביבתי, חברתי וחינוכי
- להכשיר אנשים ונשים לחשיבה ביקורתית, מערכתית וארוכת טווח
- לחזק את הקשר בין תחומי החינוך, הסביבה, החברה והכלכלה
- לקדם שיתופי פעולה בין ארגונים וקהילות בתחומי חברה וסביבה בישראל
יתרונות התכנית
- תכנית לימודים ייחודית: תכנית הלימודים משלבת בין תחומי החינוך, החברה והסביבה ייחודית מסוגה, ומציעה לסטודנטים הזדמנות לשלב בין התיאוריה להכרת השטח בצורה מעמיקה ומקיפה.
- סגל מומחים: התכנית נלמדת על ידי סגל מומחים בתחומי החינוך, הסביבה והקהילה, בעלי ניסיון רב בהוראה ובמחקר.
- מבנה לימודים המתאים לאנשים עובדים: יום למידה אחד בשבוע
- למידה מגוונת: שילוב של קורסים עיוניים, סיורים, קמפוסים (קורסים מרוכזים), מפגשים עם אנשים וארגונים, חקר, ולמידה מקוונת (א-סינכרונית)
- יחס אישי: ליווי והנחיה אישית לכל סטודנט על ידי סגל התכנית
מבנה הלימודים
יום לימודים: חמישי (למעט חלק מהקורסים המרוכזים בסמסטר קיץ ולמידה א-סינכרונית)
- סמסטר ראשון (נובמבר 2024 עד פברואר 2025): יום מלא במכללת אורנים
- סמסטר שני (מרץ 2025 עד יוני 2025): קמפוסים (קורסים מרוכזים), למידה מרחוק וסיורים מחוץ לאורנים.
- סמסטר שלישי (יולי 2025): קמפוסים (קורסים מרוכזים), למידה מרחוק
- סמסטר רביעי (אוקטובר 2026 עד ינואר 2026): הנחיה אישית ועבודה עצמית על עבודות גמר
שנה א'
סמסטר א | ש"ש | סמסטר ב (מרחוק/קמפוסים) | ש"ש | סמסטר ג/קיץ (קמפוסים) | ש"ש |
מחקר כמותי | 1 | קורס סיורים | 0.5 | הנחיית קבוצות | 1 |
קורס סיורים שנתון א' | 0.5 | סדנה לפיתוח מנהיגות אישית בתפקיד | 1 | סמינריון צומח/ זהות, קהילה, מקום: יזמות חברתית ובניית שותפויות בקהילות רב תרבותיות | 2 |
מדיניות בחינוך | 1 | מדיניות סביבתית: מתכנון לביצוע | 1 | אקטיביזם סביבתי - מהמקומי אל הגלובאלי | 1 |
סדנה לפיתוח מנהיגות אישית בתפקיד | 1 | סמינריון/ ניהול משאבי טבע וסביבה בראיה חברתית | 1 | | |
פיתוח והנעה של הון אנושי במערכת החינוך | 1 | כשהים ואני נפגשים: הוראה מבוססת מקום בראי מודל ה SEL | 1 | | |
תרגול שיטות מחקר | 0.5 | | | | |
סמינריון/ ניהול משאבי טבע וסביבה בראיה חברתית | 1 | | | |
|
שנה א (א-סינכרוניים)
שם הקורס | ש"ש |
מחקר איכותני ד"ר לורה סיגד | 1.5 |
תיאוריות במנהיגות ד"ר נירית קורן לורנץ | 1
|
שנה ב'סמסטר א | ש"ש |
עבודת גמר (כתיבת עבודת גמר)/ סוגיות ניהוליות וחברתיות בשימור ופיתוח משאבי טבע וסביבה | 2
|
*פתיחת ההתמחות מותנית במספר הנרשמים
**ט.ל.ח תכנית הלימודים עשויה להשתנות