שם המרצה: פרופ' אילת שמיר
היקף הקורס: 1 ש"ש
מועד הקורס: סמסטר ב' תשפ"ב - ימי ג' 15:45-17:15
מטרת הקורס לרשות הסופר והקולנוען עומדות דרכי מבע שונות. האם יש יתרון לאחת על האחרת? על ידי השוואה בין הסיפור הכתוב לעיבוד הקולנועי שניתן לו ייבחנו דרכי המבע השונות, כל אחת וייחודה.
תוצרי למידה לברר מה כוחו של הספר לעומת הסרט ולהפך; להבין באילו דרכים יכולה כל אחת מן היצירות האלה לעקוף את "חולשותיה" לעומת האחרת ולמצוא להן פיצוי בתחומה; לדעת להשוות את המקור לעיבוד לאור דרכי המבע הייחודיות העומדות לרשות המעבד; לבדוק גם חלופות לעיבוד שנעשה, אם בתחומו של העיבוד ואם בכיוון ההפוך, בתחומו של המקור.
תוכן הקורסבקורס נכיר מושגי יסוד בקולנוע ומושגי יסוד בספרות, תוך קריאה ביצירות וצפייה ביקורתית בעיבודים הקולנועיים שנעשו להם.
גם כשמשתדל העיבוד להיות נאמן למקור, לא ניתן לעשות זאת באופן מלא, אבל בידי הקולנוען יש חלופות שיכולות לפצות על המגבלות שבהעברה, ויש שהן מוסיפות כוח שלא היה קיים במקור, ובדיקה פרטנית תוכל להבהיר זאת. מתי נאלץ התסריטאי לשנות מקור מהולל? ואלו פתרונות הוא בוחר? ומעבר לבסיס הזה, אילו כלים נוספים עומדים לרשות הבמאי כדי להוסיף נפח וחיוניות למילים הכתובות?
מהלך השיעוריםבקורס ייבחנו יצירות מספרות העולם ומן הספרות העברית, ובהן:
- עתליה של יצחק בן-נר - אל מול סרטו של עקיבא טבת
- שלושה ימים וילד של א״ב יהושע - אל מול סרטו של אורי זוהר
- המתים של ג'ויס - אל מול סרטו של ג'ון יוסטון
- מוות בוונציה של תומס מאן - אל מול סרטו של ליקונו ויסקונטי
- הג'ארה של פירנדלו - אל מול עיבודם של האחים טאביאני (ב"כאוס")
- שני סיפורים של ריימונד קארבר עם גרסותיהם הקולנועיות
- הגלגול של קפקא בעיבוד הקולנועי המיוחד שנעשה לו
- האורח של אלבר קאמי כסרט באורך מלא
- לב המאפליה של ג'וזף קונרד בגלגולו באפוקליפסה עכשיו של פרנסיס פורד קופולה
- תמונות מחיי נישואין של ברגמן - אל מול העיבוד הקולנועי של ברגמן עצמו
לסילבוס הקורס המלא