רקע
המאמר עוסק בהשפעת הדרכה מבוססת בינה מלאכותית באמצעות דמויות וירטואליות על שיפור מיומנויות של מכוונות עצמית בלמידה (Self-Regulated Learning - SRL) בקרב סטודנטים לתארים ראשונים בתחומי STEM. המחקר התבצע בקורס "יסודות מדעי הנתונים" באוניברסיטה בסינגפור, והתמקד בשימוש ביחידות הדרכה דיגיטליות לתרגול מיומנויות של תכנון, בקרה עצמית, ורפלקציה.
סיכום קצר
1. רקע: תחומי STEM דורשים מהסטודנטים להתמודד עם משימות מורכבות ולפתח מיומנויות למידה עצמאית, אך רובם מגיעים עם כישורי למידה בסיסיים בלבד. הדרכה מסורתית (פרונטלית) לפיתוח מיומנויות אלו דורשת משאבים רבים, ואינה מתאימה לכיתות גדולות.
2. מטרת המחקר: לבחון האם הדרכת SRL באמצעות דמויות וירטואליות, המדמה אינטראקציות אנושיות, יכולה לשפר את השימוש בכלים דיגיטליים לניהול למידה, תוך הפחתת עומס מהמרצים.
3. ממצאים עיקריים:
- סטודנטים שסיימו את יחידות הלימוד הקשורות לתכנון ובקרה עצמית, עשו שימוש נרחב יותר באסטרטגיות SRL, בהשוואה לקבוצת הביקורת.
- יחידת הלימוד בנושא רפלקציה לא תרמה משמעותית לשינוי באסטרטגיות SRL
- הדרכת SRL מבוססת בינה מלאכותית באמצעות דמויות וירטואליות מציעה פתרון יעיל לפיתוח אסטרטגיות SRL בכיתות גדולות תוך הפחתת עומס מהמרצים.
4. תרומת המחקר:
- הוכחת יעילות של כלים מבוססי בינה מלאכותית לשיפור כישורי SRL.
- הצגת מודל הדרכה שמקטין תלות במרצים/מורים ומותאם לסטודנטים מתחומים מגוונים.
5. ייחודיות:
המחקר משלב טכנולוגיות מתקדמות כמו דמויות וירטואליות אינטראקטיביות מבוססות AI לתרגול SRL
המחקר מדגיש את היתרון בשילוב בין טכנולוגיה לפדגוגיה, ומציע שיטה לשיפור למידה במוסדות להשכלה גבוהה עם משאבים מוגבלים.