סוגות במחקר איכותני

הרשות למחקר באורנים - תואר ראשון בחינוך
תואר ראשון בחינוך - תואר שני בחינוך  
פרופ' ויקטור פרידמן 

ויקטור ג'. פרידמן (Ed.D. Harvard University) הואפסיכולוג ארגוני וחוקר פעולה (action researcher).  עד לפרישתו היה פרופסור חבר במחלקה לתואר שני בפיתוח וייעוץ ארגוני במכללה האקדמית עמק יזרעאל שבו ייסד ועמד בראש של המרכז למחקר פעולה וצדק חברתי.  מחקרו עוסק בלמידה ארגונית, הכללה חברתית (social inclusion), התמודדות עם קונפליקט, ויזמות חברתי.  בשיתוף עם עמיתים,  הוא פתח שיטות חדשניות כגון ״הערכה בפעולה״ ו-״מחקר פעולה עצמי בשדה״.  פרופ׳ פרידמן משרת כעורך חבר של Action Research Journal.

2.3.23
14:00-15:30

מחקר פעולה 

מטרת הסדנה לבחון מחקר פעולה כגישה לביצוע עבודות תיזה תוך שימת זרקור על האתגרים המיוחדים בתהליך ההחניה.  מחקר פעולה אינו ״שיטת מחקר״ אלא ״משפחה״ גדולה של גישות ושיטת למחקר המאופיינים ע״י עקרונות כגון שותפות, ידע מכוון פעולה, שינוי על פי ערכים הומניסטיים, רלפקציה/רפלקסיביות, מעגלי למידה וסוגים שונים של ידע.  מחקר פעולה מציע לסטודנטים חוויה מחקרית שבה הם יכולים ליצור ידע התורם תרומה משמעותית להתפתחותם המקצועית ולהתפתחות מערכות החינוך שבהן הם עובדים. עם זאת, עבודה לפי העקרונות של מחקרי פעולה דורשת  ידע ומיומנויות מיוחדים וגם התמודדות עם סוגיות שבד״כ לא עולות במחקר כמותני ואיכונתי רגיל.  בסדנה נציג את הגישה בשילוב דוגמאות מגוונות מתחום החינוך ונדון בסוגיות המיוחדות הקשורות להנחיה.


תואר ראשון בחינוך - תואר שני בחינוך  
פרופ' מילה שוורץ 

ראשת הרשות למחקר ולהערכה


30.3.23
14:00-15:30

תיאור מקרה


Mila Schwartz is Professor in Language and Education and a Head of Research Authority in Oranim Academic College of Education (Israel). Her research interests include studying language policy and models of early bilingual education; linguistic, cognitive, and socio-cultural development of early sequential bilinguals/multilinguals; family language policy; and bilingual teachers' language-conducive strategies and pedagogical development. In this research her focus is on two unique populations: second generation Russian-Hebrew speaking immigrants from the former Soviet Union and Arabic and Hebrew-speaking children enrolled in bilingual bi-national education in Israel.

Prof. Schwartz is an Academic Adviser of the Hand in Hand: Center for Jewish-Arab Education and the Russian-Hebrew-speaking bilingual preschools in Israel. She has published widely in the field of applied linguistics. Her recent books include: 21st Century Preschool Bilingual Education; Preschool Bilingual Education: Agency in Interactions between Children, Teachers, and Parents. Her other publications have appeared in leading academic journals, such as International Journal of Bilingualism and Bilingual Education; Journal of Multilingual and Multicultural Development; Linguistics and Education; Language, Culture and Curriculum, Teaching and Teacher Education, Applied Linguistic Review etc.


מאמר לקראת המפגש:

Schwartz, M., Kirsch, C., & Mortini, S. (2020). Young children’s language-based agency in multilingual contexts in Luxembourg and Israel. Applied Linguistic Review.  https://doi.org/10.1515/applirev-2019-0050

תואר ראשון בחינוך - תואר שני בחינוך  
ד"ר שרה שמעוני



27/4 
14:00-15:30
תיאוריה מעוגנת בשדה

ד"ר שרה שמעוני כיום יועצת עצמאית לכתיבה אקדמית ולשיטות מחקר איכותניות.  בעבר: הייתה מרצה בכירה במכללת לוינסקי לחינוך ובמשך תקופה כהנה שם כראש רשות המחקר. במקביל עבדה כעורכת אקדמית בהוצאת הספרים של מכון מופ"ת, יחד עם פרופסור מירון פתחה ורכזה את ההתמחות במחקר למורי מורים במכון ונתנה סדנאות בשיטות מחקר איכותני ומחקר משלב שיטות. 

ביבליוגרפיה על התיאוריה המעוגנת בשדה:
שמעוני, ש' (2016). תיאוריה מעוגנת בשדה, בתוך נ' צבר בן יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר איכותני- תפיסות, אסטרטגיות וכלים מתקדמים ( עמ' 141-178). תל-אביב: מכון מופ"ת. 

איילון, י'. צבר בן יהושע, נ'. (2010) התיאוריה המעוגנת בשדה, בתוך ל', קסן ומ' קרומר -נבו (עורכות) ניתוח נתונים במחקר האיכותני. באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון בנגב.  עמ' 359-382

שמעוני, ש' (2010). ניתוח שיח בגישת התיאוריה המעוגנת בשדה. בתוך: ע' קופפרברג (עורכת) חקר הטקסט והשיח: ראשומון של שיטות מחקר (עמ' 25-46). באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון. 
הסברים לניתוחי תוכן בשיטת התיאוריה המעוגנת בשדה או בזיקה אליה ישנם גם בתוך ספריו של אשר שקדי: 
שקדי, א. (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני – תאוריה ויישום. תל אביב: רמות. (פרק 1).

שקדי. א. (2011). המשמעות מאחורי המילים: מתודולוגיות במחקר איכותני הלכה למעשה. תל אביב: רמות. (חלק ראשון, עמ' 18-83). 
גבתון, ד'. (2001). תיאוריה מעוגנת בשדה, בתוך נ. צבר בן-יהושע (עורכת) מסורות וזרמים במחקר האיכותי תל-אביב: דביר, עמ' 195-227. 

להלן מקורות מקוריים של בוני מסורת התיאוריה המעוגנת בשדה באנגלית: 
המקור שמקובל היום ביותר בארה"ב:

אני ממליצה לקרוא בו בעיקר את החלק העוסק בניתוח נתונים
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. London: Sage
המקור שהיה ועדיין מקובל ביותר של מייסדי המסורת :
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park: Sage.
Footer Mobile