עורך תוכן [18]

כנס מחקר עיון ויצירה באורנים - 2022

כנס השנתי למחקר, הוראה ויצירה באורנים - תשפ"ב


צפו בכנס









שמחים להזמינכם.ן לכנס השנתי למחקר, יצירה והוראה
לכבוד 70 שנים לאורנים

יום שני, ה' בתמוז תשפ"ב, 4 ביולי 2022
8:45-16:00


​במהלך הכנס יוצגו:
  • לאורך כל היום תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים.
  • פוסטרים שמציגים פרויקטים אמנותיים שסטודנטיות מנחות בבית ספר 'מרחבים' בכפר יהושע, במסגרת קורס לאימוני ההוראה באמנות בהנחיית ד"ר טלי גיל-שוורצברג.
  • אתרים שבנו תלמידים במסגרת הקורס ״היסטוריה דיגיטלית״ ,בהנחיית ד"ר רונה יונה. הגישה לאתרים תעשה באמצעות עמדה אינטראקטיבית והם יציגו עבודות מחקר על תולדות אורנים שהתלמידים יערכו במהלך הסמסטר.



תוכנית הכנס


09:45-08:45: סיור השקת  "בשביל אורנים" - מיזם לרגל חגיגות ה-70, שילווה במשחק "שביל בריחה" אינטראקטיבי.
מיקום: התכנסות בשער המכללה
מנחות: ד''ר טלי גיל-שוורצברג, מובילת המיזם "בשביל אורנים"
גב' נועה צורן, מפיקת חגיגות 70 לאורנים

10:15-09:45: ברכות
מיקום: אולם בית הדומי, בית 46

דוברים: פרופ' עמית שכטר, נשיא אורנים
פרופ' מילה שוורץ, ראשת הרשות למחקר ולהערכה
גב' תמר שיזף, ראשת המרכז לקידום ההוראה


 10:30-10:15: הפסקת קפה  (מַעבר לבניין המחוננים, בית 58)
הוראת המדעים באורנים בשילוב חינוך ל-STEAM בעולם משתנה
יו"ר: ד"ר מיכל נחשון
כיתה: 301 (הדס)


1
. ד"ר יהודה אריאלי ופרופ' אלה פיק:
מסלול מדעי הטבע בעבר ובהווה - בוגרי מחזור 1981/2 מהחוג לביולוגיה במסלול B.Sc של אוניברסיטת חיפה באורנים.

2. ד"ר רותי סגל, ד"ר אמירה רום, ד"ר ענת קלמר, ד"ר אסנת אלדר, ד"ר שירלי מידז'ינסקי, סטודנטים מהתואר הראשון והשני בהוראת מדעים ומתמטיקה:
SEL Integrated with STEAMב(SIS) באורנים

3. מר מוהנא פארס,,  ד"ר עירית חוף נהור, גב' כראמה בדראן תיתי וגב' טל חכים דרומי:
STEAM במבט קהילתי

4. פרופ' יורם גרשמן, ד"ר עירית חוף נהור, ד"ר מיכל נחשון, ד"ר רותי סגל, מר מוהנא פארס:
פאנל פנים אל העתיד 

אורנים ללא גבולות: פעילות חינוכית בזירה הבינלאומית - חלק א'
יו"ר: פרופ' דוד מיטלברג
כיתה: 302 (חורש)


1. פרופ' דוד מיטלברג:
הקיבוץ, החוויה הישראלית ועמיות יהודית 1979-2021

2. ג'קי לוי אטיאס ולורי אברמסון:
הכשרת מורים בתפוצות ברוח אורנים

3. ד"ר גייל סוסקין וד"ר אורית דרור:
פרויקט סין: מכללת אורנים

4. ד"ר מולי פלג:
בית ספר הבינלאומי באורנים: אתגרים ומשימות 

התואר השני במבט היסטורי: רעיונות ותוכניות
יו"ר הסימפוזיון: פרופ' לילך לב ארי
מציגה ויו"ר המושב : פרופ' נעימה ברזל
כיתה: 304 (דולב)


קבוצת דיון 1:
מחקר - תואר שני במכללה מרובת תרבויות
מנחה: פרופ' לילך לב-ארי.
כיתה 304 (דולב)

1. ד''ר איזבל רמדאן:
אמפתיה ונרטיב בין קבוצות קונפליקט במרחב האקדמי בתואר שני במכללת אורנים.

2. ד''ר רביעה חסיסי-סאבק ופרופ' לילך לב-ארי:
תרומת המפגשים בין יהודים לערבים, במסגרת הלימודים לתואר שני, לתחושת מסוגלות בין-תרבותית.

3. ד''ר רבאח חלבי: סטודנטים ערבים לתואר שני באורנים:
"אנו משאירים את זהותנו מחוץ לשערי המכללה כדי לשמור על אווירה לימודית נוחה".

קבוצת דיון 2:
מבט קהילתי - מסיימי ומסיימות תואר שני שחוללו שינוי
מנחה: ד"ר חנה קורלנד
כיתה:  303 (ליבנה)
מציגים: גברת מינה קליין, מר דני ירון ומר אוריה גונן

קבוצת דיון 3:
מבט יישומי בתחום ההוראה - מחשבות על שינויים שנעשו ושראוי שייעשו בתואר השני
מנחה: פרופ' משה יצחקי
כיתה: 202 (סחלב)
מציגים: ד''ר סיגל אחיטוב, ד"ר יהודה רוט ופרופ' יעל גילעת

השתקפות עקרונות וערכי החח"ק בעבודות מחקר של סטודנטים ובוגרים בתואר הראשון
יו"ר: ד"ר מרב סולומון אבן חן
כיתה: 203 (מרווה)


סטודנטים מציגים:
1. גב' אלמוג הללי:
היבטים מגדריים משתנים בחברת הנעורים

2. גב' ירדן אשל גולדשטיין:
סמינריון נרטיבי-חייהן של אחיות בכורות במשפחה

3. מר אביב וקנין:
ליווי מיטבי של נערים בשנתם האחרונה במסגרת חוץ-ביתית

4. גב' מאי מועלם:
סיפור חייהן של נשים שבחרו לעבוד עם נוער בסיכון בפנימיות חוץ-ביתיות

5. גב' חן רותם:
סיפורי חיים של נשים פונדקאיות

6. מר עידן עירוני:
סיפור חייהן של נשים, בנות למשפחת עולים מתוניסיה למדינת ישראל, שעלו בשנות ה-50


למה בכלל ללמד אמנות? - על החשיבות והערך המוסף שבלימודי האמנות בבתי הספר
יו"ר: עודד הירש
כיתה: 306 (ערבה) 


1. גב' רחל אהרון וגב' נועה לוין חריף:
אמנות במרחב הקהילתי – פרויקט נוף הגליל

2. גב' טל יזרעאל:
איך משלבים אמנות לתוך שיעורי המקצוע

3. גב' ליאור וקסלר, גב' אסנת ברטל ומר ינאי קלנר: 
סטודנטיות מלמדות אמנות - בית ספר יסודי 'רימונים' בטבעון כמקרה מבחן
 12:15-12:00: הפסקת קפה
"האקדמיה התבלבלה" - על הנכחת היצירה במכללה להכשרת מורים
יו"ר:  ד"ר אילת אטינגר
כיתה: 301 (הדס)


משתתפים מציגים: פרופ' יאיר קארו, המשורר פרופ' משה יצחקי, הסופרת והמחזאית ורדה קנול-יהלום, הסופרת דורית פלג, המשוררת יעל גלוברמן.

אורנים ללא גבולות: אורנים בראי של רב-לשוניות ורב-תרבויות - חלק ב'
יו"ר: ד"ר ג'נינה קהן-הורביץ
כיתה: 302 (חורש)


1. ד"ר רחל רביד וד"ר אמיל הלון: חולמי הגליל:
השפעת הפרויקט על רב-תרבותיות ורב-לשוניות בקהילות בגליל ובמכללת אורנים

2.2.ד"ר רוברטה בל-קליגר וגב' פאתן טבאג'א ברכאת:
חולמי הגליל: המסע וההשפעה על קהילות בחו"ל

3. ד"ר לודמילה קריבוש:
תחושת שייכות לאורנים בקרב סטודנטים מקבוצות תרבותיות שונות

4. ד"ר סוזן יפה:
האם רב לשוניות מובילה למודעות ולסובלנות לאחרים בקמפוס?

לכובע שלי ארבע פינות: הגיונות מתנגשים בהכשרה להוראה באורנים
יו"ר: ד"ר ניר מיכאלי
כיתה: 304 (דולב)


משתתפים מציגים:
1. פרופ' מירה קרניאלי: הכשרה בדגש פדגוגי
2. פרופ' מיכל ראזר: הכשרה בדגש התפתחותי-טיפולי
3. פרופ' יאיר קארו: הכשרה בדגש דיסציפלינרי.
4. ד"ר ניר מיכאלי: הכשרה בדגש חברתי-פוליטי.

השורשים האורנימיים של "הגן העתידי"
יו"ר: ד"ר אורית דרור
כיתה: : 203 (מרווה)


1
. ד"ר מירב תורג'מן: על תפיסת "הגן העתידי" ועל קווים מקשרים להגות החינוך לגיל הרך האורנימית
2. גב' הגר לב: "הגן העתידי" - פרשנות אישית של שלוש גננות משתתפות
מציגות: גב' אנואר אל אנואר, גב' יעל ענבר, גב' מורן מוקמאל, גב' זהובית עיברי- לינדר וגב' דלית שלוש.

הוראת הטבע בטבע
יו"ר: ד״ר מיכל (מוקי) גרוס
כיתה: 306 (ערבה)


1. ד"ר מרווה שמואלי וד"ר נירית אסף:
התפיסה החינוכית לטבע שהגו מייסדי ״אורנים״, מרגולין וסגל והרלוונטיות לימינו.
2. למידה חוץ כיתתית באורנים הלכה למעשה (סרטון)
3. מר עובד גור וד״ר מעיין בורנשטיין:
הגינה האקולוגית כאמצעי לימודי וטיפולי בטבע
4. פרופ׳ אורי שיינס וד״ר נורית הוכברג:
נעשה ונשמע בכיתה - לימוד ופעילות שמירת טבע עולמית באמצעות טיים.
5. ד״ר שי שפיר, אריאל אפל, רמי זיתוני, ד״ר נירית לביא אלון, פרופ׳ מושיק ענבר:
פאנל: חסמים ופתרונות ליישום למידה חוץ-כיתתית באורנים.

 14:50-13:45: ארוחת צהריים

מטרת הדיון בשולחנות העגולים היא דיון על תפקידה של מכללת אורנים בקשר עם מערכת החינוך בישראל.

רפורמת הבגרויות במקצועות המורשת, החברה והרוח - אתגר והזדמנות או בכיה לדורות
מנחות: ד"ר הדס הירש וד"ר אביטל הולדנגרבר
כיתה: 301 (הדס)
סוגיות שיעלו בשולחן העגול:
  • מקומם של מדעי החברה והרוח במערכת החינוך
  • דמות המורה העתידי והכשרתו
  • דמותו והשכלתו של בוגר.ת מערכת החינוך במאה ה-21


הקשר עם הקהילה - מקום המכללה
מנחים: ד"ר דני מירז וד"ר סאוסן עואד-תאברי
כיתה: 302 (חורש)
סוגיה שיעלו בשולחן העגול:
  • הצורך בקהילה נותן מענה מרובע:
1. זהות    2. ביסוס מערכות יחסים  3. יכולת להשפיע    4. ובטחון

היכן הכשרת המורים צועדת קדימה ומובילה היכן נקודות הכשל בתפקודה?

  • האם וכיצד למחנך תפקיד בחיזוק שלומות של הקהילה?
  • מה תפקידה של הקהילה בביסוס הידע והרלבנטיות של פרח ההוראה?


חקר והצטיינות אקדמית באורנים
מנחות: פרופ' יעל פויס וד"ר סמדר דולב
כיתה: 304 (דולב)
סוגיות שיעלו בשולחן העגול:
  • מה הכיוון הנכון לאורנים כמכללה לחינוך ששואפת גם לתואר שני מחקרי?
  • מה המקום של המחקר בשיפור ההכשרה להוראה ולחינוך?
  • מה חשיבותה של מצוינות אקדמית בקידום המוניטין של אורנים?
  • אילו צעדים כדאי לשקול כדי לקדם מחקר באורנים?
  • כיצד ניתן לשלב בין שאיפה למצוינות מחקרית למצוינות בהוראה?

תפקיד המכללות בקשר עם מערכות החינוך
מנחות: ד"ר ענבר לבקוביץ וד"ר צמרת ריקון
כיתה: 203 (מרווה)
סוגיות שיעלו בשולחן העגול:
  • זיהוי ואיתור סוגיות בפער בין האקדמיה למערכת החינוך.
  • קידום שותפות בין האקדמיה למערכת החינוך.
  • ניסוח דרכי פעולה והמלצות אופרטיביות לתרומת מכללת אורנים בקשר עם מערכת החינוך.

הכללה בכיתה: כל הכיתה כל הזמן
מנחות: ד"ר יערה הרמלין-פיין וגב' אילנית פינטו-דרור
כיתה: 306 (ערבה)
סוגיות שיעלו בשולחן העגול:
  • על מה מדברים כשמדברים על הכללה? המפגש בין פרט לחברה  
  • מהם הכוחות המקדמים ומעכבים הכללה?
  • מהם העקרונות המנחים שיקדמו פדגוגיה מכלילה במכללת אורנים?
  • כיצד ניתן לקדם כמכללה את ההכללה בשדה?​
Footer Mobile
כנס מחקר עיון ויצירה באורנים