כנס עיון מחקר ויצירה באורנים - תשע"ז

הכנס המדעי השנתי ה-18  - "מחקר, עיון ויצירה באורנים"
יום ב', י"ז בשבט, תשע"ז 13/2/2017
, בין השעות 08:30 - 16:10

בית הדומי (בית 46)

לאורך כל היום תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים


08:30 - 09:00  –  התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי

מושב פתיחה  09:00 - 09:40

אולם בית הדומי, קומה ד'
לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה
רינה בן-שחר: העברית כמודל להתחדשות
יערה בר-און: נשיאת מכללת אורנים: מגיבה


מושב א'  09:40 - 11:20  

1.    ביולוגיה וסביבה
יו"ר: שמחה לב-ידון
כיתה: 401
  • מרים קישינבסקי ותמר קיסר: האם צרעות טפיליות מוגבלות על ידי צוף בשטחים חקלאיים? מטעי רימון כמקרה מבחן
  • אביטל בייליס ושי מרקמן: למידת אותות צבע ומיקום של פרחים מתגמלים על ידי הצופית הארץ ישראלית (Nectarinia osea) – העדפה והבדלים בין הזוויגים.
  • שמחה לב-ידון: מימיקרי הגנתי של בעלי חיים ופעולותיהם על ידי צמחים
  • עומר לביא: אפיון אוכלוסיית החיידקים בארבה המדברי

 

2.    מעמדן של נשים בספרות ובתקשורת
יו"ר: דוד מיטלברג
כיתה: 402
  • ענת ישראלי וענבר רווה: "טֶרֶף לְבֵיתָהּ" (משלי לא, טו): אימהות בין הזנה לבולענות בספרות התלמודית
  • תמר לוז גרבר: קו פרשת הנידה – מופע הווסת בין טומאה ללידה מחדש ברומן חבלים מאת חיים באר
  • אריאל פרידמן ועירית זאבי: בין נוכחות לנפקדות: דימויים של נשים בפרסומות במגזינים לציבור החילוני והחרדי


3.    מגדר, קהילה וקיבוץ
יו"ר: אורה אביעזר
כיתה: 403
  • חנה טיש וליאורה פישמן: בין הערך לדרך
  • ננסי פלד:  חוויית אימהות בקיבוץ במעבר: מלינה משותפת ללינה משפחתית- הבאת ילדינו הביתה
  • מירב בן-נון: קהילה, חינוך ובנייה של חברה משותפת
  • גייל סוסקין: קבוצות תנועה קצרת מועד בקרב נשים חרדיות – גישה רגישה תרבותית


4.    תקשורת וגיאוגרפיה
יו"ר: לילך לב ארי
כיתה: 201
  • מיכל דולב-כהן וצמרת ריקון: סקסטינג בקרב מתבגרים בישראל
  • ארנון מדזיני: שבטיות לעומת קהילתיות: גיאוגרפיה פוליטית של ישוב בדווי רב-שבטי בגליל
  • טל יער-ויזל: זה עובר כל גבול! היתכנות של שיתופי פעולה בתכנון ובפיתוח אזורי גבול
  • דלית לן: הגאוגרפיה הרגיונלית בישראל: בין האקדמיה ומערכת החינוך בישראל


5.    חינוך והכשרה להוראה
יו"ר: הלל וורמן
כיתה: 202
  • אורית דרור-לוי: סדנת ההתמחות של גננות במכללת אורנים - דו"ח מחקר
  • איריס יניב: "לעולם תהיה שמאל דוחה וימין מקרבת" (מסכת סוטה מ"ז, ע"א): המתח בין ריחוק לקרבה בהוראת התנ"ך בבתי הספר הממלכתיים - תיאור מחקר
  • ריקרדו טרומפר, יהודית ברק, סמדר דוניצה-שמידט, רות זוזובסקי וח'אלד עראר: תכניות ה-M.Ed. בארץ: מגמות והשפעות
  • ניבי גל-אריאלי ואיציק גונן: למה חינוך? עמדות מורים ביחס לתפקיד החינוך הפורמלי


6.    הוראת המדעים, חינוך לטבע ולסביבה
יו"ר: מדי וליצקר-פולק
כיתה: 203
  • עמוס כהן:  הזוויות הקסומות של הטבע – מורים חוקרים מגלים גילויים בפיזיקה ובמתמטיקה
  • תקוה עובדיה: חיבור דיאלוגים וירטואליים מתמטיים ככלי הכשרה וקידום מקצועי של פרחי הוראה ומורים למתמטיקה
  • אסנת אלדר ושירלי מידז'נסקי: עיצוב והפעלה של גישה מטה-קוגניטיבית להתפתחות מקצועית של מורי מדעים
  • מרוה שמואלי ונירית אסף: החינוך לטבע ולסביבה: על משנתם של יהושע מרגולין ומרדכי סגל, יישומה, השפעתה,  והרלוונטיות שלה לימינו

הפסקה  11:20 – 11:30


מושב ב'  11:30 – 13:10

7.    מושב קק"ל: אתגרי שימור יערות במאה ה-21
יו"ר: ארנון מדזיני
כיתה: 401
  • דניאלה קופל ואנה ברוק: שריפה ב"חגורת הספר העירוני" –  חיפה כמקרה בוחן
  • אלון אורנאי, גידי נאמן ותמר קיסר: השפעת פעולות למניעת שריפות על רשתות האבקה בחורש כרמל
  • עומרי בונה: איך להתמודד עם שריפות ענק על רגל אחת?


 

8.  TIMSS, PISA, מגדר ויצירתיות - סוגיות בהערכה בחינוך מתמטי

Thematic Session in Mathematics Education
TIMSS, PISA, Gender and Creativity: Issues in Assessment in Mathematics Education

יו"ר:
עטרה שריקי
כיתה: 402
  • הלן פורגז: TIMSS ו-PISA: האם קיים קשר ביניהם?
  • דוד מיטלברג: פיזה 2012: אתניות, מגדר והישגים בקרב תלמידים ישראלים
  • עטרה שריקי: טיפוח יצירתיות מתמטית של תלמידים והערכת התפתחותה: מציאות אפשרית או חזון שלא ניתן למימוש?

    •    Helen Forgasz: TIMSS and PISA: Are they Related?
    •    David Mittelberg: PISA 2012: Ethnicity, Gender and Achievement among Israeli Students
    •    Atara Shriki: Nurturing Students' Mathematical Creativity and Assessing its Development: A Possible Reality or an Unattainable Vision?

  • ההרצאות במושב זה יוצגו בשפה האנגלית


9.    סוגיות במקרא – מחקר ופרשנות
יו"ר: מיכה רואי
כיתה: 403
  • רות דנינו ליכטנשטיין: תרומתו של השדה הסמנטי בפרשנות תהלים יח (שמ"ב כב)
  • ליאורה גולדמן:  שמו ודמותו של משה בחיבור הארמי "חזונות עמרם" מקומראן
  • מיכה רואי: ארבעה "סיפורי יציאה למסע" בספר יונה
  • חנה כהן ידען: מקומו של מרחב הפולחן הביתי ותפיסות המרחב העולות ממנו: בית בעלת האוב כמקרה בוחן

10.  חדשנות בהוראה, חינוך מיוחד וויסות עצמי
יו"ר: מירי הראל
כיתה: 201
  • איילת אגוזי: מודל מתווך-מתערב להבנת השלכות נחשונים על חדשנות בבתי ספר
  • אילת אטינגר: ללמד בן מלך: על תכני לימוד ועל דידקטיקה, בבן המלך והנזיר לאברהם אבן חסדאי                    
  • אורית צוק ועינת ליכטינגר: קידום תהליכי ויסות עצמי ברמת התלמיד וברמת הצוות בכיתה ט' תקשורתית

 
11. מפגשים בין-תרבותיים
יו"ר: הדס הירש
כיתה: 202
  • קטף מוראד-סלאמה ודוד נצר: "רק עכשיו הבנתי…" - רפלקציות של בוגרי סדנת דיאלוג ערבי-יהודי
  • שלומית אורין, שאווקי ספורי וניצה יוגב: מיזם משותף לביה"ס התיכון :עמל דבורייה" ומכללת אורנים – גשר ראשון להשתלבות באקדמיה
  • סיגל אחיטוב ושולמית מנצורה: איך מגשרים על הפער הזה? עמדות מורי מורים בהוראת סוגיית 'האחר' במקרא בגיל הרך

הפסקת צהריים   13:10 – 13:40
בית 42, כניסה 4, אולם 306


מושב ג'  13:40 – 15:20

12.    מושב ספרים
יו"ר: משה שנר
כיתה: 401
  • אורית אבידב-אונגר ויפעת אשרת-פינק: ממעוף הציפור- סיפורי התפתחות מקצועית של מורים
  • רחל צביה ב"ק: באפילה המוארת: מבחר שירים מאת טוביה ריבנר


13.     ביולוגיה וסביבה
יו"ר: רחל בן-שלמה
כיתה: 402
  • עירית זהר: על הקשר בין דגים, אבולוציה אנושית ומיומנויות קוגנטיביות
  • עמיר ספיר: חיים על הקצה בסביבה רעילה רווית הרעל ארסן: גילויי של שמונה מיני נמטודות שחיות באגם מונו אשר בקליפורניה
  • סתו טלל, ואמיר אילי וערן גפן: האם הנשימה הבלתי רציפה בחרקים (DGC) מצמצמת איבוד מים נשימתי?
  • שלמה קאין, עידן שפירא, אבי בר-מסדה ואורי שיינס: השפעת דרך נוף על פעילות והרכב חברה של יונקים גדולים: נחל שקמה כמודל


14.     ניהול בחינוך וקבלת החלטות בארגונים
יו"ר: ניר מיכאלי
כיתה: 403
  • חנה קורלנד ואימאן מחאג'נה: תפיסת מנהלים את הערכתם על ידי המפקחים על פי הכלי של "אופק חדש
  • חנה קורלנד ורתם לבנה: דמותו של המנהל ה"אידאלי" כפי שמשתקפת בתפיסותיהם של חברי צוות רב מקצועי בבית ספר לחינוך מיוחד - חקר מקרה
  • גלית ברנשטוק: קונפליקטים ערכיים ותהליכי קבלת החלטות בארגונים עסקיים גדולים -  נקודת המבט של המנכ"לים

15.     אמנות ויצירה
יו"ר: יעל גילעת
כיתה: 201
  • אתי גורדון גינזבורג: נונסנס אריסטוקרטי: ז'אנר הנונסנס בשרות המעמד העליון
  • נילי אלון עמית: על נפשות ונהרות: קריאה מחודשת בתורת הנפש של היראקליטוס בהקבלה לזו של אפלטון
  • טלי גיל: בחירה בבריחה: כיצד ציורי נוף שנוצרו בכיתת אמנות בבית מעצר מחלחלים לתוך עבודות האמנות של מנחת הקורס
  • יונתה משי: בין יצירת אמנות והוראת אמנות: אמונות ותפיסות פדגוגיות של אמן-מורה


16.    שייכות, זהות והנצחה
יו"ר: ענת ישראלי
כיתה: 202
  • מיכל שכנאי יעקבי: משפחות יקרות: תרבות ההנצחה
  • נעם טמיר, נורית גור-יעיש  והדס וייסמן: חווית מעברי הדירה התכופים של 'ילדי חיל האוויר' בילדות ובהתבגרות, בראי שייכות וסוגיות זהות
  • כרמית שלו לייפר והדס ברודי שרודר: מקום הסמארטפונים בחיי הסטודנטים באורנים
  • לודמילה קריבוש: זהות ותחושת שייכות מול הדרה בקרב הסטודנטים להשכלה גבוהה


17.     על הוראה, חינוך ומה שביניהן
יו"ר: נעמי דה-מלאך
כיתה: 203
  • נועה ציון: הוראה קונסטרוקטיביסטית בקיבוץ כפר גלעדי בשנות ה-30 וה-40 של המאה שעברה מן הזווית של סיפורי תלמידים על מורתם בת-עמי גבעוני-מלמוד לבית אליוביץ'
  • נעה בר חושן: בין מחנכים ומורי מקצוע – הילכו השניים יחדיו? האם נועדו?
  • סופי ברזילי וגלית קליגר: מפגשים – יישומי פדגוגיה מתבוננת עבור אנשי חינוך
  • נעמי דה-מלאך: מתמחים בהוראה כותבים על מיניות בכיתה
  • רחל אורון: מורים גברים בבית הספר היסודי?! כיצד ניתן לשנות את המצב של מיעוט גברי של מורים הבוחרים בהוראה לבית הספר היסודי?


מעבר למושב נעילה ללא הפסקה

 
מושב נעילה  15:20– 16:10
יו"ר: לילך לב ארי
אולם בית הדומי, קומה ד'
  • רמה בורשטיין: אישה יהודייה חרדית יוצרת קולנוע: הרבה קירות לעבור
  • לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס: דברי סיכום
  פוסטר
  • בותינה עזה בהנחיית מוחמד חמד: אוצר המילים הנדרש בשפה הערבית הספרותית – פוסחא -  מתלמיד דובר ערבית בכתה ד'
תערוכות
  • הקרנת עבודות וידאו של סטודנטים מהחוג לאמנות
Footer Mobile