הכנס המדעי השנתי ה-17
- "מחקר, עיון ויצירה באורנים"
יום ב', כ"ב בשבט, תשע"ו 1/2/2016
בין השעות 08:30 - 16:10
בית הדומי (בית 46)
לאורך כל היום תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים
08:30 - 09:00
–
התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי
מושב פתיחה:
09:00 - 09:40
אולם בית הדומי, קומה ד'
לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה
גליה בר אור: מרחב המוזאון: פורום, סדנה, מחוז זיכרון
יערה בר-און: נשיאת מכללת אורנים: מגיבה
מושב א':
09:40 - 11:20
1. זהות מקצועית והכשרת מורים
יו"ר: מירי הראל
כיתה: 401
-
מירית רחמים: הבניית ידע בקהילת לומדים: דפוס הכוכב
-
מירי הראל ואורלי סלע: "את צריכה להוכיח את עצמך, ליזום פרוייקטים, להיות אקטיבית" - תפקידן של המורות הטירוניות עצמן בתהליך הקליטה שלהן בהוראה
-
חיותה ינון ולילי אורלנד-ברק: 'מחויבות לייעוד' בחייהם המקצועיים של עובדי הוראה: תהליכי קבלת החלטות תעסוקתיות של עובדי הוראה בעלי אוריינטציית ייעוד
2.
סוגיות במקרא ובמחשבת ישראל
יו"ר: ענת ישראלי
כיתה: 402
- רות דנינו ליכטנשטיין וסיגל אחיטוב: איזה סיפור מסיפורי התנ"ך את בוחרת להעלות בזיכרונך? תרומת הבחירה של סיפורי מקרא על ידי סטודנטיות לגיל הרך - להכשרתן להוראה
-
איריס יניב: מרצה וסטודנטית מלמדות ביחד – "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?!" (עמוס ג' 3)
-
אבי קדיש: אור חדש על "ספר המידות" מתוך כתבי-היד
-
ענת ישראלי: 'כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָל הַיּוֹם': גבורה ומגדר בסוגיה תלמודית אחת
3. קיימות ומגוון ביולוגי
יו"ר: מדי וליצקר-פולק
כיתה: 403
-
אורן אזארי בהנחיית מיכל גרוס, ציפי עשת ואברהם חיים: הערך הכלכלי של הגן הבוטני במכללת אורנים
-
שרה פאר ומיכל (מוקי) גרוס: תרומת 'אשכול קיימוּת' למודעות סטודנטים להוראה למושגים ונושאים מתחום הקיימוּת
-
אלון רוטשילד, אריה רוזנפלד, תמר קיסר, עידן שפירא, אלעד טנא ומיכל אקרמן: קידום כרמים תומכי מגוון ביולוגי בישראל
4. נוף, קרקע והתיישבות: חידושים במחקר ארץ ישראל [בעת החדשה]
יו"ר: ארנון מדזיני
דברי פתיחה: יחיאל לקט, יו"ר מכון קק"ל לתולדות הציונות וההתיישבות
כיתה: 201
-
דורון בר: אידאולוגיה ונוף סמלי: קבורתם בשנית של אנשי שם יהודיים באדמת ארץ ישראל 1967-1904
-
אסתי ינקלביץ: "אורח בא להזהירנו"- פרופ' גדעון מר ותרומתו למפעל ההתיישבות בגליל העליון
-
ארנון מדזיני: כיצד הפוליטיקה של המפות משפיעה על הבנתנו את העולם
- יאיר בוימל: מדיניותה הקרקעית של ישראל והקק"ל כלפי האזרחים הערבים בישראל 1948 – 2012
-
אסתר כרמל חכים: העיתונאית דורותי קהן בר אדון השוואתה בין קיבוץ למושב 1947
5 . פדגוגיה מותאמת לנוער בסיכון: קידום של ויסות עצמי ומוטיבציה
יו"ר: עינת ליכטינגר
מגיבה: מיכל ראזר
כיתה: 202
-
רויטל סויסה: תכנית רב ממדית של ויסות עצמי עבור תלמידים עם בעיות התנהגות ובעיות רגשיות בכיתה רב גילית א-ג
-
הדס להמן בסודו: העברת השתלמות מורים בנושא ויסות עצמי למחנכות בחינוך המיוחד
-
אניסה עאבד: השלכות של תכנית התערבות לקידום הויסות העצמי על תחושת המסוגלות העצמית, ההישגים והדימוי העצמי של תלמידים בהדרה
6. אמנות ויצירה
יו"ר: יעל גילעת
כיתה: 203
-
דורית רינגרט: אל המגדלור - רישומים למרת רמסיי
-
טלי הראל אבן: הצילום כמדיום המאפשר התבוננות וצמיחה בבני נוער
-
גייל סוסקין: תפיסות עצמי ותפיסות הגוף בקרב נשים חרדיות
הפסקת קפה 11:20 – 11:30
מושב ב':
11:30 – 13:10
7. דוד וקשטיין: סימפוזיון בנושא סרטו העוסק ב"חירות באמנות ישראלית"
כיתה: 401
8. מדעי החברה
יו"ר: דוד מיטלברג
כיתה: 402
-
רבאח חלבי: הסטודנטיות הערביות לתואר שני במכללת אורנים: בין נוחות אישית וחברתית ושתיקה פוליטית
-
מיכל ראזר,
דוד מיטלברג וסנאית אילון: זיהוי משתנים בית ספריים המשמשים כגורמים מפצים או גורמים משמרים של מצב חברתי כלכלי של התלמידים - ניתוח משני של נתוני פיזה 2012 בישראל
-
יהושע רץ: "הוא התחיל!" עיסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני בחינוך הפורמאלי בחטיבה העליונה: מדוע, לשם מה וכיצד?
-
עירית זאבי ולי כהנר: שפת הפרסומת החרדית לנדל"ן כמייצגת את "תפיסת המקום"
9.
עיונים במקרא ובמגילות מדבר יהודה
יו"ר: יעל אברהמי
כיתה: 403
-
חנה כהן ידען: "ותורדם בחבל בעד החלון כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת" מרחב ודימויי מרחב בסיפור רחב הזונה (יהושע ב; ו)
-
מיכה רואי: חוק הסוטה וכוס התרעלה
-
רות דנינו ליכטנשטיין: הנבואה החידתית אודות המלך הנבחר בשמ"א ב, א-י
-
יעל אברהמי: רטוריקה של ריחות בנבואת ישעיהו ורקעה הרעיוני
-
ליאורה גולדמן: עיון חוזר בשאלת הפילוג לכיתות ביהודה בימי בית שני על סמך עדות מגילת ברית דמשק
10 .
מהכשרה להוראה: דילמות בפיתוח מקצועי
יו"ר: מירה קרניאלי
כיתה: 201
-
שירלי שויער ושוש לשם: מה צופן עתידי כמורה? תקוות וחששות של מועמדים ללימודי הוראה
-
אורית קובו הייט וגילת כהן: בחירת ערוצי תקשורת שונים לביצוע משימות פשוטות ומורכבות במסגרת עבודת צוותי מקצוע בבתי הספר
-
חנה טיש: פיתוח מקצועי למורים מומחים ובעלי ותק - למידה בקבוצת השייכות (הומוגנית) או בקבוצה מגוונת (הטרוגנית)?
-
מירה טנצר: "כתיבת עבודת גמר", קורס בלימודים לתואר M.Ed. – מאפייני הוראה-למידה, ניתוח רפלקטיבי של המורים ושביעות הרצון של הלומדים
11.
מושב לרגל השקת גיליון מספר 8 של כתב העת
"דברים" בנושא
"גוף"
יו"ר: נעימה ברזל
כיתה: 202
-
ורד טוהר: גוּפֵך הוא מבצרוֹ: מיתוסים ואגדות על נשים בתוך תיבות ונשים בתוך חוֹמוֹת
-
שחר מרנין-דיסטלפלד: "העירי את יפייך הנרדם!": ייצוגי גוף האישה בפרסומות למוצרי בריאות ויופי מתקופת המנדט הבריטי
-
אילה צור: הגוף האנושי וגופו של המקום: התפתחות זהות מקצועית בהכשרת מורים
-
תמר לוז-גרבר: "וְלֹא סִפַּרְתִּי שֶׁיָּרַד לִי דָּם" יחסן של נערות אל הווסת כפי שמשתקף בספרות
12. סימפוזיון עבודות גמר של סטודנטים בתואר השני כחלק ממחקר גדול יותר – שאלות, תהיות והתלבטויות
יו"ר: איציק גונן וניבי גל-אריאלי
כיתה: 203
הפסקת צהריים 13:10 – 13:40
בית 42, כניסה 4, אולם 306
מושב ג':
13:40 – 15:20
13. הדרה, סיכון ולקויות למידה
יו"ר: מרואן דוירי
כיתה: 401
-
טליה גור ועינת ליכטינגר: תהליכי ויסות עצמי ומוטיבציה בכתיבה של בני נוער בסיכון
-
עמית מוזיקנט וקיין זאב: משמעות "הבית" בסיפורי חיים של בני נוער בסיכון
-
אילת גופר ועדינה מאיר: להיות סטודנט עם ADHD ולנהל שגרת חיים: איך זה נראה ואיך זה מרגיש
-
הדס ברודי שרודר וכרמית שלו לייפר: מודל מיטבי להכנה לאקדמיה במכללת אורנים
-
עופר קצ'רגין: נוירוצנטריזם, אשליית מדעי-המוח בחינוך, ולקויות-למידה: ביקורת על 'ההגיון ההולמסי' של שיח האבחון-הדידקטי העכשווי
14.
ביולוגיה וסביבה
יו"ר: שמחה לב-ידון
כיתה: 402
-
רננה מילבסקי, אבי בר מסדה, גידי נאמן ורחל בן-שלמה: ההרכב הגנטי של
אורן ירושלים טבעי (זן מזרחי) בכרמל ומידת האינטרוגרסיה של גנים מיערות אורן נטועים, כבסיס למדיניות שימור
-
ליהי עמית,
רחל בן שלמה ואלעד חיל: האם סימביונטים שניוניים תורמים להתמיינות של כנימות עפצים בישראל?
-
אורי שיינס ויוני וורטמן: בקרת אוכלוסיה של הנוטריה (Myocastor coypus) באגמון החולה
-
עמיר ספיר: על הריי געש תת מיימים, תולעים, פטריות מוזרות, וגבישים – תולעים תת מימיות חושפות את סודות הים העמוק
15.
מדעי הרוח
יו"ר: הדס הירש
כיתה: 403
-
אילת אטינגר: כוחו של סיפור – וסיפורו של קורס: "סיפור בורא עולם"
-
אילנה אלקד-להמן ויעל פויס: קריאה, שיח וכתיבה בקבוצה מרובת תרבויות – בין גילוי לכיסוי
-
קובי אסולין: בין תחומיות לאור ההיסט מאמת להרמנויטיקה
-
תמר הולצמן: המעברות בזיכרון ההיסטורי - מה היה כאן ולמה (כמעט) לא מדברים על זה?
16.
הגיל הרך: בין הכשרה לפרקטיקה
יו"ר: אורית דרור-לוי
כיתה: 201
-
רחל רביד, אורית מיוחס ומרי אלן מקגוויר שוורץ: חוללות עצמית בכתיבה רפלקטיבית של פרחי הוראה בגיל הרך – הקשרים בין תרבותיים
-
ענת גלר ואפי סטולרסקי: מגרוטאות לאוצרות – חוויות מהעברת סדנה לסטודנטים בגרמניה
-
סמדר דולב, לאה טל ואפרת שר-צנזור: הקשר בין ייצוגים של גננות לגבי התנסויותיהן בגן לבין האקלים החינוכי בגן
יו"ר: עטרה שריקי
כיתה: 202
-
עטרה שריקי וליאורה נוטוב: מורים ותלמידים מבצעים יחדיו פעילות חקר מתמטית: השלכות על שינוי בתפיסת מורים את תפקידם
-
אנה פרוסק: עידוד תלמידים ל-"חשיבה לא שגרתית" על מתמטיקה – נקודת המבט של תלמידים ושל מורים
-
תקוה עובדיה: תאוריה במעשה: מורים סטודנטים בתואר שני מיישמים ידע תאורטי בכיתותיהם
-
גדי מדור: אבחון ושינוי תפיסות תלמידים באסטרונומיה באמצעות שילוב מודלים תלת-ממדיים
18.
הוראת שפות
יו"ר: מילה שוורץ
כיתה: 203
-
אלישבע ברקון וננסי פלד: חיבור בין תרבות ומיומנויות שפתיות בלמידה והוראת שפה
-
ג'נינה קהן-הורביץ, עליזה יקיר וצביה ברזניץז"ל: פענוח מילים רב-הברתיות באנגלית כשפה זרה: הבדלים בין-אישיים
-
בהאא מח'ול ועילית אולשטיין: עם מה אני בא ועם מה אני יוצא מחטיבת הביניים: מחקר על אודות אוצר המילים האקדמי בקרב תלמידים ערביים-איכות וכמות
19.
על תרבות ומפגשים בין-תרבותיים
יו"ר: רינה בן-שחר
כיתה: 204
-
פז אלניר: 'תו תקן' לחג וחג כ'תו תקן'
-
שלומית אוריָן: השיח בחוגי הדרכה להורים בישראל ובארה"ב – שיח דמוקרטי-דליברטיבי?
-
לילך לב ארי ורביעה חסיסי-סאבק: מפגש עם 'אחרים' במוסדות להשכלה גבוהה (בין סטודנטים יהודים וערבים לתואר שני): לקראת מסוגלות בין-תרבותית?
מעבר למושב נעילה ללא הפסקה
מושב נעילה:
15:20– 16:10
יו"ר: לילך לב ארי
אולם בית הדומי, קומה ד'
-
דניאל גוטווין
ההשתקפויות הרעיוניות והתרבותיות של הפרטת החברה והכלכלה בישראל
-
לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס: דברי סיכום