מחקר, עיון ויצירה באורנים - תשע"ו

הכנס המדעי השנתי ה-17  - "מחקר, עיון ויצירה באורנים"

יום ב', כ"ב בשבט, תשע"ו 1/2/2016
בין השעות 08:30 - 16:10

בית הדומי (בית 46)

 

לאורך כל היום תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים


​08:30 - 09:00    התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי

 

מושב פתיחה:  09:00 - 09:40

אולם בית הדומי, קומה ד'

לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה

גליה בר אור: מרחב המוזאון: פורום, סדנה, מחוז זיכרון

יערה בר-און: נשיאת מכללת אורנים: מגיבה


מושב א':   09:40 - 11:20 

  1. זהות מקצועית והכשרת מורים

יו"ר: מירי הראל
כיתה: 401

  • מירית רחמים: הבניית ידע בקהילת לומדים: דפוס הכוכב
  • מירי הראל ואורלי סלע: "את צריכה להוכיח את עצמך, ליזום פרוייקטים, להיות אקטיבית" - תפקידן של המורות הטירוניות עצמן בתהליך הקליטה שלהן בהוראה
  • חיותה ינון ולילי אורלנד-ברק: 'מחויבות לייעוד' בחייהם המקצועיים של עובדי הוראה: תהליכי קבלת החלטות תעסוקתיות של עובדי הוראה בעלי אוריינטציית ייעוד


 2. סוגיות במקרא ובמחשבת ישראל

יו"ר: ענת ישראלי

כיתה: 402

  • רות דנינו ליכטנשטיין וסיגל אחיטוב: איזה סיפור מסיפורי התנ"ך את בוחרת להעלות בזיכרונך? תרומת הבחירה של סיפורי מקרא על ידי סטודנטיות לגיל הרך - להכשרתן להוראה
  • איריס יניב: מרצה וסטודנטית מלמדות ביחד – "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?!" (עמוס ג' 3)
  • אבי קדיש: אור חדש על "ספר המידות" מתוך כתבי-היד
  • ענת ישראלי: 'כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָל הַיּוֹם': גבורה ומגדר בסוגיה תלמודית אחת


 3
קיימות ומגוון ביולוגי

יו"ר: מדי וליצקר-פולק

כיתה: 403

  • אורן אזארי בהנחיית מיכל גרוס, ציפי עשת ואברהם חיים: הערך הכלכלי של הגן הבוטני במכללת אורנים
  • שרה פאר ומיכל (מוקי) גרוס: תרומת 'אשכול קיימוּת' למודעות סטודנטים להוראה למושגים ונושאים מתחום הקיימוּת
  • אלון רוטשילד, אריה רוזנפלד, תמר קיסר, עידן שפירא, אלעד טנא ומיכל אקרמן: קידום כרמים תומכי מגוון ביולוגי בישראל


   4.    נוף, קרקע והתיישבות: חידושים במחקר ארץ ישראל [בעת החדשה]

יו"ר: ארנון מדזיני

דברי פתיחה: יחיאל לקט, יו"ר מכון קק"ל לתולדות הציונות וההתיישבות

כיתה: 201

  • דורון בר: אידאולוגיה ונוף סמלי: קבורתם בשנית של אנשי שם יהודיים באדמת ארץ ישראל 1967-1904
  • אסתי ינקלביץ: "אורח בא להזהירנו"-  פרופ' גדעון מר ותרומתו למפעל ההתיישבות בגליל העליון
  • ארנון מדזיני: כיצד הפוליטיקה של המפות משפיעה על הבנתנו את העולם
  • יאיר בוימל: מדיניותה הקרקעית של ישראל והקק"ל כלפי האזרחים הערבים בישראל 1948 – 2012
  • אסתר כרמל חכים: העיתונאית דורותי קהן בר אדון השוואתה בין קיבוץ למושב 1947 


 

 5 . פדגוגיה מותאמת לנוער בסיכון: קידום של ויסות עצמי ומוטיבציה

יו"ר: עינת ליכטינגר

מגיבה: מיכל ראזר

כיתה: 202

  • רויטל סויסה: תכנית רב ממדית של ויסות עצמי עבור תלמידים עם בעיות התנהגות ובעיות רגשיות בכיתה רב גילית א-ג
  • הדס להמן בסודו: העברת השתלמות מורים בנושא ויסות עצמי למחנכות בחינוך המיוחד
  • אניסה עאבד: השלכות של תכנית התערבות לקידום הויסות העצמי על תחושת המסוגלות העצמית, ההישגים והדימוי העצמי של תלמידים בהדרה


 6.  אמנות ויצירה

יו"ר: יעל גילעת

כיתה: 203

  • דורית רינגרט: אל המגדלור - רישומים למרת רמסיי
  • טלי הראל אבן: הצילום כמדיום המאפשר התבוננות וצמיחה בבני נוער
  • גייל סוסקין: תפיסות עצמי ותפיסות הגוף בקרב נשים חרדיות

       

הפסקת קפה   11:20 –  11:30

 

מושב ב':  11:30 – 13:10

 

7.   דוד וקשטיין: סימפוזיון בנושא סרטו העוסק ב"חירות באמנות ישראלית"
כיתה:  401

    8.     מדעי החברה

יו"ר: דוד מיטלברג
כיתה: 402

  • רבאח חלבי: הסטודנטיות הערביות לתואר שני במכללת אורנים: בין נוחות אישית וחברתית ושתיקה פוליטית
  • מיכל ראזר, דוד מיטלברג וסנאית אילון: זיהוי משתנים בית ספריים המשמשים כגורמים מפצים או גורמים משמרים של מצב חברתי כלכלי של התלמידים - ניתוח משני של נתוני פיזה 2012 בישראל
  • יהושע רץ: "הוא התחיל!" עיסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני בחינוך הפורמאלי בחטיבה העליונה: מדוע, לשם מה וכיצד?
  • עירית זאבי ולי כהנר: שפת הפרסומת החרדית לנדל"ן כמייצגת את "תפיסת המקום"


 9.    עיונים במקרא ובמגילות מדבר יהודה        

יו"ר: יעל אברהמי
כיתה: 403

  • חנה כהן ידען: "ותורדם בחבל בעד החלון כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת" מרחב ודימויי מרחב בסיפור רחב הזונה (יהושע ב; ו)
  • מיכה רואי: חוק הסוטה וכוס התרעלה
  • רות דנינו ליכטנשטיין: הנבואה החידתית אודות המלך הנבחר בשמ"א ב, א-י
  • יעל אברהמי: רטוריקה של ריחות בנבואת ישעיהו ורקעה הרעיוני
  • ליאורה גולדמן: עיון חוזר בשאלת הפילוג לכיתות ביהודה בימי בית שני על סמך עדות מגילת ברית דמשק


 10  .  מהכשרה להוראה: דילמות בפיתוח מקצועי

יו"ר: מירה קרניאלי
כיתה: 201

  • שירלי שויער ושוש לשם: מה צופן עתידי כמורה? תקוות וחששות של מועמדים ללימודי הוראה
  • אורית קובו הייט וגילת כהן: בחירת ערוצי תקשורת שונים לביצוע משימות פשוטות ומורכבות במסגרת עבודת צוותי מקצוע בבתי הספר
  • חנה טיש: פיתוח מקצועי למורים מומחים ובעלי ותק - למידה בקבוצת השייכות (הומוגנית) או בקבוצה מגוונת (הטרוגנית)?
  • מירה טנצר: "כתיבת עבודת גמר", קורס בלימודים לתואר M.Ed. – מאפייני הוראה-למידה, ניתוח רפלקטיבי של המורים ושביעות הרצון של הלומדים


 11.   מושב לרגל השקת גיליון מספר 8 של כתב העת "דברים" בנושא "גוף"

יו"ר: נעימה ברזל

כיתה: 202

  • ורד טוהר: גוּפֵך הוא מבצרוֹ: מיתוסים ואגדות על נשים בתוך תיבות ונשים בתוך חוֹמוֹת
  • שחר מרנין-דיסטלפלד: "העירי את יפייך הנרדם!": ייצוגי גוף האישה בפרסומות למוצרי בריאות ויופי מתקופת המנדט הבריטי
  • אילה צור: הגוף האנושי וגופו של המקום: התפתחות זהות מקצועית בהכשרת מורים
  • תמר לוז-גרבר: "וְלֹא סִפַּרְתִּי שֶׁיָּרַד לִי דָּם" יחסן של נערות אל הווסת כפי שמשתקף בספרות


 12.   סימפוזיון עבודות גמר של סטודנטים בתואר השני כחלק ממחקר גדול יותר – שאלות, תהיות והתלבטויות

יו"ר: איציק גונן וניבי גל-אריאלי

כיתה: 203

          

הפסקת צהריים   13:10 – 13:40

 בית 42, כניסה 4, אולם 306

 

מושב ג':    13:40 – 15:20

     

 13.  הדרה, סיכון ולקויות למידה
יו"ר: מרואן דוירי
כיתה: 401

  • טליה גור ועינת ליכטינגר: תהליכי ויסות עצמי ומוטיבציה בכתיבה של בני נוער בסיכון
  • עמית מוזיקנט וקיין זאב: משמעות "הבית" בסיפורי חיים של בני נוער בסיכון
  • אילת גופר ועדינה מאיר: להיות סטודנט עם ADHD ולנהל שגרת חיים: איך זה נראה ואיך זה מרגיש
  • הדס ברודי שרודר וכרמית שלו לייפר: מודל מיטבי להכנה לאקדמיה במכללת אורנים
  • עופר קצ'רגין: נוירוצנטריזם, אשליית מדעי-המוח בחינוך, ולקויות-למידה: ביקורת על 'ההגיון ההולמסי' של שיח האבחון-הדידקטי העכשווי


14.  ביולוגיה וסביבה

יו"ר: שמחה לב-ידון

כיתה: 402

  • רננה מילבסקי, אבי בר מסדה, גידי נאמן ורחל בן-שלמה: ההרכב הגנטי של אורן ירושלים טבעי (זן מזרחי) בכרמל ומידת האינטרוגרסיה של גנים מיערות אורן נטועים, כבסיס למדיניות שימור
  • ליהי עמית, רחל בן שלמה ואלעד חיל: האם סימביונטים שניוניים תורמים להתמיינות של כנימות עפצים בישראל?
  • אורי שיינס ויוני וורטמן: בקרת אוכלוסיה של הנוטריה (Myocastor coypus) באגמון החולה
  • עמיר ספיר: על הריי געש תת מיימים, תולעים, פטריות מוזרות, וגבישים – תולעים תת מימיות חושפות את סודות הים העמוק



15.   מדעי הרוח

יו"ר: הדס הירש
כיתה: 403

  • אילת אטינגר: כוחו של סיפור – וסיפורו של קורס: "סיפור בורא עולם"
  • אילנה אלקד-להמן ויעל פויס: קריאה, שיח וכתיבה בקבוצה מרובת תרבויות – בין גילוי לכיסוי
  • קובי אסולין: בין תחומיות לאור ההיסט מאמת להרמנויטיקה
  • תמר הולצמן: המעברות בזיכרון ההיסטורי - מה היה כאן ולמה (כמעט) לא מדברים על זה?



16.  הגיל הרך: בין הכשרה לפרקטיקה

יו"ר: אורית דרור-לוי
כיתה: 201

  • רחל רביד, אורית מיוחס ומרי אלן מקגוויר שוורץ: חוללות עצמית בכתיבה רפלקטיבית של פרחי הוראה בגיל הרך – הקשרים בין תרבותיים
  • ענת גלר ואפי סטולרסקי: מגרוטאות לאוצרות – חוויות מהעברת סדנה לסטודנטים בגרמניה
  • סמדר דולב, לאה טל ואפרת שר-צנזור: הקשר בין ייצוגים של גננות לגבי התנסויותיהן בגן לבין האקלים החינוכי בגן



יו"ר:  עטרה שריקי

כיתה: 202

  • עטרה שריקי וליאורה נוטוב: מורים ותלמידים מבצעים יחדיו פעילות חקר מתמטית: השלכות על שינוי בתפיסת מורים את תפקידם
  • אנה פרוסק: עידוד תלמידים ל-"חשיבה לא שגרתית" על מתמטיקה – נקודת המבט של תלמידים ושל מורים
  • תקוה עובדיה: תאוריה במעשה: מורים סטודנטים בתואר שני מיישמים ידע תאורטי בכיתותיהם
  • גדי מדור: אבחון ושינוי תפיסות תלמידים באסטרונומיה באמצעות שילוב מודלים תלת-ממדיים



18. הוראת שפות

יו"ר: מילה שוורץ

כיתה: 203

  • אלישבע ברקון וננסי פלד: חיבור בין תרבות ומיומנויות שפתיות בלמידה והוראת שפה
  • ג'נינה קהן-הורביץ, עליזה יקיר וצביה ברזניץז"ל: פענוח מילים רב-הברתיות באנגלית כשפה זרה: הבדלים בין-אישיים
  • בהאא מח'ול ועילית אולשטיין: עם מה אני בא ועם מה אני יוצא מחטיבת הביניים: מחקר על אודות אוצר המילים האקדמי בקרב תלמידים ערביים-איכות וכמות

 

19.  על תרבות ומפגשים בין-תרבותיים
יו"ר: רינה בן-שחר
כיתה: 204

  • פז אלניר: 'תו תקן' לחג וחג כ'תו תקן'
  • שלומית אוריָן: השיח בחוגי הדרכה להורים בישראל ובארה"ב – שיח דמוקרטי-דליברטיבי?
  • לילך לב ארי ורביעה חסיסי-סאבק: מפגש עם 'אחרים' במוסדות להשכלה גבוהה (בין סטודנטים יהודים וערבים לתואר שני): לקראת מסוגלות בין-תרבותית?

            


  מעבר למושב נעילה ללא הפסקה

 

מושב נעילה:  15:20– 16:10

יו"ר: לילך לב ארי

אולם בית הדומי, קומה ד'

  • דניאל גוטווין

    ההשתקפויות הרעיוניות והתרבותיות של הפרטת החברה והכלכלה בישראל
  • לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס: דברי סיכום​

 

Footer Mobile