הכנס המדעי השנתי ה-14 'מחקר, עיון ויצירה באורנים'
הכנס יתקיים ביום ה', כ' בשבט תשע"ג 31.1.2013
בין השעות 16:15-08:30
בבית הדומי (בית 46)
לכל אורך היום: תערוכת פרסומים של סגל אורנים
08:30 - 09:00 – התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי
מושב פתיחה 09:00 - 09:40
אולם בית הדומי, קומה ד'
ד"ר לילך לב ארי - ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה
פרופ' מרואן דוירי - גישה מערכתית להבנת האדם: על תרבות ורוחניות במחקר
פרופ' יערה בראון - נשיאת מכללת אורנים הנכנסת: ברכות
מושב א': 09:40 - 11:20
1. הכשרת מורים I
יו"ר: ד"ר מירי הראל
כיתה: 403
§ ד"ר עירית זאבי וד"ר מירה טנצר: האתגר בכתיבה אקדמית: הערכת תרומתו של קורס ייחודי בכתיבה אקדמית לסטודנטים ערבים במכללה עברית
§ ד"ר חנה קורלנד: תפיסת חזון ושאלת הזהות הארגונית בשתי מכללות אקדמיות להכשרת מורים בישראל
§ ד"ר נעמי דיקמן וד"ר ח'אולה זועבי: בין המילולי לחזותי ובין הגלוי לנרמז – ה'אני' שנגלה ביומנים של פרחי הוראה
§ ד"ר סוהאד דאהר-נאשף: האינטראקציה בין דת, חברה ומדע בבית ספר לחינוך מיוחד בחברה הערבית בישראל – השלכות להכשרת מורים
2. חינוך וסביבותיו: השפעות משתנות
יו"ר: ד"ר ארזה אברהמי
כיתה: 402
§ ד"ר קובי אסולין: "בין הקירות" והצורך בהכרה
§ ד"ר שרה פאר, ד"ר דפנה גולדמן וד"ר בלה יעבץ: חינוך סביבתי בתנועות הנוער: סקר לאומי במודעות סביבתית ונכונות להתנהגות סביבתית אחראית
§ ד"ר הלל וורמן וד"ר סימה זך: "מגדל בבל" בארגון חינוכי קטן: כיצד המעורבים בפרויקט חינוכי מדברים בשפות שונות
§ ד"ר נורית קפלן-תורן: הקשר בין אקלים כיתה לבין מעורבות הורים והשפעתם על הערכה עצמית והישגים בלימודים: מחקר אורך בקרב תלמידים בחטיבת הביניים
3. מספרים על ספרים משלנו I
יו"ר: ד"ר משה שנר
כיתה: 401
§ ד"ר לי כהנר ועו"ד חיים זיכרמן: חרדיוּת מודרנית – מעמד ביניים חרדי בישראל
§ הרב ד"ר איריס יניב: מניכור לדיאלוג: הוראת המקרא בחינוך הממלכתי העל-יסודי
4. גיבוש זהות ומפגשים בין-תרבותיים
יו"ר: פרופ' מרואן דוירי
כיתה: 205
§ ד"ר רודי שיפר: גיבוש הזהות הלאומית אצל מהגרות צעירות
§ ד"ר מיכל גרוס וד"ר נורית הוכברג: מודל הוראה להטמעת 'זהות מקומית' בקרב פרחי הוראה
§ ד"ר דינה לרון, פרופ' דוד מיטלברג וגב' פרן שרתוק: מורים ישראלים ואמריקאים במפגש בין-תרבותי
5. סימפוזיון: מדיניות הוראת שפת אם והוראת שפות נוספות
יו"ר ומארגנת: ד"ר ג'נינה קהן-הורביץ
כיתה: 204
§ ד"ר ג'נינה קהן-הורביץ: רכישת ידע אורתוגרפי באנגלית בקרב פרחי הוראה
§ ד"ר מילה שוורץ: שני מודלים לחינוך דו-לשוני בגיל הרך
§ גב' סטפני פוקס: תוכנת מחשב להאצת הקריאה באנגלית כשפה זרה
6. אמנות ויצירה
יו"ר: ד"ר יעל גילעת
כיתה: 203
§ גב' דורית רינגרט: על עדות ובחירה: בעקבות הציור "מניפה ועֵד" 2011
§ גב' נונה אורבך: החייאת ספריית אלכסנדריה העתיקה - פרויקט אמנות אינטרנטי לקראת ביאנלה ים- תיכונית
§ ד"ר רבקה גרשט וד"ר פטר גנדלמן: 'לחבר מחדש אבן לאבן': פסיפסי קיר ממכלול בית המרחץ הביזנטי בקיסריה
§ ד"ר יעל גילעת: הביאנלה לאדריכלות נוף עירוני בת-ים: בחינת הנוף הלשוני ומארג יחסי הכוח במרחב העירוני בהשפעת אירועי תרבות ואמנות ביוזמה ממסדית
7. הגיל הרך ושילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים
יו"ר: ד"ר מירה קרניאלי
כיתה: 202
§ ד"ר דינה כהן: הופעת הזחילה וּויסות שינה בינקות
§ ד"ר אפי סטולרסקי וד"ר ענת גלר: איכות הדיאלוג בין גננת לבין ילדים
§ ד"ר סמדר דולב: הקשר בין עבודת המחנכת לגיל הרך עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים לבין ההכשרה וההדרכה של המחנכת
§ גב' רחל אורון וד"ר מירה קרניאלי: "שילבנו ידיים ויצאנו לחלום משותף": גן "פיראטי" בקהילה הזרה – חקר מקרה
הפסקת קפה 11:20 – 11:30
מושב ב': 11:30 - 13:10
8. ספרות ילדים
יו"ר: ד"ר נעמי דה-מלאך
כיתה: 403
§ גב' שלומית מילמן: "נשבר הילד לרסיסים" – ביטויים לספרות של סיטואציות קיצוניות ב"המפוזר מכפר אז"ר" ו"אורי כדורי" ללאה גולדברג
§ מר חובב רשלבך: עליסה בעין ההיסט האמנותי
§ ד"ר אסנת גביאן: "אנחנו היינו האמת" – חילופי נרטיבים בסיפורת הילדים העברית 1985-1960
9. "קצרים"
יו"ר: פרופ' צביה מרקוביץ
כיתה: 402
§ ד"ר יעל גוטר: התפקיד: "מיילדת מחקר" – היבטים בליווי חוקרים בתהליך מחקר
§ ד"ר ליאורה נוטוב: צורכי סטודנטים והתלבטויות מרצים בקורסים של שיטות מחקר איכותניות במסגרת לימודי תואר ראשון במכללות להוראה
§ ד"ר דבורה דובינר ומר יוסף מהרטו: סיפורה של ספרייה: מה קורה ומי קורא בגן לוינסקי
§ גב' סילבי טורנר: סיפורים והמשכי סיפורים בין אם לילד במודל לפסיכותרפיה הורית מבוססת היקשרות
§ ד"ר יעל סנה: "הסברת ההווה": התרחשויות בעלות ערך חדשותי ללימודי הגאוגרפיה
10. מספרים על ספרים משלנו II
יו"ר: פרופ' משה יצחקי
כיתה: 401
§ גב' קלרה זיסקין ואלי שור (ד"ר אלה שמוקלר): מתמטיקה מזווית מפתיעה
§ ד"ר משה שנר: יאנוש קורצ'אק ויצחק קצנלסון: שני מחנכים בתהומות ההיסטוריה
§ ד"ר גבי ברזל: קולנוע אופציונלי - פילוסופיה מהסרטים
11. סביבות למידה מתוקשבות
יו"ר: ד"ר מדי וליצקר-פולק
כיתה: 205
§ ד"ר מיכל דולב-כהן ופרופ' עזי ברק: השימוש בתוכנה למסרים מיידיים כאמצעי להקלה רגשית אצל מתבגרים
§ ד"ר ארנון מדזיני: הסמארטפון ככלי ליצירה ולצריכה של מידע גאוגרפי בלמידה מחוץ לכיתה: מידע מבוסס מיקום (Geolocation)
§ ד"ר חגית מישר טל: מפות אינטראקטיביות מקוונות כסביבות למידה
12. הורים ומעורבותם בחינוך
יו"ר: פרופ' רחל סגינר
כיתה: 204
§ ד"ר טליה גור: תרומת עבודה קלינית של סטודנטיות לחינוך מיוחד לתחושת המסוגלות העצמית
§ ד"ר שירלי שויער ופרופ' רחל סגינר: אוריינטציית עתיד מיוחלת: על הקשר בין דיווחי אימהות וילדיהן המתבגרים
§ ד"ר נורית גור יעיש, ד"ר אורה אביעזר ומר גל סלונים: אמונה של אימהות לגבי טבע האינטליגנציה, והשפעתה על תחושת המסוגלות שלהן ועל מעורבותן בתחום הלימודי
§ ד"ר שלומית אוריָן: הורות דמוקרטית - מסרים סותרים בספרי הדרכה להורים
13. הכשרת מורים II
יו"ר: ד"ר דינה לרון
כיתה: 203
§ פרופ' ריקרדו טרומפר וד"ר אסנת אלדר: השפעתה של התכנית לתואר שני בהוראת המדעים על התפתחותם המקצועית של המורים
§ ד"ר עטרה שריקי: פיתוח מיומנויות למידה עצמית של פרחי הוראה: המקרה של קורס מקוון בתולדות המתמטיקה
§ ד"ר מיכל נחשון וד"ר אמירה רום: תרומת הפרק היישומי בקורס "תכנון ובניית יחידות לימוד במדע וטכנולוגיה" להטמעת תכנית הלימודים על-ידי המורה
§ ד"ר מירי הראל וד"ר אורלי סלע: מצרכני ידע ליצרני ידע: תפקידה של המכללה בפיתוח מיומנויות מחקר של מורים
14. ערכים, ציונות והבניה חברתית
יו"ר: ד"ר ג'ק פסטור
כיתה: 202
§ פרופ' ראובן שהם: ההמנון הצה"לי משנות הארבעים ועד ימינו – קווים לדמותו
§ ד"ר אהוד מנור: וייצמן וההתיישבות השיתופית 1939-1919 – על מה ולמה הברית?
§ ד"ר ניר רסיסי: הפרטת החינוך לערכים ציוניים בישראל
הפסקת צהריים 13:10 – 13:40
מושב ג': 13:40 - 15:20
15. סימפוזיון: סולידריות כיוצרת "אנחנו" ו"אחרים": הצגת הממד הפילוסופי ושני חקרי מקרה
יו"ר ומארגנת: פרופ' נעימה ברזל
כיתה: 403
§ גב' נעמי הררי: תפיסת הסולידריות בין רורטי לקאמי- הגישה הפרגמאטית מול הגישה הקיומית –אוניברסלית. השאלה לדיון עקב כך: מושאי סולידריות לאור חקרי מקרה ואפיוניה בהתייחס לגישות שהוצגו
§ ד"ר עופר קצ'רגין: מי הן מושאי הסולידריות של קבוצת הסטודנטיות הערביות: אבחון, ניתוח ודוגמאות
§ ד"ר לי כהנר: מי הן מושאי הסולידריות של החרדיוֹת המודרניות: אבחון, ניתוח ודוגמאות
16. ביולוגיה
יו"ר: פרופ' שמחה לב-ידוּן
כיתה: 402
§ גב' טלי ברמן וד"ר ערן גפן: דגמי חילוף גזים בחרקים: תפקיד גנגליוני הראש בבקרה העצבית
§ גב' איה גולדשטיין, ד"ר שי מרקמן, פרופ' יוסי לשם וד"ר מוטי צ'רטר: תחרות ניצול ותחרות הפרעה על מקומות קינון בציפורי שיר
§ גב' גלית פדידה וד"ר ניצה מירסקי: תאי אנדותל במדיום גְבַהּ-גלוקוז כמודל לפגיעה סוכרתית בכלי הדם
§ ד"ר תמר קיסר, ד"ר אלי הררי, ד"ר רקפת שרון וד"ר תרצה זהבי: גידול צמחי צוף בשולי כרמים לשימור מגוון פרזיטואידים כאויבים טבעיים להדברה ביולוגית
§ פרופ' אורי צולר: ,,הקשר האנדוקריני'': חקלאות – סביבה – בריאות, השקיה חקלאית במי קולחין - האם קיימת בעיה?
17. שפה, לשון וספרות
יו"ר: ד"ר יעל פויס
כיתה: 401
§ גב' שרה ברנד: חילופי קוד ( (CS - Code-Switching (ערבית-עברית) בלשונם של דוברי ערבית משכילים דו-לשוניים מצפון הארץ: ההיבט הלשוני-מבני
§ ד"ר יעל פויס: הספרות שלי – הספרות של אויבי
§ ד"ר ליאור לקס: בין אחידות לנאמנות - הסגלה צורנית של מילים שאולות בערבית
§ ד"ר יעל אברהמי: "חרה אפו" – חזרה לחידה ישנה
18. חינוך, ארגון ומנהיגות
יו"ר: ד"ר חנה קורלנד
כיתה: 205
§ ד"ר חנה קורלנד וגב' רחל הלגוע: רכזי הערכה בית ספריים - תפיסת תפקיד והטמעתו בבית הספר
§ עו"ד ניבי גל-אריאלי: ממלכתי או מקומי – תפיסת החינוך כשירות ציבורי
§ ד"ר מירי הראל, גב' פז אלניר וגב' עדנה בשן: מניהול ידע לפיתוח ידע - תיאור תהליך למידה בצוות הדרכה פדגוגית
§ ד"ר ליאורה נוטוב ופרופ' אורית חזן: מה בין Maslow ל-Schein? תפקיד חינוך כיתה בתיכון בישראל כסולם מחויבות
§ ד"ר איציק גונן: אילו מנהיגים מובילים את בתי הספר שלנו?
19. הדרה ורב-תרבותיות
יו"ר: פרופ' דוד מיטלברג
כיתה: 204
§ ד"ר רבאח חלבי: סטודנטים ערבים באוניברסיטה העברית: נוכחים נפקדים
§ ד"ר מיכאל מוטולה וגב' עמית מוזיקנט: החינוך הטיפולי - CARING , כתפיסה מגשרת בין עולם החינוך ועולם הטיפול
§ ד"ר לילך לב ארי וד"ר דינה לרון: מפגשים עם "האחרים" במסגרת לימודי תואר שני במכללה לחינוך: לקראת רב-תרבותיות?
§ ד"ר ענת גלר: "יש פיל בחדר": הפער בין רטוריקה ועשייה: המקרה של שיח 'החינוך הבין-תרבותי' בהתייחס לסטודנטים ערבים במכללות דוברות עברית
20. תקשורת וחברה
יו"ר: פרופ' רינה בן-שחר
כיתה: 203
§ ד"ר אריאל פרידמן: עשר שנים של הפקות קליפים על-ידי בני נוער ישראלים
§ ד"ר שחר מרנין-דיסטלפלד: "את תכיני תבשילים, אמה תעשה כלים" עקרת הבית העברייה בפרסומות מתקופת המנדט – ניתוח סמיוטי
§ ד"ר גבי ברזל: הטריוויאליטי שבין הריאליטי לבין ה-facebook
מעבר למושב נעילה ללא הפסקה
מושב נעילה: הרצאת אורח 15:20– 16:15
אולם בית הדומי, קומה ד'
§ פרופ' יאיר קארו - נשיא מכללת אורנים: "מחשבות"
§ דברי סיכום: ד"ר לילך לב ארי - ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס
b a b a b a b a b a b a
פוסטר (יוצג לאורך היום)
קידום בריאות
§ גב' שאדיה עואודה וד"ר מדי וליצקר-פולק: תזונה נבונה: מודעות ודפוסי התנהגות של תלמידים מתבגרים במגזר הערבי