הכנס השנתי למחקר, יצירה והוראה באורנים - תשפ"ה

​תואר ראשון  בחינוך - תואר שני בחינוך
שמחים להזמינכם.ן לכנס השנתי למחקר, הוראה ​ויצירה באורנים ​ - תשפ"ד

יום שני, ב' בתמוז תשפ"ד, 8 ביולי 2024
17:00 - 8:30​
במכללת אורנים

  • ​​ועדת הכנס
    ד"ר אלי אשכנזי, פרופ׳ נורית גור־יעיש, ד"ר הדס הירש, ד"ר יערה הרמלין־פיין, פרופ׳ ענבר לבקוביץ, ד"ר ניר מיכאלי, ד"ר קמליה סגל, פרופ' מילה שוורץ וגב' תמר שיזף 
  • במהלך הכנס תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים​​​​
​תוכנית הכנס
  • ד"ר עינב רוזנבליט: סדנת מיינדפולנס. בניין 57 כיתה 109.
    תקציר: לחצו לצפייה

  • ד"ר גייל סוסקין: הנאה והנעה (מפגש תנועה). בניין 48, יציאה למרפסת בקומה 1 למתחם הפרגולה. 
    תקצירלחצו לצפייה

  • ד"ר דני מירז: תיאטרון פלייבק – טעימה מהקורס "בין חוסן אישי לקבוצתי". בניין 57 (אגודת הסטודנטים), כיתה 108.
    תקצירלחצו לצפייה

  • גב' חגית חלפון: התנסות במיומנויות תקשורת בין־אישיות (סדנת סימולציה). הבניין הטכנולוגי (בניין 51), כיתת חרוב.
    תקצירלחצו לצפייה

  • גב' רחל מנשה דור: סדנת פיסול באדמה. בניין 53 קומת הקרקע, כיתת קרמיקה. 
    תקצירלחצו לצפייה

  • גב' רויטל יהלום וגב' מורן מיטב: "הסיפור המרפא": ספר הילדים כשער לחוויה חינוכית מיטיבה במציאות הישראלית המורכבת. בניין 51 ספריה, מרכז
    מרים רות. 
    תקצירלחצו לצפייה

  • ד"ר מיה מזור טרגרמן ומר איל לאון ומר ברק גולן​: "רדיו חזק״: הוראה והערכה חלופית באמצעות פודקאסטים. הבניין הטכנולוגי (בניין 51), כיתת אלה.
    תקצירלחצו לצפייה 

  • ​ד"ר עירית זהר, ד"ר יעל קינן דגני ומר חאתם אבו ריא: ״ממקור הציפור״: השפעת הברירה הטבעית על העדפות תזונתיות. בית מרגולין (בניין 55), חדר אוספים + מעבדה.
    תקצירלחצו לצפייה​​​​​​
10:45-10:00: ברכות
מיקום: אולם בית הדומי, בית 46

פרופ' שמעון עמר, נשיא אורנים 
פרופ' מילה שוורץ, סגנית רקטור למחקר
גב' תמר שיזף, ראשת המרכז לקידום ההוראה​​​​​​​​​​
 11:00-10:45: הפסקת קפה  (מַעבר לבניין המחוננים, בית 58)​
מה משותף בין הכשרת מורים, ארט־פילוסופיה, השפות השמיות וטיול מסביב לעולם?
יו"ר: ד"ר ברק אוירבך
כיתה: 304 (דולב)
תקציר: לחצו לצפייה


1
. ד"ר חובב רשלבך:
סוד לחימת הסמוראית במיעוט התגובה המואצת

2. ד"ר זוהר פורשיאן:
תפקידן של ערי ציוויליזציית המאיה (Maya) בחופי מפרץ מקסיקו בראש הגשר הבין־תרבותי של המאות ה־15 וה־16

3. מר אופיר כרמל פופליגר:
כמוהו וכמותו בעברית בת־זמננו

4. ד"ר ברק אוירבך​:
לקראת מהדורה ביקורתית חדשה של ״כתאב אלהדאיה אלי פראיץ׳ אלקלוב״ לר׳ בחיי אבן פקודה 

הכלה, חוסן ולמידה חברתית־רגשית
יו"ר: ד"ר רביעה סאבק
כיתה: 301 (הדס)
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר עולא חטיב אבו ליל:
שינוי עמדות כלפי שילוב בקרב פרחי הוראה: היבטים חינוכיים ויישומים

2. ד"ר רביעה סאבק, ד"ר כמיליה איברהים־דווארי וד"ר נעם לפידות־לפלר:
גורמים מקדמים וגורמים מעכבים ביישום למידה חברתית־רגשית בתרבויות שונות בבתי הספר בישראל: בחברה המוסלמית, היהודית והדרוזית – קולותיהן של יועצות חינוכיות

3. ד"ר פזית לוי סודאי וד"ר גבריאלה ניגו​:
עמדות של מורים כלפי הכלה של תלמידים מוחלשים: מחקר השוואתי ישראל-רומניה​


מתארגנים מחדש: חינוך וקהילה במרחב הכפרי המשתנה
יו"ר: ד"ר נירית קורן־לורנס
כיתה: 303 (ליבנה)
תקציר: לחצו לצפייה


1. גב' ירדן גוזלן (סלאמה):
תפיסות של בעלי תפקידים בשני יישובים בצפון הארץ כלפי הקהילה וכלפי תרומת המבוגרים ותרומתם האישית לחיזוק המעורבות של בני הנוער בקהילה

2. גב' ספיר לוי־רביב:
כיצד תופסים יושבי־ראש הוועד במושבים את הקשר עם המועצה, וכיצד המועצה תופסת את תפקיד יושב־ראש הוועד: מקרה בוחן של מועצה אזורית אחת

3פרופ' לביאה אפלבאום, פרופ' מיכאל סופר, ד"ר ניר כהן וד"ר נירית קורן־לורנס​:
השפעות חברתיות וקהילתיות של שכונות ההרחבה במושבים

4. ד"ר מרב סולומון ופרופ' זאביק גרינברג​​:
משבר וחוסן בקהילות כפריות בישראל, "מה שלא שובר – מחשל": משברים אישיים וקהילתיים במרחב הכפרי והשפעתם על תחושת החוסן הקהילתי 


קשרים עם מוסדות בחו"ל לקידום ההוראה והמחקר
יו"ר: : ד"ר ג'נינה קהן־הורביץ וגב' ג'קי לוי־אטיאס
כיתה: 306 (ערבה) 
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר רונית כרמלי:
שייכות, גיוון, משמעות - יצירתיות בהוראה כגשר לקשר במפגשים אקדמיים בין־לאומיים

2. ד"ר רותי סגל:
״דברים שראיתי משם״ – על ההוראה ועל המחקר באשר לשילוב טכנולוגיות וחינוך בגישת STEM:  חוויית המפגש עם המעשה החינוכי באוניברסיטאות באירופה

3. ד"ר עדי נאמן, ד"ר עירית חוף נהור:
פערי תרבות והבדלי גישות בהוראת המדעים ובחינוך מיוחד בגיל הרך בין ישראל לסין

4. ד"ר ג'נינה קהן־הורביץ וד"ר סלעית רון​:
שיתוף פעולה אקדמי עם אוניברסיטת פץ' בהונגריה


הכשרה בהוראה
יו"ר: גב' תמר שיזף
כיתה: 203 (מרווה) 
תקציר: לחצו לצפייה

1. ד"ר סלעית רון:
בינה מלאכותית בהכשרת מורים – הלכה למעשה

2. ד"ר אפי סטולרסקי וד"ר דינה כהן:
יישומי איטרס-3 בהכשרה ובהדרכה

3. ד"ר יהודה רוט וד"ר אלה קריגר: 
דיאלוג בהוראה רב־תחומית ואסינכרונית

4. ד"ר עמוס כהן​​: 
הקמת מרכז לחינוך מדעי בעכו: מרכז שוורץ/רייסמן ורוח אורנים


המרחב הפיזי והמקוון בחינוך
יו"ר: ד"ר שירלי מידז'נסקי
כיתה: 202 (סחלב)
תקציר: לחצו לצפייה

1. גב' חגית הרן וד"ר שירלי מידז'נסקי:
תפיסות מורים כלפי הערכה לשם למידה בפלטפורמת הקנבס וביטויי ויסות עצמי בקרב תלמידיהם

2. ד"ר דני גליק וד"ר שירלי מיד'זנסקי:
שימוש בוידאו־בוט מבוסס בינה מלאכותית לקידום מיומנויות ויסות עצמי בלמידה בקרב סטודנטים בתחומי המדע והטכנולוגיה 

3. גב' אדלה פלג: 
גננות, ילדים, טכנולוגיות ומה שביניהם: השוואת חקר מקרה בשלושה גנים

4. ד"ר ענבל לם​​: 
הבדלי מגדר בתפיסות הציבור כלפי מידת החומרה של הטרדות מיניות במרחב הפיזי ובמרחב המקוון​


חינוך, טיפול ומה שביניהם בראי התוכניות הטיפוליות בק.מ.ה
יו"ר: ד"ר קמליה סגל
כיתה: 302 (חורש)
תקציר: לחצו לצפייה

1. ד"ר מיכל קדרון:
הטיפול במשחק באורנים – התוכניות, שיטת טיפול שעובדת, החיבור לעולם החינוך והעבודה במרחב רב־מקצועי בבתי הספר ובקהילה

2. טל אליוסף:
פסיכותרפיה אינטגרטיבית בת־זמננו – התוכנית והממשק שבין טיפול וחינוך

3. ד"ר מעיין בורשטיין: 
טיפול בגינון ובמרחב הפתוח 
 12:30 -12:45: הפסקת קפה  
התפתחות מקצועית בתחום הוראת המתמטיקה והמדעים
יו"ר:  ד"ר רותי סגל
כיתה: 301 (הדס)​
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר רותי סגל, ד"ר יניב ביטון:
״ההוראה בסביבת WhatsApp אפשרה לי לענות על הצרכים הספציפיים של כל תלמיד" – תפיסת מורים כלפי תהליכי למידת מתמטיקה במסגרת פרויקט "בגרופ"​

2. ד"ר מיכל נחשון וד"ר אמירה רום:
התמודדות של מורי בית־ספר יסודי עם עקרונות בין־תחומיים בהוראת STEM​

3. מר ארז פליר וד"ר רותי סגל:
אפיון הידע הפדגוגי־טכנולוגי שמורים למתמטיקה רכשו להוראה מרחוק במהלך הקורונה, והעבירו להוראה פנים אל פנים​

4. גב' סלאם אדריס וד"ר שירלי מידז'נסקי​:
תפיסות מורים למדעים בחטיבות ביניים כלפי הוראה ולמידה בסביבת למידה חדשנית בתחום האקולוגיה


מושב ספרים
יו"ר: פרופ' יעל גילעת
כיתה: 303 (ליבנה)
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר נירית אסף וד"ר מרוה שמואלי​:
החינוך לטבע – משנתו של יהושע מרגולין

2 ד"ר אלי ברודרמן:
ג'ו על ענן: בינה מלאכותית, סינגולריות טכנולוגית ושאלת ערך האדם

3. פרופ' אלכס גורדון:
״פטריוטים חסרי מולדת" ו"הדיסוננסים היקרים שלי: סיפורי קייב

4. ד"ר אורלי וקנין:
חלומות של אחרים

5. ד"ר דני גליק​​:
שיפור מיומנויות ויסות עצמי בלמידה בקורסים מקוונים


מושב בנושא עדות 710 - מיזם מדיה דיגיטלי לפעולה אתית, חברתית, למחקר ויצירה
יו"ר: ד"ר אריאל פרידמן 
כיתה: 306 (ערבה) ​
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר מיה מזור טרגרמן וד"ר אוהד אופז​:
עדות 710 – אתיקה ופרקטיקה במיזם ​

2 מר איתי קן־תור
עדות 710 – מרעיון למעשה 

3. גב' טליה אבישי:
עדות 710 – ממרכזי המפונים למסך​


סוגיות רגשיות במרחב חינוכי וציבורי והתמודדויות איתן
יו"ר: ד"ר צמרת ריקון
כיתה: : 302 (חורש)
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר צמרת ריקון​:
על הקשר בין איכות ההתקשרות, מיומנויות אמפתיה ושיפוט מוסרי בקרב מתבגרים

2 פרופ' ענבר לבקוביץ וד"ר זוהר אליוסף
הערכת אובדנות דרך עיני  ChatGPT-3.5 בהשוואה ל־ChatGPT-4

3. ד"ר נעה בר חושן​:
בכיתי דמעות שקופות – חשיבות ההנכחה של הזהות ההומואית או הלסבית במרחב החינוכי והציבורי


מה ניתן ללמוד מתוכניות מצוינות בהכשרת מורים וליישם במכללה? 
יו"ר: ד"ר ורדית מקלר־פיק
כיתה: 203 (מרווה)
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר ורדית מקלר־פיק וגב' טליה שלומי אילוז:
תוכניות מצוינות בהכשרת מורים בארץ ובעולם – המקרה של תוכנית רג"ב

2. גב' ענת לנקרי וגב' תהילה ליליאן​
משתפים פעולה – פעילות ארצית בין־מכללתית בתוכנית רג"ב

3. ד"ר דני מירז:
ברג"ב מתנסים אחרת – התנסות ייחודית בתוכנית רג"ב

4. דיון בהנחיית ד"ר דני מירז​:
מה ניתן ללמוד מתוכנית המצטיינים וליישם במסגרת המכללה?


מחקרים בנושאי חינוך וחברה חרדית 
יו"ר: ד"ר תקוה עובדיה
כיתה: 304 (דולב)
תקציר: לחצו לצפייה


1. ד"ר יהודית חסידה וד"ר ורד אלימלך:
תהליכים ותמורות במקצוע ההוראה בחברה החרדית

2. מר אברהם זופניק ומר נעם זוסמן:​
מאפייני התלמידים־בנים בחינוך הממלכתי־חרדי

3. ד"ר נעה לאה כהן:
קונפליקטים סמויים וקונפליקטים גלויים בקרב מורות לאומנות חזותית במגזר החרדי העל־יסודי


החוג לשפה וספרות אנגלית: גוֹבּלֶן עשיר של מחקר 
יו"ר: גב' חני פוקס
כיתה: 202 (סחלב)
תקציר: לחצו לצפייה


1. גב' לורי אברמסון וד"ר אלי שכטר:
סיפוק מוטיבציות־זהות אישיות ומחויבויות הזהות המקצועית של מורים מתחילים 

2. ד"ר מונא סאבא:​
מנבאים תוך־שפתיים ובין-שפתיים של הבנת הנקרא באנגלית כשפה זרה בקרב תלמידים דוברי השפה הערבית

3. ד"ר דוד קהן וד"ר אתי גורדון גינזבורג:
הערך הספרותי של מנשרי קרנות הון סיכון

4. גב' חני פוקס, ד"ר מנאל יזבק אבו אחמד, ד"ר אמילי ספיצמן וד"ר שינה רנצ'ר​:
נקודת מפנה בחינוך: פיתוח מיומנויות בין־תרבותיות בקרב סטודנטים באמצעות מפגשים וירטואליים בין־לאומיים 

5ד"ר נעמי יובל​​:
חשיבותה של קריאה קרובה בשיפור מטה־קוגניציה, הקשבה קשובה, וכשירות רב־תרבותית בעידן הרפרוף הדיגיטלי, בינה המלאכותית ועומס המידע 

 15:15-14:15: ארוחת צוהריים​, אולם המליאה (306), בניין 42 כניסה 4​

סימפוזיון קבוצת מחקר: מסוגלות והכשרה בחינוך המיוחד – התבוננות על קשרים בין מחקר להוראה בשדה ובהכשרה
יו"ר: ד"ר יערה הרמלין פיין​
כיתה: 302 (חורש)
תקציר: לחצו לצפייה​


1. ד"ר הילה שכטר־סולומון, ד"ר שירלי הר־צבי (הכהן)​:
סמלול מורפולוגי־לשוני ותרומתו לשיפור יכולות הכתיב של תלמידים עם הפרעת למידה ספציפית

2. ד"ר יערה הרמלין פיין, ד"ר עדי נאמן, ד"ר הילה שכטר־סולומון, ד"ר גת סבלדי הרוסי, ד"ר ניצן כהן​:
השיטות להוראת הקריאה והכתיבה בבתי־ספר לחינוך מיוחד המלמדים תלמידים עם אבחנות של מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה), ASD ומגבלות פיסיות מורכבות, ובחינת מידת יעילותן

3. ד״ר מעין שלו, ד״ר שחר בר־יהודה, גב׳ אסין בראנסי, ד"ר יערה הרמלין פיין:
למידה בשטח בקורסי תפ"ר בבתי־ספר לחינוך מיוחד – איך חדשנות פדגוגית מתגלגלת למחקר על מסוגלות, למוטיבציה, ולחקר הפרקטיקה?​

4. ד״ר רחל לוי, גב' פז הורביץ​​:
מודל "יד ביד" - מודל ייחודי לכתיבת סמינריון בתוכנית לש"ם


מה חדש במחקר על הגיל הרך?
יו"ר: ד"ר סיגל אחיטוב
כיתה: 303 (ליבנה)
תקציר: לחצו לצפייה​​


1. ד"ר גלית בינט וד"ר אורית דרור​​:
חינוך בגיל הרך – תמונת מצב: חשיפת נתונים חדשים והצגת תובנות מדוח מדיניות הגיל הרך

2. ד"ר יעל שני, גב' שי צמח, גב' שיר גולדשטיין וגב' יובל לוי​​:
תפיסותיהם של אנשי חינוך ופרחי הוראה כלפי נושא האתיקה בגן הילדים

3. ד"ר יפעת וייסברגר​:
מבט אקולוגי על יחסי גננות עם אימהות ועם אבות  - הקשר בין יחסי גננת-הורה להתפתחות רגשית חברתית של ילדי גן

4. ד"ר גלית זנו​​​:
התפתחות רגשית־חברתית של תינוקות במסגרות חינוכיות​


תפיסות של צוותים פדגוגיים כלפי סוגיות אקטואליות בחינוך
יו"ר: פרופ' לילך לב־ארי
כיתה: 304 (דולב)
תקציר: לחצו לצפייה​​


1. פרופ' לילך לב־ארי וד"ר לורה סיגד​​:
בין הכללה לחינוך לרב־תרבותיות: תפיסות מורות ומנהלות בתי־ספר וגנים כלפי שילוב של ילדי מבקשי מקלט מאפריקה

2. ד"ר שירלי שויער, ד"ר נורית קפלן־תורן, ד"ר סמי מחאג'נה​​:
תפקידן של מחנכות ותרומתן לרווחה נפשית ולתפקוד תלמידים בחטיבת הביניים: נקודת מבטם של מחנכות ותלמידים בחברה הערבית ובחברה היהודית

3. גב' אדוה סויסה ופרופ' ענבר לבקוביץ​:
״חיים בדריכות לצבע אדום": חוויית ההתמודדות של יועצים חינוכיים המתגוררים ועובדים ביישובי עוטף עזה


סימפוזיון קבוצת מחקר: אקו־נויורוביולוגיה והתפתחות המוח בהקשרי למידה בקרב תלמידים
יו"ר: ד"ר ראניה חוסין פראג'
כיתה: 203 (מרווה)
תקציר: לחצו לצפייה​​


1. גב׳ ניבאל גדעון, ד"ר ראניה חוסין פראג׳, גב׳ ריהאם מנסור​, גב' שיר שאנס, גב' ספיר כהן וד"ר ראיד מועלם​​:
ההשפעה של העדפת המזון על הביצועים הקוגניטיביים של ילדי הגן

2. גב' שירין רוסתום, ד"ר ראניה חוסין פראג׳, גב' שיר שאנס וד"ר ראיד מועלם:
השפעת הליכה ללא מאמץ והליכה עם מאמץ על הביצועים האקדמיים של תלמידים בבית ספר יסודי

3. גב' ספיר כהן, ד"ר ראניה חוסין פראג' וד"ר ראיד מועלם​:
השפעת משחקי מחשב על יכולות קוגניטיביות של תלמידים


מושב החוג לספרות וכתיבה יצירתית: מבטים משתקפים –  על הדרמה שבין החיים, הספרות ומעשה היצירה
יו"ר: ד"ר אילת אטינגר סלמה
כיתה: 301 (הדס)
תקציר: לחצו לצפייה​​


1. המשוררת ואשת הרדיו ענת שרון־בלייס​​:
שירה, אוטוביוגרפיה ובדיון

2. השחקנית והבמאית קרן צור​​:
תודעת השחקן

3. הסופרת והתסריטאית דקלה קידר​:
מאיפה מגיעים סיפורים לעולם, והאם זה תמיד מוסרי?


מושב אתנחתה כתיבה קהילתית באורנים
יו"ר: ד"ר ניקי אהרוניאן
כיתה: 202 (סחלב)
תקציר: לחצו לצפייה​​


1. הרצאה, דיון וסדנה​​​:
״משאירים את רעשי הרקע בחוץ״: תרומתה של אתנחתה – קהילת הכתיבה באורנים


סימפוזיון קבוצת מחקר: איך "הולכים את הדיבור"? מחקר, הוראה ולמידה במהלך המקדם למידה חברתית־רגשית, הכללה ולמידה מבוססת מקום ברשות מקומית בישראל בזמן מלחמה 
יו"ר: ד"ר נעם לפידות־לפלר
כיתה: 306 (ערבה) 
תקציר: לחצו לצפייה​​


1. ד"ר גייל סוסקין​​:
פעילות פתיחה מפעילה ברוח ה־SEL

2. ד"ר גייל סוסקין, ד"ר עינת קליידר־טסלר, גב׳ פז הורביץ וד"ר נעם לפידות־לפלר​​:
הצגת מערך המחקר ונתונים ראשוניים של מחקר מלווה מהלך SEL מכליל מבוסס מקום בנהריה

3. ד"ר נעם לפידות־לפלר​:
התנסות במדידה ובהערכה המחברת פדגוגיה ומחקר: איך "הולכים את הדיבור"? התנסות בפלטפורמת מילגו להעברת שאלונים ולקבלת נתונים, והיכרות עם מדידה מקרבת

4. ד"ר גייל סוסקין ופאנל סטודנטיות המחקר בסטאז' בגיל הרך​​:
תהליכים במכללה להכשרת המורים – איך הרחבתי את למידתי באמצעות המחקר? קולותיהן של סטודנטיות בהכשרת מורים וגננות

5. ד"ר נעם לפידות־לפלר ופאנל מורות מובילות מדידה ומחקר בבתי הספר היסודי בנהריה​​​​:
תהליכי פיתוח מקצועי של מדידה והערכה בהכשרת המורים המסייעים להטמעת מדידה והערכה של למידה חברתית־רגשית ברשות מקומית – השמעת קולן של מורות מובילות מדידה והערכה​
Footer Mobile