הכנס המדעי השנתי ה-16 - מחקר, עיון ויצירה באורנים
יום ב', כ"ז בשבט, תשע"ה 16/2/2015
בין השעות 08:30 - 16:10
בבית הדומי (בית 46)
לכל אורך היום תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים
08:30 - 09:00 – התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי
מושב פתיחה: 09:00 - 09:40
אולם בית הדומי, קומה ד'
לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה
יוחאי אברהמי: ראש החוג לאמנות: עולם קטן
יערה בר-און: נשיאת מכללת אורנים: מגיבה
מושב א': 09:40 - 11:20
1. הוראה יצירתית
יו"ר: צביה מרקוביץ
כיתה: 401
- צביה מרקוביץ: מה יכול משחק השחמט לתרום להוראה? מעקב אחר מורים הלומדים בקורס קוגניציה בו משולב משחק השחמט
- חנה לב-זמיר: מילים מול מעשים: תפיסות מורים באשר ליצירתיות בהוראת המתמטיקה
- נעמי דה-מלאך: גן או שדה קרב? כתיבה מטפורית של מתמחים
- גילת כהן ויעל בוני: התנסות של מורים ביישומם של שני שינויים טכנולוגיים- פדגוגיים בזה אחר זה בפרספקטיבה של למידה ארגונית, חקר מקרה
- חקר יהדות
יו"ר: יעל אברהמי
כיתה: 402
- ליאורה גולדמן: "יאירו משפטיך ליעקב": האורים והתומים – מהמקרא למגילות מדבר יהודה
- יעל אברהמי: פרשנות מקרא בספר מקבים ב, פרקים א-ב, וביסוסו של חג החנוכה
- אבי קדיש: תורות העיקרים לאחר הרמב"ם: סמנטיקה או משמעות?
- ענת ישראלי: "העיקרון המטריליניאלי": ממתי נקבעת יהדותו של אדם לפי האם, ולמה?
- "קצרים"
יו"ר: יעל פויס
כיתה: 403
- תקוה עובדיה: טיפוח מיומנויות לפתרון בעיות בקרב תלמידות תיכון "חלשות" במתמטיקה
- מעין רשף ואבי שרודר: הוראת מדעים בשכבות הצעירות על-ידי מורות וגננות ללא הכשרה מדעית קודמת
- ליאור אריאב: הערכה חלופית בהוראת המקרא בהיבט רב-תחומי
- אורית דרור-לוי: מעורבות מחנכים במשחק חופשי של ילדים עם צרכים מיוחדים מורכבים בגיל הרך
- חנה טיש: במעלה נתיב המומחיות: כיצד תופסים המורים את תרומת הלימודים בתכניות של דרגות 8-7 , "אופק חדש", למומחיותם בהוראה
- מירה טנצר: נוכחות הסגל האקדמי במרחב האינטרנטי: האם נדרשת הגדרה מחודשת של "קוריקולום ויטה"?
- ספרות, שירה ולשון
יו"ר: רינה בן-שחר
כיתה: 201
- מיכה רואי: "עד היום הזה": אטיולוגיה, רטוריקה או מוטיב ספרותי?
- משה יצחקי ורינה בן-שחר: תרגום שירי אנה בלנדיאנה מרומנית לעברית: שיחה בין המתרגם לחוקרת תרגום
- כרמית מילר שפירו: הבעת עמדה אפיסטמית באמצעות חזרה על דברי בן השיח בעברית היומיומית הדבורה
- עירית זאבי ודבורה דובינר: "כולנו צוק איתן": על נוף לשוני במבצע צוק איתן
על תרבות, אחריות, זהות וסולידריות
יו"ר: לילך לב ארי
כיתה: 202
- טל פדר: האם תמיכה בתרבות מגדילה את רמת הצריכה התרבותית? דפוסי הצדקה של מימון ציבורי למוסדות אמנות בישראל
- קובי אסולין: סולידריות אתית בעידן של מודרניות נזילה
- מיכל דולב-כהן ונעם לפידות-לפלר: מיומנויות חברתיות של המקרבן, הקורבן והצופים מן הצד במרחב המקוון
- זאב קיין: הבניית זהות גברית בקרב נערים בסיכון
- מושב שוו"ה - שוויון והכלה בחינוך
יו"ר: ניבי גל-אריאלי
מנחה: מיכל ראזר
כיתה: 203
- מיקי מוטולה וגיא חפץ: מודל פדגוגי חדש להוראה משותפת בהכשרת מורים מומחים בעבודה עם נוער בסיכון
- מיכל ראזר ודוד מיטלברג: התנהגויות מקצועיות מדירות ומכילות של מורים ומחנכים
- עינת ליכטינגר: קידום הוויסות העצמי והמוטיבציה של תלמידים בהדרה: הערכה של תכנית התערבות
- אנה פרוסק: "מכתבים לפרופסור" כאמצעי לגילוי קשיים לימודיים של תלמידים
הפסקת קפה 11:20 – 11:30
מושב ב': 11:30 – 13:10
- דילמות ודיאלוגים: יהודים וערבים
יו"ר: יעל גילעת
כיתה: 401
- קטף מוראד סלאמה ואוהד אופז: "קולנוע כדיאלוג" - מורים ערבים ויהודים חוקרים דרכים ליצירת קולנוע כדיאלוג אתי
- לודה קריגר: מתאוריה למעשה: דילמות בתהליך יישום היוזמה החינוכית "פיתוח וטיפוח מודעות בגיל הרך לקיומו של 'האחר-הערבי' וקיומו של 'האחר-היהודי' באמצעות האמנויות"
- דבורה דובינר: תפיסתם של סטודנטים דוברי ערבית לגבי השפעת השימוש בעברית בהשכלה גבוהה על זהותם
- מושב לרגל השקת גיליון מספר 7 של דברים, כתב עת אקדמי רב-תחומי היוצא לאור על-ידי מכללת אורנים, והפעם בנושא: "אחריות"
יו"רים: נעימה ברזל ויעקב ראובן
כיתה: 402
- יעקב ראובן: מאפייני אישיות והתנהגות של מדריכים במפגשי משמעת עם חניכים במוסדות תָּקוּן לנוער
- רוחמה גוסינסקי: בין הפרט והחברה: המקרה של רצח בנות זוג
- מיכה רואי: בין אלוהים לאדם: האחריות על הרוע בסיפורי ספר בראשית
- עופר קצ'רגין: התחלות, לקויות למידה ומעשי רמייה: על בריחה מאחריות בחינוך בן זמננו
- אלון האס: פיתוח הניהול העצמי אצל תלמידים בעלי "כשל בניהול העצמי" באמצעות תרפיה באמנות
- מושב קק"ל: תולדות המדיניות הקרקעית בישראל
יו"ר: יחיאל לקט, ראש מכון קק"ל
מנחה: ארנון מדזיני
כיתה: 403
- גבריאל אלכסנדר: "קרקע כיסוד למפעל היהודי בארץ": הגויות פרופ' פרנץ אופנהיימר וד"ר אברהם גרנות (גרנובסקי) בדבר מדיניות קרקעית "ראויה"
- רוית חננאל: נטורי קרקע: הערכים והשיקולים שמאחורי המדיניות הקרקעית בישראל
- מיה דואני: "להשתחרר מעול חולה זה": הדילמות שליוו את עיבוד קרקע הכבול לאחר ייבוש החולה
- דניאלה קופל, אנה ברוק ולאה ויטנברג: שימוש בכלים ספקטרליים לזיהוי קרקעות עירוניות
- פיתוח חשיבה והוראה חווייתית
יו"ר: דינה לרון
כיתה: 201
- מירית רחמים: רפלקציה באמצעות וידאו כהזדמנות למידה עבור המדריך והמודרך: מחקר פעולה מהמעלה השנייה במסגרת הדרכת פרחי הוראה
- טלי גיל וחגית מישר טל: סדנה לצילום בטבע ולכתיבת שירי הייקו משולבת טכנולוגיות ניידות ומדיה חברתית
- שחר מרנין-דיסטלפלד: "טבעון בעיניים שלי" – למידה חווייתית המבוססת על התחום החזותי
- אתי גורדון גינזבורג, עדי אראל ויואב גינזבורג: כתיבת מכתבים רפלקטיבית בהכשרת רופאים: מה יכול החינוך הרפואי ללמוד מהכשרת מורים
- מגדר בחברה ובתרבות
יו"ר: אריאל פרידמן
כיתה: 202
- הדס הירש: נעליים בשיח המגדרי של מקורות מוסלמיים הלכתיים בימי הביניים
- כמיליה אבראהים-נסאר: שם המשפחה לאחר הנישואין ככלי להתמקחות נשים עם הפטריארכיה
- שרה מענית: חוליה נאלמה – הרומן הנשי בשנותיה הראשונות של המדינה
- פיתוח חשיבה והוראה חווייתית
יו"ר: מדי וליצקר-פולק
כיתה: 203
- הדס ברודי שרודר: אפשר להעריך גם אחרת! הערכה רב-ממדית במערכת החינוך
- דליה חסון גלעד: תפקיד רכז ההערכה לאור תרבות ההערכה בבתי ספר
- מיכל נחשון ואמירה רום: שינוי בתפיסת מתכשרים להוראה להערכה חינוכית
- יורם גרשמן, אורית ג'יבלי שני ומיכל קרופניק-גוטליב: השוואת השפעתן של עבודות חקר מסוגים שונים במסגרת לימודי הביולוגיה בתיכון על שיפור מיומנות החקר של התלמידים
הפסקת צהריים 13:10 – 13:40
בית 42, כניסה 4, אולם 305
מושב ג': 13:40 – 15:20
- גיאוגרפיה, אדם וסביבה
יו"ר: יעל סנה
כיתה: 401
- יעל סנה: הוראת הסיור הלימודי: סביבה לימודית עכשווית
- אסף צ'רטקוף ומיכל (מוקי) גרוס: "טרה פרטה נובה": טכנולוגיה חקלאית עתיקה, מהאמזונס לגן הבוטני במכללת אורנים
- לי כהנר: "כלכלה במובלעת": מאפייני המכירה בבתים בקהילה החרדית
- ארנון מדזיני: כיצד באים לידי ביטוי סכסוכי גבול במפות הדיגיטליות לעומת מפות מסורתיות
- היסטוריה
יו"ר: ג'ק פסטור
כיתה: 402
- רבקה (ריקי) גרשט ופטר גנדלמן: הצצה לחיי הרווחה בבית אמידים בקיסריה הרומית
- מרב לביא בקין בהנחייתה של נעימה ברזל: זיכרון צילומי: סיפור קורות שמעון (בֶּבְּקָה) בקין כפעיל ארגון הבריחה' (1948-1945)
- תמר הולצמן: מאפיינים מרכזיים של מעברות בטבעון ובקריית עמל, 1966-1951
- ביולוגיה וסביבה
יו"ר: שמחה לב-יָדוּן
כיתה: 403
- רייני כקזורובסקי ושי מרקמן: השפעות גניבת צוף על ריכוזים של אלקלואידים בטבק השיח והשפעות של צריכת אלקלואידים אלה על קוגניציה בצופיות
- סאגדה (סוסו) טבאש, יורם גרשמן ואלה פיק: אפיון תכונותיו הפרמקולוגיות של כורכומין בהגנה מפני נזקי מתכות
- רננה מילבסקי, אבי בר מסדה, גידי נאמן ורחל בן-שלמה: ההרכב הגנטי של אורן ירושלים טבעי (זן מזרחי) בכרמל ומידת האינטרוגרסיה של גנים מיערות אורן נטועים, כבסיס למדיניות שימור
- יהודה רוט: החוקים הבסיסיים של העולם הדומם והעולם החי
- הצגת ספרים חדשים
יו"ר: משה שנר
כיתה: 201
- אודי מנור: "השקפה אופטימית – מבט היסטורי סובייקטיבי מנקודת מוצא אובייקטיבית"
- בעז סתוי:
The Reign of Tudhaliya II and Šuppiluliuma I. The Contribution of the Hittite Documentation to a Reconstruction of the Amarna Age.
- הלל וורמן: "אזרחות בין השורות - מבט ביקורתי על לימודי האזרחות בישראל"
- ענת ישראלי (ואסתר פישר): "דורשות טוב: פירוש קבוצתי פמיניסטי לסוגיית איסורי ייחוד (קידושין פ ע"ב-פב ע"ב)"
17. פנים שונות של למידה משמעותית בחינוך הקיבוצי: הקשר עם הארץ
יו"ר: אורה אביעזר
כיתה: 202
- צילה גביש: מפגש עם סביבה משמעותית בגן הילדים: חוויות הטיול והסיפור המכונן מזינות את הלימוד והעשייה בגן
- עמוס כהן: המפגש עם הטבע בישראל: חקר הקשת בענן
- דודי שביט וחגית גולדמן: המפגש עם ההיסטוריה של ארץ ישראל: פרויקט "אושא" בבית ספר "ניצני זבולון,
- פז אלניר: עיצוב הזמן בחינוך הקיבוצי: חג ומועד
- בית הספר ויחסיו עם סביבתו
יו"ר: מירי הראל
כיתה: 203
- שירלי שויער ונורית גור-יעיש: "המורה, אפשר לדבר אתך?" - התבוננות על אחריותו המקצועית של המורה מבעד לפרספקטיבה המדגישה מערכות יחסים
- עליזה בירס וגלית ברנשטוק: תפיסתו של "מורה-הורה" את הקונפליקט התפקידי
- נורית קפלן תורן ושלומית אורין: מיזם "פיתוח כישורי הורות": מחקר מלווה תכנית הדרכה להורים ולמורים על-פי הגישה האדלריינית בעיר נשר
- ניבי גל-אריאלי ואיציק גונן: מי הבוס? תפיסת צוותי ניהול בבתי ספר את חלוקת האחריות לחינוך בין משרד החינוך לרשות המקומית
- סמדר גלעד חי ואנית סומך: היום שאחרי: אפקטיביות ארגונית של בתי ספר מטמיעי חדשנות חינוכית
- הוראת שפות ודו-לשוניות
יו"ר: מילה שוורץ
כיתה: 204
- אלישבע ברקון ויהודית יואל: תנו גב לדרישת חובת לימודי אנגלית!
- ג'נינה קהן-הורביץ: הקניית כלים אורייניים לפרחי הוראה ומורי אנגלית: פרספקטיבה ארוכת טווח
- מילה שוורץ ונעמי גורבט: שיח מטה-לשוני בשפת ילדים בגן דו-לשוני כמבט רפלקסיבי על רכישת שפה ואינטראקציה חברתית
מעבר למושב נעילה ללא הפסקה
מושב נעילה: 15:20– 16:10
יו"ר ומשתתפת: רינה בן-שחר
אולם בית הדומי, קומה ד'
- יוחאי אופנהיימר, רינה בן-שחר וסימונה וסרמן: מרכז ושוליים: מגמות בספרות, בלשון ובמוזיקה בישראל
- לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס: דברי סיכום