כנס "מחקר, עיון ויצירה באורנים" - תשע"ה

 

הכנס המדעי השנתי ה-16  - מחקר, עיון ויצירה באורנים

יום ב', כ"ז בשבט, תשע"ה 16/2/2015

בין השעות 08:30 - 16:10

בבית הדומי (בית 46)

 

לכל אורך היום תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים

 

08:30 - 09:00    התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי

 

מושב פתיחה:  09:00 - 09:40

 אולם בית הדומי, קומה ד'

לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה

יוחאי אברהמי: ראש החוג לאמנות: עולם קטן

יערה בר-און: נשיאת מכללת אורנים: מגיבה

 

מושב א':   09:40 - 11:20 

1.       הוראה יצירתית

יו"ר: צביה מרקוביץ

כיתה: 401

  • צביה מרקוביץ: מה יכול משחק השחמט לתרום להוראה? מעקב אחר מורים הלומדים בקורס קוגניציה בו משולב משחק השחמט
  • חנה לב-זמיר: מילים מול מעשים: תפיסות מורים באשר ליצירתיות בהוראת המתמטיקה
  • נעמי דה-מלאך: גן או שדה קרב? כתיבה מטפורית של מתמחים
  • גילת כהן ויעל בוני: התנסות של מורים ביישומם של שני שינויים טכנולוגיים- פדגוגיים בזה אחר זה בפרספקטיבה של למידה ארגונית, חקר מקרה



  1. חקר יהדות

יו"ר: יעל אברהמי

כיתה: 402

  • ליאורה גולדמן: "יאירו משפטיך ליעקב": האורים והתומים – מהמקרא למגילות מדבר יהודה
  • יעל אברהמי: פרשנות מקרא בספר מקבים ב, פרקים א-ב, וביסוסו של חג החנוכה
  • אבי קדיש: תורות העיקרים לאחר הרמב"ם: סמנטיקה או משמעות?
  • ענת ישראלי: "העיקרון המטריליניאלי": ממתי נקבעת יהדותו של אדם לפי האם, ולמה?
  1. "קצרים"

יו"ר: יעל פויס

כיתה: 403

  • תקוה עובדיה: טיפוח מיומנויות לפתרון בעיות בקרב תלמידות תיכון "חלשות" במתמטיקה
  • מעין רשף ואבי שרודר: הוראת מדעים בשכבות הצעירות על-ידי מורות וגננות ללא הכשרה מדעית קודמת
  • ליאור אריאב: הערכה חלופית בהוראת המקרא בהיבט רב-תחומי
  • אורית דרור-לוי: מעורבות מחנכים במשחק חופשי של ילדים עם צרכים מיוחדים מורכבים בגיל הרך
  • חנה טיש: במעלה נתיב המומחיות: כיצד תופסים המורים את תרומת הלימודים בתכניות של דרגות 8-7 , "אופק חדש", למומחיותם בהוראה
  • מירה טנצר: נוכחות הסגל האקדמי במרחב האינטרנטי: האם נדרשת הגדרה מחודשת של "קוריקולום ויטה"?

 

  1. ספרות, שירה ולשון

יו"ר: רינה בן-שחר

כיתה: 201

  • מיכה רואי: "עד היום הזה": אטיולוגיה, רטוריקה או מוטיב ספרותי?
  • משה יצחקי ורינה בן-שחר: תרגום שירי אנה בלנדיאנה מרומנית לעברית: שיחה בין המתרגם לחוקרת תרגום
  • כרמית מילר שפירו: הבעת עמדה אפיסטמית באמצעות חזרה על דברי בן השיח בעברית היומיומית הדבורה
  • עירית זאבי ודבורה דובינר: "כולנו צוק איתן": על נוף לשוני במבצע צוק איתן

 

על תרבות, אחריות, זהות וסולידריות

יו"ר: לילך לב ארי

כיתה: 202

  • טל פדר: האם תמיכה בתרבות מגדילה את רמת הצריכה התרבותית? דפוסי הצדקה של מימון ציבורי למוסדות אמנות בישראל
  • קובי אסולין: סולידריות אתית בעידן של מודרניות נזילה
  • מיכל דולב-כהן ונעם לפידות-לפלר: מיומנויות חברתיות של המקרבן, הקורבן והצופים מן הצד במרחב המקוון
  • זאב קיין: הבניית זהות גברית בקרב נערים בסיכון


 

  1. מושב שוו"ה - שוויון והכלה בחינוך

יו"ר: ניבי גל-אריאלי

מנחה: מיכל ראזר

כיתה: 203

  • מיקי מוטולה וגיא חפץ: מודל פדגוגי חדש להוראה משותפת בהכשרת מורים מומחים בעבודה עם נוער בסיכון
  • מיכל ראזר ודוד מיטלברג: התנהגויות מקצועיות מדירות ומכילות של מורים ומחנכים
  • עינת ליכטינגר: קידום הוויסות העצמי והמוטיבציה של תלמידים בהדרה: הערכה של תכנית התערבות
  • אנה פרוסק: "מכתבים לפרופסור" כאמצעי לגילוי קשיים לימודיים של תלמידים

 


 

הפסקת קפה   11:20 – 11:30

  

מושב ב':  11:30 – 13:10

 

  1. דילמות ודיאלוגים: יהודים וערבים

יו"ר:  יעל גילעת

כיתה: 401

  • קטף מוראד סלאמה ואוהד אופז: "קולנוע כדיאלוג" - מורים ערבים ויהודים חוקרים דרכים ליצירת קולנוע כדיאלוג אתי
  • לודה קריגר: מתאוריה למעשה: דילמות בתהליך יישום היוזמה החינוכית "פיתוח וטיפוח מודעות בגיל הרך לקיומו של 'האחר-הערבי' וקיומו של 'האחר-היהודי' באמצעות האמנויות"
  • דבורה דובינר: תפיסתם של סטודנטים דוברי ערבית לגבי השפעת השימוש בעברית בהשכלה גבוהה על זהותם

 

  1. מושב לרגל השקת גיליון מספר 7 של דברים, כתב עת אקדמי רב-תחומי היוצא לאור על-ידי מכללת אורנים, והפעם בנושא: "אחריות"

יו"רים: נעימה ברזל ויעקב ראובן

כיתה: 402

  • יעקב ראובן: מאפייני אישיות והתנהגות של מדריכים במפגשי משמעת עם חניכים במוסדות תָּקוּן לנוער
  • רוחמה גוסינסקי: בין הפרט והחברה: המקרה של רצח בנות זוג
  • מיכה רואי: בין אלוהים לאדם: האחריות על הרוע בסיפורי ספר בראשית
  • עופר קצ'רגין: התחלות, לקויות למידה ומעשי רמייה: על בריחה מאחריות בחינוך בן זמננו
  • אלון האס: פיתוח הניהול העצמי אצל תלמידים בעלי "כשל בניהול העצמי" באמצעות תרפיה באמנות

 

  1. מושב קק"ל: תולדות המדיניות הקרקעית בישראל

יו"ר: יחיאל לקט, ראש מכון קק"ל

מנחה: ארנון מדזיני

כיתה: 403

  • גבריאל אלכסנדר: "קרקע כיסוד למפעל היהודי בארץ": הגויות פרופ' פרנץ אופנהיימר וד"ר אברהם גרנות (גרנובסקי) בדבר מדיניות קרקעית "ראויה"
  • רוית חננאל:  נטורי קרקע: הערכים והשיקולים שמאחורי המדיניות הקרקעית בישראל
  • מיה דואני: "להשתחרר מעול חולה זה": הדילמות שליוו את עיבוד קרקע הכבול לאחר ייבוש החולה
  • דניאלה קופל, אנה ברוק ולאה ויטנברג: שימוש בכלים ספקטרליים לזיהוי קרקעות עירוניות

 

  1. פיתוח חשיבה והוראה חווייתית

יו"ר: דינה לרון

כיתה: 201

  • מירית רחמים: רפלקציה באמצעות וידאו כהזדמנות למידה עבור המדריך והמודרך: מחקר פעולה מהמעלה השנייה במסגרת הדרכת פרחי הוראה
  • טלי גיל וחגית מישר טל: סדנה לצילום בטבע ולכתיבת שירי הייקו משולבת טכנולוגיות ניידות ומדיה חברתית
  • שחר מרנין-דיסטלפלד: "טבעון בעיניים שלי" – למידה חווייתית המבוססת על התחום החזותי
  • אתי גורדון גינזבורג, עדי אראל ויואב גינזבורג: כתיבת מכתבים רפלקטיבית בהכשרת רופאים: מה יכול החינוך הרפואי ללמוד מהכשרת מורים

 

  1. מגדר בחברה ובתרבות

יו"ר: אריאל פרידמן

כיתה: 202

  • הדס הירש: נעליים בשיח המגדרי של מקורות מוסלמיים הלכתיים בימי הביניים
  • כמיליה אבראהים-נסאר: שם המשפחה לאחר הנישואין ככלי להתמקחות נשים עם הפטריארכיה
  • שרה מענית: חוליה נאלמה – הרומן הנשי בשנותיה הראשונות של המדינה

 

  1. פיתוח חשיבה והוראה חווייתית

יו"ר: מדי וליצקר-פולק 

כיתה: 203

  • הדס ברודי שרודר: אפשר להעריך גם אחרת! הערכה רב-ממדית במערכת החינוך
  • דליה חסון גלעד: תפקיד רכז ההערכה לאור תרבות ההערכה בבתי ספר
  • מיכל נחשון ואמירה רום: שינוי בתפיסת מתכשרים להוראה להערכה חינוכית
  • יורם גרשמן, אורית ג'יבלי שני ומיכל קרופניק-גוטליב: השוואת השפעתן של עבודות חקר מסוגים שונים במסגרת לימודי הביולוגיה בתיכון על שיפור מיומנות החקר של התלמידים

 

 

הפסקת צהריים   13:10 – 13:40

בית 42, כניסה 4, אולם 305

 

 

מושב ג':    13:40 – 15:20

 

  1. גיאוגרפיה, אדם וסביבה

יו"ר: יעל סנה

כיתה: 401

  • יעל סנה: הוראת הסיור הלימודי: סביבה לימודית עכשווית
  • אסף צ'רטקוף ומיכל (מוקי) גרוס: "טרה פרטה נובה": טכנולוגיה חקלאית עתיקה, מהאמזונס לגן הבוטני במכללת אורנים
  • לי כהנר: "כלכלה במובלעת": מאפייני המכירה בבתים בקהילה החרדית
  • ארנון מדזיני: כיצד באים לידי ביטוי סכסוכי גבול במפות הדיגיטליות לעומת מפות מסורתיות


 

  1. היסטוריה

יו"ר: ג'ק פסטור

כיתה: 402

  • רבקה (ריקי) גרשט ופטר גנדלמן: הצצה לחיי הרווחה בבית אמידים בקיסריה הרומית
  • מרב לביא בקין בהנחייתה של נעימה ברזל: זיכרון צילומי: סיפור קורות שמעון (בֶּבְּקָה) בקין כפעיל ארגון הבריחה' (1948-1945)
  • תמר הולצמן: מאפיינים מרכזיים של מעברות בטבעון ובקריית עמל, 1966-1951

 

  1. ביולוגיה וסביבה

יו"ר: שמחה לב-יָדוּן

כיתה: 403

  • רייני כקזורובסקי ושי מרקמן: השפעות גניבת צוף על ריכוזים של אלקלואידים בטבק השיח והשפעות של צריכת אלקלואידים אלה על קוגניציה בצופיות  
  • סאגדה (סוסו) טבאש, יורם גרשמן ואלה פיק: אפיון תכונותיו הפרמקולוגיות של כורכומין בהגנה מפני נזקי מתכות
  • רננה מילבסקי, אבי בר מסדה, גידי נאמן ורחל בן-שלמה: ההרכב הגנטי של אורן ירושלים טבעי (זן מזרחי) בכרמל ומידת האינטרוגרסיה של גנים מיערות אורן נטועים, כבסיס למדיניות שימור
  • יהודה רוט: החוקים הבסיסיים של העולם הדומם והעולם החי

 

  1. הצגת ספרים חדשים​​

יו"ר: משה שנר

כיתה: 201

  • אודי מנור: "השקפה אופטימית – מבט היסטורי סובייקטיבי מנקודת מוצא אובייקטיבית"
  • בעז סתוי:

    The Reign of Tudhaliya II and Šuppiluliuma I. The Contribution of the Hittite Documentation to a Reconstruction of the Amarna Age.
  • הלל וורמן: "אזרחות בין השורות - מבט ביקורתי על לימודי האזרחות בישראל"
  • ענת ישראלי (ואסתר פישר): "דורשות טוב: פירוש קבוצתי פמיניסטי לסוגיית איסורי ייחוד (קידושין פ ע"ב-פב ע"ב)"


17.   פנים שונות של למידה משמעותית בחינוך הקיבוצי: הקשר עם הארץ

יו"ר:  אורה אביעזר

כיתה: 202

  • צילה גביש: מפגש עם סביבה משמעותית בגן הילדים: חוויות הטיול והסיפור המכונן מזינות את הלימוד והעשייה בגן
  • עמוס כהן: המפגש עם הטבע בישראל: חקר  הקשת  בענן
  • דודי שביט וחגית גולדמן: המפגש עם ההיסטוריה של ארץ ישראל: פרויקט "אושא" בבית ספר "ניצני זבולון,
  • פז אלניר: עיצוב הזמן בחינוך הקיבוצי: חג ומועד

 

  1. בית הספר ויחסיו עם סביבתו

יו"ר: מירי הראל  

כיתה: 203

  • שירלי שויער ונורית גור-יעיש: "המורה, אפשר לדבר אתך?" - התבוננות על אחריותו המקצועית של המורה מבעד לפרספקטיבה המדגישה מערכות יחסים
  • עליזה בירס וגלית ברנשטוק: תפיסתו של "מורה-הורה" את הקונפליקט התפקידי
  • נורית קפלן תורן ושלומית אורין: מיזם "פיתוח כישורי הורות": מחקר מלווה תכנית הדרכה להורים ולמורים על-פי הגישה האדלריינית בעיר נשר
  • ניבי גל-אריאלי ואיציק גונן: מי הבוס? תפיסת צוותי ניהול בבתי ספר את חלוקת האחריות לחינוך בין משרד החינוך לרשות המקומית
  • סמדר גלעד חי ואנית סומך: היום שאחרי: אפקטיביות ארגונית של בתי ספר מטמיעי חדשנות חינוכית

 

  1. הוראת שפות ודו-לשוניות

יו"ר: מילה שוורץ

כיתה: 204

  • אלישבע ברקון ויהודית יואל: תנו גב לדרישת חובת לימודי אנגלית!
  • ג'נינה קהן-הורביץ: הקניית כלים אורייניים לפרחי הוראה ומורי אנגלית: פרספקטיבה ארוכת טווח
  • מילה שוורץ ונעמי גורבט: שיח מטה-לשוני בשפת ילדים בגן דו-לשוני כמבט רפלקסיבי על רכישת שפה ואינטראקציה חברתית

​ 

 

מעבר למושב נעילה ללא הפסקה

 

מושב נעילה:  15:20– 16:10

יו"ר ומשתתפת: רינה בן-שחר      

אולם בית הדומי, קומה ד'

  • יוחאי אופנהיימר, רינה בן-שחר וסימונה וסרמן: מרכז ושוליים: מגמות בספרות, בלשון ובמוזיקה בישראל
  • לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס: דברי סיכום

Footer Mobile