כנס "מחקר, עיון ויצירה באורנים" - תשע"ד

 

הכנס המדעי השנתי ה-15 'מחקר, עיון ויצירה באורנים'

הכנס יתקיים ביום ב', י' באדר א', תשע"ד 10/2/2014

בין השעות 08:30 -16:25

בבית הדומי (בית 46)

 

לכל אורך היום: תערוכת פרסומים של סגל אורנים

 

08:30 - 09:00    התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי

מושב פתיחה:  09:00 - 09:40

 אולם בית הדומי, קומה ד'

לילך לב ארי - ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה

פני אור -  חשיבה ביקורתית וניפוץ מיתוסים בהכשרת מורים

יערה בר-און - נשיאת מכללת אורנים: מגיבה

 

מושב א':   09:40 - 11:25 

  1. כשהתנ"ך מפרש את עצמו: קריאות אינטרטקסטואליות

יו"ר: יעל אברהמי

כיתה: 403

  • יעל אברהמי: נבואת עמנואל (ישע' ז 14) בקריאה אינטקטקסטואלית
  • ליאורה גולדמן: פירושים אפוקליפטיים לנבואת שבעים השנה של ירמיהו
  • רות דנינו ליכטנשטיין: דברי חנה בסיפור הולדת שמואל (שמ"א א-ב): אבני דרך בעיצוב דמותה
  • מיכה רואי: שתי נשים וילד: עיון אינטרטקסטואלי בשלושה סיפורים מקראיים



2.       גיאוגרפיה והוראתה
יו"ר: ארנון מדזיני
כיתה: 402

  • חגית מישר טל, יעל סנה וארנון מדזיני: פיתוח פעילויות למידה משולבות טכנולוגיה ניידת במסגרת הסיור הלימודי
  • יעל סנה: הוראת גאוגרפיה אזורית ברמת הגולן
  • ארנון מדזיני: מה בין "מזרח תיכון חדש" והוראת הגאוגרפיה



3.       ביולוגיה
יו"ר: שמחה לב-ידון
כיתה: 401

  • רחל בן-שלמה: השונות הגנטית של מיני עצי אלה ומיני כנימות היוצרות עליהם עפצים לאורך גרדיאנט אקולוגי בארץ
  • אבי בר מסדה, רפי קנט ויוחאי כרמל: הטרוגניות מרחבית משפיעה על מיקום חברות לאורך הרצף בין נישה לניטרליות
  • ניצה מירסקי ואהובה דברת: מניעת סיבוכי סוכרת בעיניים על-ידי חומר אנטי סוכרתי המופק משמרים
  • מרים קישינבסקי, תמר קיסר ואלעד חיל: שימוש בצמחי כיסוי לשימור אויבים טבעיים במטעי רימון
  • רועי שחם, רחל בן-שלמה ותמר קיסר: השפעות אפיגנטיות הוריות: דפוסי מתילציה בין דורות ולאורך שלבי התפתחות בצרעה טפילית


4.       הוראת המדעים וחשיבה מתמטית

יו"ר: מדי וליצקר-פולק
כיתה: 205

  • עטרה שריקי: הערכה עצמית של התפתחות היצירתיות המתמטית כאמצעי לתמיכה בהתפתחותה של היצירתיות
  • קלרה זיסקין: מתמטיקה דרך אגדות וסיפורי הרפתקאות
  • אסנת אלדר וריקרדו טרומפר: סטודנטים בתוכנית הM.Ed.- בהוראת המדעים: פסיפס של דמויות
  • עמוס כהן ומשה רייך: "נקודת ארכימדס" - בית מדרש למורים חוקרים בפיזיקה. הדרך לשינוי פניה של הוראת הפיזיקה בארץ
  • גדי מדור: אפיון מודלים וסימולטורים בסביבת אימון רפואי


5.       הכשרת מורים א'
יו"ר: מירה קרניאלי
כיתה: 204

  • שוש ויצמן ומירה קרניאלי: "צו הלב": בחירה בהוראה בגיל הרך כקריירה שנייה
  • שרה קלימן: לחנך מחנכים ללמידה מתוך מכוונות עצמית
  • ניר רסיסי ואורלי סלע: המכללה העברית להכשרת מורים ככור היתוך של יושרה אקדמית עבור החינוך הערבי בישראל
  • דן ואלך ושירלי מידז'נסקי: המורה כמנהיג: תפיסות וסגנונות מנהיגות של פרחי הוראה במכללה אקדמית לחינוך

      

6.       התמודדות ב"שטח" החינוך; ילדים ובני נוער

יו"ר: דינה לרון
כיתה: 203

  • סיגל אחיטוב: מה סיפרה לכם הגננת? גננות מתמודדות עם סיפורי תורה מורכבים
  • אלון הובר וגילת כהן: הקשר בין סגנון ההתקשרות של המורים לבין דאגותיהם (concerns) בעת הטמעת הרפורמה "אופק חדש" בבית הספר
  • מיכל דולב-כהן ונעם לפידות-לפלר: בריונות ברשת ובריונות בכיתה בקרב מתבגרים בישראל

     

7.       הורים, מחנכים וסטודנטים במפגשים חינוכיים
יו"ר: יעל פויס
כיתה: 202

  • דליה רבקה חסון-גלעד: הזהות המקצועית של רכז ההערכה הבית ספרי בזיקה לזהות ההערכה הבית-ספרית כפרופסיה
  • שלומית אוריָן: השוואה בין-תרבותית: פרשנות הורים בישראל ובארצות הברית למסרים של מחנכי הורים
  • אלישבע ברקון ונעמי בלוצרקובסקי: חוג במשבר: איתור בעיות וניסיונות לפתרונן
  • ג'נינה קהן-הורביץ: מתאוריה למעשה: סדנת אנגלית עם דגש על הבדלים בין-אישיים


8.       חינוך ומפגשים בין-תרבותיים
יו"ר: דוד מיטלברג
כיתה: 201

  • רונדה סופר, ליאה א'חלדזה, תמר שינג'אשבילי, תמר ג'וגואה ורוסודן פיפיה: חקר התהליכים של רפורמה בתוכנית הלימודים של הכשרת מורים בנושא חינוך רב-תרבותי באוניברסיטה  בגאורגיה
  • איציק גונן: יהודים וערבים בסדנה לבניית קבוצות – מה הם אומרים לנו?
  • סמר פראג': הקשר בין עמדות תלמידים מקהילות אתנו-לשוניות שונות לגבי לימוד השפה האנגלית לבין הישגיהם בחטיבות הביניים


הפסקת קפה   11:25 – 11:35


מושב ב':
  11:35 - 13:20

9.    הדרה ולקויות למידה
יו"ר: מרואן דוירי
כיתה: 403

  • לילי ישראל ועינת ליכטינגר: עבודת צוות לקידום הוויסות העצמי ולחיזוק המוטיבציה של תלמידים בסיכון בכיתה א'
  • עופר קצ'רגין: מ"ישויות" קליניות לתופעה חברתית: הזמנה לניתוח שיח של לקויות למידה בישראל
  • עינת ליכטינגר: קידום הוויסות העצמי והמוטיבציה של תלמידים לקויי למידה בבית הספר היסודי: הערכה של תוכנית התערבות
  • לילך לב ארי ומיכל ראזר: מהדרה להכלה: חקר מקרה בוגרי מסלולי אוכלוסיות ייחודיות בצה"ל בהשתלבותם בחיים האזרחיים


10.   מושב קק"ל: טבע, אתרים ומורשת
ברכות: יחיאל לקט, יו"ר מכון קק"ל לתולדות הציונות וההתיישבות

יו"ר: ג'ק פסטור
כיתה: 402

  • דותן גורן: ההתיישבות שקדמה להתיישבות
  • עמרי בונה: הערכת הישגי פרויקט אגמון החולה בתחום התיירות והחינוך, עשר שנים מהקמתו
  • מיה דואני: שימורה של ביצת החולה כנוף בשולי התודעה


11.   תקשורת, שפות ושיח
יו"ר: רינה בן-שחר
כיתה: 401

  • ליאור לקס: מכשיר המכשירים:  התגוונות ביצירת שמות מכשיר בעברית
  • בהאא מחול: "נקרא ביחד בערבית" תוכנית התערבות לתמיכה ברכישת קריאה בשפה הערבית
  • מיטל נסים סוסן: טרנספורמציה בין-ז'אנרית: על השיח האינטרטקסטואלי ב-Transformations
  • ברק אוירבך: (דיא)כרוניקה של כינוי ידוע מראש: על הרטוריקה של כינויים בתעמולת בחירות
  • עירית זאבי: הקופירייטר כיוצר שפה: משחקי לשון, הומור ואניגמטיות בפרסומות, 2012-1990

       

12.   חינוך מתמטי והכשרת מורים למתמטיקה ולמדעים
יו"ר: רותי רייז
כיתה: 205

  • הדס ברודי שרודר: "יציאה מהאוטומט"- שינויים בהרגלי ההוראה: החממה הפדגוגית - שיטה חדשה להכשרת מורים למתמטיקה ומדעים
  • רותי רייז ורחל כהן: שילוב חקרי מקרה בקורס "סוגיות בהדרכת מורים"
  • רותי סגל: אפיון הידע ועבודת ההוראה של מורי מורים למתמטיקה
  • איגור' קונטורוביץ' ואורית חזן: לקראת חקר מומחיות במחקר לחינוך ל-STEM: המקרה של חינוך מתמטי 


     

13.   מדעי החברה
יו"ר: אורה אביעזר
כיתה: 204

  • אורי צולר: פעם חבר בתנועת נוער מכוונת קיבוץ - אדם 'שונה' לתמיד?
  • רונית כרמלי: הזיקה לברית המועצות בקרב בני הנוער של השומר הצעיר בשנות החמישים ובשנות השישים של המאה העשרים
  • לי כהנר וניסים ליאון: "אוטונומיה שיש בה הכל" - מחקר אודות חוזרים בתשובה הנשארים בקיבוץ.


  1. מנהיגות חינוכית

יו"ר: איציק גונן

כיתה: 203

  • גילת כהן: מנהל בית הספר כמנהיג רפורמה טכנולוגית פדגוגית מטעם המדינה: בתי ספר שהטמיעו את תוכנית התקשוב הלאומית למאה ה-21
  • ליאורה נוטוב ואנית סומך: מנהלים מעל ומעבר: התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלי בתי ספר תיכוניים
  • חנה קורלנד: מנהיגות המחזקת לכידות פנימית בית ספרית – תנאי הכרחי להשבחה מתמדת של העשייה החינוכית
  • אריה הרשקוביץ: בית ספר בניהול עצמי ו-Lean thinking

       

15.   אמנות ויצירה
יו"ר: יעל גילעת
כיתה: 202

  • לודה קריגר: יחידת לימוד לגן הילדים: פיתוח וטיפוח מודעות בגיל הרך לקיומו של ה"אחר"-הערבי באמצעות האמנויות
  • חובב רשלבך: האם מאטיס ידע לרשום? על רישום, אמנות ופילוסופיה
  • מיכל שיינין: ניתוח ציורי ילדים בהיבט בין-תרבותי
  • שחר מרנין-דיסטלפלד: ברכה אביגד - הסיפור שלא סופר על ציירת הפרחים


16.   הכשרת מורים ב'
יו"ר: מירי הראל
כיתה: 201

  • רונית פסטור, טלי גור ודודי גרנות: תוקף הניבוי של הליך הקבלה לחוג ולהכשרה להוראה בחינוך המיוחד
  • מירית רחמים: מאפייני למידה בקהילת לומדים רב-דיסציפלינרית של סטודנטים להוראה בהתנסות המעשית
  • שרה פאר, דפנה גולדמן ובלה יעבץ: "עניין של טיפוס" – תפיסת מדריכות פדגוגיות לגבי קיימות וחינוך לקיימות בהכשרת מורים
  • יפעת אשרת-פינק, שרה פאר, מיכל (מוקי) גרוס: תרומותיו של אשכול קיימות להעצמת הטירון כמורה מתכנן


     

הפסקת צהריים   13:20 – 13:50

בית 42, כניסה 4, אולם  305

מושב ג':    13:50 - 15:35

17.   סימפוזיון: סולידריות ו"אחרים" במרחב התרבותי והחינוכי בישראל
יו"ר ומנחה: נעימה ברזל
כיתה: 403

  • יעל גילעת: Precarity  כמושג וככלי לאסטרטגיית פעולה  המבוססת על סולידריות עם "אחרים"
  • רונית שלזינגר ופנינית רוסו-נצר: בחינת תהליך הכשרה של  סטודנטיות חרדיות לייעוץ חינוכי - מבט מפנים
  • עופר קצ'רגין: אסטרטגיות הפעולה של סטודנטיות ערביות במוסדות אקדמיים ישראליים
  • רביעה חסיסי-סאבק: לראות את ה"אחר": השפעת מפגש דיאלוגי בין בני נוער יהודים וערבים על עמדותיהם כלפי ה"אחר" בכלל, וכלפי הנרטיב הקולקטיבי שלו בפרט


18.   סימפוזיון: הגן הבוטני במכללת אורנים כמרחב למידה רב-תחומי
יו"ר ומנחה: מיכל (מוקי) גרוס
כיתה: 402

  • מיכל (מוקי) גרוס: פוטנציאל הגן הבוטני באורנים כמרחב למידה חוץ-כיתתי
  • עובד גור: "הגינה האקולוגית-לימודית" - קורס המתקיים בגן הבוטני ומהווה מרכיב בתפיסת עולם הקשורה בחזרה אל הטבע.
  •  מיכל קרופניק-גוטליב: יוזמת "שביל ישראל בגן הבוטני" של  המרכז למחוננים באורנים 
  • ענבל לויטה: מסלולי הלמידה המתקיימים בגן הבוטני בשיטת "המקום" המחברת אדם וטבע לשיתוף פעולה מרפא ודיאלוגי.
  • מיקי רון:  פעילות יום השדה בגן הבוטני המבוסס על עקרונות קורס המנהיגות  לסטודנטים בקורס "מבוא לחינוך חברתי-קהילתי".
  • שיח עם הקהל:  כיצד ניתן להרחיב את שיתופי הפעולה והשימוש במרחב הלמידה המתפתח בגן הבוטני?

     

19.   סימפוזיון: ממחקר פסיכולוגי לעשייה חינוכית - המקרה של אוריינטציית עתיד

יו"ר ומנחה: שירלי שויער

מגיבה: נורית גור-יעיש

כיתה: 401

  • רות שנרך: יחסים בין-אישיים במסגרת הכיתה ותפקוד בית ספרי בקרב מתבגרים בסכנת כישלון ונשירה
  • אורית דרור: חניכים בכפרי נוער: מצוקות עבר, אוריינטציה לעתיד, עמידות והישגים לימודיים בהווה
  • שירלי שויער ואיריס אורן: ממחקרי אוריינטציית עתיד לעבודה חינוכית: יישום המחקר בתוכנית התערבות


20.   סימפוזיון: שיח הומניסטי במסגרת קהילות למידה גלובליות - מכללת אורנים כחלק מה-Global Learning Project

יו"ר ומנחה: משה שנר
כיתה: 205

  • משה שנר: הרציונל של ה-GLP והאתגר שעמו מנסה הקונסורציום שלנו להתמודד
  • רחל רביד וסמדר דולב:  שינוי עמדות ותחושת מסוגלות של פרחי הוראה בנוגע לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגן: קורס משולב גלובלי – ישראל וארצות הברית
  • איציק גונן: "פיתוח מנהיגות חוצה גבולות" - פיתוח קורס משותף לתלמידי M.Ed. באורנים וסטודנטים מאוניברסיטאות  Walsh ו-Colorado State
  • נורית תורן-קפלן: טבעה של התפתחות מוסרית בהקשר החינוכי: שותפויות חינוכיות בין-לאומיות
  • ג'ק פסטור: שואה ותודעה היסטורית
  • משה שנר: פרויקט הקריאה המשותפת: לקחי עבר ופיתוח תוכניות אקדמיות דומות בעתיד

    מעבר למושב נעילה ללא הפסקה



מושב נעילה: הרצאת אורח
  15:35– 16:25

אולם בית הדומי, קומה ד'

  • תום שובל, תסריטאי ובמאי: הקולנוע הישראלי החדש- מקרה בוחן

    תום שובל, תסריטאי ובמאי, יציג מסרטיו הקצרים (הלב הרעב, פתח תקווה, אני אשתה את דמעותיי) וכן קטעים מסרטו הראשון באורך מלא, הנוער, ודרכם ינסה לספר את סיפורו של הקולנוע הישראלי החדש, יתאר את התמות המאפיינות את דור הקולנוענים הצעירים וכן את דרכי העשייה והיצירה שלהם. כל זאת על רקע תקופה סוערת בה הקולנוע העולמי משנה את פניו כתוצאה מהמהפכה הטכנולוגית הדיגיטלית והשינוי בערכי הצפייה בשל ההורדות האינטרנטיות. כמו כן, דרך הפריזמה של העשייה האישית, יוצג הניסיון של דור היוצרים של הקולנוע החדש לשקף את "המצב הישראלי", לא רק על-פי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, נושא שהיווה נקודת התייחסות מרכזית בקולנוע עד כה, אלא גם, ובעיקר, דרך מבט פנימה אל הבעיות החברתיות והכלכליות ומצבו של מעמד הביניים.
  • לילך לב ארי - ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס: דברי סיכום


Footer Mobile