עורך תוכן [9]

​תואר ראשון  בחינוך - תואר שני בחינוך
שבוע פולי​טי תשפ"ה
ריבוי דעות בחברה ובכיתה
19.1.25 - 23.1.25
מכללת אורנים​​
בהובלת תוכנית ההכשרה לחינוך על-יסודי, הפקולטה לחינוך

שבוע פוליטי תשפ"ה: ריבוי דעות בחברה ובכיתה

רציונל​ ​

השבוע הפוליטי במכללת אורנים מציע מרחב להעשרה והשראה לשינוי, בנושאים חברתיים-פוליטיים המעסיקים אותנו בחברה הישראלית. במהלך השבוע ייחשפו הסטודנטים.ות למגוון סוגיות - מהתמודדות עם אתגרי השעה דרך סיפורים אישיים של פציעה ושיקום, מפגשים עם משפחות החטופים.ות, ועד לדיון בצדק חברתי, בסובלנות ובשלום. המפגשים מדגימים כיצד ריבוי דעות והקשבה למגוון קולות בחברה יכולים להוביל לתקווה ולשינוי חברתי. השבוע הפוליטי מהווה גם דוגמה חיה לשבועות נושאיים המתקיימים בבתי הספר, כמו שבוע זכויות אדם, שבוע חינוך לדמוקרטיה ושבוע אקלים וקיימות, ומציע התנסות בלמידה חווייתית המשלבת אמנות, מוזיקה, טכנולוגיה וחינוך הומניסטי - כפי שניתן ליישם במרחב הבית ספרי.​​
​שעות
​יום ​​​א' - 19.1.25
​יום ב' - 20.1.25
​יום ג' - 21.1.25
​יום ד' - 22.1.25
​​יום ה' - 23.1.25
​08:15
ספרות ילדים למען שלום, סובלנות וריבוי דעות
ד"ר נעמי דה מלאך ​
​​​​​​​
​ ​ ​

11:45-13:15
"שוק" – סרט אנימציה קצר של דותן מורנו על פי סיפור מאת סמי ברדוגו – מבט אומנותי, אנושי ואישי על משפחה, על זהות ועל נורמות חברתיות
ד"ר אילת אטינגר ​


13:45-08:45
יום עיון בנושא חינוך לדמוקרטיה בזמן משבר
של החוג לסוציולוגיה ושל החוג לאזרחות 
(הרצאות ושולחנות עגולים)
ד"ר שרף חסאן 
ד"ר איריס פרוכטר-רונן




​10:00
מחיסרון ליתרון  סיפור אישי של שיקום מפציעה
מפגש עם מרכז קשת ואיציק וקסלר​
אפליה אלגוריתמית במערכות המבוססות על בינה מלאכותית: התמודדות עם הטיות ועם אפליה בכלי בינה מלאכותית בחינוך
יש להגיע עם מחשב נייד
ד”ר דני גליק​ 
פילוסופיה של ריבוי הדעות:
גבולות חופש הביטוי בחברה דמוקרטית
ד"ר הלל וורמן 




לאורך היום:
חינוך לתקווה, ומה  נותן לי תקווה וכוח לחינוך בזמן משבר​​​​​​
פעילות יצירה בדשא המרכזי בחסות החוג לאומנות: ​
​ ​ ​ ​
​11:45
​פעילות בנושא
"השבח לספק - יש שאינם מהרהרים, שאינם מפקפקים לעולם. עיכולם מצוין, משפטם ללא רבב" מוביל יהושע רץ​​
מעגלי שיח בהובלת אגודת הסטודנטים והסטודנטיות ביחד עם "הכיכר הנודדת" |חברי החטופים והחטופות​
​13:15
​14:00
​​הבעת דעות ומחאה בתרבות הפופולרית השחורה – מסע מאתיופיה לניו יורק
שי שקד​

שיחה על מילים ועל הימנעות מפגיעה מילולית
סטודנטיות מהחוג ללשון העברית עם ד"ר עינת גז ​

​15:45
האם גונבים לנו גם את הדמיון? - איך להישאר אינדיבידואל בעידן הטכנולוגיה הג׳נרטיבית​
פרופ' עודד הירש​

​​

לחצו לצפייה בתוכנית היום בשבוע  ​

11:30- 10:00
מחיסרון ליתרון  סיפור אישי של שיקום מפציעה
הובלת המפגש: מרכז קשת עם מרצה אורח איציק וקסלר  ​
מיקום: אולם המליאה (כיתה 306) בית 42

איציק וקסלר, נשוי ואב לחמישה, דוקטורנט לפיזיולוגיה של המאמץ, מנהל מכון וקסלר בירושלים ותל אביב ומתמחה באימון ובתזונה לאתגרים רפואיים, התמודד עם הלחימה הקשה בעזה במלחמת חרבות ברזל - שם הייתה הנקודה ששינתה את חייו. איציק שירת כמפק״ץ במגלן כשנפצע במהלך הקרבות. ראשו, אוזנו וצלעותיו ספגו פגיעה קשה, כשלצד הפגיעה הגופנית, גם הנפש נפצעה.
בתהליך שיקום ארוך למד איציק  להכיר מחדש את גופו ואת עצמו, ובעיקר למד כיצד לחיות עם הפציעה (חרשות מלאה בשמאל). ​

11:45-13:15
השבח לספק - "יש שאינם מהרהרים, שאינם מפקפקים לעולם. עיכולם מצוין, משפטם ללא רבב" (ברטולד ברכט)
הובלת המפגש: יהושע רץ מוביל פעילות עם הסטודנטים והסטודנטיות 
מיקוםאולם המליאה (כיתה 306) בית 42

נשוחח ונלמד יחד על תפקיד החינוך בזריעת ספקות והעלאת סימני שאלה לצורך עידוד החשיבה הביקורתית בעולם משתנה בקצב אדיר. נשאל את עצמנו בעזרת דוגמות: האם וכיצד לעסוק בדילמות מוסריות עם תלמידות ותלמידי בית ספר? האם יש אפשרות להביע ריבוי דעות בכיתה, וכיצד עושים את זה?
יש סיכוי גדול לכך שנצא מהמפגש עם סימני שאלה יותר מאשר סימני קריאה, ולכן המפגש מומלץ בעיקר לאלה הנוטים להסתכן, להרהר, לפקפק ולהתמודד עם בעיות עיכול.​

14:00-15:30​
ריבוי דעות ומחאה בתרבות הפופולרית השחורה: מסע מאתיופיה לאולפני SNL – ניו יורק  
הובלת המפגש: שי שקד מורה מחנך ורכז מגמת תקשורת בתיכון חדרה
מיקום: אולם המליאה (כיתה 306) בית 42​

הצטרפו למסע העוקב אחר גלגוליו של הנאום "WAR" של היילה סלאסי (1963), טקסט פוליטי קנוני שהפך לסמל מחאה תרבותית. המסע מתחיל בסיפורם של שלמה המלך ומלכת שבא כפי שמסופר ב"כברה נגסט", האפוס האתיופי, וממשיך לתיאור השפעת רעיונותיו הפן-אפריקניים של סלאסי על בוב מארלי והדת הראסטפארית. הנאום הפך לשיר מחאה והגיע לשיא בהופעתה האייקונית של שינייד אוקונור ב־SNL. באמצעות קטעי ארכיון, ראיונות, שירים וקליפים נגלה כיצד תרבות פופולרית הופכת לכלי להעברת מסרים פוליטיים, ביקורת חברתית וקידום פלורליזם של רעיונות ושל דעות.​
11:30- 10:00
אפליה אלגוריתמית במערכות המבוססות על בינה מלאכותית: התמודדות עם הטיות ועם אפליה בכלי בינה מלאכותית בחינוך
הובלת המפגש: ד"ר דני גליק 
ציוד: יש להביא מחשבים ניידים​  ​

מיקום: מתחם Edge (מרכז החדשנות בחינוך שנמצא בקומת הקרקע של בית הספר למחוננים)

האם מערכות המבוססות על בינה מלאכותית עלולות להפלות תלמידים? במפגש זה נחשוף את ההזדמנויות ואת האתגרים שמביאה הבינה המלאכותית לעולם החינוך, עם דגש על זיהוי אפליה אלגוריתמית והשפעתה על תהליכי למידה. נכיר כלים וטכניקות יישומיות לכתיבת prompts מדויקים המונעים אפליה של קבוצות מסוימות באוכלוסייה, ונכיר דרכים להפוך את השימוש ב־AI לנגיש, להוגן ולמותאם יותר לצורכי מערכת החינוך. הצטרפו למפגש יישומי המחבר טכנולוגיה, ערכים ודמוקרטיה בחינוך.​

11:45-13:50
מעגלי שיח בנושא החטופות והחטופים 
הובלת המפגש: אגודת הסטודנטים והסטודנטיות ביחד עם "הכיכר הנודדת" |חברי החטופים והחטופות
מיקוםאולם המליאה בית 42 ​

הכיכר הנודדת – פורום חברים וחברות של חטופות וחטופים המקיימים מעגלי שיח במטרה להחזיר את הלב שלהם הביתה.
"אנחנו לא רק נשענים על דברים כדי לחזק את עצמנו, הם באמת שם חיים", כך פותחת את אחד ממפגשי הכיכר הנודדת עמר ירון, חברתה של רומי גונן. היא מוסיפה "לרומי אכפת רק מלחזור הביתה, בוא נתמקד במה שהכי חשוב", אנחנו באים אליכם, כדי שתעזרו לנו להחזיר את החברים שלנו הביתה.
ניפגש לשמוע את הסיפורים האישיים של החטופים ושל החטופות, ונשוחח על הנושא בהנחיית חבריהם וחברותיהן.

15:45-17:15
האם גונבים לנו גם את הדמיון? – איך להישאר אינדיבידואל בעידן הטכנולוגיה הג'נרטיבית? 
הובלת המפגש: פרופ' עודד הירש
מיקום: בניין 52 כיתת צילום

האם אנו נמצאים בעולם שבו הטכנולוגיה כובשת גם את הדמיון שלנו? כמי שמכור למערכות בינה מלאכותית המייצרות עבורי מוסיקה ואומנות ויזואלית מורכבת ומרתקת, אני חרד מהאפשרות שהרובוטים ישתלטו עליי לחלוטין. 
11:30- 10:00
פילוסופיה של ריבוי דעות
הובלת המפגש: ד"ר הלל וורמן
מיקום: אולם המליאה (כיתה 306) בית 42

ד"ר הלל וורמן מזמין למסע אל הדילמה בין צנזורה בין לחופש הביטוי. מחד גיסא, ננתח את תמיכתו של אפלטון בצנזורה של אומנות,
בקריאת התנועה הפרוגרסיבית להגבלת שפה "לא תקינה פוליטית", בעמדתה של נעמי קליין לצנזר שפה וסימבוליקה תאגידית, ובאזהרתו של מיכה גודמן  לצנזר רשתות דיגיטליות. מאידך גיסא, נסקור את ההגנה המוחלטת על חופש הביטוי של ג'ון סטיוארט מיל בספרו "על החירות". במהלך המסע נשאל את עצמנו: האם ניתן וצריך לקבוע גבולות לחופש הביטוי בישראל כיום?

14:00-15:30
דעתן של נשים - מה קורה כאשר מילים "מקטינות את קולן של נשים”? שיחה על מילים ועל הימנעות מפגיעה מילולית
הובלת המפגש: הסטודנטיות הודיה בן חמו ויערית טלית מהחוג ללשון העברית וד"ר עינת גז-כהן 
מיקוםבית 47, כיתה 203

כבר הרבה שנים שגם נשים משמיעות את קולן ואת דעתן במרחב הציבורי, אז איך זה שהן עדיין מופלות לרעה? איזו השפעה יש למילים על מקומן של נשים בחברה הישראלית? והכי חשוב - מה אנחנו יכולים (ויכולות) לעשות בעזרת השפה כדי לשפר את מעמדן של נשים בחברה? הסטודנטיות ללשון, הודיה בן חמו ויערית טלית, עם המרצה ד"ר עינת גז-כהן, יסבירו על שינויים לשוניים-פמיניסטיים בשפה באופן כללי, ובפרט על שינויים במילים ובמשמעויות. ​
09:45- 08:15
ספרות ילדים למען שלום, סובלנות וריבוי דעות
הובלת המפגש: ד"ר נעמי דה מלאך  ​
מיקום: כיתה 202 בספרייה (בניין 51)

המפגש יתמקד בספרי ילדים שעוסקים בשלום ובסובלנות כלפי האחרים. נצא מהשאלות העקרוניות (למשל: אם זה הוגן "להפיל" על הילדים את האחריות לתקן את החברה שלנו) אל הספרים עצמם. נציג ספרי ילדים המטפלים בנושא בדרכים שונות (למשל דרך שימוש בהאנשה של חפצים או של בעלי חיים). לקראת סוף המפגש המשתתפים יבחרו ספרים רלוונטיים מתוך האוסף העצום שיש לנו בספריית הילדים, ויבחנו אותם בהתאם לדברים שהוצגו במפגש. 

לאורך כל היום ​
פעילות יצירה – חינוך לתקווה – מה נותן לי אנרגיות ותקווה בתקופת משבר?
הובלת המפגש: הסטודנטיות לאומנות 
מיקוםבדשא המרכזי

סטודנטיות במסלול הסבה בחוג לאומנות יובילו יצירה חופשית של סטודנטים ושל סגל בתשובה לשאלה: "מה נותן לי תקווה?". ציור חופשי על נייר תפאורה גדול. בסיום הפעילות, צילום איכותי של התוצר והפצה.
מוזמנים: כלל המכללה (בדשא המרכזי)​
13:45- 08:45
יום עיון: חינוך לדמוקרטיה במציאות קונפליקטואלית
הובלת המפגש: ד”ר שרף חסאן וד”ר איריס פרוכטר-רונן (החוג לסוציולוגיה והחוג לאזרחות וחינוך לדמוקרטיה)
מיקום: אולם הדומי

בשלושה מושבים והרצאת פתיחה יתמקד יום העיון השנתי של החוג לאזרחות ולימודי דמוקרטיה, ושל החוג לסוציולוגיה, בחינוך לדמוקרטיה במציאות קונפליקטואלית. טובי החוקרים והחוקרות בתחום הוזמנו להרצות ביום העיון.
בהרצאת הפתיחה ובמושב הראשון ידברו ד"ר תמי הופמן, פרופ’ דני בר-טל, וד"ר אמיר פאח’ורי על אזרחות דמוקרטית, על חינוך לדמוקרטיה במציאות של סכסוך מתמשך ועל חשיבה מחודשת על חברה משותפת בצל האסון של 7 באוקטובר.
שני המושבים הבאים יעסקו באתגרים של חינוך לדמוקרטיה, על המחלוקות ועל השיח הערכי שהם כוללים ובשיח בין סטודנטים למורים על סוגיות אקטואליות הנמצאות על סדר היום הישראלי, ועל הדילמות החינוכיות שהן מעלות.


11:45-13:15
"שוק" - סרט אנימציה קצר של דותן מורנו, על פי סיפור מאת סמי ברדוגו - מבט אומנותי, אנושי ואישי על משפחה, על זהות ועל נורמות חברתיות
הובלת המפגש: ד"ר אילת אטינגר
מיקוםאולם ארז

"שוּק" - סרט אנימציה מרגש שיצר דותן מורנו, במאי אנימציה ואומן חזותי, בהשראת סיפורו הקצר של הסופר עטור הפרסים, סמי ברדוגו. היצירה מציעה מבט מורכב על יחסי בן ואם, על עוני בפריפריה הישראלית ועל המתח שבין נורמות חברתיות לזהות אישית. 
לאחר הקרנת הסרט תתקיים עם היוצרים שיחה בהנחיית ד"ר אילת אטינגר, ראשת החוג לספרות, לדרמה ולכתיבה יצירתית, במסגרת מפגש אשכול יצירה והבעה (ספרות קולנוע ואומנות). הדיון יעסוק בקשר שבין הסיפור והאנימציה הקולנועית ובאופן שבו כל אחת מהשפות האומנותיות השונות חוקרת שאלות של שייכות, של משפחתיות ושל קונפורמיות במרחב הישראלי. מתוך כך נעסוק גם בנושא של אומנות רב-תחומית כמרחב יצירה אישי ופוליטי.​​​

תודות

השבוע הפוליטי תשפ"ה - ריבוי דעות בחברה ובכיתה:
בהובלת תכנית ההכשרה לחינוך על יסודי - הפקולטה לחינוך
ניהול אקדמי, ריכוז והפקה  - ד"ר קרן קטקו איילי, ד"ר עמיר איזנמן, איילת אילני-דיקנית הסטודנטיות והסטודנטים
הוועדה המייעצת - ד"ר יפעת שאשא ביטון, ד"ר יערה הרמלין​ פיין, ד"ר לי כהנר, ד"ר ראניה חוסין פראג', נועה צורן
עריכה לשונית - ד"ר אושרי זיגלבוים 
שותפים ושותפות - אגודת הסטודנטים, דיקניות הפקולטות, ראשי החוגים, המחלקה לאמנות, מרכז קשת, מרכז החדשנות Edge. 
הפקה ותפעול​ - תפעול - ליאת גלעד וכל הצוות; עיצוב גרפי - מיה לפיד, ניהול ופיתוח אתר - ישי סונגו, סידור חדרים/מבנים - קשת הלוי גולדשטיין, נציגת דיקנט הסטודנטיות - מירב פלידס.  

למידע נוסף ושאלות
ד"ר קרן קטקו איילי
ד"ר עמיר איזנמן
איילת אילני 
  • ​​משוב על שבוע פוליטי 🢐🢐
​​נודה לכם על מילוי משוב קצר אודות חוויתכם מהשבוע הפוליטי
Footer Mobile