קורסי חברה, זהות ודעת

קורסי חברה, זהות ודעת

​קורסי חברה, זהות ודעת
    קורסי חברה, זהות ודעת מהווים חשיפה לתחומי ידע אחרים ובעיקר שיטות חשיבה אליהם לא תחשפו במסגרת חוגי ההתמחות שלכם.

הקורסים המוצעים עוסקים בנושאים מגוונים והם בעלי אופי סדנאי, עיוני/ תאורטי מקוון.
על כל סטודנט בתואר ראשון באורנים ללמוד במקביל לקורסי החוגים וההכשרה גם קורסי חברה, זהות ודעת.

מטרת הקורסים בחברה, זהות ודעת
  • העשרת הידע התרבותי-הכללי
  • הרחבת אופקים
  • התנסות בלמידה אינטגרטיבית והתנסות בסביבת למידה אוניברסיטאית
  • ​מעורבות חברתית בקהילה
קורס עיוני - סמסטר קיץ​

היקף הקורס: סמסטר קיץ 2025, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס:טרם נקבע

מטרת הקורס 
במסגרת תכנית רג"ב (תכנית המצטיינים במכללה) נלמדים במהלך שלושת השנים תכנים הנסובים סביב שלושה צירי התפתחות ולמידה שונים: ציר מנהיגותי, ציר מקצועי, וציר חברתי.
מטרת הקורס הינה הזמנה לטעום תוך התנסות וחשיפה, פדגוגיות חדשניות, פרקטיקות  לעבודה בקבוצות הטרוגניות ויצירת יוזמות ושינויים תוך כדי ראייה מערכתית.
הקורס יתנהל באופן סדנאי בו הסטודנטים יחשפו ויתנסו בכלים ותכנים פדגוגיים, ארגונים, ניהוליים, ישומיים.

נושאים מרכזיים

טוב מנהיגותי

  • מעגל האני
  • תרגילי "אימון"

טוב מקצועי

  • SML מודל 
  • מעגל אני והכתה

טוב חברתי

  • מודלים לשינוי
  • אני במערכת

מרצה: עופר קצ'רגין
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס
קיץ 25 ​


הקורס בנוי על שלוש צלעות:
א. הפלטפורמה היא טקסטים ספקולטיביים מהז'אנרים פנטזיה, מדע בדיוני ואימה
ב. התווך הרעיוני באמצעותו ניגש לניתוח הטקסטים מקיף קשת רחבה של מחשבות, תיאוריות ורעיונות ממגוון דיסציפלינות. הללו אמורים לטעת בסטודנטים הבנה שישנו 'אוקיינוס של פרדיגמות בתרבות האינטלקטואלית הכללית' ממנו הם יכולים לטעום במידה וירצו בכך.
ג. ההתייחסות והבחינה של רבדי מציאות שונים של החברה הישראלית כיום הינה הצלע השלישית. צלע זו תאפשר לסטודנטים לתרגם את הטקסטים הבדיוניים מזה ואת הרעיונות הפילוסופיים המופשטים מזה למציאות הישראלית (חברה, פוליטיקה, כלכלה וכו') בת זמננו. בנוסף, ייתכן שהיא תביאם להבנה שבמציאות זו ישנם לא פחות רכיבים של בדיון, פנטזיה ואימה מאלו המצויים בשתי הצלעות האחרות.
 

מטרות הקורס
  • סוגות הפנטזיה, המדע הבדיוני והאימה – מאפיינים, גבולות, סוגים ומקרי-מבחן .
  • החברה הישראלית – מאפיינים וסוגיות מפתח.
  • תיאוריות סוציולוגיות, פילוסופיות ותרבותיות בהקשר של חקר פנטזיה, מדע בדיוני ואימה.
  • טקסטים ספקולטיביים, החברה הישראלית וחינוך.
  • פרובלמטיזציה של מושג הזהות בהקשר חינוכי ובית-ספרי באמצעות טקסטים ספקולטיביים.
  • סוגיות אזרחיות, חברתיות, פוליטיות וחברתיות בראי טקסטים ספקולטיביים.
  • מגדר ומיניות בראי טקסטים ספקולטיביים.
  • מיליטריזם, לאומנות ובסיסי סולידריות קולקטיבית אחרים בראי טקסטים ספקולטיביים .
  • קפיטליזם וצורות קיום כלכליות-חברתיות אלטרנטיביות בראי טקסטים ספקולטיביים.
  • דת וסוגי רוחניות אחרים בראי טקסטים ספקולטיביים .
  • טכנולוגיות עתידניות, תיאוריות מדעיות וטרנספורמציות אפשריות של חברה, פוליטיקה וזהות בראי טקסטים ספקולטיביים.


מטרות השיעור
 היכרות עם סוגיות מפתח הקשורות בחברה הישראלית, ובכללן גזע ואתניות, מעמד ויחסי עבודה, מגדר ומשפחה, דת, חילון והדת, פוליטיקה, מיניות וסטייה, סביבה, סמים וחברה, בעלי-חיים וחברה, צבא ומיליטריזם. המפגש עם סוגיות אקטואליות אלה יעשה דרך ניתוח של טקסטים מעולם המדע הבדיוני, הפנטזיה והאימה. למשל, בספרות: ספרי ההוביט ושר הטבעות, האריה המכשפה וארון הבגדים, מדריך הטרמפיסט לגלקסיה; בקולנוע: מלחמת הכוכבים, כוכב הקופים; בתיאטרון: הגולם; ובטלוויזיה: תיקים באפילה, באפי ציידת הערפדים.


עשייה חברתית
מרצה: ד"ר אילת אילני
היקף הקורס: שנתי, 3 ש"ש , 6 נ"ז 
מועדי הקורס: ימי שלישי 11:45-13:15 סמסטר א'+ סמסטר ב'
קהל היעד: תואר ראשון שנתון א מסלול לגיל הרך+ מסלול על יסודי

מטרת הקורס היא להציע לסטודנטים/יות מושגי יסוד ודיון מבוסס קריאה בנושא אי שוויון חברתי, חינוכי וכלכלי בישראל.

מתוך הקשר של מגמות גלובליות ומקומיות ותוך התבוננות במדיניות ציבורית המשפיעה על השוויון או אי השוויון החברתי. 
הקורס הינו קורס שנתי  שמקנה 4 ש"ש והכולל בתוכו שלושה מרכיבים:
  • ​מפגשי למידה בכיתה לאורך השנה. 
  • פעילות חברתית מונחית בארגוני חברה אזרחית העוסקים בקידום שוויון בין קבוצות חברתיות בישראל. 
  • ​לימוד עצמי של קורס מקוון באנגלית (mooc) בנושאי הקורס ועמידה בדרישותיו. 

מרצה: מתן בן ארי
היקף הקורס: שנתי, 3 ש"ש , 6 נ"ז 
מועדי הקורס: : ימי רביעי 14:00-15:30 סמסטר א' + סמסטר ב'​
קהל היעד: תואר ראשון שנתון א מסלול לגיל הרך+ מסלול על יסודי

בין האתגרים השונים הניצבים בפני המין האנושי, המשבר הסביבתי הוא אחד המורכבים להתמודדות ופיתרון. משבר זה מקיף את כדור הארץ, ואנו חווים בימים אלה את תחילת השפעתו על חיינו, השפעה שרק תלך ותתעצם.
במסגרת המסלול העוסק במשבר זה, נשלב בין הבנת המנגנונים על פיהם המערכות הטבעיות פועלות, והדרכים בהן הפעילות התעשייתי והשיטה הכלכלית האנושית משפיעות על מערכות אלו. נפרוט את המשבר הסביבתי שנגרם בשל פעילות האדם והשינויים שהוא גורם למערכות טבעיות, ולהשפעות של שינויים אלה על האוכלוסייה האנושית ויכולתה לחיות באופן מקיים.
נעסוק בנושאים הנמצאים בלב הדיון הציבורי כיום - משבר האקלים, צדק סביבתי, משאבי אנרגיה מתכלים ומתחדשים, הירידה במגוון הביולוגי של סביבות חיות, צריכה וצרכנות, והקשר של כל אלה לשיטה הכלכלית והפערים הכלכליים והחברתיים. כמו כן, הקורס יעסוק בדרכים בהן ניתן להתמודד ולתרום לפתרון המשבר, מהרמה האישית ועד רמת ההחלטות המדיניות והכלכליות בזירה הבינלאומית.
המסלול ישלב גם למידה של קורס אונליין פתוח לציבור (MOOC) בנושא משבר האקלים והמשבר הסביבתי ופעילות בארגון חברתי-סביבתי העוסק באחד מנושאי הליבה של הקורס.

מרצה: עמיר איזנמן​
היקף הקורס: שנתי 3 ש"ש 6 נ"ז
מועדי הקורס: ימי שלישי  בין השעות 1145-1315 סמסטר א' + סמסטר ב'

מטרת הקורס
מהו תפקיד החינוך בדמוקרטיה? מהו התפקיד הפוליטי שיש למורות ומורים בכיתה? מדוע
הוראה וחינוך הם תשובה למשבר שעוברת הדמוקרטיה בישראל?
על שאלות אלה ועוד ננסה לענות במהלך השנה בקורס 'חינוך לדמוקרטיה' שייערך במסגרת
לימודי 'תרבות ודעת'. בדומה לשאר הקורסים של 'תרבות ודעת', ילווה הקורס בהתנסות
חינוכית במסגרת שמקדמת חינוך לדמוקרטיה (המכונה גם חינוך פוליטי).

מרצה: עופרי בשן
היקף הקורס: שנתי, 3 ש"ש , 6 נ"ז  
מועדי הקורס: : ימי רביעי 1400:1530  סמסטר א' + סמסטר ב'
קהל היעד: תואר ראשון שנתון א'

מטרות הקורס
אחת המטרות של מערכת החינוך היא להוות קרקע בטוחה, פורייה ונעימה עבור הצוות החינוכי והילדים, כך שתאפשר להם לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות. תחושת השייכות והביטחון בתוך המסגרת החינוכית, היא תנאי הכרחי לקידום תהליכי התפתחות ולמידה. פיתוח יכולות חברתיות ורגשיות בקרב מבוגרים וילדים כאחד מאפשר תקשורת מקרבת, יחסי אמון ותומך בהפחתת ביטויים של אלימות מילולית ופיזית. בשנים האחרונות התחדד הצורך בחוסן מנטלי רגשי חברתי על מנת להתמודד עם המציאות המשתנה ללא הרף. כמו כן, הקורס כולל מעורבות חברתית שתעסוק בלמידה רגשית וחברתית וכן קורס MOOC שמחויב בתואר ראשון.

קורסי מוק

בשש השנים האחרונות עוברת האקדמיה בעולם שינוי משמעותי: ה"מוּקים", קורסים מקוונים רבי משתתפים (MOOCs = Massive Open Online Courses) מציעים כיום לכל אדם שיש לו חיבור לאינטרנט קורסים אקדמיים בחינם, המועברים ע"י המרצים הטובים ביותר מן המוסדות האקדמיים הנחשבים בעולם MIT), הרווארד, סטנפורד, אוקספורד ועוד רבים). ותתפלאו – גם לנו, לאורנים, יש מוקים "משלנו" !

ולמי זה טוב? זה טוב לכל מי שרוצה ללמוד ברמה גבוהה ובנוחיות, מהבית. זה טוב במיוחד לכל מי שחי במאה ה- 21 ורוצה לרכוש ידע, השכלה או מקצוע מבלי להירשם ללימודים מסודרים במוסד לימוד מוכר. כבר כיום רכישת מקצוע או הרחבת הידע המקצועי באמצעות מוקים הוא דרך לימוד של מיליונים ברחבי העולם. התחזיות מראות שדרך הלימוד הזו, באמצעות מוקים, רק תלך ותגדל בשנים הבאות. גם משרד החינוך בישראל הכיר בחשיבותם של המוקים וכיתות רבות בישראל לומדות כיום נושאים שונים ומקצועות שונים לבגרות באמצעות מוקים.

בהחלטה משותפת של הנהלת אורנים, ועדת הוראה והמרכז לקידום ההוראה, הוחלט כי החל משנה"ל הקרובה (תשע"ח) כל סטודנט שנה א' באורנים ילמד קורס מוק אחד במסגרת קורסי "תרבות ודעת".

בדרך כלל לימוד מוק מתבצע רק בלימוד עצמי, מול המחשב. באורנים החלטנו שלימוד המוקים יתבצע באופן קבוצתי, בגישת "הנבחרת". הרעיון הוא שכל קבוצה של סטודנטים (כ-10) תבחר לעצמה מוק אחד מבין כמה אפשרויות שיציע מרצה הקורס, ותלמד אותו ביחד כאשר המטרה היא שכל משתתפי הנבחרת (הקבוצה) יסיימו את הקורס בהצלחה ויקבלו ציון טוב.
מרצה הקורס יאמן את כל הקבוצות השייכות לאותו קורס כיצד לומדים מוק וכיצד ניתן לייעל את העבודה בצוות, וכמובן יהיה כתובת לשאלות בנושא התוכן ושאלות טכניות.

בסרטון הזה תוכלו לצפות בליה מאור, מארגון "ערי חינוך" מסבירה מהם מוקים
​​​​​​​​


קורס סמסטריאלי​

מרצה: רבאח חלבי 
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: סמסטר א 

מידע יפורסם בהמשך


Footer Mobile