קסם המתמטיקה (כיתה ד')
יעל אברמסון
מתמטיקה יכולה לפתוח את החשיבה, לעורר סקרנות ולפעמים גם להעלות חיוך.
בקורס נלמד להסתכל על המתמטיקה מזווית אחרת, לעבד נתונים, לשחק איתה משחקים, לפתור חידות וקסמים, לפתח את החשיבה, לשאול שאלות ולקשר את המתמטיקה לחיי היום יום.
נחקור את עולם המספרים והמתמטיקה, בקבוצות ולעיתים גם באופן יחידני, ובסופו של תהליך נבדוק שכולם הגיעו למסקנות הנכונות.
בין עבודות החקר יחשפו התלמידים לחידות בהן דרושה חשיבה מחוץ לקופסא, משחקים בהם יש צורך להשתמש בחישובים מתמטיים או הסקת מסקנות מהירה, כל זאת כדי לעודד את התלמידים לחשוב בצורה קצת שונה ולקבל ידע בעזרת הפקת לקחים מחקר מתמטי.
רפואה סינית (כיתה ד')
יעל אברמסון
הרפואה הסינית קיימת כבר יותר מ 3,000 שנה. היא רואה את האדם כחלק מהטבע. בסיסה של הרפואה הסינית מתארת צורך של המטפל למנוע מחלות על ידי לימוד אורח חיים בריא. במידה והמטופל חלה, המטפל ברפואה סינית יאבחן את הסיבה למחלה ויטפל בה בשלל דרכים – דיקור, שיאצו, טווינה, צמחי מרפא, תזונה ועוד.
מה נלמד? תיאוריות ברפואה הסינית, מהו הרעיון שעומד מאחורי מניעת מחלות? נחווה מה הוא טיפול השיאצו, נכיר את הגישה של הרפואה הסינית למזונות שונים ולאופני התאמתם לאנשים שונים.
ארכיאולוגיה (כיתה ד')
מתאים לכולם (גם למי שלמד ארכיאולוגיה למתחילים בכתה ג וגם למי שלא)
שרה לוין
כיצד עובד ארכיאולוג? האם אנחנו צריכים ארכיאולוגיה, ולמה? כיצד חי האדם הקדמון? מה הן 'גולגולות מכוירות'? איך נראה ספא בתקופה הרומאית? מה היה הנשק הכבד של הצלבנים?
כל השאלות הללו ועוד רבות אחרות יקבלו מענה בקורס 'ארכיאולוגיה'.
תוך כדי כך, נתבונן בחפצים עתיקים שהקדמונים לנו יצרו, נשמע סיפורים, נכיר תגליות מרעישות ששינו את ההיסטוריה ונציץ במטמונים שהוחבאו ונתגלו. נדבר אודות גיבורים, תרבויות עתיקות ואוצרות אבודים.
בעזרת מצגות, שיחות, ויצירות משלנו נספר את סיפורם של האנשים שחיו כאן בעת העתיקה, ושלנו עצמנו.
מיתוסים: מיתולוגיות וסיפורים מערש הציוויליזציה (כיתה ד')
שרה לוין
בקורס זה נכיר את המיתולוגיות של העמים הקדומים במזרח הקרוב: מסופוטמיה, מצרים העתיקה, ארץ ישראל ויוון. נתעכב על נושאים כמו: סיפורי בריאה שונים, בריאת האדם, המבול, מוות ותחיה מחודשת, גיבורים, וכמובן, אהבה...
ניחשף אל היצירות שנעשו בעת העתיקה בהשראת המיתולוגיות (הפסלים, הבניינים, ציורי הקיר, כדי החרס ועוד), נשחק, נחקור וניצור יצירות משלנו בהשראת הסיפורים העתיקים.
קומיקס (כיתה ד')
גליה עוזמו
בקומיקס אנחנו משלבים ציור ולפעמים גם טקסט כתוב, המצוירים בתוך מסגרות. הדמויות שלנו עוברות הרפתקאות וחוויות מרגשות, מצחיקות ודרמטיות בין מסגרת למסגרת. כך אנו מציירים סיפור ובוראים עולם משלנו בו אנו מייצרים את הדמויות ומציירים את עולמם.
בקורס נלמד מה זה קומיקס, ועל הסגנונות השונים. נלמד איך כותבים סיפור, איך מאפיינים דמות, נלמד כיצד משלבים טקסט וציור, בניית סטורי-בורד, עיצוב עמוד קומיקס, ציור תנועה, ואיך לשלב דיבור ומחשבה בקומיקס.
"הסיפורים קמים לתחייה": קורס אנימציית סטופ-מושן (כיתה ד')
גליה עוזמו
אנימציית סטופ-מושן היא אנימציה המשלבת יצירה אמנותית בידיים עם חומרים שונים ושימוש טכנולוגי, בעזרת פלאפון/אייפד. בקורס נלמד מה זו אנימציית סטופ-מושן, נכיר את הסוגים השונים דרך צפייה בסרטוני אנימציה ונתנסה ביצירת אנימציות בסגנונות הבאים: אנימציית פיקסליזציה- בצילום תנועות של אנשים, אנימציית חפצים- בצילום חפצים יום- יומיים, חומרי מיחזור וחומרים מן הטבע, אנימציית קאט-אאוט בעזרת גזירות נייר וציורים, ואנימציית פלסטלינה. בקורס נלמד להשתמש באפליקציית Stop Motion Studio שאיתה נצלם את האנימציות. נכין את התפאורה והדמויות שלנו בעזרת החומרים שונים ונעבוד בקבוצות- נתחלק לתפקידים ונחליף תפקידים בתוך הקבוצה כך שכל ילד/ה יתנסו בכל תפקידים: במאי/ת, צלמ/ת, מנפיש/ה ועוד. נקרין ונשתף את הסרטונים שיצרנו.
צילום, עריכה ועיצוב בוידאו (כיתה ד')
אילן לוז
בקורס זה נלמד את אמנות התמונה הנעה. נתמקד בתמונה הנעה: ב"שוט" וב"סצנה". כלומר, התמקדות בפריים בו התמונה נעה, והיכולת לחבר בין תמונה נעה אחת לשנייה תוך כדי הוספת פס קול המורכב ממוזיקה ומאפקטים של סאונד [ויתכן גם דיאלוגים או מונולוגים – אך לא הכרחי]
מה נלמד? הראיה, האור והצילום; החשיפה – צמצם ומהירות תריס; קומפוזיציה וזוויות הצילום; עומק השדה ואשליית העומק; צילום ב"מאקרו"; מסגור; השתקפויות; צבע; מרקמים; צילום מופשט; קומפוזיציה של תנועה; הכרות עם תוכנת העריכה "פרימייר"; חיבור בין שוטים על בסיס ויזואלי; חיבור של שוטים על בסיס סאונד
תוצרי הסיום של קורס זה מיועדים להיות מוצגים כווידאו ארט" או "וידאו קליפים".
פוטושופ (כיתה ד')
אילן לוז
בקורס זה נתוודע לתכנת הפוטושופ ונלמד מיומנות של עבודה עם תמונות ועיבוד תמונה בתוכנה.
מה נלמד? אמנות ופוטושופ- האם הפוטושופ פוגע באמנות הצילום או מקדם אותו או שהוא אמנות בפני עצמה; הכרות עם המחשב; בהירות וקונאראסט; עבודה עם שכבות; גזירה; יצירת קולאז פרצופים; העתקה לרקע שונה - שימוש בצילומי פורטרט והחלפת הרקע. למתקדמים – בניית רקע ממספר רקעים; כלי הWARP להתאמה ועיוות התמונה; אובייקטים חכמים; מסכות ופילטרים; יצירת הילה; הוספת טקסט והקרנת תמונה על טקסט; יצירת חותמת מים; יצירת כרזות, פוסטרים ודפי מידע; איחוי ותיקון תמונות ישנות; יצירת עולמות פנטסטיים.
דרישות הקורס: על התלמידים להביא מצלמה וקורא כרטיסים [או כבל להורדה] . ניתן לצלם בטלפון נייד בתנאי שהתלמיד למד בבית כיצד להוריד תמונות מהטלפון והביא את הכבל הנדרש.
יש להביא לשיעור דיסק און-קי עם מאגר תמונות אותן צילמו התלמידים.
משחקי אסטרטגיה (כיתה ד')
יניב שמעוני/ מתי לב
במהלך הקורס נערוך הכרות עם מגוון משחקי אסטרטגיה. משחקים מסוג זה דורשים מהשחקנים תוכנית פעולה סדורה אשר לוקחת בחשבון מגוון שיקולים.
נלמד להבחין בין סוגים שונים של משחקי אסטרטגיה והשוני המהותי ביניהם (מידע חשוף, מידע חלקי, הנחות, לקיחת סיכונים עוד)
תרגול באמצעות המשחקים מעודד פיתוח חשיבה לוגית ומגוון יכולות קוגניטיביות.
במהלך המפגשים יינתן דגש רב להקניה של ערכי כבוד הדדי, קבלה ועמידה בחוקים ויכולת הכלה הן של ניצחון והן של הפסד.
המכניקות של משחקי הקופסה (כיתה ד')
יניב שמעוני/ מתי לב
במהלך הקורס המשתתפים יחשפו למגוון מנגנוני משחק (מכניקות משחק) אשר נמצאים במירב המשחקים. לעיתים כיחידה עצמאית ולעיתים בשילוב מנגנונים נוספים ונחקור את החוויה האישית והרגשות אותם מעורר המשחק אצל השחקנים.
את המשחקים נבחן מנקודות מבט של ממציא המשחק, המכניקה בה הוא בחר.
נמחיש את הרעיונות שבין יצירה יש מאין, שיפור מנגנון קיים חדשנות INOVATION - , שינוי תצורה והעתקה של יישום אחד לעולם אחר.
תעופה וחלל למתקדמים (כיתה ד')
מתאים לכולם (גם למי שלמד תעופה וחלל בכתה ג וגם למי שלא)
אלון נגרי
בקורס המתקדמים נעמיק ונפתח צוהר לעולם התעופה והחלל בהיבט הטכנולוגי והפיזיקלי. מטרת הקורס היא לעורר סקרנות לגבי התחומים הללו, לעודד חשיבה יצירתית ולייצר הנאה לימודית אישית וחברתית.
מה נלמד בקורס? - מכונת תהליכים לשיגור טיל, חקר תעופת הטבע, תכנון מכונה מעופפת של ליאונרדו דה וינצ'י, פעולת המדחף בכלי תעופה ועוד.
איך נלמד? הלימוד ייערך דרך חקר של התלמידים בנושאים הנלמדים, עריכת ניסויים והסקת מסקנות.
שימו לב: הקורס פתוח גם עבור תלמידים שלא למדו תעופה וחלל למתחילים בכיתה ג'
רובוטיקה למתחילים (כיתה ד')
ד"ר אלכס פולישוק
הקורס מתמקד בחקר ויצירת התנהגות של רובוטים פיזיים ווירטואליים. בתחילת כל מפגש נעלה מידע וסיפורים קצרים על בעל חיים מסוים (חישה, התנהגות, תקשורת). לאחר מכן, התלמידים ירכיבו מודל רובוטי דמוי אותו בעל חיים.
התלמידים ישתמשו בערכת רובוטיקה לימודית Lego WeDo. הם "יאלפו" את הרובוטים ויתכנתו התנהגותם באמצעות תוכנה גראפית ידידותית. תוכנה זו תשמש לתכנות הרובוט וליצירת דמויות אנימציה הרלוונטיות לרובוט. בכך, משתתפי הקורס יוכלו לממש את דמיונם באמצעות הפעלה בשני "עולמות הרפתקה": פיזי (של רובוטים) ווירטואלי (של דמויות אנימציה).
להנעת מודלים פיזיים, התלמידים ישתמשו במנועים, תמסורות רצועה, גלגלי שיניים ומנגנונים מכניים נוספים. לזיהוי גירויים חיצוניים התלמידים ישתמשו בחיישנים מסוגים שונים. במהלך הקורס התלמידים יבנו ויתכנתו מודלים רובוטיים שונים ממחלקות של זוחלים, יונקים ודו-חיים.
במפגשים עם רובוטים וירטואליים, התלמידים יתכננו ויישמו אלגוריתמים לניווט הרובוט בסביבת הרפתקה אינטראקטיבית.