טופס נייח

אבחון דידקטי בעברית

לקבלת מידע נוסף 04-9539669 שלוחה 1 ​​​​​​​​​​​​​​

מועד הל​י​מודים: ימי א' 15:30-20:00​
מתכונת ההוראה: ​​​פרונטלית
היקף הלימודים​: 264 שעות אקדמאיות + 36 שעות פרקטיקום​
תעודת סיום​: הסמכה באבחון דידקטי בעברית וחשבון מטעם ק.מ.ה אורנים  
ראשת התוכנית: שלומית פרג'

משך הלימודים: שלושה סמסטרים
מקום ביצוע הסטאז': מכללת אורנים

על התוכנית
יותר ויותר תלמידים סובלים מהפרעות למידה המקשות על תפקודם בבית הספר ובהמשך החיים והוריהם משקיעי​ם רבות באבחון ובמתן תמיכה לימודית שוטפת. 
אבחון דידקטי מהווה את הצעד הראשוני בתהליך ההתמודדות עם לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז, כשמטרתו היא להעריך את כישוריו של התלמיד ואת קשייו, לזהות את נקודות התורפה ואת החוזקות שלו ולספק לו דרכי התמודדות מומלצות, תוכניות לימוד מותאמות אישית והקלות בבחינות, שיאפשרו לו לשפר את הישגיו.

במהלך תכנית הלימודים באבחון דידקטי עובר כל סטודנט​ תהליך שמשמעותו להפוך ממורה למאבחן והוא מעניק כלים להוראה ולקידום של תלמידים מתקשים ושל תלמידים לקויי למידה. מאבחנים דידקטיים מסייעים לילדים להתגבר על הקשיים הנגרמים כתוצאה מהפרעות הלמידה ולהצליח. 
הסטודנטים ילמדו כיצד לאבחן את הקשיים הקוגניטיביים בתחומים כגון שפה, קריאה, כתיבה, מתמטיקה ומיומנויות עיבוד נוירו-פסיכולוגיות ובנוסף ילמדו ויתנסו בשימוש בדרכי הערכה והתערבות ובכלי הוראה ייחודיים מקדמי למידה, המותאמים להוראה לתלמידים לקויי למידה, באופן פרטני ובקבוצות קטנות. מאבחנים דידקטיים יוכלו לעבוד במקצועם הן בשעות פרטניות בבתי הספר והן בעבודה במכונים פרטיים. 
במהלך  התוכנית ייבנה לכל סטודנט תיק מקצועי ובו כל כלי האבחון, כולל הסבר מפורט על דרך ההעברה של הכלים. 

יתרונות התוכנית
  • לימודים פרונטלים המאפשרים למידה משמעותית
  • שילוב אבחון סטטי ואבחון דינמי המבוסס על התיאוריה של פוירשטיין
  • פרקטיקום ותצפית על כל סטודנט המתנסה בהעברת הכלים 
  • קבוצות למידה קטנות
  • בנייה של תיק מאבחן הכולל את כל הכלים האבחוניים
  • ​יחס אישי וסיוע במעבר מהוראה לאבחון דידקטי

נושאי הלימוד
  • הערכת לקות למידה בגישה דינמית לעומת גישה סטטית. פונקציות פגומות פוירשטיין 
  • עקרונות מנחים: מהי לקות למידה? מהימנות ותקפות של גישות שונות לאבחון מודל עבודה להערכה של לקות למידה
  • התיווך ומשמעותו באבחון
  • שאלוני אינטייק וחשיבותם
  • תפקודים קוגנטיביים: תפיסה חזותית צורה מורכבת RAY על פי פוירשטיין
  • תפקודים קוגנטיביים: אבחונים הבודקים את תחום הקוגניציה בצורה דינמית על פי פוירשטיין
  • קריאה: אבחון א'-ת'
  • תהליך הפיענוח: מודעות מורפולוגית, ידע תחבירי, מודעות פונולוגית, פראגמטיקה, שטף
  • ​חשבון: אבחוני חשיבה חשבונית תואמי גיל ונורמות

חובות הסטודנט
  • נוכחות חובה
  • הגשת מטלה עבור כל אחד מהכלים האבחוניים
  • ​הגשת ארבעה תיקי אבחון בסוף הקורס

קהל היעד
מורים, יועצים, מטפלים, בעלי תעודת הוראה

תנאי הקבלה
  • תואר ראשון ומעלה
  • תעודת הוראה 
  • ריאיון קבלה 
  • ​אבחון דידקטי הוא שלב נוסף בהוראה המותאמת ולכן קבלת התעודה מותנית בלימודי הוראה מותאמת, למעט בעלי תואר שני בחינוך מיוחד או בלקויות למידה הפטורים מלימודי הוראה מותאמת

מועד תחילת הלימודים: 1.12.24​ 

קוד התוכנית: 10412​ 

גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה, 45 יום מראש, למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.

הנחיות בנושא קורסים המאושרים לעו"ה במסלול אישי - לחצו לצפייה

 ***פתיחת התוכנית מותנית במספר מינימום של נרשמים
ט.ל.ח

Footer Mobile