על התוכנית
ניתוח התנהגות יישומי (ABA) הינה גישה מקובלת לטיפול בילדים ובבוגרים עם קשיים והיא הוכחה כיעילה בשיפור איכות החיים, בהעלאת הפרודוקטיביות ובהפחתה של התנהגויות מאתגרות. זוהי גישה מחקרית מבוססת נתונים אשר חוקרת את הקשר הסיבתי בין הסביבה לבין ההתנהגות על ידי שימוש בכלי ההערכה מתוך עולם ניתוח ההתנהגות היישומי. כדי להבין מדוע מתרחשת התנהגות מסוימת ניתן לנתח את הנסיבות המזמנות אותה ואת התוצאות המגיעות אחריה ובעקבות כך לבצע שינויים בסביבה כדי לשנות ולהשפיע על ההתנהגות.
התוכנית מיועדת להכשיר מנתחי התנהגות בעלי הבנה עמוקה של בעיות התנהגות מורכבות במגוון אוכלוסיות ומעניקה מיומנויות להתמודדות יעילה איתן. משתתפי התוכנית ילמדו לנתח את יחסי הגומלין בין היחיד לבין הסביבה בה הוא נמצא וכן ילמדו לתכנן, לבנות, ליישם, להוביל ולהעריך תוכניות התערבות מתאימות במגוון מסגרות חינוכיות, טיפוליות, שיקומיות ו/או משפחתיות. בנוסף יכירו הסטודנטים במסגרת התוכנית מגוון של גישות טיפוליות הוליסטיות לטיפול בחרדה, בקשיים רגשיים, בלקות במיומנויות חברתיות ועוד.
בסיום הלימודים יקבלו הבוגרים תעודה מקצועית של 'מנתח התנהגות', מקצוע בעל דרישה רבה בשוק הישראלי והבין-לאומי (ניתן לראות פירוט מטה). כמנתחי התנהגות ניתן לעבוד במסגרות פרטיות וציבוריות כאחד.
יתרונות התוכנית
- התוכנית והפרקטיקום מאושרים על ידי ה-ABAI ומשרד החינוך
- הלימודים נלמדים בגישה הוליסטית המנגישה ללומדים גישות טיפוליות נוספות, מעבר לטיפול ההתנהגותי הקלאסי, כגון תיאורית ההתקשרות, תפקודים ניהוליים, מודלים רגשיים, CBT, ACT ועוד
- רוחב יריעת הלימודים מעניק לבוגרים יכולת טיפול רחבה ואפשרות עבודה עם אנשי טיפול מדיסיפלינות שונות, באופן רב-מקצועי, תוך שימוש בשפה זהה
- בשנת הלימודים השנייה הסטודנטים יבחרו תחום התמחות ויבצעו 500 שעות פרקטיקום בקבוצות קטנות, אשר במסגרתו יקבלו יחס אישי והתמקדות בקבוצות התמחות לבחירתם (חינוך רגיל/ חינוך מיוחד). הפרקטיקום יסייע להם בחיבור לשטח ויכין אותם לעבודה בסיום הלימודים
נושאי הלימוד
שנה א':
- עקרונות והליכים בניתוח התנהגות יישומי
- הליכים של הערכה התנהגותית - הערכה פונקציונאלית ואסטרטגיות התערבות
- שיטות תצפית ומחקר בניתוח התנהגות
- טיפול התנהגותי-קוגניטיבי CBT+ ACT
שנה ב':
- חלוקה לקבוצות התמחות - התפתחות תקינה ואוטיזם ולקויות התפתחותיות מורכבות
- הליכים לשינוי התנהגותי
- פרקטיקום בקבוצות קטנות
- סוגיות אתיות בניתוח התנהגות
קהל היעד
בעלי תואר ראשון לפחות העוסקים בתחומי ההוראה, החינוך, הייעוץ החינוכי, הטיפול, החינוך החברתי-קהילתי וכדומה
תנאי הקבלה
- תואר ראשון ומעלה
- מכתב המלצה ממרצה, מדריך או מנהל הכולל פרטים אישיים וטלפון להתקשרות ישירה עם הממליץ
- ראיון קבלה
חובות הסטודנטים
- נוכחות מלאה
- קריאה עצמית
- מטלות ומבחנים
- פרקטיקום
מועד הלימודים
תאריך תחילת הלימודים:
פרונטלי יום ב' - 4.11.24
מקוון יום ד' - 6.11.24
אירוע במהלך שנת הלימודים
יום עיון בו הסטודנטים ייחשפו לדיסציפלינות שונות וחיבורם לעולם ניתוח התנהגות יישומי. תאריך יקבע בהמשך.
אפשרויות התעסוקה
- ארגון 'גפן'
- בתי ספר לחינוך מיוחד ולחינוך רגיל
- מעונות יום שיקומיים
- גני תקשורת
- מרכזי מתי"א
- מרכזי תעסוקה לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים
- המגזר הפרטי
- מרכזי ניתוח התנהגות פרטיים
- הוסטלים
- הוראה ואקדמיה
גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה, 45 יום מראש, למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.
קישור לטופס
גמול שבתון לעובדי הוראה בשבתון בלבד:
עוד לתמורה: 180 שעות
אופק חדש: 180 שעות
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח.ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
הערות
הכרה בקידום מקצועי במסגרת 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה' משתנה מעת לעת וכפופה לשינויים של משרד החינוך
* פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים