ד"ר יהודית לנדו
קהל היעד
מורים המלמדים בכיתות רגילות בבית הספר היסודי, חט"ב , תיכון , ומורים המלמדים בכיתות שילוב, אתגר, ומב"ר.
רציונל
מורים פוגשים בכיתותיהם תלמידים רבים המאובחנים כלקויי למידה ו/או כהפרעת קשב וריכוז. הדרך היעילה ביותר להתמודדות עם קשיי התלמידים מאופיינת בשני מרכיבים: (1) הכרות עם אופן התפתחות ומאפיינים מרכזיים של לקויות למידה והפרעת הקשב, המובילים להבנת ההשלכות של הלקות על התנהלות התלמיד; (2) הכרות עם אסטרטגיות הוראה ופרקטיקות יישומיות שהמורה יכול להפעיל על מנת לייצר עבור התלמיד חוויה מיטבית. במסגרת הקורס נתבונן באירועים מהכיתה, (שהמשתלמים יביאו מההוראה) נתרגל התבוננות אמפתית, חקרנות ,דרכי פעולה מיטביות בכיתה, ואסטרטגיות הוראה. בנוסף, נכיר ונתנסה בתהליכי בניית הקשר של המורה עם התלמיד בעל הלקות למידה ו/או הפרעת קשב והוריו.
מטרות
- זיהוי הקשיים הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים המאפיינים תלמידים בעלי לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (הכרת התפתחות הלקות מגיל הגן-גיל ההתבגרות/תיכון)
- פתוח יכולת הבחנה בין ליקויי למידה וקשיי למידה וההשלכות על עבודת המורה.
- הכרות עם תהליכי איתור, מעקב, התערבות והערכה.
- הכרות עם דרכי התערבות בעבודה חינוכית עם תלמידים בעלי לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז. הצצה לעולם של בינה מלאכותית ותלמידים לקויי למידה.
- הכרות עם מערך ההתאמות עבור תלמידים לקויי למידה.
- פיתוח יכולת לנהל מערכת יחסים מיטבית עם הורי תלמיד לקוי למידה ו/או הפרעת קשב.
נושאי הלימוד
- מבוא: מהי לקות למידה? מהי הפרעת קשב? הגדרות עדכניות וסקירה כללית.
- "נורות אדומות"- הרקע ההתפתחותי ללקות למידה והפרעת קשב , האם קיים הבדל בדפוסי הלקות והשלכותיה בין תלמיד בבית הספר היסודי למתבגר בכיתה י"א?
- המודל הנוירו-פסיכולוגי- הקשר בין מוח ולמידה וההשלכות על הלמידה והקשב.
- היבטים חברתיים-רגשיים של התלמיד לקוי הלמידה בכיתה הרגילה
- הפרעת קשב וריכוז- תפקודים ניהוליים, לקויים במערכת הזיכון והשפעתם על התפקוד האקדמי -אסטרטגיות פעולה מיטביות .
- הפרעת קשב של בנים דומה לזו של בנות? -התבוננות על ההבדלים וההשלכות על ההתנהלות בכיתה.
- "גישת הכוחות"- אסטרטגיות להעצמת התלמיד
- "וויסות עצמי "- כלים לניהול למידה של תלמיד לקוי למידה ו/או הפרעת קשב.
- בניית קשר מיטבי עם הורי תלמיד לקוי למידה ו/או הפרעת קשב.
חובות הקורס
- נוכחות ב80% מהמפגשים.
- עבודה מסכמת בסוף ההשתלמות.
- 2 מפגשים א-סינכרוניים המלווים + משימה מלווה השתתפות במפגשים.