רכזת: ד"ר נורית הוכברג
מנחה: פזית לוי
מועדי המפגשים: יום א', 17.30-19:00
מטרות הקורס
- לפתח יכולת ראייה מורכבת של המציאות הבית ספרית.
- פיתוח כלים ומיומנויות להתמודדות עם קשיים ובעיות בעבודת המורה
- להכיר גישות ומיומנויות שונות להתנהלות יעילה ומקצועית עם תלמידים.
- ללמוד מיומנויות תקשורת לעבודה עם הורים.
- לעבוד בצורה יעילה ומדויקת עם עמיתים והצוות החינוכי.
- לפתח קהילת למידה מקצועית בה מתקיימת חקירה מקצועית -רפלקטיבית המושתתת על דיאלוג בין כל הגורמים, תוך התאמה ליעדי אזור העבודה.
התכנים בסדנא, יתבססו על דילמות ולצרכים שיועלו ע"י המשתתפים בה וייגעו ביחסי מורה-מנהל, מורה-מורה, מורה-תלמיד, מורה-הורה, וכמו כן יושם דגש על המאפיינים היישוביים הקשורים לתפקידו של המורה בכלל ובהקשר היישובי-אזורי. תינתן גם הדרכה על שלבי העשייה הנדרשים בשנת ההתמחות אל מול צוות ביה"ס ומשה"ח.
הקורס הינו סדנא תומכת בהוראה ההתחלתית בשדה החינוכי. במסגרת הסדנא נעסוק ראשית בפיתוח זהות תפקיד המורה בפועל וחיזוק חוסנו הנפשי להתמודדות עם אירועי היומיום במסגרת החינוכית. בנוסף, תעסוק הסדנא ביצירת קשר של מורה המתחיל עם גורמי ההנהלה בבית הספר, קולגות, התלמיד והוריו. מטרתה המרכזית של הסדנא היא לסייע למורה בראשית דרכו להבין את המציאות הבית ספרית.
קהל היעד
מחנכים בעלי מוטיבציה, שליחות וחזון
הקף הלימודים
מסגרת של 60 שעות אשר יתקיימו במתכונת של 20 מפגשים במתכונת היברידית.
פירוט יינתן בהמשך.
חובות הקורס
80% נוכחות
משימות הגשה
הצגת דילמה אישית כתובה מתוך העבודה בבית הספר לקבוצה. בהמשך ניתוח הדילמה בעקבות העבודה שנעשתה בקבוצה+ ריפלקציה אישית על הנעשה בשטח בעקבות התערבות זו.
תלקיט משימות שיוגשו לאורך כל השנה בהתאם למגשים הנלמדים- צוינו בתוך לוז המפגשים
פתיחת הקורס מותנית באישור תקציבי של משרד החינוך.
לוז מפגשים – חממת מחנכות מכללת אורנים
תאריך | יום | שעת התחלה | שעת סיום | מיקום | נושא | משימה מלווה |
3.11.24 | א' | 17.00 | 19:15 | מכללת אורנים | הכיתה כקהילה- יצירת אקלים כיתה מיטבי, קשר ודיאלוג | המלצה לפעילות לגיבוש כיתה ויצירת אקלים מיטבי ע"י כל מתמחה |
10.11.24 | א' | 17.00 | 19:15 | זום | שיוך, שייכות והשתייכות | |
17.11.24 | א' | 15:30 | 17:45 | מכללת אורנים | חקר פרקטיקה ככלי לפיתוח רגישות והרחבת רפרטואר סביב דילמה שתעלה מהמתמחים- | כתיבת אירוע- דילמה מתוך חיי הכיתה תוך התייחסות לרגשות ומחשבות של המורה |
26.11.24 | ג' | 16:00 | 18:15 | זום | מפגש מפמ"רים [1] - לפי דיספלינות | מענה לקובץ שיתופי |
22.12.24 | א' | 17.00 | 19:15 | מכללת אורנים | קשר הורה-מורה- תפיסה אלטרנטיבית בעבודה עם הורים | המשך התבוננות על אותה שיחה- הצגת המלצות לחלופות בשיח, הצעות לאסטרטגיות עבודה ליצירת ברית הורה מורה. |
28.1.25[1] | ג' | 16:00 | 18:15 | זום | מפמ"רים [1] - לפי דיספלינות | |
16.2.25 | א' | 17.00 | 19:15 | חדר סימולציה מכללת אורנים | סימולציה – על ידי יחידת הסימולציות מכללת אורנים | משוב למפגש מנקודת מבט רפלקטיבית |
18.3.24 | ג' | 17:00 | 19:15 | זום | יריד ידע והשראה - סדנאות בחירה | |
11.5 | א' | 17.00 | 19:15 | מכללת אורנים | גבולות ללא ענישה כיצד? תרגול פרקטיקות של שיחת גבולות עם תלמידים | תיעוד כתוב של שיחת גבולות מורה- תלמיד תוך יישום פרקטיקות נלמדות בהצבת גבולות |
25.5 | א' | 17.00 | 19:15 | מחוץ למכללה- תיאום בהמשך | מפגש סיום חגיגי + משוב סיום חממה | משוב סיום חממה יצירתי וחגיגי |