אתר אישי

פרופ' שמיר אילת


קורות חיים

השכלה אקדמית

פרופ' אילת שמיר במסלולב':אמנים-יוצרים.

תואר ההתמחות המוסד אקדמי שנת קבלת התואר הארץ בה נרכש התאר:

פרופ' חבר - יוצר הוועדה העליונה של המל''ג למינוי פרופסורים בתחומי הרוח והאמנות המכללה האקדמית אורנים 2017 ישראל

דוקטור החוג לספרות עברית והשוואתית אוני' חיפה 2004 ישראל

מ.א. החוג לספרות עברית והשוואתית אוני' חיפה 1997 ישראל

ב.א. החוג לספרות עברית והשוואתית אוני' חיפה 1987 ישראל

דרגות אקדמיות וקביעות במוסדות להשכלה גבוהה דרגה תאריך והיקף הקביעות שם המוסד מחלקה/חוג

פרופ חבר-יוצר 2017 12 ש"ש המכללה האקדמית אורנים ספרות דרמה ומבע יצירתי

מרצה בכיר 2013 14 ש"ש המכללה האקדמית אורנים ספרות, דרמה ומבע יצירתי

מרצה 2012 9 ש"ש המכללה האקדמית אורנים ספרות, דרמה ומבע יצירתי

תפקידים במנהל האקדמי של אורנים:

ראשת החוג לספרות דרמה ומבע יצירתי. 1.9.2010-1.9.2018

חברה בוועדת מינויים 1.9.2018

מלגות, פרסים, מענקי מחקר, מלגות עידוד מחקר: 2019 הרשות למחקר אונים מענק יצירה 5,500 2017 הרשות למחקר אורנים *מענק יצירה 5,000 2016 הרשות למחקר אורנים *מענק הוצאה לאור 5,500 2015 הרשות למחקר אורנים *מענק יצירה 5,000 2015 הרשות למחקר אורנים *"מתווה לקרן מחקר" לסגל אורנים לשנת הלימודים תשע"ו 4ש"ש 2014 עיריית רמת גן *פרס רמת גן למצוינות ספרותית ולעידוד הספרות העברית בקטגוריית פרוזה לרומן המיטה שאתה מציע בעצמך 25,000 2012 אורנים מענק יצירה 5,000 2008 משרד התרבות פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים תשס"ט לרומן פסנתר בחורף 65,000 2008 קרן "ספיר" ספרי פסנתר בחורף נבחר לאחד מחמשת המועמדים הסופיים לפרס ספיר 2008 25,000 2007 הוצאת עם-עובד ספרי פסנתר בחורף זכה בפרס וינר לעידוד יצירה מקורית מטעם הוצאת עם-עובד 20,000 2003 אוניברסיטת חיפה מענק מטעם דיקן הפקולטה למדעי הרוח ולשכת הרקטור עבור תרגום לאנגלית של הנובלה "האם אתה רואה את מה שאני שומע", שראתה אור בספר בזמן מלחמה. תרגמה: יעל לוטן. 6,000 2001 עיריית חיפה מענק מטעם "קרן תרבות חיפה", לספר גנסין3 3,000 2001 אוניברסיטת חיפה מלגת הצטיינות ע"ש אילנה צ'נוברודה מטעם "החטיבה ללימודי האישה" באוניברסיטת חיפה 3,000 1999-2001 אוניברסיטת חיפה מלגת הצטיינות לדוקטורט מטעם הרשות ללימודים מתקדמים 1,500 1999 בית הנשיא מענק מטעם "קרן הנשיא" לספרי גנסין 3 1,000 רשימתפרסומים 1. עבודת הדוקטור: שמיר, אילת. תשס"ה: הזר המקומי – גילומי כלאיים בפרוזההישראלית החדשה.אוניברסיטת חיפה, בהדרכת פרופ' ניצה בן דב ופרופ' דבורה ברנשטיין (236 עמ'). 2. עבודת התזה ל-MA: שמיר,אילת. תשנ"ז:הקול הנשי הכל הגברי – קריאה פמיניסטית בסיפורארבע האימהות לספר בראשית.אוניברסיטת חיפה,בהדרכת פרופ'עליזה שנהר (264 עמ'). 3. ספרים: 1. שמיר, אילת. 2018: נטל ההוכחה.עם עובד, תל אביב (219 עמודים). 2.שמיר, אילת. 2016: הזרהמקומי – גילומי כלאיים בספרות ישראלית. רסלינג, תל-אביב (263 עמודים). 3.The Bed You Make, chapters1-2. Jewish Fiction, (Issue 16 September 2015) ) 4. Canada. Editor: Nora Gold http://www.jewishfiction.net/index.php/current-issue/ 5. שמיר אילת. 2015: The Bed You Make ((translated by Avital Tzype – הרומן מיוצג על ידי"המכון לתרגום ספרות עברית", הרומן תורגם לאנגלית על ידי אביטל ציפה. http://www.ithl.org.il/page_15281http://www.ithl.org.il/page_15281 6. שמיר, אילת. 2013: המיטה שאתהמציע בעצמך. עם עובד, תל-אביב (440 עמודים). 7. שמיר, אילת. 2007: פסנתר בחורף.עם עובד, תל-אביב (315 עמודים). 8.Shamir ,Ayelet.2010: Un piano en hiver. ChristianBourgois Editeur, Paris (357 pp).9. שמיר, אילת וקלדרון, נסים. 2002: בזמןמלחמה. כנרת, אור יהודה (199 עמודים). 10. שמיר, אילת. 1999: גנסין 3.עכשיו, תל-אביב. (189 עמודים). מאמרים: שמיר,אילת. 2010: "הכלאה משחררת – גילומי כלאיים בהכלה המשחררת לא"ביהושע", מבטים מצטלבים. עורכים: ניצה בן דב ואמירבנבג'י, הוצאת הקיבוץ המאוחד ומרכז "הקשרים" של אוני' בן-גוריון,עמ' 251-272. 1.L'ibrido liberato: la personificazione dell' ibrido ne "Lasposaliberate" Leggere Yehoshua. Giulio Einaudi editore,s.p.a. Torino, 2006. pp 229-240. פרקים מספרי באנתולוגיותספרותיות: "Perroblanco, perro negro", El libro de la paz Yaron avitov,compilador. Paradiso editores, 2010. pp 44-54. "Pianoin Winter", Modern Hebrew Literature: Women in Words. TheToby Press LLC. 2007. pp 69-74. מאמרים ספרותיים אחרים: שמיר, אילת. 2019: "מה מעיק על מונרו", ספרים "הארץ", 6 בדצמבר. שמיר, אילת. 2019: "מדיאה השחורה", ספרים "הארץ", 27 למרץ. שמיר, אילת. 2018: "המסע הארוך אל תוך הלילה", ספרים "הארץ", 11 לאוקטובר. שמיר, אילת. 2008: "דארסי קולה", ספרים "הארץ",9 ביולי. שמיר, אילת. 2008: "קינה לנפש תאומה שנבלעה בחשכה" ספרים "הארץ", 2 בינואר. שמיר, אילת. 2008: "גבולותיה הדקים של האינטימיות האנושית" ספרים "הארץ", 5 במארס. שמיר, אילת. 2008: "איך פועל רוע כה מזוקק ועם זאת כה אנושי" ספרים "הארץ", 23 בינואר. שמיר, אילת. 2008: "בוקר אחד אחרי המלחמה הגדולה" ספרים "הארץ", 23 באפריל. שמיר, אילת. 2008: "העניין הוא שאני לא רוצה למות" ספרים "הארץ", 2 באפריל. שמיר, אילת. 2008: "הרחק מגן עדן" ספרים "הארץ", 27 באוגוסט. שמיר, אילת. 2008: "לב ומאפליה" ספרים "הארץ", 5 בנובמבר. שמיר, אילת. 2008: "האם האופן שבו נהגו בך הוריך הוא האופן שבו אתה עתיד לנהוג בילדך" ספרים "הארץ", 8 לינואר. שמיר, אילת. 2007: "כמה טוב שבאתם, אבא, אמא", ספרים "הארץ", 9 במאי. שמיר, אילת. 2007: "איש יולד אישה יולדת איש", ספרים "הארץ", 28 במארס. שמיר, אילת. 2007: "האם אין נשים שנושמות לרווחה כשהבעל קם ועוזב?" ספרים "הארץ", 6 ביוני. שמיר, אילת. 2007: "פיליפ רות חוזר הביתה" ספרים "הארץ", 4 ביולי. שמיר, אילת. 2007: "רק רחש גליו של הים" ספרים "הארץ", 8 באוגוסט. שמיר, אילת. 2007: "כיצד עלי לכוון את דעתי?" ספרים "הארץ", 7 בנובמבר. שמיר, אילת. 2007: "שום גאולה לא תימצא לנו דרך הביבים" ספרים "הארץ", 28 בפברואר. שמיר, אילת. 2007: "ומהו העיקר? מהו העיקר הזה שבשבילו צריך להילחם?" ספרים "הארץ", 11 בספטמבר. שמיר, אילת. 2006: "איפה יש בספרות המודרנית עוד דמויות כאלה" ספרים "הארץ", 6 לנובמבר. שמיר, אילת. 2006: "כוחם המיתי של המים הרבים האלה", ספרים "הארץ", 30 באוגוסט. שמיר, אילת. 2006: "כוחה וחולשותיה של כתיבה על פתקים קטנים" ספרים "הארץ", 20 בספטמבר. שמיר, אילת. 2006: "כוחה המעורר של מוסיקה גדולה" ספרים "הארץ", 11 באוקטובר. מאמרים ספרותיים עליצירותיי: עלגנסין 3 oבלבן, אברהם. "מונולוג מתמידעם הדמות המעסיקה את התודעה". הארץ, מוסף ספרים, גל' 361(י"ט בשבט תש"ס, 26 בינואר 2000), עמ' 11. oגורביץ', ניצה. "לא מוסיקה קלה". עתון77, גל' 242 (2000), עמ' 13. oמלצר, יורם. "מיקומה שלהאמנות". מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ"א בשבטתש"ס, 28 בינואר 2000, עמ' 26. עלבזמן מלחמה חזן לוי, יעל. "מה שלא יעלה על הדעת" ו"מה שהנייר אינו סובל" – הפונקציה התרבותית והפונקציה של העינויים: אילת שמיר, "האם אתה רואה את מה שאני שומע". בתוך: מה את מבינה: נשים כותבות על מלחמה בספרות העברית. מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות. עמ' 101-134, 2019. מלצר, יורם. "המצב כולל את המציאות, הפוליטיקה והספרות". מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, כ"ג בניסן תשס"ב, 5 באפריל 2002, עמ' 26. רוטבליט, יעקב. "החלום ועדכונו". ידיעות אחרונות, המוסף לשבת - תרבות, ספרות, אמנות, ז' באייר תשס"ב, 19 באפריל 2002, עמ' 27־28.Yael Hazan(Ben-Gurion University of the Negev) "את כל מה שהגוף מתעקש לזכור" פואטיקה של עינויים בנובלה "האם אתה שומע את מה שאני רואה" (הרצאה שניתנה בכנס שהתקיים בתאריכים 24-26/6/2013 (Jewish Theological Seminary of America, New York עלפסנתר בחורף שמיר, זיווה. הספרות ורוח המוזיקה. הוצאת ספרא, 2019. Heddy Shait (University of Haifa) "להכות את הערבי הקטן פאדיל" – אלימות, לימינליות, מרכז ושוליים ב"פסנתר בחורף" לאיילת שמיר. (הרצאה שניתנה בכנס שהתקיים בתאריכים 24-26/6/2013(JewishTheological Seminary of America, New York אוריין, יהודית. "היוואש מכלתקווה, הבא בשערי!". עתון 77, שנה ל"א, גל' 327־328(שבט-אדר תשס"ח, ינואר-פברואר 2008), עמ' 14־15. גלסנר, אריק. "אגפא על פי שמיר". מעריב, מוסף שבת - ספרות וספרים, י"ד בחשון תשס"ח, 26 באוקטובר 2007, עמ' 28. רודין, שי. "אם רק היה חוזר האור". כיוונים חדשים: כתב עת לענייני ציונות, יהדות, מדיניות, חברה ותרבות, גל' 18 (תמוז תשס"ח, יולי 2008), עמ' 299־305. נבות, אמנון (2011). "מזכר פנימי, סיפורת עברית 2000-2010". הוצאת דחק. עמ' 42-44. הרצוג, עמרי. להעיר את המתים. Y-net ידיעות אחרונות , 6 בספטמבר 2007 הרצוג, עמרי. האצבעות כבר התקשו על ההדק. הארץ, מוסף ספרים, גל' 766 (י"ט בחשון תשס"ח, 31 באוקטובר 2007), עמ' 4. ורדי, יצהר. כמה מעייף לנוע בין הצללים. הארץ, תרבות וספרות, ז' בחשון תשס"ח, 19 באוקטובר 2007, עמ' 4. פסנתר בחורף באתר מכון לתרגום ספרות עברית - http://www.ithl.org.il/page_14661 פרק ראשון מתוך פסנתר בחורף – אילת שמיר, באתר nrg מעריב, 31 במאי 2008ביקורותבעיתונות הצרפתית על פסנתר בחורף: Audrey R?mond. Le Figaro, UN PIANO EN HIVER, 11.2.2010 http://evene.lefigaro.fr/livres/livre/ayelet-shamir-un-piano-en-hiver-42814.php?critiques Dominique Aussenac. Le Matricule des Anges, Un piano en hiver, April 2010 http://www.lmda.net/din/tit_lmda.php?Id=63814 Julie Coutu. Chro, AYELET SHAMIR – UN PIANO EN HIVER, 11.7.2010 http://www.chronicart.com/livres/ayelet-shamir-un-piano-en-hiver/ Paula Jacques. COSMOPOLITAINE, 18.4.2010 http://www.franceinter.fr/em/cosmopolitaine/89762 Interlignes - le blog lectures de la m?diath?que de Martigues, Un Piano en Hiver, http://interlignes-martigues.over-blog.com/article-un-piano-en-hiver-47599251.html Kate et Mapero, VODKA, Un Piano en Hiver. 17.11.2010 http://wodka.over-blog.com/article-shamir-piano-61177596.html http://www.ledevoir.com/culture/livres/289015/litterature-etrangere-si-par-un-soir-d-hiver https://www.actualitte.com/article/livres/chronique-un-piano-en-hiver-de-ayelet-shamir/5618 על המיטה שאתה מציע בעצמך ·הרצוג, עמרי. "הגברים הקשוחים של המערבון הישראלי, הארץ, מוסף ספרים, 18 ביולי 2013. ·לב-ארי, שירי. סופרים מתעלמים מהערבים ריאיון עם אילת שמיר,באתר ynet‏, 1 ביולי 2013 ·פרבר, חבצלת.הסוד הנלחש לסוסים,מוסף 'שבת', מקור ראשון, 5 ביולי 2013 ·אורן, יוסף . לקחי המניפה כשהיא נפרשׂת (חלק א), חדשות מחלקה ראשונה,2 ביולי 2013 ·אורן, יוסף . אדם וסוס בחיקו (חלק ב,( חדשות מחלקה ראשונה,14 ביולי 2013 המיטה שאתה מציע בעצמך באתר המכון לתרגום ספרות עברית - http://www.ithl.org.il/page_15281 נימוקי השופטים פרופ' ניצה בן-דב, פרופ' זיוה שמיר, ד"ר עדנה קפלן–הגלר, ד''ר ליליאן דבי–גורי לפרס רמת גן לספרות עברית 2015 – http://www.ramat-gan.muni.il/NR/rdonlyres/426274CC-4BA1-43A3-9C45-4FC26879AE76/0/pras2014.pdf מילים שמנסות לגעת - "המיטה שאתה מציע בעצמך" – תוכנית רדיו עם ענת בלייס, 24.10.2013 - http://www.iba.org.il/aleph/?entity=965611&type=1&topic=43 טנצר, מירה. המיטה שאתה מציע בעצמך, 17 ביולי 2013 ·רוגני, חגי. קהילות ynet ·דף הספר באתר עם עובד ·פורוםהספרים של YNET מארח את אילת שמיר לדיון בספרה 20.9.2013 ·פולק כהן, אביגייל. סלונה 22/06/2013 ·גולדשטיין, טל. מגאפון | 21 ביוני 2013 ·ביקורתבאתר נוריתה ·ביקורת בקהילות ynet ·ביקורת באתר שוונג על הזר המקומי בןצבי, רבקה. "זהות היברידית". מוסף שבת מקור ראשון לתורה, הגות, ספרותואמנות. (13 במרץ 2016). ראיוןרדיו על 'הזר המקומי', רשת ב' שישי בשש - תרבות עם ענת שרון בלייס ושירי לב-ארי.(17 ליוני 2016) עלנטל ההוכחה 1.נטל ההוכחה - אחד מעשרת ספרי הפרוזה הטובים שלהעשור: https://e.walla.co.il/item/3314496 2.נסים קלדרון‏, "נטל ההוכחה": ספר שבוחן את הגבריותבאינטנסיביות, באתר וואלה! NEWS‏,17 בספטמבר 2018 https://e.walla.co.il/item/3187951 3.גילי איזיקוביץ, מה גורם לאילת שמיר לכתוב מנקודת מבט גברית?,באתר הארץ, 11 באוקטובר 2018 https://www.haaretz.co.il/gallery/literature/.premium-MAGAZINE-1.6545817 4.ליבנה יוני, "בג'ונגלים של העיר התחתית", ידיעותאחרונות, 7 לילות, 12 בספטמבר 2018. 5.https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5348651,00.html?fbclid=IwAR0aCCA7Ij3-CsdE0EdZayTheSEnBtyHvVFkpOT5ZvoBX5Xxoib5ai8mhSU 6.המלצותיהם של א"ב יהושע, עמוס עוז, מאיר שלו,דרור בורשטיין ואמציה פורת על"נטל ההוכחה" בדף הספר בהוצאת עם-עובד: https://www.am-oved.co.il/%D7%A0%D7%98%D7%9C_%D7%94%D7%94%D7%95%D7%9B%D7%97%D7%94 תפקידיםופעילויות אקדמיות מחוץ למכללה: עמית הוראה ג' בחוג לספרות עבריתוהשוואתית באוני' חיפה2019 עמית הוראה ב' בחוג לספרות עבריתוהשוואתית באוני' חיפה 1999-2014 Referee בוועדת המחקר הבין מכללתית של מכון מופ"ת 2014- Referee לדפים במחקר לספרות (אוניברסיטת חיפה)2004- אורחת (Student Research)2001 ב- Oxford Center for Hebrew and Jewish Studies. פעילה ב"פרויקט פורד", פרויקטמשותף לחטיבה ללימודי האישה באוני' חיפה, 1999-2001 החוג ללימודי נשים ומגדר באוני'בר-אילן, והמחלקות ללימודי נשים במכללת בית-ברלובמכללת עמק-יזרעאל. הפרויקט כלל השתתפות בימי עיון, הרצאותוסמינרים. פעילויות אחרות בתחומי החינוך: השתתפות בסדנת מחקר במכון ון ליר-"בין מזרח למערב: הרומן כמסגרת 2012 חדשה לחשיבה על המזה"ת בעידןהמודרני" ייסוד ארגון ושיפוט תחרות הכתיבה הכלל-מכללית של החוג לספרות באורנים 2012- ייסוד ארגון והנחיית סדרת "מפגשייוצר אורח" של החוג לספרות באורנים 2010- חברת מערכת בכירה במפעל "קסת"לעידוד ספרי ביכורים 2004-2010 מטעם "מרכז ההדרכה לספריותבישראל" שופטת בתחרות "כתוב" לסיפוריביכורים של מועצת הפיס לתרבות ואמנות 2003 אסיסטנטית לפרופ' ניצה בן-דב בחוגלספרות עברית והשוואתית 1999-2001 אוניברסיטת חיפה אסיסטנטית לפרופ' חיה שחם בחוג לספרותעברית והשוואתית1990-1991 אוניברסיטתחיפה

מומחיות אקדמית

איֶלֶת שמיר (נולדה ב-17 במאי 1964) היא סופרת ישראלית, מלמדת בחוג לספרות במכללה האקדמית אורנים כפרופסור יוצר חבר. בין השנים 2010–2018 שימשה כראשת החוג.


הוראה

במכללת אורנים

שנה שם הקורס סוג: תרגיל, שעור, סמינר, הדרכה היקף השעות תשע"ד יסודות הסיפורת שיעור 2ש"ש תשע"ד המיתוס בהדגש ספרותי שיעור 1ש"ש תשע"ד לפרק את המיתוס שיעור 1ש"ש תשע"ד על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אהבה – יחסי אהבה בספרות סמינר 2ש"ש תשע"ד יוגה וספרות שיעור 2ש"ש תשע"ד קריאה מודרכת הדרכה 2ש"ש תשע"ד צמתים בספרות ישראלית ב' שיעור 1ש"ש תשע"ג יסודות הסיפורת שיעור 2ש"ש תשע"ג המיתוס בהדגש ספרותי שיעור 1ש"ש תשע"ג לפרק את המיתוס

רשימת פרסומים

נושאי תיזה

עבודת הדוקטורט ( .Ph.D. / D.Sc) - בעברית ובאנגלית

סיימה דוקטורט בספרות באוניברסיטת חיפה בשנת 2004, בנושא: "הזר המקומי" – גילומי כלאיים בפרוזה הישראלית החדשה. העבודה דנה במושג הכלאיים, בגניאולוגיה המושגית והתרבותית שלו, במהותו ובמאפייניו, ומציעה אותו כפריזמה לקריאה בשלוש יצירות מן הפרוזה הישראלית החדשה.

ספרים - כתיבה או עריכה

ספריה:

  • אפריקה בלוז, עם עובד, 2024[9]

  • 75 - תמונת מצב', עריכה לצד יובל שמעוני, עם עובד, 2023[10]

  • נטל ההוכחה, מועמד החמישייה הסופית של פרס ספיר 2019. הוצאת עם עובד 2018

  • הזר המקומי – גילומי כלאיים בספרות ישראלית. רסלינג, תל אביב, 2016

  • המיטה שאתה מציע בעצמך, הוצאת עם עובד, 2013

  • פסנתר בחורף, מועמד החמישייה הסופית של פרס ספיר 2008, הוצאת עם עובד, 2007

הספר תורגם לצרפתית: Un piano en hiver, traduit de l'h?breu par Katherine Werchowski; Christian Bourgois editeur; parution 2010; ISBN 978-2-267-02074-8

פרסים:

פרס ווינר לעידוד יצירה מקורית מטעם הוצאת עם עובד לשנת 2007.

ספרה "פסנתר בחורף", היה בין חמשת המועמדים הסופיים לפרס ספיר לשנת 2008.[2]

פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת תשס"ט 2009.

פרס רמת גן לעידוד הספרות העברית תשע"ד, 2014.[3][4]

אודות ספריה

גנסין 3

זהו ספרה הראשון של אילת שמיר, שראה אור בהוצאת "עכשיו" בשנת 1999. הספר הוא אוסף של ארבעה סיפורים ארוכים, שדוחסים את החוויות במרקם לשוני המהווה את הקוטב ההפוך לשפה הרזה וה"שיינקיאנית". זו אינה פרוזה ריאליסטית, אלא סיפורי חקירה ניסיוניים שיש בהם פירוק ושבירה לא רק של המסגרת הפורמלית של העלילה ושל התחביר הקוהרנטי, אלא גם של הרגלי המחשבה. באופן כזה, חייב הקורא, במידה רבה להיות שותף לשחזור המסגרת הכללית, שבה, ואולי כתוצאה ממנה, מתרחשות החוויות. כך למשל בסיפור "גנסין 3", שעל שמו קרוי הקובץ, מתוארות חוויותיו הקשות של זוג צעיר, בבית שעובר תהליך של פירוק ובניה מחדש, ורק בהדרגה מתברר כל מתאר היחסים ביניהם. באופן דומה, משולבת הכוחנות הגברית של כמה מן הגיבורים ה"חוקרים" כגון החייל ("המיטה שאתה מציע בעצמך") המורה ("אוגוסט וכו', רקוויאם לתלמידה") והנערה (אפריקה בלוז"), ברגישות לה ניתן לצפות מכושר ההכלה וההסתכלות של האישה. שמיר קיבלה על הספר מענקים מטעם "קרן הנשיא" ומטעם "קרן תרבות חיפה".

האם אתה רואה את מה שאני שומע

זוהי נובלה פרי עטה של אילת שמיר שראתה אור בספר "בזמן מלחמה" בהוצאת כנרת בשנת 2002. הספר מורכב, משתי מסות של פרופ' נסים קלדרון, שמנתח בין היתר, את הסמלים הספרותיים והפוליטיים שהתפתחו בצל האינתיפאדה השנייה, מהנובלה של שמיר [5]ומקטעים מהסיפור "אמנות המלחמה" של יובל שמעוני. הנובלה "האם אתה רואה את מה שאני שומע" מנסה לחדור אל הדינמיקה ואל האינטימיות ואל התשוקה שמעורבים במעשה חקירה של אסיר פלסטיני במתקן חקירות של השב"כ. וזאת באמצעות פירוק והרכבה מחדש של מפגש התודעות בין חוקר ונחקר, של לשון החקירה, ושל הזמן והמרחב בתא במהלך העינויים. שמיר כתבה את הסיפור מיד אחרי שפרצה האינתיפאדה השנייה בספטמבר 2000, והוא מבוסס על סיפור אמיתי של בכיר בממשל הפלסטיני מג'נין שהיה כלוא במהלך שנות השמונים במשך תשע שנים בכלא הישראלי בשל פעילות פוליטית, מתוכן שנה וחצי בחקירת שב"כ. שמיר נפגשה עמו בחיפה, ואף ביקרה בג'נין באוגוסט 2000, כחודש לפני ההתפרצות. כעבור תשע שנים, במאי 2009 בעת כנס במכללה האקדמית אורנים ("הכתובת הייתה על הקיר") [6] הרצתה שמיר על הסיפור שמאחורי הנובלה והזמינה את מר עבדאללה ברכאת המשמש כיום (2009) כסגן מושל ג'נין, אותו ראיינה ועליו ביססה את סיפורה, למסור עדותו שלו המקורית לאירועים. ב־2003, שמיר זכתה במענק מטעם אוניברסיטת חיפה לתרגום הנובלה לשפה האנגלית.

פסנתר בחורף

הרומן "פסנתר בחורף" ראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 2007. הספר נבחר לאחד מחמשת המועמדים הסופיים של פרס ספיר לשנת 2008 וזכה בפרס ווינר לעידוד יצירה מקורית מטעם הוצאת עם עובד לשנת 2007. הוא תורגם לצרפתית וראה אור ב-2010 בהוצאת Christian Bourgois ?diteur.

הספר מתאר ליל דצמבר סוער אחד בפיאנו-בר בשולי מושבה נידחת, שבו נמצא ג'ו אוחנה בעל בית שהוא גם הברמן, גדי מאירי הפסנתרן ופאדיל, נער ערבי שמשמש כטבח-כולבויניק. למקום נקלעת חבורת אנשי-כספים – ארבעה גברים ושתי נשים – בדרכם חזרה לתל אביב מסעודת גיבושון במסעדת ציידים כפרית. אוחנה בעל-הבית כבר רוצה לסגור וללכת הביתה, אך החבורה מתעקשת להישאר ולשתות דווקא בפיאנו-בר שלו. במהלך הלילה הקצר הזה – מ-12 בלילה עד 4 בבוקר – מתפתחת בהדרגה דרמה אלימה וקשה שעיקרה ההתנגשות האנושית הבלתי נמנעת בין המקומיים לבין הזרים שנקלעים למקום. בסיטואציה הדחוסה והיצרית שבה כמעט לאף אחד אין מה להפסיד, נחשפים החיים של כל אחת מהדמויות; נחשפות הצלקות שכל אחת מהן נושאת עמוק בתוכה; נחשפות האכזבות שלהן, חרדות-הכישלון, הגסות, הבהמיות והנואשות; ונחשפת גם הכמיהה העמוקה לאינטימיות. הספר מתאר פיסה של המציאות הישראלית שרוויה במובלעת של אלימות.

נטל ההוכחה

רומנו, עורך דין חיפאי, נקלע לקרב של חייו. שנים עברו עליו בשולי האירועים הגדולים, עד שהוא נקרא להגן על נגר ערבי שהיה מעורב בתקרית אלימה ומגלה שנלכד בסבך מוסרי ורגשי שלא שיער את מידותיו. מה שנראה כסכסוך עסקי מגלה פנים אחרות מרגע שנחשפים שורשיו בעבר, וגם בחלוף שלושה עשורים מתברר שדבר לא נשכח. האם תעלה עכשיו ממעמקי השנים אשמה נוספת, חמורה יותר, או להפך, יתגלו שם נסיבות מקילות? ואולי לא טינות מן העבר יכריעו, אלא ההווה ואהבה שאינה תלויה בדבר? אילת שמיר, כלת פרס ראש הממשלה ופרס רמת גן למצוינות ספרותית, מבודדת בספרה השלישי מקטע מליבת חיינו כאן, ובכתיבה בוטחת ורבת־כוח מצליחה להאיר את המורכבות הסבוכה של ההוויה הישראלית. היה בין חמשת המועמדים הסופיים לפרס ספיר 2019[7]

אפריקה בלוז

קצין ישראלי מגיע לאפריקה עם אשתו ועם בתו הקטנה כדי לאמן קצינים אפריקאים. הקיסר היילה סלאסי ביקש שיאמנו את צבאו, אבל זמן רב מדי הוא נאחז בשלטון וקבוצת קצינים צעירים כבר מתכננת הפיכה צבאית כדי להדיח אותו. בתוך הנופים הרחוקים, הזרים, עולה סיפור המרידה בקיסר עם סיפורה של משפחה ישראלית אחת, ועשורים יעברו עד שהבת הקטנה תתחיל להבין מה היה שם – ההבנה הזאת מאירה חיים שלמים לאחור.[8]

על סגנונה נכתב:

"חריפות ריאליסטית רבת עוצמה [...] חריג ביותר בנוף הספרים שיוצאים לאור בעברית בשנים האחרונות [...] נוגעת בפצע ממאיר שמפעיל את הדרמה הישראלית ואת סיפוריה [...] ללא הרדמה וללא חומרי טשטוש"

(עמרי הרצוג, הארץ).

"תנופת הכתיבה של איילת שמיר מרשימה ביותר [...] היכולת שלה לעצב דמות על נפתולי הנפש שלה, [...] ועברה המשפיע על מי שהיא בהווה - מופתית"

(שופטי פרס רמת גן למצוינות ספרותית).

מאמרים

כתבי עת מדעיים ומקצועיים או פרקים בספרים

פרקים בספרים:

  • מאמר על פסנתר בחורף - של: אוריין יהודית, מתוך "עיתון 77", גיליון 8–327, ינואר-פברואר 2008

  • "הכלאה משחררת – גילומי כלאיים בהכלה המשחררת לא"ב יהושע", ראה אור בספר "מבטים מצטלבים" (2010) שיצא בשיתוף הוצאת הקיבוץ המאוחד ומרכז "הקשרים" של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

  • L'ibrido liberato: la personificazione dell' ibrido ne "La sposa liberata" התפרסם בספר מאמרים על יצירתו של א"ב יהושע Leggere Yehoshua, Giulio Einaudi editore, s.p.a. Torino, 2006

  • ד"ר יעל לוי חזן, "מה את מבינה: נשים כותבות על מלחמה בספרות העברית", הוצאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2019. עמ' 101–135 שם הפרק: "מה שלא יעלה על הדעת" ו"מה שהנייר אינו סובל" הפונקציה התרבותית והפואטיקה של העינויים: אילת שמיר "האם את ה רואת את מה שאני שומע"

  • פרופ' זיוה שמיר, "הספרות ורוח המוזיקה", הוצאת ספרא, 2019. עמ' 190–200 שם הפרק: שלל האפשרויות של קלידי הפסנתר ברומן "פסנתר בחורף"

  • נקשרות - סופרות כותבות על נשיות, הוצאת אריה ניר, 2022

  • פרק בספר "לכתוב ולהוציא לאור", מאת הגר ינאי, עם עובד, 2022

  • אפריקה בלוז, פרק ראשון לספרה "אפריקה בלוז" בגיליון כתב העת "פנס", 1 באוגוסט 2022

  • השתתפה באנתולוגיה "כל הפתאם הזה" בהוצאת אפרסמון, 2023[11]

קישורים חיצוניים

מיזמי קרן ויקימדיה

ויקיציטוט ציטוטים בוויקיציטוט: המיטה שאתה מציע בעצמך

ביקורות ספרים שכתבה:

אודות ספרה "המיטה שאתה מציע בעצמך"

על ספרה "הזר והמקומי"

אודות ספרה "נטל ההוכחה"

אודות ספרה "אפריקה בלוז"

כתבות ומאמרים בצרפתית על "פסנתר בחורף"

תפקידים אקדמיים במכללה/אוניברסיטה

במכללת אורנים

איֶלֶת שמיר (נולדה ב-17 במאי 1964) היא סופרת ישראלית, מלמדת בחוג לספרות במכללה האקדמית אורנים כפרופסור יוצר חבר.

בין השנים 2010–2018 שימשה כראשת החוג.

2018 - מלמדת כפרופ' חבר בחוג לספרות דרמה ומבע יצירתי ובתוכנית הרב תחומית בתואר השני.

2017 - חברה בוועדת מינויים של המכללה.

מרחב אישי

אילת שמיר נולדה בחדרה וגדלה בקיבוץ ניצנים עד גיל 4, אחר כך שהתה שלוש שנים באתיופיה מכיוון שאביה איש צבא הקבע היה שם בשליחות. [1] בגיל 7 שבה עם משפחתה לישראל והם גרו בחדרה עד גיל 18. בשנים 1982–2004 גרה בחיפה, לאחר מכן בשנים 2004–2010, גרה בכרכור. בשנים 2010–2019 גרה בחיפה, מ-2019 גרה בתל אביב עם שני בניה ועם בן זוגה הסופר יובל שמעוני.

ב-2017 התמנתה לפרופסור חבר במסלול יוצרים מטעם מל"ג.

סיימה דוקטורט בספרות באוניברסיטת חיפה בשנת 2004, בנושא: "הזר המקומי" – גילומי כלאיים בפרוזה הישראלית החדשה. העבודה דנה במושג הכלאיים, בגניאולוגיה המושגית והתרבותית שלו, במהותו ובמאפייניו, ומציעה אותו כפריזמה לקריאה בשלוש יצירות מן הפרוזה הישראלית החדשה.