טופס נייח

תוכניות הגיל הרך

תחום הגיל הרך במרכז ק.מ.ה פועל לקידום איכות החינוך-טיפול בגיל הרך מתוך ההבנה כי השנים הראשונות הן קריטיות למיצוי הפוטנציאל האישי של כל ילד וילדה ולצמצום פערים חברתיים. אנו מאמינים בחשיבות קידום הגיל הרך כפרופסיה, ופועלים לקידום המקצועיות בתחום, על ידי תוכניות הכשרה, הדרכה פדגוגית במסגרות החינוכיות ופיתוח מקצועי לכל בעלי התפקידים בתחום. 

לצד זאת, אנו מתמחים בליווי רשויות מקומיות בתהליכי בינוי תחום הגיל הרך, בהכרה כי הרשות היא שחקן מרכזי ומשמעותי בשיפור איכות החינוך-טיפול בגיל הרך, ביצירת רצף חינוכי ובלקיחת אחריות על התושבים מגיל לידה.

בארץ ובעולם גוברת ההכרה בחשיבותה של הכשרה איכותית לאלו שבחרו להיות מחנכים ומטפלים לגילאי לידה עד שלוש, בשל העובדה כי החינוך בגילאים אלו הינו אבן יסוד להתפתחות תקינה של הילד. תכנית מש"י נבנתה בשותפות עם מומחים בתחומים שונים, ומטרתה להעמיק את הידע התיאורטי והמעשי של הלומדים, על ידי היכרות עם דרכי החשיבה והלמידה של הפעוט והבנה של צרכיו ושל עולמו הרגשי. ייחודה של התוכנית הוא בהעצמה האישית של הלומדים, באמצעות ליווי, הדרכה והתנסות פרטניים.

בארץ ובעולם גוברת ההכרה בחשיבותה של הכשרה איכותית לאלו שבחרו להיות מחנכים ומטפלים לגילאי לידה עד שלוש, בשל העובדה כי החינוך בגילאים אלו הינו אבן יסוד להתפתחות תקינה של הילד. תכנית מש"י נבנתה בשותפות עם מומחים בתחומים שונים, ומטרתה להעמיק את הידע התיאורטי והמעשי של הלומדים, על ידי היכרות עם דרכי החשיבה והלמידה של הפעוט והבנה של צרכיו ושל עולמו הרגשי. ייחודה של התוכנית הוא בהעצמה האישית של הלומדים, באמצעות ליווי, הדרכה והתנסות פרטניים.

מנהיגות בגיל הרך טומנת בחובה מאפיינים ואתגרים ייחודיים. מנהלת בגיל הרך נדרשת להתייחס במסגרת תפקידה לתחומים מגוונים, כגון: פדגוגיה, תכנון ותקציב, ניהול כוח אדם, תקשורת בין-אישית, קשר עם מוסדות פורמליים ועוד. כל זאת עליה לעשות בד בבד עם החזקת החזון החינוכי. 

תוכנית הלימודים למנהלות במערכות החינוך לגיל רך נבנתה במטרה לספק עוגני ידע וכלים בתחומים אלו ולפתח חשיבה ניהולית עדכנית, תוך עידוד של התפתחות אישית ומקצועית. 

התוכנית לניהול מערכות חינוך לגיל הרך בק.מ.ה אורנים, מכשירה את דור העתיד של המנהלות להתמודדות עם אתגרי החינוך והניהול הישראלים ומתווכת ידע והתנסות בתחומי הניהול, הארגון והמדיניות תוך התמקדות במערכות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות. 

הכרות והסמכות: משרד העבודה 

התוכנית עוסקת בפיתוח מיומנויות הדרכה בתוך הקונטקסט של מסגרות חינוך לגיל הרך. היא מיועדת למי שמעוניינת לעבוד כמדריכה פדגוגית במסגרות חינוך לגילאי לידה עד 3 ומאפשרת השתלבות בתחום באופן עצמאי או כחלק מארגון, זאת בהתאם לדרישות משרד החינוך ולתנאי הרישיון הנדרשים במעון.
תהליך הלימודים יאפשר ללומדות שיפור מיומנויות בין אישיות: הקשבה, טיפול בהתנגדויות, עמידה מול קבוצה והתפתחות מקצועית ואישית. 

​הקמת תחום הגיל הרך ברשות היא משימה מורכבת שדורשת חשיבה אסטרטגית, יכולת בניית שותפויות והתמקצעות של כל בעלי התפקידים. 
אנו מציעים מענה כולל של: 
  • תוכניות הכשרה בתחומים: מחנכות-מטפלות שנות ינקות, ניהול מעונות, ייעוץ והדרכה 
  • פיתוח מקצועי לבעלות המקצוע השונות באמצעות: הדרכות, פורומים מקצועיים, פיתוח מנהיגות מקצועית מקומית
ליווי והדרכה לבעלות תפקידים ברשויות בנושאים: בניית מערך הגיל הרך, יצירת שפה חינוכית משותפת מלידה והלאה, מערכי הדרכה ואיתור למעונות יום, תוכניות התערבות נקודתיות לפי צורך.

טעימה מהשטח:
ליווי תחום הגיל הרך בעיריית טבריה
עיריית טבריה שמה לה למטרה להשקיע ולפתח את איכות החינוך בגילאי הינקות.
השקעה בשנות הינקות תורמת באופן משמעותי ליכולת להתפתחות תקינה, למיצוי יכולות בכל תחומי החיים ומאפשרת מוביליות חברתית בשנים בהן ההשפעה של הסביבה החינוכית- טיפולית על הילד היא מכרעת.
בתוכנית האם של עיריית טבריה שנכתבה על ידי משרד החינוך, עיריית טבריה וקרן מנומדין, הגיל הרך הוא אחד ממרכזי היישום של התוכנית.
לתשתית הארגונית והפדגוגית בתחום הגיל הרך יש חשיבות גבוהה ביכולת לייצר  איכות חינוך- טיפול, כולל חיבורם לשפה עירונית ורצף חינוכי .
בעבודתנו ליווינו את צוות הגיל הרך באגף החינוך של עיריית טבריה לקידום מוביליות חברתית כבר מהגיל הרך כפי שנמצא במפת הידע ומדדים המופיעים ב- SEMI של הג'וינט.

מטרות התוכנית 
  • בניית שפה חינוכית עירונית 
  • פיתוח מיומנויות ניהול של צוות הגיל הרך באגף החינוך
  • הבניית התחום כחלק מהרצף החינוכי העירוני
  • בניית ממשקי עבודה ושותפויות​​

תחום הגיל הרך עושה את צעדיו הראשונים באגפי החינוך ברשויות ומצטרף אל הרצף החינוכי הקיים. ביסוס מערך הדרכה, כחלק מהמשאבים הרשותיים, יאפשר יצירת שפה חינוכית משותפת מבוססת מקום, שתחזק את תחושת השייכות והשלומות של הילדים, ההורים והצוות ותסייע לקידום סטנדרטים לאיכות החינוך-טיפול בגילאי הינקות. 

טעימה מהשטח:
ליווי והדרכה במעונות יום של מועצה אזורית זבולון
גילאי הינקות מהווים תקופה קריטית בהתפתחות הילד, שבה המוח מתאפיין בגמישות מירבית ובקצב התפתחות מואץ. איתור מוקדם של התפתחות לא שגרתית בתקופה זו מאפשר התערבות מוקדמת וצמצום פערים להמשך. הצוות החינוכי במסגרות לגיל הרך מהווה גורם מפתח ביכולת לספק מענה מיטבי לילדים עם התפתחות לא שגרתית. תוכנית האיתור תיתן לצוותים ידע, כלים ומיומנויות לזיהוי סימנים ראשוניים, יצירת סביבה מותאמת התפתחותית, והענקת תמיכה דיפרנציאלית המקדמת את ההתפתחות של כל ילד וילדה. 
המועצה האזורית זבולון ביקשה לתת למסגרות החינוך לגילאי הינקות מענה בתחום איתור הילדים עם ההתפתחות הלא שגרתית. במסגרת המענה, יאותרו הילדים ויתקיים תהליך משותף עם צוות המסגרת וההורים לקידום ההשתתפות של הילדות והילדים המאותרים.

ליווי והדרכה במעונות יום של מועצה אזורית חוף כרמל
מועצה אזורית חוף הכרמל שמה לה למטרה "להפוך את הפירמידה" על ידי השקעה בחשיבה ובהקצאת משאבים יתרים לתחום הגיל הרך (לידה עד 6) ברשות.
ישנה חשיבות עליונה לאיכות החינוך בשלביו המוקדמים, כבסיס לאיתנות האסטרטגית של המועצה. היכולת לצמצם פערים ולאפשר שיוויון הזדמנויות, טמונה בהשקעה בגילאי הינקות והילדות המוקדמת.
לסביבה הניהולית העוטפת את מעונות היום וגני הילדים ישנה חשיבות רבה ביכולתן של מערכות אלו לאפשר תמיכה ופיתוח של הצוותים המקצועיים ושרותי חינוך ברמה גבוהה, עם סטנדרטים בלתי מתפשרים של  איכות החינוך-טיפול.
השקעה בפיתוח המחנכת, בגיבוש הזהות המקצועית שלה וחיזוק היכולות האישיות שלה, הן מרכיב מרכזי ועיקרי באיכות החינוך הניתן לילדים.

מטרות התוכנית: 
  • קידום איכות החינוך-טיפול שניתנת לילדות והילדים בגילאים אלה.
  • ​הכשרה ופיתוח מקצועי של נשות המקצוע במסגרות החינוך.
Footer Mobile