אורן אזארי* בהנחיית: ד"ר מוקי גרוס**, ד"ר ציפי עשת*, פרופ אברהם חיים* (2013).
* החוג לניהול משאבי טבע וסביבה ,בית ספר לניהול ,אוניברסיטת חיפה
** המכללה האקדמית לחינוך – אורנים
לגנים בוטנים תרומה משמעותית לחברה בהתפתחות הידע הבוטנאי והגנני, במהלך ארבע מאות השנים האחרונות. בעבר, הגנים הבוטנים שימשו להפקת תרופות, הצגת אוספים בוטנים, אקלום צמחים ותרומה חשובה לקידום מדעי הבוטניקה והסיסטמטיקה והוראתם. כיום, הגנים הבוטניים משמשים להוראה, חינוך סביבתי ולמחקר ובנוסף גם כאתרים לתיירות ונופש, ולשמירת טבע.
למרות זאת, התועלות מגנים בוטנים וערכיהן הכלכליים, החברתיים וחינוכיים, והאקולוגים, אינן ברורות ואינן מוערכות מספיק ע"י מקבלי ההחלטות והציבור. מכאן, עולה שאלת נחיצותם ותועלתם של הגנים הבוטניים. בנוסף, הגנים נתפסים ע"י מקבלי ההחלטות כמוסד עם הכנסה ישירה נמוכה ועלויות אחזקה גבוהות לכן, הם מקבלים עדיפות נמוכה בתקציב הציבורי.
הגן בוטני במכללת אורנים להוראה ולחינוך, הוקם בשנת 1957, בכדי לשמש כאתר להוראת הטבע עבור גננות ומורים. במהלך השנים, שימש הגן גם לאקלום ותצוגה של צמחי נוי ותרבות. כיום, לאחר סגירתו ופתיחתו מחדש, הוא מוכר כגן בוטני רשמי על ידי משרד החקלאות.
מטרת המחקר העיקרית הייתה לבחון במסגרת של " עלות מול תועלת", את הערך הכלכלי הכולל מן התועלות של שרותי המערכת האקולוגית מהגן הבוטני באורנים, ולהשוותו אל עלויות האחזקה של הגן. המטרה השנייה הייתה לבדוק את הערך הכלכלי מתוכניות שונות לשיקום הגן.
במסגרת המחקר, יושמה גישת שרותי המערכת האקולוגית. בשלב ראשון זוהו ונבדקו שירותי המערכת של הגן והוערכה הרלוונטיות החינוכית, החברתית והאקולוגית למכללה. השירותים העיקריים מהגן הם שרותי תרבות הכוללים שימוש בגן לצרכי הוראה, חינוך, נופש הנאה ומחקר. לצדם נמצאו ונבדקו שרותי וויסות הכוללים מחזור פסולת, וויסות אקלים ומניעת סחף.
בשלב שני נעשתה הערכה כלכלית של שירותי הגן במצבם הקיים ושל התוכניות לשיקום הגן, באמצעות: שיטת עלות הנסיעה ( (Travel cost, שיטת ההערכה המותנית ((Contingent valuation ושיטת העלות התחליפית ((Alternative cost. כלי המחקר היו: שאלון שניתן אקראית למבקרים (לאחר ביקור) שבדק את הרקע לביקור, מטרותיו, עלויות ההגעה והעמדות כלפי הגן ושיקומו. נאספו, נתונים על מספר הביקורים בגן ואופיים, ונתונים פיסיים על הגן. רואיינו מרצים ורכזי פעילויות על היקף השימוש בגן ועל הרלוונטיות שלו לקורסים הנלמדים.
בשנת 2013 , נוטרו ונרשמו כ 13,074 ביקורים על ידי אוכלוסיית מבקרים מגוונת (מהגיל הרך עד פנסיונרים) המשתמשת בגן. נמצא כי חישוב הערך הכולל של תועלות הגן הבוטני , בתוספת ההכנסה הישירה מפעילותו, מהווים כ 62.5% מסך עלויות האחזקה של הגן. עבור שיקום הגן, נמצא כי ישנה נכונות מובהקת להעלאת מספר הביקורים בגן לכל אחת מתוכניות השיקום, וערכן נע בין 61,491 ל - 117,00 ₪ . הנכונות לשלם של כלל המבקרים בגן עבור שיקום הגן היא לפחות 47,182 ₪ (לא בוצע מדגם מייצג) .
התוצאות מצביעות על ערכים כלכליים משמעותיים לתועלות מהגן, שיש לקחת בחשבון במסגרת קבלת החלטות על עתיד הגן הכוללת את שימורו והמשך פיתוחו ושיקומו עבור צרכי ההוראה והחינוך של המכללה ועבור הרווחה החברתית והסביבתית של באי המכללה והחברה בכלל.
אנו ממליצים: לשלב את גישת שרותי המערכת האקולוגית בניהול הגן, להביא לידיעת מקבלי ההחלטות ובאי המכללה את התועלות משרותי הגן, על מחקר המשך לברור פוטנציאל השימוש בגן מתוך ומחוץ למכללה, ועל מחקר כולל להערכה כלכלית סביבתית וחינוכית של כלל הגנים הבוטנים בישראל. בהקשר לערכו החינוכי של הגן, ראוי להתייחס להמשך תפקודו, לא רק כאתר/אמצעי להוראת קורסים קיימים במכללה אלא גם כגוף ידע להוראת קורסים חדשים ייחודים לגן הבוטני, הפותחים הזדמנויות חינוכיות חדשות עבור המכללה.