תוכנית חופים

תוכנית חופים

תוכנית חופים - מכללת אורנים

תוכנית חופים (חינוך ו​טיפול פנימייתיים) היא תוכנית תלת-שנתית ללימודי תואר ראשון בחינוך, ייעודית לעובדים ולעובדות בפנימיות.

התוכנית נלמדת בחוג לחינוך חברתי-קהילתי, בהתמחות חינוכית-טיפולית עם ילד ונוער בסיכון. התוכנית נולדה מתוך הבנת האתגרים שאנשי ונשות חינוך-טיפול בפנימיות מתמודדים איתם, בשל העומסים הרגשיים והמעשיים המאפיינים את עבודת הפנימייה. חופים מבקשת לספק מענה מותאם, להוות גשר בין העולם האקדמי לבין השטח - המרחב הפנימייתי. התוכנית שואפת להוות נדבך בקידום מעמדם המקצועי של צוותי פנימיות.
 

בוגרי התוכנית מקבלים תואר ראשון (B.Ed) בחינוך חברתי-קהילתי ותעודת עובד חינוך.
לאחר השלמת 80% מהחובות לתואר הראשון, יכולים הסטודנטים והסטודנטיות שלנו להתחיל את לימודיהם בתוכניות התואר השני (M.Ed) במכללת אורנים, תואר שני בארבע שנות לימוד! 


חשבתםן ללמוד אבל תמיד היה צריך לדאוג קודם לקבוצה או למשפחתון​?

​אם חשבתםן ללמוד אבל תמיד היה צריך לדאוג קודם לקבוצה או למשפחתון, אם ממש התכוונתן להירשם אבל נתקעתן באירוע חירום בפנימייה או בהחלפת משמרת, אם חשבתם להתחיל תואר אבל לימודים אקדמיים נשמעו כמו משימה בלתי אפשרית - מקומכם אתנו.
אנחנו מאמינות בידע ובניסיון שתביאו אתכם ללימודים, מאמינות בהתפתחות אישית ובהתמקצעות. מאמינות שגם לכן מגיע לעצור רגע מהעשייה המבורכת, להוסיף ידע וכלים שיעשירו את עבודתכן בפנימייה. מזמינות אתכםן ללימודים שהם מסע התפתחות אישית בקבוצת סטודנטים המגיעה כולה מעולם הפנימיות. 


תנאי קבלה​

  • בגרות לאה בממוצע מעל 92
  • ​לבעלי בגרות מלאה מתחת לממוצע ולמומעמדים מעל גיל 30 ללא בגרות - אפשרות להרשמה למכינה של אורנים שתפתח בסוף מרץ 2025


חלק ממגוון קורסים הנלמדים בתוכנית:

קורס התנסותי ולימודי המיועד לתוכנית חופים. במהלכו נעמוד על סוגי פנימיות שונים ועל מודלים שונים של עבודה חינוכית-פנימייתית. הקורס יערך במתכונת של שלושה סיורים וכן למידה מקוונת באתר הקורס. שני סיורים יתקיימו בסמסטר א', סיור שלישי יתקיים בסמסטר ב'. בסיום הקורס תוגש עבודה. דרישות מקדימות - למידה בתוכנית חופים.​

שאלות הנוגעות למשמעות המושג "בית" ולתחושת "ביתיות" הן שאלות מרכזיות בחיינו הפרטיים והמקצועיים. הן בוודאי רלוונטיות לעובדות ולעובדים בעולם הפנימיות. הקורס מזמן חשיבה על המושג "בית" ועל האופנים בהם הוא בא לידי ביטוי בעבודה חינוכית-טיפולית עם ילדים ובני נוער. הנושא רחב מאוד, הדרכים השונות בהן הוא פוגש אותנו הינן מגוונות, בוודאי לא נצליח לסקור את כולן.
אני מקווה שהקורס יאפשר טעימה, נגיעה בחלק מהנושאים המתקשרים ל"בית" ויפתח פתח להמשך למידה ועיסוק בנושא. הנושאים הנלמדים - משמעות המושג "בית" והמושג "בית מסכן"; דינמיקות משפחתיות מסכנות; משפחות במשבר; סביבה ביתית פוגענית; קשרים אפשריים בין הסביבה הביתית לסביבה החינוכית, ביקורי-בית. זהו קורס עיוני המשלב דיונים, ניתוח משותף של סרטונים, פרסומות ועוד.​

הזירה החינוכית ככלל ובפנימיות בפרט מזמנת מפגש עם נערים ונערות נפגעי טראומה ומשבר. הקורס יעסוק בהיבטים השונים של התמודדות עם טראומה, יקנה ידע מעודכן ברמה התיאורטית, המחקרית והפסיכו-חינוכית על טראומה והשלכותיה, על תהליכי ההתמודדות הבריאים, חוסן ועמידות ועל תגובות פוסט טראומטיות הנלווית לאירועי טראומה. כמו כן יעסוק במתן מענה וכלים להתערבות של עובדי חינוך עם נערים.ות המתמודדים עם טראומה או משבר. הקורס יפגיש את הלומדים.ות עם האחריות המקצועית שלהם בזירות חינוכיות עם ילדים ומתבגרים נפגעי טראומה בהווה או בעברם ויערוך היכרות עם שירותים מכווני ייעוץ וסיוע לבני נוער שעברו או עוברים פגיעה.

קורס זה מציע מסע משותף אל תוך עולם החינוך והטיפול במסגרת הפנימייתית. תוך שילוב בין תיאוריה לפרקטיקה, נחקור את המושגים המרכזיים מהגותו של ד. וויניקוט כגון: החזקה, אם סביבה, מרחב פוטנציאלי ועוד,  ונבחן את יישומם במסגרת הפנימייתי. הסטודנטים יתנסו בכלים יצירתיים, יפתחו מיומנויות רפלקטיביות, וילמדו כיצד ליצור מרחב פוטנציאלי המעודד צמיחה והתפתחות. הקורס משלב הרצאות, דיונים, סדנאות מעשיות וכתיבה רפלקטיבית, ומיועד להעשיר את הבנת הסטודנטים לגבי הדינמיקה הרגשית במסגרות חינוכיות-טיפוליות.

הקורס יציג את יסודות התיאוריה האדלריאנית. במסגרת זו יציע הקורס מודל התפתחותי והסבר להתנהגותם המפריעה של ילדים ומתבגרים. בנוסף יוצגו בקורס כלים חינוכיים-דמוקרטיים המבוססים על ערכים של כבוד הדדי, שוויון וחופש (כמו עידוד, חוקים וגבולות ושיתוף בקבלת ההחלטות), שבאמצעותם יוכלו המורים והמדריכים להבין את מהותה של התנהגות מפריעה ועידוד לשינוי ההתנהגות להתנהגות מועילה ותורמת.

במסע מהישרדות למנהיגות דרוש כפר שלם, דרוש מבוגר משמעותי שמאמין ודרושה הבנה שהמתבגר רוצה להיות אדם משמעותי. במהלך הקורס ננסה לנווט בין המבוכים של גיל ההתבגרות, נכיר את "מפת הדרכים" של תפיסת החינוך "דרך כפר" ונעסוק בסוגיות חינוכיות הנוגעות למתבגרים בכלל ולמתבגרים במצבי סיכון בפרט.
במסגרת הקורס נפגוש תיאוריות ופרקטיקות מהשטח בסוגיות של:
  • מבוגר משמעותי שמאמין בנער- מה זה באמת דורש ממני כאיש חינוך?
  • מקום עברו של החניך ועתידו בתהליכים החינוכיים והשפעתם על ההווה.
  • בעיות משמעת כהזדמנות חינוכית.
  • יצירת דיאלוג משמעותי ומצמיח. 
  • פיתוח חוסן רגשי  וערכי.
  • תיקון עולם- פיתוח תחושת אחריות ומעורבות. 
  • אתגרים והזדמנויות בקשר עם הורי החניכים. 
  • הסביבה הפיזית והערכית אליה אנו שואפים במערכות חינוכיות ובמעשה החינוכי.

הקורס משלב הרצאות, התנסות חווייתית סדנאית, תיאורי מקרה וביקור בכפר הנוער ימין אורד- מהלכה למעשה. 
תפיסת חינוך "דרך כפר" פותחה לאורך שנים במרחב הפנימייתי וכיום מיושמת בלמעלה מ-70 קהילות חינוך ברחבי הארץ בהן כפרי נוער ובתי ספר לנוער במצבי סיכון. היכרות עימה מזמנת התנסות באחיזה של תפיסה חינוכית רחבה ומהווה השראה להמשך ההתפתחות המקצועית. 

תופעת הפגיעה המינית בילדים הינה תופעה עולמית בעלת השלכות אישיות וחברתיות חמורות. מעל 50% מהילדים הנפגעים מינית, נפגעים על ידי אדם מוכר ורבים מהם אינם מדווחים, אי הדיווח מונע מהם קבלת טיפול. בקרוס זה נכיר את תופעת הפגיעה על כל גווניה: סוגי הפגיעה, היקפה, השלכותיה וכלים טיפוליים, יישומיים לזיהוי וטיפול בפגיעות. 
באשר לילדים פוגעים, בעבר הסברה הרווחת הייתה כי ילד/ה אשר נפגע יגדל להיות פוגע, בפועל נמצא כי פחות מ10% מהנפגעים בילדותם פגעו. ממחקרים בעולם כיום ניתן להבחין בעליה באחוז הילדים הפוגעים, חלק מהמחקרים מצביעים על חינוך, לחץ חברתי, רשתות חברתיות, חשיפה ממושכת למסכים ותכנים אלימים המופצים בהם כתורמים לעליה שאנו עדים לה בעשורים האחרונים.
בקורס זה נבחן את תופעת הפוגענות המינית וסיבותיה, נכיר דרכי התערבות לטיפול והפחתת התופעה על ידי חינוך והסברה. קורס זה יעסוק באינטגרציה בין התיאוריה לעשייה הטיפולית חינוכית בשטח. יושם דגש על חקר בסיס תופעת הפגיעות (פוגעים ונפגעים), תוך שימוש במקרים עדכניים בתחום ועבודה חינוכית וטיפולית עם נפגעים ופוגעים.

תקופת ההתבגרות כיום התארכה והפכה להיות מסובכת יותר מבעבר עבור המתבגרים ועבור סביבתם. מסיבה זו, חלק מן התשובות המסורתיות שהציעו החינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי לעבודה עם מתבגרים אינן רלבנטיות. בקורס נערוך היכרות עם בני דור האלפא שהם המתבגרים שאיתם נעבוד, נכיר תיאוריות שונות על גיל ההתבגרות, נושאים התפתחותיים מרכזיים וסוגיות בחייהם של מתבגרים המשפיעות על היכולת ללמד ולחנך. בהתאם לכך נשקול ונעריך מחדש את התשובות הישנות והחדשות שמציעים החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי לעבודה עם מתבגרים.​



פנייה אלינו 🢐🢐

נשמח לפניות ולשאלות. אנו ניצור אתכם קשר לקביעת פגישה אישית.
בפניתכם אנא ציינו שאתם פונים בנוגע לתוכנית חופים.    

בברכה,
שרה פלג ועמית מוזיקנט​​



Footer Mobile