החזון שלנו
החוג לחינוך מיוחד חותר להכשרת אנשי חינוך ברוח הומניסטית, שוויונית, מכילה ורב-תרבותית. מתוך כך, ניתן דגש על ראיית כל אדם כזכאי לחיים בעלי משמעות וערך, להגשמת יכולותיו, לתחושת שייכות ולביטוי אישי. החוג מוכוון להכשרת מחנכים בעלי כושר מנהיגות, ידע רחב ובעלי יכולת התפתחות אינטלקטואלית ורגשית, שתאפשר להם לתמוך בתהליכי הצמיחה של תלמידיהם עם הצרכים המיוחדים על פני כל קשת המסגרות החינוכיות – בחינוך המיוחד ובחינוך הכללי. מחנכים בעלי יכולת לעבודת צוות, להתפתחות אישית ומקצועית ולתרומה למערכת בה הם פועלים. החוג פועל לקדם תהליכי שינוי במוסדות חינוך לנוכח האתגרים העומדים בפני מחנכי המאה ה- 21 במדינת ישראל, תוך שמתקיימת בו אוירה דמוקרטית וסביבה אכפתית, תומכת ומעודדת התפתחות עבור הסטודנטים והמרצים.
החוג שואף להתפתחות מתמדת כגוף יוזם הפועל בשלושה מעגלי השפעה
:הכשרת הסטודנטים הלומדים בחוג ובהסבה כמורים בעלי ידע מקצועי וגישה הומניסטית המכוונים לקידום התלמידים בשדה, וכן לקידום תהליכי הכללה (inclusion) והשתלבות בקרב כלל קהילת בית הספר - תלמידים, צוות והורים.
- שיתוף פעולה עם כלל תוכניות ההכשרה במכללה לקידום תפיסה של הכללה והשתלבות בהתאם ליכולתה של המערכת לתת מענה לצרכי התלמידים. לכן, החוג פועל למתן כלים וידע בתחום החינוך המיוחד למתכשרים בתוכניות ההכשרה בגיל הרך, בחינוך היסודי והעל יסודי.
- מערכת החינוך: שיתוף פעולה עם מערכת החינוך בכלל ומערכת החינוך המיוחד בפרט, שיש לו שתי מטרות עיקריות. ראשית, שיתוף הפעולה עם מורים מכשירים, מנהלי בתי ספר וקובעי מדיניות נועד לאפשר המשך פיתוח של תוכנית הלימודים וההכשרה ולשמור על רלוונטיות והתאמה למגמות בשטח. שנית, השיח המשותף עם אנשי חינוך תורם לחיזוק מגמות הומניסטיות ומקצועיות בשדה הנסמכות על ידע עדכני, במטרה לפתח כל תלמיד באופן רב ממדי ולקדם תפיסות הכללה והשתלבות.
הכשרת הבוגרים לתרומה למערכת החינוך מתוך תפיסה הומניסטית, שוויונית, מכילה ורב תרבותית, תוך מתן דגש על מקצועיות, התפתחות והתעדכנות מתמדת.
הכשרת הבוגרים לפיתוח מתמשך של שאיפות חינוכיות, מודעות עצמית ויכולת לעבוד עם אחרים.
מתן ידע על אוכלוסיות החינוך המיוחד ועקרונות העבודה עם כל אחת מהן, בחינוך המיוחד ובחינוך הכללי.
מתן ידע, כלים והתנסות בפועל של הסטודנטים לטובת הכשרתם לקידום תלמידיהם כבני אדם אוטונומיים, בתחומים הבאים: לימודי, קוגניטיבי, חברתי, רגשי, התנהגותי, תקשורתי, תחושתי, מוטורי וכישורי חיים.
מתן ידע, כלים והתנסות בפועל של הסטודנטים לטובת הכשרתם לעבודת צוות ולעבודה עם הורים.
סגל התוכנית יכיר את הסטודנטים בצורה רב ממדית, תוך מתן משוב לנקודות חוזק ולנקודות לחיזוק בתחומים לימודיים, מוטיבציוניים, חברתיים, רגשיים ומקצועיים, כדי לתמוך בהמשך התפתחותם.
פיתוח הכשרה להכללה והשתלבות בשיתוף פעולה עם תוכניות ההכשרה בחינוך הכללי, תוך זיקה לדיסיפלינות ההוראה בחינוך היסודי והעל יסודי.
פיתוח סגל החוג כשותפים בתהליכי הפיתוח הבית ספריים בבתי הספר הנמצאים בקשר עם החוג.
מיסוד קשרים וסדירויות למפגשים עם מורים, מנהלים וקובעי מדיניות חינוכית, כדי להמשיך ולפתח את ההכשרה והשדה במקביל.