מסגרת הקורס
הקורס יפתח ביום שישי, 1.10.21 ויסתיים ביום שני 2.5.22
היקפו של הקורס
150 שעות, הוא יערך ב 30 מפגשים של 5 שעות בימי ד' למעט מפגש ראשון, שיערך ביום שישי 1.10.21. כל המפגשים יערכו בין השעות 15:30 ל 19:30, למעט המפגש הראשון שיערך בין השעות 09.00 ל 13.30 .
פירוט בלוח זמנים בהמשך.
כל מפגש יתמקד בנושא מסוים וישלב למידה תיאורטית ולמידה סדנאית.
הקורס ילמד בשתי קבוצות, שתי הקבוצות ילמדו באותם הימים והשעות בתכנית זהה עם אותם המרצים אך בשינוי חלוקת התכנים לכל מפגש.
מטרות הקורס
1. להקנות למטפלים ממקצועות הבריאות ולמטפלים באמצעות אומנויות העובדים במערכת החינוך ידע בנושא מערכת החינוך ודרכי העבודה הטיפולית בה,
2. יצירת חיבור בין השפה הטיפולית לשפה החינוכית כדי לאפשר התאמה מרבית בעבודה של המטפלים וצוותי ההוראה במסגרת החינוכית.
הקורס הוא הכשרה נוספת שאינה בתחום הטיפול של כל מקצוע אלא נועד להרחיב ידע, תפיסות חינוכיות וכלים הנדרשים לעבודה במערכת החינוך. קורס זה, מקנה למטפלים ממקצועות הבריאות ומתחום הטיפול באמנויות זכות להיות מטפלים מן המניין במערכת החינוך, רישיון לעבודה טיפולית במערכת החינוך וכן 60 שעות לצורך פיתוח מקצועי.
נושאי הקורס
תכנית הקורס כוללת ארבעה נושאים עיקריים, כל נושא ילמד ברצף של מספר מפגשים על ידי מרצה אחד או מספר מרצים.
עבודה טיפולית במערכת החינוך
- הכרות עם משרד החינוך ומבנה האגף לחינוך מיוחד
- הגדרת מקצועות הטיפול במערכת החינוך
- מודלים טיפוליים ייחודיים לעבודה במערכת החינוך , תיאורי מקרה
- תכניות לימודים בחינוך המיוחד וחיבור לטיפול
- מודלים אקולוגיים כבסיס תיאורטי ויישומי לעבודה טיפולית במערכת החינוך
- חקיקה כבסיס לעבודת המטפל במערכת החינוך
- אתיקה מקצועית בטיפול במערכת החינוך
הפרט בקבוצה ועקרונות עבודה בקבוצה. נושא זה ילמד בהתנסות של עבודה קבוצתית המשלבת תהליכים דינמיים בינאישיים.
- עקרונות לבניית קבוצה במערכת החינוך
- עקרונות בסיסים להנחיית קבוצה
- זיהוי התנגדויות בקבוצה ודרכי התמודדות
- יצירת קשר מטפל מטופל בקבוצה
- תיאורי מקרה להתערבות קבוצתית
עבודה ודרכי תקשורת עם גורמים מחוץ לטיפול – הורים וצוות רב מקצועי
- מודלים לעבודה של צוות רב מקצועי במערכת החינוך
- מקום המטפל בצוות רב מקצועי
- דרכי תקשורת עם הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך
הפרעות התנהגות ודרכים להתמודדות עם קשיים התנהגותיים
- תלמידים עם הפרעות התנהגות במערכת החינוך
- תכניות התערבות בקרב תלמידים עם הפרעות התנהגות
- מודלים להתערבות להפחתה של הפרעות התנהגות
דרכי הוראה
דרכי הוראה של הקורס מגוונות ויכללו למידה פרונטלית במכללה ולמידה מקוונת סנכרונית וא - סנכרונית, הרצאות, סיורים, למידה מבוססת פרויקטים, עבודה בקבוצות, צפייה בסרטונים, קריאה מודרכת, סימולציות, עבודה משותפת על תיאורי מקרה. לקורס יפתח אתר במערכת המודל של מכללת אורנים ודרכו ימסרו הודעות למשתתפי הקורס ויועלו חומרים. הסבר יינתן בפתיחת הקורס. הלמידה תעשה על פי הנחיות התו הירוק והלמידה בהשכלה גבוהה, הלמידה המקוונת תעשה עם מצלמות פתוחות.
מרצות הקורס
הקורס יועבר על 7 מרצות ממקצועות הטיפול במקצועות הבריאות ריפוי בעיסוק, הפרעות בתקשורת, פיזיותרפיה, מטיפול באמצעות אמנויות, מייעוץ חינוכי, ומהנחיית קבוצות.
דרישות הקורס מהסטודנט
- נוכחות חובה בלפחות 80% ממפגשי הקורס, אישור היעדרות ל – 6 מפגשים בלבד. איחור מעל 20 דקות ייחשב כהיעדרות. סטודנטיות שתצאנה לחופשת לידה במהלך הקורס, או סטודנטיות שנמצאות בתחילת הקורס בחופשת לידה מתבקשות ליידע על כך מראש את מנהלת הסטודנטים באורנים. על פי הנחיות משרד החינוך נוכל לאשר תוספת של היעדרות עם אישורים מתאימים.
- הלמידה המקוונת תערך בזום עם מצלמות פתוחות.
- מילוי מטלות הקורס: 3 עבודות ומבחן בית מסכם. ביצוע העבודות יהיה במסגרת מפגשים א – סינכרוניים.
- תשלום דמי הרשמה למכללה ושליחת אישורים נדרשים.
הערכת הסטודנט
ציון סופי של הקורס יקבע ממכלול ציונים של שלוש עבודות ומבחן בית מסכם. ערך ציון העבודות מציון סופי - 60% , כל עבודה 20% מציון סופי . ערך ציון מבחן מציון סופי – 40%.
ציון עובר לקורס הנו 75.
לוח זמנים ופירוט תכנים:
תאריך | נושא | דרכי הוראה |
1.10.21 יום ו' בין השעות 09.00 ל 13.30 | הכרות, מבנה הקורס ודרישותיו משרד החינוך ומבנה אגף לחינוך מיוחד כיסא המטפל שלי | מפגש פרונטלי במכללת אורנים |
6.10.21 יום ד' | טיפול בסביבה רב תרבותית הכרות בזום | מקוון סנכרוני |
13.10.21 יום ד' | הגדרת מקצועות הטיפול במערכת החינוך מודלים טיפוליים בסביבה חינוכית | מפגש פרונטלי במכללה |
20.10.21 יום ד' | תכניות לימודים בחינוך המיוחד והקשרן לעבודת המטפל | מפגש פרונטלי במכללה |
27.10.21 | חקיקה והשפעתה על עבודת המטפל | מקוון סנכרוני |
3.11.21 יום ד' | המשך חקיקה והשפעתה על עבודת המטפל אתיקה מקצועית בטיפול במערכת החינוך | מקוון בזום |
10.11.21 יום ד' | אתיקה מקצועית בטיפול במערכת החינוך | מקוון סנכרוני |
17.11.21 יום ד' | אתיקה מקצועית וחקיקה הלכה למעשה – סיור בבית לין | סיור |
24.11.21 יום ד' | מסע טיפול שלי – תיאור מקרה | מקוון, סנכרוני |
1.12.21 יום ד' | חנוכה : א - סנכרוני הכנת מטלה על טיפול בקבוצה | מקוון א - סנכרוני |
8.12.21 יום ד' | עקרונות עבודה בקבוצה | פרונטלי במכללה |
15.12.21 יום ד' | עקרונות עבודה בקבוצה | פרונטלי במכללה |
22.12.21 יום ד' | עקרונות עבודה בקבוצה | פרונטלי במכללה |
29.12.21 יום ד' | עקרונות עבודה בקבוצה | פרונטלי במכללה |
5.1.22 יום ד' | עקרונות עבודה בקבוצה | פרונטלי במכללה |
12.1.22 יום ד' | עקרונות עבודה בקבוצה | פרונטלי במכללה |
| מודלים אקולוגים והיישום בטיפול במערכת החינוך | פרונטלי במכללה |
| מודלים אקולוגים והיישום בטיפול במערכת החינוך | מקוון סנכרוני |
| עיצוב סביבת למידה בעקרונות אקולוגיים לתלמידים עם אוטיזם | מקוון סנכרוני |
| הפרעות התנהגות ודרכי התמודדות | פרונטלי במכללה |
| הפרעות התנהגות ודרכי התמודדות | מקוון סנכרוני |
| הפרעות התנהגות ודרכי התמודדות | מקוון סנכרוני |
| הפרעות התנהגות ודרכי התמודדות, סיור מסכם | סיור |
| דפוסי תקשורת עם גורמים מחוץ לטיפול – הורים וצוות רב מקצועי | פרונטלי במכללה |
| פורים : מפגש א – סנכרוני , מטלה עבודת צוות | מקוון א - סנכרוני |
| דפוסי תקשורת עם גורמים מחוץ לטיפול – הורים וצוות רב מקצועי | מקוון סנכרוני |
| דפוסי תקשורת עם גורמים מחוץ לטיפול – הורים וצוות רב מקצועי, סימולציה | פרונטלי במכללה |
| דפוסי תקשורת עם גורמים מחוץ לטיפול – הורים וצוות רב מקצועי | מקוון סנכרוני |
| סיכום דפוסי תקשורת עם גורמים מחוץ לטיפול – הורים וצוות רב מקצועי סיכום הקורס, אינטגרציה בין הנושאים, משוב | פרונטלי במכללה |
| מבחן בית, מבחן מסכם של הקורס | מקוון א – סינכרוני |
בשל מורכבות הקורס והיקפו יתכנו שינויים בלוח זמנים.
בתקווה לקורס פורה, מעניין ומשמעותי.
בברכה
ד"ר יונת יבזורי, רכזת הקורס