כל 8 המפגשים יהיו בני 4 שעות אקדמיות (מלבד מפגש אחד בן שעתיים) ויתקיימו בסמסטר א בימי א' אחת לשבועיים, בשעות 16.00 – 19.15 (המפגשים יהיו במודל היברידי, סינכרוני, באמצעות זום, ואסינכרוני). כל מפגש יחולק לשני חלקים, תאורטי וסדנאי.
לכל אדם סיפור חיים אישי המשקף תהליכים ואירועים שהתרחשו בעברו, בעזרתם הוא מבנה את זהותו ואת יחסי הגומלין שלו עם סביבתו. הקורס יעסוק באופן בו סיפורי חיים מבנים זהות ומשפיעים על התפתחות אישית, תפיסות חברתיות וערכים בקרב אוכלוסיות בסיכון בכלל ונערים בסיכון בפרט. הקורס יעמיק את ההבנה של המשתתפים בנוגע לסיפורי חיים בקרב אוכלוסיות בסיכון.
המחקר העוסק בסיפורי חיים משקף זהות ומבנה זהות והוא מתייחס לשלושה היבטים: נרטיב כביטוי פנימי של זהותו הסובייקטיבית של המספר, כביטוי חיצוני המשקף את חייו וקהילתו וכביטוי בהקשר חברתי (ספקטור- מרזל, 2010). המחקר מניח כי לכל אדם סיפור חיים אישי המשקף תהליכים ואירועים שהתרחשו בעברו, בעזרתם הוא מבנה את זהותו ואת יחסי הגומלין שלו עם סביבתו (Bruner, 1990). הסיפור מתאר התרחשויות ברצף של זמן, ומבטא את האופן בו אנשים מעריכים ומפרשים את האירועים אותם חוו
Capps
& Ochs, 1995; (Frank & Vanderburgh, 1986).
חיים של אוכלוסיות בסיכון.
דרישות והערכה
- קריאת מאמרים, יש לקרוא את כל המאמרים ולצפות בסרטונים (המאמרים, והסרטונים יופיעו במודל).
- השתתפות במפגשים
- כתיבת 3 עבודות קצרות (כל אחת- כעמוד).
ביבליוגרפיה - חובה (עברית + אנגלית)
בנד- וינטרשטיין, ט. (2008). כמו יונה פצועה: סיפורי חיים של נשים מוכות זקנות. מוציא לאור: ירושלים : אשל - האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן בישראל.
בר-און, י. (2005). נתיבים לדרות ברחוב:הבנייה מחדש של סיפור החיים של דרי רחוב בישראל. עבודת דוקטור. באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
ברינבאום, ל. (1975). ילדי ואדי סליב. תל-אביב.ספרית מן המוקד-עם עובד.
טבעוני, ש. (1967). נער מכרם התימנים : קורות חיים, מוציא לאור: תל-אביב : הקיבוץ המאוחד.
לוי-וינר, נ. (2003). "אני כמו ציפור שעוד לא עפה". סיפורי חיים של נשים דרוזיות שפנו להשכלה גבוהה. חיבור לשם קבלת דוקטורט. האוניברסיטה העברית ירושלים
לוסטינג, ע. (2005). סיפור חייהם של ילדיםשהוצאו מהבית לפנימיות בראיה רטרוספקטיבית. עבודת מוסמך. בבית הספר לעבודה סוציאלית.חיפה. אוניברסיטת חיפה.
שורר , ר. (1977). שלהם הוא הלילה : חבורות-רחוב בישראל. מוציא לאור: תל-אביב : ספרית פועלים.
קרומר-נבו, מ. (2000). מחקר באזור הכאב: סיפורי חיים שלנשים במצוקה כלכלית וחברתית עמוקה ומתמשכת בישראל. חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה.ירושלים. האוניברסיטה העברית בירושלים.
Davidson-Arad,B. (2005a). Fifteen-month follow-up of children at risk: Comparison of thequality of life of children removed from home and children remaining at home.Children and Youth Services Review, 27(1), 1 - 20.
Elder,G.H. (jr.) (1986). Military Times and Turning Points in Men's Lives.Developmental Psychology. Vol. 22. Num. 2. pp. 233-245. American PsychologicalAssociation, Inc.
Felsman,J. K. (1989). Risk and resiliency in childhood: the lives of street children.pp. 56 - 80 In: Dugan, T.F
& Coles, R. (eds.). The Child in Our Times:Studies in the Devleopment of Resilience. New York : Brunner/Mazel, 1989.
Ridge,T. (2009). Living with poverty: A review of the literture on children’s andfamilies’ experiences of poverty. University of Bath. Crown Press.
Werner,E. (1990). Protective factors and individual resilience. pp. 97 - 116 in:Meisels S., & Shonkoff, J. (ed.). Handbook of Early ChildhoodInterventions. New York, N.Y.: CambridgeUniversity Press.
Werner,E.,
& Smith, R. S. (1992). Overcoming the odds: High risk children frombirth to adulthood.Cornell University Press.