טופס נייח

מנהיגות והנחייה השתתפותית בכיתה

​​​​
מנהלים
להזמנה וקבלת מידע
​​​​​​​​​​​​
רכזת התכנית: ג'קלין ישעיה
סמל התכנית :39622
תכנית חד שנתית
60 שעות לימוד

רקע
המאה ה-21 הביאה עמה שינויים רבים בכלל, ובמערכת החינוך בפרט. בכיתות גדולות אל מול תלמידים עם צרכים מגוונים ומשתנים, ישנו צורך הולך וגובר באסטרטגיות הנחיה חדשות. בעולם אינדיוידואליסטי ומלא בגירויים, תלמידים זקוקים לחוויית למידה שאינה פסיבית, חוויה בה הם נראים ונלקחים בחשבון. אסטרטגיות הנחיה חדשניות שמות במרכז את בניית הקבוצה וכל אחד מהחברים/ות בה, את התהליך הקבוצתי, ואת הגשמת החכמה הקולקטיבית. כל זאת על ידי שיטות תקשורת וקבלת החלטות יעילות, הנחיה השתתפותית, זיהוי המתנות, התשוקות והאתגרים של התלמידים/ות ועבודת קבוצה הוליסטית.
 
מטרות
  • העמקה אל תוך מגוון היחסים הדינאמיים בתוך המרחב הכיתתי בין מורה לקבוצת תלמידים.
  • היכרות מעמיקה עם אסטרטגיות הנחיה חדשניות והשתתפותיות.
  • היכרות עם הגישות ליצירת קבוצה תהליכית ומחויבת העובדת ומתפתחת יחד.
  • רכישת כלים ופרקטיקות המתאימים לעבודה בכתה ובקבוצות קטנות.

קהל יעד
מורות, מורים וגננות

מבנה הלמידה ונושאי הלימוד
  • שיעורים פעילים בהם ירכשו המשתתפים ידע תיאורטי ויישומי על אסטרטגיות הנחיה בכתה תוך התנסות בכלים ובדרכים להקנייתם.
  • למידה סדנאית וחווייתית- בחינת סוגיות בעבודה בכתה באמצעות התנסות משחקית בתפיסות חדשות. סימולציות ("חקר מקרה") סביב אירועים ואתגרים. אימון ותרגול אישי וקבוצתי.
  • הקבוצה תהווה קבוצת למידה ותרגול השואלת שאלות ובוחנת יחד דרכים להנחיה אפקטיבית בכתה.

נושאי הלימוד
1.    מיפוי האינטראקציות בין מורים לתלמידים בכתה, ויצירת חוזה חדש.
  •  מיפוי סוגי אינטראקציות קיימים בכיתות
  • חלימה של אינטראקציות חדשות
  • החוזה החדש ודרכים ליצירתו

2.    התיאוריה והפרקטיקה של הנחייה השתתפותית.
  • ערכים ועקרונות יסוד בהנחיה השתתפותית.
  • מיומנויות המנחה ההשתתפותי (עמידה מול קהל, תקשורת לא מילולית, אחזקת מרחב, פתיחה וסיום).
  • היכרות והתנסות בכלים מרכזיים בהנחיה השתתפותית- open space, סוציוקרטיה, אמנות האיסוף, אמנות המשוב.
עבודת אמצע- בחירה ותיאור של סוגיה בכתה ותכנון הליך השתתפותי ככלי להתמודדות עימה.
עבודת סיום- הנחיית הליך השתתפותי בכתה ותיעודו, הערכה, עיבוד ומשוב.

3.    למידה רפלקטיבית
  • תיאוריה ופרקטיקה של רפלקציה אישית וקבוצתית. למה זה חשוב? כיצד עבודה זו עשויה לתרום לדינאמיקה הכיתתית?
  • עבודה עם סיפורים וסיפורי חיים- נהר החיים, מסע הגיבור, ביוגרפיות. סיפור ככלי להעברת תהליך משמעותי. כיצד הסיפור האישי של התלמידים משפיע על תפיסות עולם ודרכי פעולה?

4.    הובלת כתה יוזמת
  • תיאוריה ופרקטיקה של פיתוח פרויקטים בכתה.
  • היכרות עם טכניקות של- תיאטרון המדוכאים,  dragon dreamingוקפה עולם ככלים לשיתוף והעצמת התלמידים בכתה.
עבודת אמצע - בחירה ותיאור של סוגיה בכתה ותכנון הליך רפלקטיבי או יזמי ככלי להתמודדות
 עימה.
עבודת סיום - הנחיית הליך רפלקטיבי או יזמי בכתה ותיעודו, הערכה, עיבוד ומשוב.
Footer Mobile