ד"ר נורית הוכברג
מועדי המפגשים: (30 שעות)
כל 8 המפגשים יהיו בני 4 שעות אקדמיות (מלבד מפגש אחד בן שעתיים) ויתקיימו בסמסטר א בימי ד' אחת לשבועיים, בשעות 16.00 – 19.15
המפגשים יהיו במודל היברידי, סינכרוני, באמצעות זום, ואסינכרוני.
רציונאל
הערך הכוונה עצמית ( Self Determination) מבטא תפיסה הומניסטית אודות טבע האדם ומדגישה את הנטייה האוניברסאלית של האדם לצמיחה פסיכולוגית ולהתפתחות.
אף על פי, שרבות הן התאוריות המגדירות ומתארות את המכוונות העצמית בלמידה, ישנם היבטים שמשותפים לכמה הגדרות שונות מהן:
- שימוש מודע ומכוון בתהליכים מסוימים, שיטות או תגובות מצד הלומד.
- תהליך מעגלי של משוב עצמי בזמן הלמידה אשר בו הלומד מפקח על מידת היעילות של שיטות הלמידה שלו ומגיב על המשוב הזה בצורות שונות, כאלה המתחילים בתפיסתו לעצמו ועד לשינויים נראים בהתנהגות.
זהו תהליך אקטיבי-קונסטרוקטיבי, שבמהלכו לומדים מציבים יעדים ללמידה שלהם ובכלל, לעצמם, ולאחר מכן הם מנסים לפקח על מחשבותיהם רגשותיהם והתנהגותם, יחד עם ההנעה שלהם - ולשלוט בהן. תהליכים אלו, לרוב, אינם מתפתחים על ידי התלמידים בעצמם או באופן אוטומטי. ניתן לקדם תהליכים אלו, ביצירת תהליכי דיאלוג מתמיד בין מרכיבי הוראה-למידה-הערכה, כך שיתנו מענה עבור הצרכים: קשר ושייכות; ביטוי תחושת מסוגלות; ועידוד לאוטונומיה.
מטרות
- היכרות עם גישות חינוכיות לקידום מכוונות עצמית בלמידה.
- מהן מטרות אופרטיביות להכוונה עצמית בלמידה?
- העלאת המודעות כלפי מאפייני סביבת למידה המקדמת הכוונה עצמית בלמידה?
- הבדלים מגדריים וכיצד ניתן לגשר עליהם במטרה לתת שוויון הזדמנויות בלמידה מתוך הכוונה עצמית
- ניסוח יחידת לימוד קטנה המעודדת הכוונה עצמית בלמידה.
נושאי הלימוד
- הצורך בהתאמת החינוך לעולם המבוסס על ביטוי כישורים של הכוונה עצמית: דעות מקומיות וגלובליות.
- מאפייני לומד בעל מכוונות עצמית בלמידה.
- מאפייני סביבות לימוד המפתחות לומד בעל מכוונות עצמית בלמידה.
- טיפוח מיומנויות תקשורת בין אישיות בסביבת מכוונות עצמית בלמידה.
- תהליכים לניטור, משוב והערכה של למידה במכוונות עצמית: אתגרים ומענים.
- צמצום פערים על ידי שימוש בפדגוגיות של הכוונה עצמית בלמידה.
חובות הקורס
- נוכחות והשתתפות פעילה ב - 80% מהמפגשים.
- 2 מפגשים א-סינכרוניים + משימה מלווה לכל מפגש, [כעמוד אחד].
- מענה לשאלה פורייה: ניסוח, הצגת בתום הקורס, ורפלקציה.
תאריך | יום
| שעת התחלה | שעת סיום | מיקום | נושא |
13.11.24 | ד' | 16:00 | 19:15 | פיזי - כיתת לימוד | מהי הכוונה עצמית בלמידה? - ניתוח התנסות |
4.12.24 | ד' | 16:00 | 19:15 | פיזי - כיתת לימוד | מתאוריה למעשה |
18.12.24 | ד' | 16:00 | 18:30 | סינכרוני | ניתוח שיעור על מרכיבי הכוונה עצמית הקיימים בו - והצעות לשיפור. |
1.1.25 | ד' | 16:00 | 19:15 | פיזי - כיתת לימוד | סביבות למידה בהכוונה עצמית |
15.1.24 | ד' | 16:00 | 19:15 | פיזי - כיתת לימוד | הבדלים מגדריים והשפעתם על תהליכי מכוונות עצמית בלמידה |
8.1.25 | ד' | 16:00 | 18:30 | סינכרוני | צמצום פעריים - הוספת מרכיבים לשיעור קיים |
5.2.25 | ד' | 16:00 | 19:15 | סינכרוני | מפגש הנחייה להכנת היצג הסיום |
19.2.25 | ד' | 16:00 | 19:15 | פיזי - כיתת לימוד | היצגי סיום ומשוב לסיכום הקורס |