קוד תכנית: 93300
אופי המפגשים: פנים אל פנים
היקף ההשתלמות: 126 שעות לתעודה
מרצה: המרכז הישראלי להתמכרויות
אוכלוסיית יעד: מורי היל"ה – עובדי חינוך טיפול
רציונל
שימוש בחומרים בקרב בני נוער הינו תופעה מוכרת, המציבה בפני אנשי המקצוע אתגרים רבים. היא משלבת סוגיות חינוכיות, ערכיות, משמעתיות וטיפוליות, המחייבות רכישת ידע, כלים ומיומנויות ייחודיות, שיסייעו לאנשי המקצוע ללוות נערים ונערות אלו, ולחוש בטוחים יותר בהתמודדות עם נושא מורכב שעלול לערער את שיווי המשקל המקצועי. טיפול בבני נוער העושים שימוש בחומרים מחייב הכרות והתמודדות עם עמדות אישיות, הכרות מעמיקה עם סוגי החומרים הרווחים ועם סוגי ההתנהגויות הממכרות, רכישת כלים לשיח אפקטיבי עם בני נוער בנושא זה, יכולת לתשאל ולהעריך את מצב המטופל, לבנות תוכנית טיפול ולבצע התערבויות התנהגותיות לקידום השינוי. תוכנית ההכשרה המוצעת תעמיק בנושאים אלו, ותאפשר לאנשי המקצוע הנבחרים לרכוש ידע, מיומנויות וכלים להתערבויות אפקטיביות עם בני נוער.
מטרות
- להכיר ולזהות את הרצף שבין שימוש בחומרים להפרעות שימוש והתמכרות
- לתשאל ולהעריך את דפוסי השימוש בקרב בני נוער והשפעתם על חייהם
- לזהות ולהבין את הקשר בין שימוש בחומרים/התנהגויות להפרעות פסיכיאטריות נלוות, ולטפל בשילוב ביניהן להעריך ולגייס את המוטיבציה והמסוגלות שלו/שלה לשינוי
- להגדיר מטרות ואג'נדה משותפת לתהליך לקדם וללוות שינוי התנהגותי
- לסייע לנערים/נערות לשמר את השינוי ולמנוע הישנות השימוש.
- להטמיע את הידע והניסיון הקליני במקום העבודה.
נושאים מרכזיים
- זיהוי, תשאול ואבחון הפרעות שימוש בחומרים/התנהגותיות
- גיוס נערים ונערות לתהליכי שינוי
- קידום השינוי ההתנהגותי
תכנית ההשתלמות
תאריך | ש"א
| שעות
| נושא המפגש | סוג המפגש |
15/11/22 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | פתיחה והכרות, מבט פנורמי על התמכרות, עמדות המטפלים | פאפ |
29/11/22 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | טיפול ממוקד אדם ומוכוון מטרה, עקרונות לשיח אפקטיבי, תשאול ואבחון | פאפ |
13/12/22 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | קנביס, הפרעות נלוות, טראומה ו ADHD ושימוש בחומרים | פאפ |
27/12/22 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | איך אנשים משתנים? מעגל השינוי, הערכת מוטיבציה ומסוגלות | פאפ |
10/1/23 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | הפקת שפת שינוי, עבודה עם התנגדות | פאפ |
24/1/23 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | גיוס לטיפול, הגברת מוטיבציה ומסוגלות | פאפ |
7/2/23 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | המשך גיוס לטיפול, הגברת מוטיבציה ומסוגלות | פאפ |
21/2/23 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | גישת מזעור הנזקים, קביעת אג'נדה משותפת, שיח מומחים, שאלון רווחה נפשית | פאפ |
7/3/23 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | קביעת יעדים התנהגותיים, מודל SMART, בניית תוכנית טיפול וקביעת לוחות זמנים | פאפ |
21/03/2023 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | ניתוח פונקציונלי ודגימת הינזרות | פאפ |
04/04/2023 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | פיתוח חלופות לשימוש ומיומנויות לפתרון בעיות | פאפ |
18/4/23 | 8 שעות | 09:00- 15:00 | פיתוח מיומנויות תקשורת, פיתוח מערכות תמיכה והקשר עם ההורים | פאפ |
2/5/23 | 5 שעות | 09:00- 15:00 | זיהוי מצבי סיכון והתמודדות עם טריגרים פנימיים וחיצוניים, פיתוח מיומנויות סירוב | פאפ |
16/5/23 | 5 שעות | 09:00- 15:00 | התמודדות עם הישנות, בניית תוכנית המשך/פרידה | פאפ |
30/5/23 | 5 שעות | 09:00- 15:00 | מעגלי השפעה – הצגת התהליך ומיפוי הנושאים לפרויקטים | פאפ |
13/6/23 | 5 שעות | 09:00- 15:00 | מעגלי השפעה – פיתוח בשולחנות עגולים | פאפ |
27/6/23 | 5 שעות | 09:00- 15:00 | מיומנויות וכלים להעברת מסרים (פיתוח הרצאה, מצגת, עמידה מול קהל), עבודה על הפרויקטים | פאפ |
11/7/23 | 5 שעות | 09:00- 15:00 | טקס סיום – מעגלי השפעה, הצגת הפרויקטים וקבלת תעודות. | פאפ
|