קוד תוכנית: 94106
אופי המפגשים: פא"פ + מקוון
היקף ההשתלמות: 60 שעות גמול ללא ציון (מותנה באישור משרד החינוך)
מנחה מוביל: דיקלה בן משה
אוכלוסיית יעד: משולב
רציונל
ההתערבות הפרטנית בעבודה עם נוער בסיכון ונוער מנותק מטרתה לאפשר לבני הנוער לעבור תהליך של שינוי: קוגניטיבי, רגשי והתנהגותי. תהליך זה מתבצע באמצעות הקשר המתהווה בין העובד החינוכי טיפולי והנער/ה. לתהליך ההתערבות יש מבנה קבוע שבסיסו ביצירת הקשר וסופו בפרידה והערכת ההתערבות. אולם, תוכנו וצורתו של התהליך משתנה בהתאם למאפייני הנער, מאפייני העובד ומאפייני הארון בו מתבצע התהליך (א. לונטל, 2012)
ההשתלמות תעסוק בתהליך ההתערבות הפרטני על שלביו השונים. בכל אחד מהשלבים תהיה התייחסות למאפייני השלב ודרכי ההתערבות בעבודה עם נוער בסיכון, ניתוק ובמצוקה. במהלך הקורס יהיה מיקוד בדילמות ובסוגיות העולות מהשטח בתהליך ההתערבות הפרטנית.
מטרות
- הכרות והבנה של התהליך החינוכי טיפולי על שלביו השונים.
- הבנת הסוגיות בעבודה חינוכית טיפולית עם מתבגרים בסיכון ובמצוקה.
- פיתוח מיומנויות לתכנון ויישום של התערבות פרטנית עם נוער בסיכון ונוער מנותק.
נושאים מרכזיים
- השלבים בתהליך התערבות פרטני (המאפיין את כל אחד מהשלבים וההתייחסות הפרקטית לעבודה עם נוער בסיכון)
- בניית תכנית התערבות ויישומה- גישות ודרכי התערבות
- סוגיית התנגדויות בתהליך ההתערבות
תכנית ההשתלמות
תאריך | ש"א | שעות | נושא | מרצה | סוג המפגש |
9.5.24 | 7 | 9-15 | הכרות, תיאום ציפיות עקרונות לעבודה פרטנית עם נוער בסיכון ובמצוקה השלבים בתהליך ההתערבות הפרטני. מיפוי ה"לקוחות" בקידום נוער ויצירת הקשר עמם. | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ |
16.5.24 | 7 | 9-15 | אינטק תהליך איסוף מידע. סוגיית התנגדויות בתהליך- מהות ודרכי התמודדות- תרגול באמצעות משחקי תפקיד | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ |
23.5.24 | 7 | 9-15 | אבחון והערכה- כלי למיפוי הכוחות המקדמים והמעכבים. ניתוח המיפוי -הגדרת הבעיה/ האתגר והמטרות. תרגול- אירועים למיפוי וניתוח | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ |
30.5.24 | 7 | 9-15 | חוזה – מהות, חשיבות ויישום. מעגל השינוי כאמצעי להבניית תהליך ההתערבות. | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ |
6.6.24 | 7 | 9-15 | בניית תכנית התערבות ויישומה- גישות ודרכי התערבות- התנסות בטכניקות שונות (שאילת שאלות, ציור, קלפים ועוד) | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ |
13.6.24 | 7 | 9-15 | פיתוח תחושת מסוגלות עצמית – מודל יישומי לפיתוח המוטיבציה לשינוי. תרגול והתנסות | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ |
20/6/24 | 4 | 9-12 | מפגש א- סינכרוני - מטלה | ד" אורית לרר כנפו | מקוון |
27.6.24 | 7 | 9-15 | בקרה מעצבת ומסכמת. מלכודות של מטפלים- חשיבות ההדרכה לפיתוח המקצועי של העובד וליישום מיטבי של תוכנית ההתערבות | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ |
4.7.24 | 7 | 9-15 | סיום תהליך ההתערבות. סיום הקשר הטיפולי. מה נדרש מהעובד לקידום נוער בשלב סיום ופרידה- ניתוח אירועים מהשטח / משחק תפקידים. סיכום ההשתלמות | ד"ר אורית לרר כנפו | פא"פ
|