הכשרה של המרכז ע"ש מרים רות לתרבות וספרות ילדים
קוד תוכנית: 81453
יועצת אקדמית: רויטל יהלום חכמוב, מנהלת המרכז ע"ש מרים רות לתרבות וספרות ילדים.
תוכנית שנתית: 90 שעות לימוד אקדמאיות (מקוון + יום שיא חווייתי - לבחירה).
רציונל התוכנית
- מה כוחו של סיפור הילדים בתהליכי הנחייה, הוראה והדרכה?
- כיצד סיפור יכול לקדם את המטרות שלנו ביצירת חווית למידה אחרת ומשמעותית?
- כיצד לספר סיפור ולפתח מומחיות "סטוריטלינג"?
לספרים ולסיפורים מעולם תרבות הילדים והילדות, יש "כוח על" המזמן הקשבה עמוקה, פתיחות, סקרנות שובבה, יצירתיות והשראה. בעזרת מיומנות ה"סטורטלינג" ניתן ליצור חיבור רגשי עמוק, ולעצב מציאות חינוכית וחברתית חדשה בתהליכי הנחיה, הוראה והדרכה, בכל הגילאים.
בהכשרה הצבעונית שלנו, נצא למסע דרך מילים וסמלים: נעוף על כנפי הדמיון לארצות מופלאות, ונשתעשע בהרפתקאות מסמרות שיער עם מפלצות ודרקונים. נלמד לשלב בין נרטיבים אישיים לבין נרטיבים תרבותיים ומקצועיים, נפגוש את הכוחות שבתוכנו ואת החסמים שלנו. נעניק השראה וכלים ליצירת מהלכים המעצימים את מרחבי הפעולה שלנו בתהליכים החינוכיים והחברתיים שאנחנו מובילים עם ילדים ועם מבוגרים.
הלמידה בתוכנית חווייתית ומשחקית, כמודלינג לפעולה בשטח.
יתרונות התוכנית:
- פיתוח מומחיות "סטוריטלינג" בתהליכי העבודה: התוכנית תעניק השראה, ידע וכלים.
- חשיפה לספרים וסיפורים מתאימים לתהליכי הנחייה, הוראה והדרכה והוראה - לילדים ומבוגרים.
- למסיימים/ות תוענק תעודת "מנחה/ מדריכ/ה מומחית בסטוריטלינג" מטעם מכללת אורנים.
התעודה תשמש את המעוניינים/ות להתקדם לתפקידי הובלה, הדרכה והנחיה.
- המתאימים ישתלבו בתפקידי הנחיה במרכז מרים רות לתרבות וספרות ילדים.
דוגמאות לנושאי הלימוד:
- "לפני הרבה שנים, היה היה" – פיתוח מיומנויות וכישורי "סטוריטלינג" למשתתפ/ות התוכנית.
- "הסיפור שלי, הסיפור שלנו" – כתיבה יצירתית ככלי לביטוי אישי בקבוצה.
- "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם" – הובלת צוות טובה ומיטיבה, בהשראת שירים וסיפורים.
- כי ספרים נמסים לאט"- ספרות ילדים ככלי להעצמה אישית, חברתית וקהילתית בכל הגילאים.
- "בלב שלי יש עוד לב" - פיתוח יכולות רגשיות וחברתיות SEL בקבוצה, לילדים ולמבוגרים.
- "מסע הגיבור/ה" - עיצוב זהות מקצועית בתפקידי הובלה והנהגה, בהשראת ספרי ילדים.
- "סיפור ישראלי" – נרטיבים שונים לשיח של זהות וזיכרון בגילאי ילדות ובגרות.
- "סיפורי מקום" – על חיבור לקהילה סביב "יהלומים תרבותיים" בשכונה וביישוב.
למי מיועדת התוכנית?
- לאנשי ונשות חינוך, בכל הגילאים.
- לאנשי ונשות הדרכה והנחיה המלווים צוותים.
- לספרני/ות ומנהלות ספריה בית ספרית או קהילתית.
- לבבליותרפיסטיות/ים ונשות/ אנשי טיפול.
- לאוהבי ספרות הילדים, אנשי ונשות תרבות, אמנות וספר.
תנאי קבלה:
- תואר ראשון/ תעודת הוראה/ לימודי תעודה/ ראיון אישי.
מועד הלימודים
- ימי ב' אחה"צ 16:30-18:45 במהלך השנה (עשרים מפגשים: 3 סינכרוני + 1 א סינכרוני).
- יום למידה במרכז מרים רות במכללת אורנים בסמסטר ב'
דרישות הקורס:
- נוכחות פעילה בשיעורים המקוונים.
- משימות לבית ומטלת סיכום.
סגל המרצים:
מובילת ההכשרה - מורן מיטב
ראש מחלקת פדגוגיה במרכז ע"ש מרים רות, דוקטורנטית לספרות עם ישראל באונ' בר אילן, בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות חברתית, יזמית תרבותית וחינוכית ומומחית בתהליכי ייחודיות בית ספרית וגנית "בית ספר סיפור" ו"גן סיפור". מובילת תהליכי הנחיה והדרכה ברחבי הארץ. בעלת תואר ראשון בספרות ותואר שני בניהול מערכות חינוך, מאוניברסיטת חיפה.
נועה סיוון יואלי
מנחה בכירה במרכז מרים רות ויזמית תרבותית. מנחת סדנאות המשלבות בין כתיבה, ספרות ילדים ואמנות בהכשרות לצוותי חינוך וחברה ברחבי הארץ. בעלת תואר שני בספרות במסלול כתיבה ותואר ראשון בתולדות האמנות וספרות.
רואן כעבייה
קלינאית תקשורת בכירה, דוקטורנטית למגדר באוניברסיטת בר-אילן, בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות חברתית בצפון, יזמית חינוכית ותרבותית, חברת צוות בכירה במרכז וראש תחום השפה הערבית במרכז מרים רות לתרבות וספרות ילדים.
רויטל יהלום חכמוב
מנהלת מרכז מרים רות, דוקטורנטית לספרות ילדים בבר אילן, בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות חינוכית, חברת צוות במרכז מנדל למנהיגות בצפון, אשת חינוך ויזמית תרבותית וחינוכית, לשעבר מנהלת תוכנית "חלוץ חינוכי" בצפון.
*** פתיחת התוכנית מותנית במספר מינימום של נרשמים
ט.ל.ח