על התוכנית
התוכנית בנויה משילוב שתי תוכניות לימודים נפרדות. שילובן מאפשר למסיימות העשיר את סל יכולות ההוראה שלהן ולתת מענה רחב בתחומי הסיוע לתלמידים המתקשים בתוכנית הלימודים.
הוראה מותאמת משמעותה התאמה של תוכנית לימודים אישית לכל תלמיד, בהתאם לקשייו וליכולותיו, בעזרת שיטות מיוחדות הנרכשות בקורסי ההוראה המתקנת באורנים. השיטות מסייעות לתלמידים עם קשיי למידה לעמוד במשימות שונות ולסגל לעצמם כלים ופתרונות להתמודדות טובה יותר עם אתגרים שונים בלימודים.
ההוראה המותאמת נוגעת לתחומי הכתיבה, הקריאה והחשיבה מתמטית, כאשר המורים עובדים עם התלמידים באופן פרטני ובהדרגתיות, תוך התקדמות בדרגות קושי שונות. בעזרת השיטה הייחודית המורים יכולים לסייע לתלמידים בנושאים שונים הקשורים ללמידה, לחשיבה, לתקשורת ואף להתנהגות חברתית והתוצאה אינה רק צמצום הפער בין התלמידים הנעזרים בשיטה לבין בני גילם, אלא גם שיפור ביכולות אישיות ובהשתלבות במערכת החינוך ובחברה. הסיוע יכול להתקיים במסגרת השיעורים הרגילים וגם ובעיקר במסגרת שעות פרטניות (למשל, בשעות אופק חדש או עוז לתמורה, או בכל מסגרת פרטנית אחרת שקיימת בבית הספר). בוגרי התוכנית יכולים לשמש גם כמורים להוראה מותאמת במסגרת פרטית.
חלקה השני של התוכנית יתמקד באבחון דידקטי התוכנית הייחודית באורנים מבוססת על אבחונים אשר מתבצעים לפי נורמות תואמות גיל וכן אבחונים דינמיים על פי תורתו של פוירשטיין. שילוב זה יוצר כלי עוצמתי המשמש לבחינה של תפקוד התלמיד ולהתייחסות למדד השינוי ביכולותיו. התכנים בתוכנית מתעדכנים מדי שנה, בהתאם להתפתחות בשדה המחקר בתחום, ומשלבים ידע תיאורטי וידע יישומי עדכניים כבסיס לניתוח של ממצאים, לקביעה של אבחנה, לבנייה של תוכנית עבודה מותאמת ולהכוונה לגורמי טיפול מתאימים. כלי האבחון הנלמדים במסגרת הקורס ובראשם ערכת אבחון א'-ת' להערכה של תפקודי קריאה וכתיבה, אשר פותחה באגודת 'ניצן', הינם כלים מתוקננים הכוללים נורמות מדויקות תואמות גיל וכיתה.
יתרונות התוכנית
- ניצול זמן מקסימלי המאפשר התמקצעות כפולה בשני תחומי הידע.
- 2 תעודות מקצועיות מבוקשות במשרד החינוך ובמגזר הפרטי.
- חשיפה לחומר מעודכן משני התחומים.
- מומנטום לימודים גבוה בשל הלימודים הכפולים.
נושאי הלימוד
- מבוא לליקויי למידה, כלי אבחון לאיתור וטיפול בקשיי למידה בערבית
- ליקויי כתיבה וקריאה, עקרונות ושיטות להתערבות בקריאת שפה
- אסטרטגיות למידה ואסטרטגיות הוראת ערבית לתלמידים לקויי למידה
- הוראה אלטרנטיבית והוראה מותאמת בערבית, עקרונות בלימוד השפה הערבית
- עקרונות מתחום הריפוי בעיסוק להכוונה וסיוע לתלמידים
- הוראה מותאמת במתמטיקה
- מודלים עכשוויים המנחים את תהליך האבחון
- התחומים הנבדקים באבחון והכלים להערכתם
- ניתוח ממצאי מבחנים - כמותי ואיכותני
- סיכום אינטגרטיבי של הממצאים
- כתיבה מונחית של דו"חות אבחון
- שילוב של ידע פרקטי ותיאורטי לצורך קביעת אבחנה
- התאמות בדרכי הלמידה והבחנות בהתאם לממצאי אבחון
קהל היעד
מורים בבתי ספר יסודיים ואנשי חינוך נוספים
מתעניינים שאינם עובדי חינוך יוכלו להתקבל בתיאום עם רכזת התוכנית
תנאי קבלה
תואר ראשון ותעודת הוראה
ריאיון אישי
חובות הסטודנטים
התנסויות בשימוש בכלי הוראה והערכה
בנייה של תוכנית להתערבות מותאמת
מועד תחילת הלימודים
אבחון דידקטי- 12.11.24
הוראה מותאמת- 14.11.24
גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה 45 יום מראש למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.
קוד תכנית: 10425
**** פתיחת התוכנית מותנית במספר מינימום של נרשמים
ט.ל.ח