טופס נייח

קורסים בתכנית

​תקצירי הקורסים תשפ"ה (2024-2025)
מתמטיקה 

ד"ר ענבל קולושי-מינסקר

הקורס יעסוק בעקרונות תיאורטיים ויישומיים להוראה מותאמת במתמטיקה בהקשר ובהתאמה לתוכניות הלימודים של משרד החינוך. בקורס תערך התנסות בכתיבת תוכניות מותאמות לתלמידים שוני צרכים במתמטיקה. ​

ד"ר ענת לבב-ויינברג​

היפורסם בהמשך

ד"ר עינב קיסר

פיתוח אלגוריתמים מהווה מרכיב חיוני בלימודי המתמטיקה. 
אלגוריתמים מתקשרים בדרך כלל לפעולות כמו תרגול, שינון ושחזור רצף פעולות מהזיכרון במטרה להביא לשליטה אוטומטית. 
שליטה שאינה מצריכה חשיבה על שלבי הפעולה ומובילה לתשובה המבוקשת. 
תהליך זה לא בהכרח מקושר להבנה אם לא נעשים חיבורים לידע קודם ואם לא נשאלות שאלות המובילות ליצירת קשרים (2003 (Galen & Gravemeijer,.
בקורס הנוכחי נתמקד בהוראת האלגוריתמים בארבע פעולות חשבון במספרים טבעיים, שברים פשוטים ומספרים עשרוניים. 
נדגיש תהליכי למידה המעודדים חקר, המצאת דרכי פתרון ובניית אלגוריתמים תוך הבנה של מהות הפעולות המתמטיות.

ד"ר רותי סגל

הקורס מזמן למידה חווייתית ומעמיקה של הגדרות, תכונות קריטיות ותכונות אי קריטיות של אובייקטים גיאומטריים (מצולעים, ישרים, ועוד).  הקורס בנוי באופן שהוא מאפשר ומעודד פיתוח לומד עצמאי בהקשר לשילוב סביבות טכנולוגיות ללימוד גיאומטריה. הקורס כולל בניות בעזרת סרגל ומחוגה של אובייקטים גיאומטריים באמצעות תכנת GeoGebra, הבנת הקשרים בין תהליך הבניה של אובייקטים גיאומטריים לבין הגדרתם, ופיתוח תהליך חקר מובנה של תכונות וקשרים בין אובייקטים גיאומטריים.  הלמידה בקורס מזמנת פיתוח תהליכי חקר, תהליכי הנמקה ותהליכי הבנה של מושגים, אובייקטים ותהליכים בגיאומטריה של המישור. ​

ד"ר פרופ' יאיר קארו​

יפורסם בהמשך

ד"ר ענבל קולושי-מינסקר​
 
יפורסם בהמשך

ד"ר עירית חוף-נהור
2 ש"ש  

מידע יפורסם בקרוב

פרופ' אבי ברמן
1.5 ש"ש

מציאת בעיות ופתרונן הם עיסוק מרכזי של מתמטיקאים. פתרון בעיות (Problem Solving)  וחיבור בעיות (Problem Posing)  הם נושאים מרכזיים במחקר בחינוך מתמטי. בחירת בעיות המתאימות לכתה היא מיומנות חשובה של מורים למתמטיקה.
בקורס נכיר בעיות לא שגרתיות ואסטרטגיות לפיתרון בעיות אלו, נדון בעבודות דוקטורט, ספרים, מאמרים וסרטים העוסקים בבעיות ונלמד לחבר או לבחור בעיות המתאימות לשיעורים בבית הספר.
רוב הבעיות בהן נעסוק תתאמנה לבית הספר היסודי.

פרופ' יאיר קארו
1 ש"ש

מטרת הקורס היא לחשוף את המורים המלמדים מתמטיקה בבית ספר יסודי לבעיות בסיסיות מתחום המתמטיקה, להתחיל מבעיה פשוטה ולאפשר להם לפתור בעיות מתקדמות יותר אשר מובילות לבעיות מתמטיות ידועות, לעסוק במספר הוכחות לאותה בעיה, זאת תוך שילוב היבטים מההיסטוריה של המתמטיקה הקשורים לבעיות אלה.
קורס זה ירחיב את ידע המורים ויעמיק את ההבנה המתמטית שלהם לגבי נושאים מתמטיים אשר חלקם שייכים לחומר הנלמד בבית הספר היסודי. המורים יוכלו לשלב תכנים ותובנות מקורס זה בעבודתם עם תלמידים מצטיינים במתמטיקה, ולאתגר תלמידים מצטיינים בשפע של בעיות מרתקות המובאות בשפה המובנת בקלות לילדים מצטיינים במתמטיקה בבית הספר היסודי בכיתות ד'-ו'.

פרופ' אבי ברמן

יפורסם בהמשך

ד"ר ענת לבב-וינברג
1.5 ש"ש

הקורס מתמקד בשני סוגי בעיות מתמטיות שבהן יש חיפוש אחר פתרון אופטימלי – בעיות קיצון ובעיות תכנון לינארי. הקורס עוסק  בהרחבת הידע המתמטי באנליזה אינפיטיסימלית  ותכנון לינארי, פיתוח מיומנות ואינטואיציה מתמטית בפתירת בעיות בנושאים הנ"ל וקישור ידע ומיומנויות אלו לצורך בניית בעיות חקר המתאימות לתלמיד בביה"ס היסודי. ההוראה בקורס זה משלבת בין חלקים פרונטליים ועבודה סדנאית.

ד"ר רותי סגל וד"ר תקווה עובדיה
2 ש"ש

מידע יפורסם בקרוב


מדעים 

ד"ר עירית חוף נהור

ת​קציר: יפורסם בהמשך


ד"ר שירלי מידז'נסקי

טכנולוגיות חדשניות מהוות חלק בלתי נפרד מחיינו כיום ובכלל זה בתחום החינוך המדעי והמתמטי. קורס זה יעסוק בידע יישומי ומחקרי הנוגע לכלים ולמרחבי למידה טכנולוגיים חדשניים כגון עולמות המטאוורס הכוללות מציאות מדומה ובינה מלאכותית. תערך חשיפה ליישומונים בתחומי הוראת המדעים והמתמטיקה באופן ספציפי ובאופן המאפשר למידה בינתחומית המתמקדת בנושאים הקשורים לחיי היומיום. נדון ביתרונות ובאתגרים הכרוכים בשימוש ביישומונים אלו. נבחן אפשרויות שילובם ויישומם בתהליכי הוראה, למידה והערכה בבית הספר. כמו כן, נעסוק בנושאים הקשורים להיבטים של אתיקה וחינוך בעולם טכנולוגי משתנה.​

ד"ר איריס גרשגורן

תקציר: יפורסם בהמשך​

ד"ר ר מיכל נחשון
1 ש"ש

הקורס יעסוק בחינוך ל-STEM באמצעות הכרות תהליכים של טיפוח חשיבה ועיצוב פעילויות לסביבת הכיתה בגישת STEM בינתחומית. 
הטמעת יכולת  להתמודדות עם פתרון בעיות מהעולם האמיתי בתהליך תיכון הנדסי, והתנסות בטכנולוגיה חדשנית של מדפסת D3 במסגרת עיצוב חשיבה הנדסית.

ד"ר איריס גרשגורן

יפורסם בהמשך​

ד"ר ורדית פיק-מקלר
2 ש"ש

המערכות הימיות כגון אגמים, נהרות, ימים ואוקיינוסים, הינן בית גידול למגוון מערכות חיים ייחודיות ומקור למזון ומשאבים רבים. ביולוגיה ימית היא תחום במדעי הטבע המתמקד בחקר האורגניזמים החיים בסביבה הימית, עוסקת בהבנת המנגנונים הטבעיים של אורגניזמים ובמעקב אחר בתי הגידול. בקורס זה נכיר אורגניזמים שונים בסביבה הימית, תהליכים ביולוגיים אופייניים ואת תפקוד המערכות אקולוגיות הימיות. בנוסף, נלמד על השפעת השינויים האקולוגיים והסביבתיים על המערכות הימיות.​

ד"ר רונית קלוסקה
1 ש"ש

הכימיה בכלל והכימיה של תרכובות הפחמן בפרט, הפכו בשנים האחרונות לבעלי חשיבות בחיי היום יום של כל אחד ואחד מאתנו במגוון תחומים כמו:

  • מזון ובריאות: שמנים וטיגון, פחמימות והשמנה, ירקות פירות טריים וחומרי ההדברה.
  • רכב: מספרי האוקטן וסוגי הדלק המתאימים לרכב, נטול עופרת או עם עופרת.
  • קרינות מזיקות שנוצרות בהשפעת  תרכובות ה- CFC ופוגעות ברמת האוזון.
  • הביודיזל כתחליף לנפט הטבעי  ובעיית המזון בעולם השלישי.
  • החומרים הפלסטיים "שנכנסו לכל פינה בחיינו"
  • התעשייה הקוסמטית כל אלה מהווים חלון קטן המציץ לעולם הרחב מאוד של הכימיה של תרכובות הפחמן.

קורסי מחקר

ד"ר חיותה ינון
1 ש"ש

המתודולוגיה האיכותנית שואבת את רוחה מן המחקר האנתרופולוגי והסוציולוגי החותר להסתכלות הוליסטית, מעמיקה ורב ממדית על תופעות ואירועים אנושיים, בסביבה הטבעית שבה הם מתרחשים. המחקר האיכותני בתחום החינוך מאפשר לחשוף, לתאר ולפרש תופעות חינוכיות שהן באופיין מורכבות, דינאמיות, עמומות ותלויות הקשר, ושואף להתחקות אחר הכוחות הפועלים בשטח ולהביא להבנה של התהליכים, ההתנהגויות, האמונות והתחושות של המעורבים. מטרת הקורס היא לדון בתפיסת המחקר האיכותני, מאפייניו ומבנהו ובשימוש מושכל בכלי המחקר האיכותני והאתנוגרפי, באמצעות קריאת מאמרים מדעיים, והתנסות בהליך מחקרי בסיסי של מחקר איכותני (בהיקף מצומצם), על כל שלביו (תכנונו, ביצועו וכתיבת דוח מסכם עליו).

ד"ר חיותה ינון
1 ש"ש
 
חשיבה מדעית הקשורה במדעי החברה וההתנהגות, מבוססת על מחקר אמפירי, דהיינו על תצפיות אודות התנהגותם מחשבותיהם ועמדותיהם של אנשים. מטרת הקורס להקנות לסטודנטים מיומנויות בעריכת מחקר המתבצע בגישה כמותית וכן יכולת לקרוא מאמרים בחינוך ובמדעי החברה ולהבינם על שלביהם השונים. לשם כך יונחו הסטודנטים בקריאת מאמרים מחקריים ויתנסו בעריכת הצעת מחקר עצמאי על כל מרכיביו - בסביבה הלימודית והחברתית בה הם פועלים.
בקורס יכינו הסטודנטים הצעת מחקר שתכלול: פיתוח יכולות סקירת ספרות מדעית ממצה ועדכנית, מיקוד והצגת שאלות מחקר והשערות, בחירה בשיטות מדידה ותאור הליך המחקר ואיסוף הנתונים הצפוי, שיטות לעיבוד הנתונים שיאספו וממצאים צפויים למחקרם.



Footer Mobile