ניגוני נשים ע"ש אסתר סטולמן |
המדרשה באורנים מרכז
חינוכי להתחדשות החיים היהודיים בישראל |
אגרת
חודשית מס' 16 – אדר א' תשס"ח (פברואר
2008) |
טל' 04-9838753
פקס 04-9830232 www.hamidrasha.org.il
midrasha@hamidrasha.org.il אם אין ברצונכן לקבל אגרת זו – כתבו אלינו בדוא"ל חוזר |
לכל
קוראותינו באשר אתן רוב שלומות! אמצע
חודש אדר א', וזה מזכיר לנו שאנחנו בשנה מעוברת השנה. הביטוי המיוחד הזה, 'שנה
מעוברת'... רק ביהדות, מדי כמה שנים, יש לנו שנה שקרוב לאמצעיתה היא מכילה
בתוכה חודש נוסף, ורק בעברית יש לשנה כזאת שם נשי כל כך... לא רק שאפשר לשמוט את השנה, מסתבר שאפשר גם
לעבר אותה. איך
עושים את זה? איך מעברים? דורות רבים היה החישוב האסטרונומי של עיבור השנים ידוע
לחכמי ארץ ישראל, אבל הוא נשמר בסוד, וזהו 'סוד העיבור'. שמירתו של
החישוב בסוד הותירה את לוח השנה בלתי ידוע מראש, ופעולת העיבור נעשתה 'בזמן
אמת', בתחילת חודש אדר. גם מעשה העיבור עצמו היה אפוף חשאיות ומסתורין,
כמעין מעשה התייחדות ואהבה: כשהיו רבותינו נכנסים לעבר את השנה, היו נכנסים עשרה זקנים
לבית המדרש ואב בית דין עימהם, נועלים את החלונות ונושאים ונותנים בדבר כל
הלילה. בחצות הלילה היו אומרים לאב בית דין: "מבקשים אנו לעבר את השנה,
שתהא השנה הזאת שלושה עשר חודש, גוזר אתה עמנו?" והוא אומר להם: "מה
שדעתכם, אף אני עמכם". באותה שעה יצא אור מבית המדרש ובא לפניהם, והיו
יודעים שנתרצה להם האלהים. (שמות
רבה, טו, כ) בסופו
של דבר נגלה הסוד, והיום אין צורך יותר בהתכנסות החגיגית, כי הלוח ידוע וקבוע
מראש. בדור שלנו נדמה שגם 'סוד העיבור' האינטימי, זה המתרחש בין גבר לאישה, הולך
ומתגלה, נחשף בראש חוצות ופרסומות, הולך ומאבד את טעמו המסתורי והחידתי. האם גם
מעשה העיבור האנושי עלול להעלם מהעולם? קריאה
נעימה, ענת ישראלי
וצוות ניגוני נשים |
|
רגע לפני אסתר.... ושתי! יונינה
פלנברג, כפר הרא"ה, מנחת 'ניגון בשדה' בחודש
הבא נחגוג את ניצחונה של אסתר המלכה. את עוז רוחה המפתיע, את מסירות נפשה לעם
ישראל, את צמיחתה המופלאה מאישה-בובה, פאסיבית ומנוהלת, למושכת בחוטים, פתלתלה
ומתוחכמת. אך רגע
לפני השמח ומבדח, המסכות והרעשנים, נפַנה את המקום ואת תשומת הלב לוושתי המלכה,
זו אשר מבליחה באקספוזיציה של המגילה ובסוף פרק א' יורדת מהבמה. חז"ל
טרחו רבות להסביר את סירובה המרדני להופיע במשתה אחשורוש. היו שפרגנו לה את מידת
הצניעות הבסיסית של אישה הממאנת להופיע בעירום מול המון גברי, כפי שנתבקשה
ע"י בעלה המלך 'לְהַרְאוֹת
הָעַמִּים וְהַשָּׂרִים אֶת-יָפְיָהּ כִּי-טוֹבַת מַרְאֶה הִיא'.
היו שהדביקו לה זנב אשר צמח לה לפתע, או חצ'קון מאסיבי, אשר כיער את פניה, פרי
התערבותו של הקב"ה, אשר בדרכו הנסתרת הביא כך לבחירתה של אסתר ומיקומה
בארמון המלך. כך או
כך, הכתוב מקדים לסירובה להופיע במשתה המלך מידע שולי, כמעט פרוזאי – 'גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָה
מִשְׁתֵּה נָשִׁים בֵּית הַמַּלְכוּת אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ'.
הפסוק העובדתי הזה מקפל בתוכו את כל ההיסטריה המתוארת לאחר סירובה. ושתי המלכה
הינה אישה עצמאית ופעילה. דבר זה כשלעצמו אולי עוד היה נסבל, שכן ראוי שהמלכה
תעסוק בעמותות צדקה או תבקר בבתי חולים. אך התזמון של הזמנת המלך איננו מקרי. ושתי
עסוקה במשתה נשים המתרחש במקביל למשתה הגברים ובאותו מקום. האם הפחד מהסימטריה
המתפתחת בארמון הביא את המלך לקרוא לה דווקא אז? או אולי הדבר המאיים באמת הוא
החוג הסגור של קבוצת נשים המתכנסת לחגוג באופן עצמאי ובלתי תלוי בגברים? מה קורה
שם במשתה הנשים? על מה הן מדברות? מה הן זוממות? כיצד אפשר להמשיך ולשלוט באישה
כאשר היא הופכת בלתי תלויה ומועצמת ע"י חברותיה? סוד
ההתעברות השנה
זכינו לשנה מעוברת. שנה שהרתה חודש נוסף, אדר א', כדי שתהיה שוב שלמה ומלאה
ותתאים הן לקצבי הירח והן לקצבי השמש. כמה קל לעבר שנה. כמה מורכבת היא השאלה מה
קורה במהלך התעברות, שאלה שזכתה להרבה מחקר והתעניינות ופריצות דרך במאה שעברה
ועדיין רב הנסתר על הנגלה. המודל
הראשון המסביר כיצד מתרחשת התעברות פותח בראשית המאה (והוא עדיין הנפוץ ביותר).
זהו מודל המבוסס על חשיבה גברית - מיליוני זרעים יוצאים לדרך, הטוב והמהיר
מביניהם יגיע אל המטרה הנכספת, יבקיע ויפרה אותה. העובדות התומכות במודל זה הן
כמות הזרעים היוצאים לדרך, שרק חלקם הקטן מגיע אל הביצית, ושאכן, לאחר חדירת זרע
אחד, נחתמת הטריטוריה הכבושה לאחרים. זהו מודל גברי שמשקף במידה רבה את המחשבה
החומרנית והלוחמנית השלטת בחברה שלנו. חמישים
שנה מאוחר יותר פותח מודל נשי, שטען כי הביצית אינה נכבשת, היא אינה פסיבית, אלא
היא רוצה באיחוד, בוחרת את הזרע המתאים ברגע הנכון ומתמסרת לו. העובדות התומכות
במודל זה הן שלפני ההפריה מקיפים את הביצית מספר רב מאד של זרעים. (ולא הזרע
הראשון שמגיע לביצית חודר). תהליך ההפריה אינו רק תהליך של חדירה, אלא גם של
השתנות כימית של מעטפת הביצית המאפשרת לזרע להיכנס אליו. בדיוק
כפי שביצית וזרע הם תאים עם מאפיינים הפוכים זה לזה, כך גם התיאוריות המנסות
להסביר את דרך המפגש שלהם, שונות והפוכות זו לזו. האם יש
שביל זהב? |
הלבנה
בחידושה מפגשי
ראש-חודש לנשים חילוניות, דתיות, ומזרמים שונים ביהדות – לשיחה, לימוד ופעילות חוויתית. ·
כרמיאל –
יום ראשון
כ"ה אדר א' 2.3.08
ב-19:00 במועדון גיל הזהב: על מסכות ותחפושות. · נצרת עילית – יום
רביעי כ"ח אדר א' 5.3.08 ב-19:00 במרכז לקידום נשים. לפרטים: ·
קצרין – יום רביעי כ"ח אדר א'
5.3.08 ב-20:00 במועדון "המעגל
הנשי": משנכנס אדר מרבין בשמחה - על
הצורך, על הגבולות ועל החשש. ·
כפר חסידים – יום
חמישי כ"ט אדר א' 6.3.08 ב-20:30. לפרטים: מרים דינר, 050-7434462 ·
עמק בית שאן -
יום ראשון
ב' אדר ב' 9.3.08 ב-20:30 בטירת
צבי: נסיכות ומסכות. ·
משגב – יום שני ג' אדר ב' 10.3.08 ב-20:15 בבית "נגיעות במעגל החיים" (אזו"ת
שכניה): בין מסכה למסך - על גלוי ונסתר
שבנו. ·
עפולה – יום שלישי
ד' אדר ב' 11.3.08 ב-20:30
במתנ"ס ויצ"ו. לפרטים: עפרה קלמן, 050-3316260 · כפר הרֹאה – יום חמישי ו' אדר ב' 13.3.08 ב-20:30: על אסתר והסתר. · קרית שמונה – יום חמישי
י"ג אדר ב' 20.3.08
ב-19:30 במתנ"ס ארתור פוקס: קריאת מגילה. · נהריה – יום
טרם נקבע ב-19:45 בבית "יד לבנים": משנכנס
אדר מרבין בשמחה - על הצורך, הגבולות והחשש. פרטים:
אסנת, 050-8348380 · מועצה אזורית מנשה – יום
טרם נקבע, ב-20:00 במוא"ז. לפרטים: שרי אלגד, 050-6987847 מצטרפות
חדשות מתבקשות לוודא את הפרטים לפני הערב לפרטים נוספים על ראשי-חודש לנשים "מתנה רוחנית" לאדר א' לאה
נאור, מתוך: "ימים מלאים" (הוצאת מלוא בע"מ 1999) הַאֻמְנָם בְּתוֹכִי פְּנִימָה, עָמֹק עָמֹק פְּנִימָה מִתְרַקֵּם, וּמַבְשִׁיל, וְגָמֵל וּמְצַמֵּחַ אֶצְבָּעוֹת זְעִירוֹת אֹשֶׁר אֶחָד שָׁלֵם? * אֱלֹהִים, עֲשֵׂהוּ יָשָׁר וְנָכוֹן. חָמֵשׁ אֶצְבָּעוֹת בְּכָל יָד וְחָמֵשׁ אֶצְבָּעוֹת בְּכָל אַחַת מֵרַגְלָיו, בְּיַחַד עֶשְׂרִים. אֲנִי יוֹדַעַת, אֲנִי יוֹדַעַת שֶׁכְּבָר בָּרָאתָ יְלָדִים קֹדֶם-לָכֵן וְאַתָּה כְּבָר יוֹדֵעַ. אֲבָל הַפַּעַם הַזֹּאת הִשְׁתַּדֵּל בִּמְיֻחָד. אָנָּא. עוד
משהו על הקשר בין סוד העיבור הנשי לסוד
העיבור הקוסמי: "...
השנה הזו שלנו היא שנה מעוברת. זו שנה בהריון. חודש אדר א' הוא העוּבּר, השנה
היא האֵם, אך מי הוא האב שעיבר אותה? ואולי אין זה מן הנימוס לשאול שאלה
שכזו?..." מתוך: 'סוד העיבור או האישה והירח' מאת אוהד אזרחי ועוד
משהו: על
יום האישה הבינלאומי הקרב ובא (8.3): תמונת
מצב עולמית וישראלית, קיצור תולדות התאריך, ועוד... |
המומלצים שלנו... כדאי להצביע??? לא
בטוח... נינט
טייב או ליה ון-ליר? מיהן הנשים המשפיעות
בתרבות בישראל לשנת 2007? והאם הן מיוצגות בתחרות שארגנו 'עכבר העיר' ו'פסטיבל
אשה'? ומי חסרה? אתן מוזמנות להיכנס ולבדוק, וגם לקרוא את התגובה של אורית קמיר. כדאי לראות: את
התערוכה היפה 'אשה
מהאגדות' בגלריית בית אסיה בת"א. כדאי לחתום: על העצומה להכרה
בהוצאות טיפול בילדים, לתמיכה במאמצי החקיקה של שדולת הנשים בישראל. כדאי לקרוא: מדינת הלכה באדיבות בוז‘י / שלי
יחימוביץ' הצעת החוק להרחבת סמכויות בתי
הדין הרבניים, שהעביר אתמול השר יצחק הרצוג בועדת שרים לחקיקה, שוברת באופן ברוטאלי את הסטטוס קוו בין דת
ומדינה. אם היא תעבור, היא תיצור בפועל מדינת הלכה. ההצעה מעניקה לבתי הדין הרבניים סמכות
שיפוט של ממש (במקום יכולת
הבוררות
אשר ממילא היתה בידיהם עד כה), המקבילה לזו של בתי המשפט. לכאורה תינתן לאזרחים היכולת
לבחור אם ענייניהם הכספיים והאזרחיים ידונו בבית דין רבני או אזרחי, אבל ”זכות
הבחירה“ הופכת פיקטיבית כשמדובר בנשים דתיות בהליכי גרושין, בנשים מוחלשות
הנתונות בלחץ כספי או נפשי, ובעובדים מנוצלים אשר בעל כורחם יאלצו ללבן את
ענייניהם עם מעסיקיהם בבתי דין רבניים במקום בית דין לעבודה. וגם
את ההסבר החשוב של
חברתנו רבקה לוביץ', ממייסדות 'ניגוני נשים', איך ניתן כעת להימנע מסרבנות
גט. לרשום עכשיו ביומן: ביום
שלישי ג' בניסן תשס"ח 8.4.08 יום להליכה, לימוד
ושיחה על נשים בישראל. את
יותר ממוזמנת להצטרף
אלינו ביום זה ולהביא עמך חברות ושותפות! אם ברצונך לעזור לנו… את מוזמנת: ü
להפיץ את
האיגרת לחברות ü
לסייע
לנו בארגון האירועים הקהילתיים שנערכים מידי פעם ü
לתרום
תרומה חודשית לטובת הפעילות של ניגוני נשים. ü
לספר
לחברות על מפגש ראש חודש שלנו הקרוב למקום מגוריהן ü
לתרום
מילגה למשתתפת בניגונים לפרטים נוספים: ענת ישראלי, טל' 054-4237949 |