Personal Site

Yaar Tal

סגל אקדמי

Tal Yaar-Waisel- CV

Dr. Tal Yaar-Waisel teaches geography education (Didactics). She specializes in teaching skills, creative teaching, and political geography.

Some of her previous studies were on teaching skills, international collaboration, and teaching with primary documents. Previous studies were on land use and environmental planning of border regions in Europe and Israel.

Dr. Yaar is a Senior Lecturer at “Oranim” College of Education, Israel.

 

Date of birth: 7 May 1967

Marital status: Married + 3 (age: 28, 25, 20)

Address:  28 Yaad, Misgav 2015500 Israel.

Tel. +972-54-7722351

Citizenship: Israeli, Austrian

Mail: yaar.tal@gmail.com

https://www.researchgate.net/profile/Tal-Yaar-2

https://scholar.google.com/citations?hl=iw&user=qKkBJ2QAAAAJ

ORCHID ID 0000-0001-9817-7290

 

Education:

SUSI- Studying US Institution Advanced Management Program- US Foreign Policy, US State Department (2024).

Ph.D. Varna Free University, Faculty of International Economics and Administration (2017).

Dissertation- “Integrated Approach of Cooperation in Planning Border Regions,” supervised by Prof. Magdalena Ivanova.

M.A. Geography, Haifa University (1995).

Thesis subject – "The 'Green Line' border," instructed by Prof. Arnon Soffer

B.A. (Cum Laude) Geography, Haifa University (1992).

Urban & Regional Planning Studies- the Technion, Haifa (2010).

Civics Science Studies – Tel Aviv University (1996).

 

Employment:

2011 and on- Lecturer at 'Oranim' College of Education, the following subjects: Geography Education (Didactics), Teaching Skills, Teaching Practice, Creative teaching, Geopolitics.

2017-2020 Haifa University- Teaching Geopolitics for M.A. students.

2011- Teaching Gifted Children the following subjects: Geopolitics, Civics Science, and Cartography.

1990- 2011 Teacher and Educator At high school.

1990-1994- Research and Teaching Assistant Prof. Soffer, at the Geography Department, Haifa University.

 

קורות חיים

השכלה אקדמית

PhD תכנון סביבתי- מדעי המדינהM.A. (מחקרי) בגיאוגרפיה. אונ' חיפה B.A. (בהצטיינות) בגיאוגרפיה. אונ' חיפה

SUSI- Studying US Institution Advanced Management Program- US Foreign Policy, US State Department (2024)

מומחיות אקדמית

הכשרת מורי מורים, הכשרת מורים, הכשרת מורים, גאוגרפיה פוליטית


teachers' instructors training

הוראה

במכללת אורנים

הוראת גאוגרפיהגאוגרפיה פוליטיתגבולותמיומנויות הוראההוראה יצירתיתחינוךהדרכה פדגוגיתהנחיית סדנאות התמחות בהוראה (סטאז')

מחוץ למכללה

הוראת מחוננים בנושאי גאוגרפיה ומדעי המדינה.תכנית השקפה- מורים מובילים שנוי פדגוגי. משרד החינוך- מחוז צפון

רשימת פרסומים

נושאי תיזה

עבודת הדוקטורט ( .Ph.D. / D.Sc) - בעברית ובאנגלית

INTEGRATEDAPPROACH OF COOPERATION IN PLANNING BORDER REGIONS גישה משולבת לשיתוף פעולה בתכנון אזורי גבול

עבודת תיזה למאסטר (.M.Sc. / M.A) - בעברית ובאנגלית

היעלמותם של אלמנטים גאוגרפיים בעקבות הסרת גבול, בהדגמה: "הקו הירוק"."Erased Borders: The dynamic of their disappearance from the landscape. The "Green line

ספרים - כתיבה או עריכה

סופר, ארנון ויער- ויזל, טל (1999), גבולות שהיו: הדינמיקה להיעלמותם מן הנוף,הקתדרה לגאואסטרטגיה- המרכז לחקר הביטחון הלאומי, אוניברסיטת חיפה יער עפר ויער טל (2011) הסוסה שחורה והסוסה אפורה (ספר מאויר לילדים) הוצאה פרטית

מאמרים

כתבי עת מדעיים ומקצועיים או פרקים בספרים

יער- ויזל, ט. וסופר, א. (1995), "היעלמותם של אלמנטים גיאוגרפיים בעקבות הסרת גבול", קרקע, 39. סופר, א. ויער- ויזל, ט. (1996), "גבול ישראל-סוריה- מדוע לא הוסר?", קרקע, 42. סופר, א. ויער- ויזל, ט. (1999), גבולות שהיו: הדינמיקה להיעלמותם מן הנוף, אוניברסיטת חיפה. יער- ויזל, ט. (2006), "דמות האדם הזקן בספרות הילדים הישראלית", גרונטולוגיה, לג(2).

Zaga, M., & Yaar Waisel, T. (2023). Mapping the Middle East: Israeli Student’s Geographical Knowledge and Perceptions. Journal of Borderlands Studies, 1-24.‏ https://doi.org/10.1080/08865655.2023.2255191

Danner, S., Yaar-Waisel, T., Ben-Dor, I. (2023). Comparative Dimensions of Teaching in Austria and in Israel: Holocaust Education Using Primary Sources. In A., Klonari, M. L., De L?zaro y Torres & A. Kizos (eds.), Re-visioning Geography. Key Challenges in Geography (pp. 153-176). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40747-5_9

Yaar-Waisel, T., Sprenger, S., & Leininger-Fr?zal, C. (2023). Education for Sustainable Development in Teacher Training through Multinational Cooperation: Goals, opportunities, and challenges. In A., Klonari, M. L., De L?zaro y Torres & A. Kizos (eds.), Key challenges in geography (pp. 75–92). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40747-5_5

Kim, B., & Yaar-Waisel, T. (2023). American and Israeli Students’ Perceptions of African Emigration to Europe. Bridgewater Review, 41(1), 15-17. https://vc.bridgew.edu/br_rev/vol41/iss1/9

Yaar-Waisel, T., & O’reilly, G. (2022). Small but smart: international shared virtual class link-up during the pandemic 2020-2021 - third-level students in Ireland and Israel. European Journal of Geography13(5), 58–74. https://doi.org/10.48088/ejg.t.yaa.13.5.58.74              

Yaar-Waisel, T. (2023). The mystery of Hydronomy in the land of Israel. In G. O’Reilly (ed.), Place Naming, Identities and Geography: Critical Perspectives in a Globalizing and Standardizing World (Key Challenges in Geography) (pp. 147–164). https://doi.org/10.1007/978-3-031-21510-0_7

Yaar, T. (2021). Teaching Borders: A Model Arising from Israeli Geography Education. Borders in Globalization Review2(2), 52–60. https://doi.org/10.18357/bigr22202119633

Yaar-Waisel, T. (2021). Bordering on the impossible: optimistic planning of border regions. Journal of Borderlands Studies36(3), 389–404. https://doi.org/10.1080/08865655.2018.1531052

Ben-Dor, I. & Yaar-Waisel, T. (2020). Passport for life-Teaching with primary sources. GI_Forum, 8(2), 29–44. https://doi.org/10.1553/giscience2020_02_s29

Yaar-Waisel, T. (2020). Of - borders and memories: Erased boundaries in the land of Israel. In G. O’Reilly (ed.), Places of Memory and Legacies in an Age of Insecurities and Globalization, Key Challenges in Geography (pp. 327-347). https://doi.org/10.1007/978-3-030-60982-5_15

- GOOD PLANS MAKE GOOD NEIGHBORS

COOPERATION IN PLANNING BORDER REGIONS, http://ejournal.vfu.bg/bg/pdfs/Tal_Yaar_Sept_ember_2016.pdf

הצגה בכנסים מדעיים

כנס האגודה הגאוגרפית, אוניברסיטת תל אביב, "תכנוןופיתוח אזורי גבול כפריים- האם ישראל יכולה ללמוד מאירופה?", דצמבר 2016 כנס "עיון מחקר ויצירה", אורנים, "תכניות טובות יוצרות שכנות טובה- אפשרות לשיתוף פעולה בתכנון ובפיתוח אזורי גבול", פברואר 2017 כנס איגוד המתכננים, ירושלים, תכנון אזורי גבול- מבט אופטימי, מרץ 2018

פעילות מקצועית/חינוכית/אקדמית, פיתוח וייזום

- "עלי כותרת"- תוכנית לימודים מורחבת באזרחות לתלמידי החטיבה העליונה, כוללת העמקה בנושא זכויות אדם, בנושא חברה יהודית – חילונית, ובנושא השסעים החברתיים בישראל. - "גליל שלי"- תוכנית לימודים בגיאוגרפיה, המיועדת להוראה משותפת של בתי ספר יהודיים וערביים, ועוסקת באזור הגליל באמצעות אומנות. נכתבה בשיתוף עמיתים מבית ספר ערבי שכן. - יוזמה וריכוז מיזם PBL בקורסי הדידקטיקה, שיתוף פעולה בין תחומי (2016).

תפקידים ציבוריים

נציגת מושב יעד במליאה של המועצה האזורית "משגב" (1990-1993)